Panodil, Pamol eller ?
Fra : Nielsen

Dato : 01-10-01 20:35

Hej ...

Jeg mener, at vide at Panodil = Pamol = Pinex , men har netop fået fortalt,
at det sidste nye er, at der er skadelige stoffer i Pamol som ikke findes i
Panodil - er der nogle der ved om dette har sin rigtighed ?? - i så fald ,
hvad skulle dette betyde for helbredet ?

Hilsen Dorthe

Fra : Kat

Dato : 02-10-01 15:57

Nielsen skrev:

> [...]
> Panodil - er der nogle der ved om dette har sin rigtighed ?? -
i så fald ,
> hvad skulle dette betyde for helbredet ?

Panodil, Pinex og Pamol indeholder det samme aktive stof:
Paracetamol - om der er andre (skadelige) stoffer i, har jeg ikke
hørt om.

--
/kat
---

Fra : yes

Dato : 02-10-01 17:07

Det kan godt være de indeholder det samme og i virkeligheden er det samme
det siger de på apoteket og lægerne siger det, men min erfaring er at de
ikke virker ens. Panodiler er bedst efter min mening, men det er jo en lidt
anden snak.

Fra : Sanne Otte

Dato : 06-10-01 16:45

Panodiler er bedst efter min mening, men det er jo en lidt
> anden snak.

Jahh og forklaringen kan simpelthen være en placebo effekt, men det er jo i
princippet ligegyldigt, sålænge du oplever en øget virkning, så er det jo
det præparat du skal bruge

Sanne

Fra : Thomas Kratz

Dato : 02-10-01 18:06

Nielsen <ufdo@image.dk> skrev

> [...]
> at det sidste nye er, at der er skadelige stoffer i Pamol som ikke findes
> Panodil - er der nogle der ved om dette har sin rigtighed ??

Nej!

>- i så fald ,
> hvad skulle dette betyde for helbredet ?

Ingen.

Lægemidler indeholder et eller flere aktive lægemiddelstoffer, som er årsag
til lægemidlets virkning. I dette tilfælde er det aktive lægemiddelstof
paracetamol. Generiske lægemidler (f.eks. Pamol eller Pinex) skal indeholde
nøjagtigt samme mængde af dette/disse lægemiddelstof(fer) for at kunne
sælges på lige fod med det originale lægemiddel, som i dette tilfælde er
Panodil. Derfor indeholder alle tre lægemidler (når vi taler om de
traditionelle tabletter) 500 mg paracetamol.
Derudover indeholder lægemidler næsten altid flere hjælpestoffer, som har
mange forskellige funktioner, men som er uden fysiologisk virkning,
medmindre man da skulle være så uheldig at være allergisk eller på anden
måde ikke kan nedbryde det aktuelle stof (f.eks. laktose intolerance). Ud
over paracetamol indeholder Panodil: Majsstivelse, pregelatineret stivelse,
povidon, kaliumsorbat, talcum, stearinsyre, hypromellose, glyceroltriacetat.
Mærkning: Ethanol 96%, propanediol 1-2, shellac, E133, natrium lactat, SAG
770.
Hjælpestofferne i Pamol er: Kartoffelstivelse, magnesiumstearat,
methylhydroxypropylcellulose (E464), mikrokrystallinsk cellulose (E460),
povidon, propylenglycol og talcum.

For god ordens skyld bør det nok nævnes at hypromellose =
hydroxypropylmethylcellulose, som er en polymer der ofte bruges som
filmdanner i tabletproduktionen. Som det ses kan hjælpestofferne godt
variere en del. Bl.a. er brugen af stivelse (som bruges som binde og
sprængemiddel) ofte geografisk bestemt, hvorfor der i Pamol bruges
kartoffelstivelse (da Pamol er et nordisk produkt) mens der i Panodil (som
er et amerikansk produkt) bruges majsstivelse. Med mindre man ikke kan tåle
kartofler er dette hjælpestof ikke årsag til problemer. Derudover indeholder
Pamol glittemidlet magnesiumstearat. Dette ligner dog stearinsyre så meget
at man i tilfælde af allergi ikke ville kunne tåle hverken Panodil eller
Pamol. Så er der vist kun propylenglycol tilbage som kan være årsag til
problemer med at tåle Pamol. Dette stof benyttes med største sandsynlighed
som opløsningsmiddel til filmovertrækningen. Hvis dette er tilfældet, vil
der være tale om sporadiske mængder, da opløsningsmidlet fordamper under
tørring af filmen.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz