Udskiftning af stik
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-01 01:57

Hej

Jeg har lige købt en lill pro-mixer til lydredigeringsbrug på min G3, så
er der nogen af jer, der selv roder med det hardwaremæssige på Mac'er,
der kan sige mig, om det er muligt at udskifte de 3.5mm mini-jackstik
til 'mikrofon'/'lyd ind', der sidder på en beige G3/233DT, - til RCA
phono jacks, så det bliver på samme måde som fx. på en PM 7600, hvor der
er faste signalveje til både ud/ind lyd? - Phonostikkene vil jo give en
langt mere sikker signalforbindelse....

- Og ja, jeg véd godt, at stikket er et 'dobbeltstik' med den lange
spids til PlainTalk mikrofonen, så det vil også betyde, at mikrofon og
Line-In skal separeres til 2 forskellige stik.

Rent pladsmæssigt skulle det kunne lade sig gøre - enten nedenunder de
nuværende eller ved siden af... RCA stikkene rager ca. 18mm bagud og 6mm
frem, og svj. kan se, når toppen er taget af, er eer omkring 35mm til
nærmeste blok/print.

- Hvis ja, - er der så noget specielt, der skal tages hensyn til, - som
fx. afskærmning og ledningstype, der skal bruges til den interne
montering.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Thorfinn

Dato : 03-10-01 13:17

Erik Richard wrote:

> Hej
> Jeg har lige købt en lill pro-mixer til lydredigeringsbrug på min G3,
Tillykke med det

> [...]
> der kan sige mig, om det er muligt at udskifte de 3.5mm mini-jackstik
> til 'mikrofon'/'lyd ind', der sidder på en beige G3/233DT, - til RCA

Hvis du nu alligevel skal i gang, vil jeg bruge XLR. Med XLR har du
mulighed for at afbalancere ledningerne.

> - Og ja, jeg véd godt, at stikket er et 'dobbeltstik' med den lange
> spids til PlainTalk mikrofonen, så det vil også betyde, at mikrofon
> og
> Line-In skal separeres til 2 forskellige stik.
nemlig.
Men fidusen ved PlainTalk mikrofonen var at den leverede line signal
fra forstærkeren i mikrofonen (derfor havde mikrofonen brug for
strømforsyningen og det underlige stik)

> [...]
> - Hvis ja, - er der så noget specielt, der skal tages hensyn til, - som
> fx. afskærmning og ledningstype, der skal bruges til den interne

Jo tidligere i mac'en du starter med afbalancerede ledninger, jo
bedre. Teflonisolerede ledninger gør det nemmere at arbejde med da
isoleringen ikke smelter under lodningen. Skærm stikkontakterne godt
af.
Jeg ville bruge XLR stik og afbalancerede ledninger.

Hvis din mixer alligevel "kun" har phono stik, kan du nøjes med phono
stik i mac'en og ubalacerede ledninger. Forgyldnede bøsninger på
koster ikke alverden i forhold til din arbejdsløn. Tænk bare at du
skulle gøre det igen, når de korroderer.

Lad være med at bygge jordsløjfer!

hilsen
Sebastian Thorfinn

det tyske computerblad c't havde i januar lyd som praxistema
http://www.heise.de/ct/01/01/074/

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 03-10-01 23:42

> - Og ja, jeg véd godt, at stikket er et 'dobbeltstik' med den lange
> spids til PlainTalk mikrofonen, så det vil også betyde, at mikrofon og
> Line-In skal separeres til 2 forskellige stik.

Og er der nogen der har en sådan PlainTalk mikrofon til salg. Jeg har
siden jeg købte min G3 MT i '98 ledt efter en, *hulk*

Sorry at jeg bruger dit indlæg til en bette eftersøgning, men jeg ser
der er andre er kan svare på dit spørgsmål Erik

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taleban, tally me bananas!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 00:41

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Og er der nogen der har en sådan PlainTalk mikrofon til salg. Jeg har
> siden jeg købte min G3 MT i '98 ledt efter en, *hulk*

jeg har solgt de to jeg havde liggende i løbet af foråret - og hvad kan
man så lærer af det: læs jævnligt vores markedsgruppe

sorry,
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 04-10-01 01:27

> jeg har solgt de to jeg havde liggende i løbet af foråret - og hvad kan
> man så lærer af det: læs jævnligt vores markedsgruppe
>
> sorry,

Men ... jeg har allerede fået en tilbudt af "en anden", så nu tuder jeg
ikke mere

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taleban, tally me bananas!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-10-01 03:27

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Men ... jeg har allerede fået en tilbudt af "en anden", så nu tuder jeg
> ikke mere

det var godt...