Photoshop, skrive med vand?
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-09-01 01:18

Hehe, ja det var da ugens mest kryptiske subject, men;

Hvordan laver man tekst i Photoshop der ser ud som om det er flydende.
Noget i stil med Aqua ikoner, men det skal altså være selve skriften der
er "flydende". Og den skal være gennemsigtig, ikke blålig.

Nej, lad mig forklare det på en anden måde. Følgende billede (af vor ven
Niels Riis Ebbesen i øvrigt), vil jeg gerne bruge som forside til et
projekt jeg er i gang med på arbejde:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/hus_%26_have/haver(6)/_groenne_blad
e-14.html

Er det ikke bare et Yum billede? Anyways, så vil jeg lave en overskrift
der ser ud som regndråberne, altså gennemsigtig 'å sårn. Altså jeg kunne
lave en Helvetica Bold lidt gennemsigtig, men det skal være - hvad
hedder det - lidt mere "organisk" end det :)

Så spørgsmålene er:

Kan det lade sig gøre?
Skal man måske bruge et plugin af en art?
Eller er det vildt let at lave, eller er det umuligt?

Mojn, Thomas

PS: Da det er for firmaet jeg laver det, bliver der naturligvis betalt
royalty for billedet.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 30-09-01 07:07

In article <1f0iy3l.gf476qwqb79cN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> [...]
> lave en Helvetica Bold lidt gennemsigtig, men det skal være - hvad
> hedder det - lidt mere "organisk" end det :)

Det seriøst dårlige - og søndags morgenhårede - svar er: Brug vandfarve.

//Peter
Danmarks måske eneste mac-bruger
som ikke kan for 2 øre Photoshop.

Fra : Jesper

Dato : 30-09-01 08:50

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:
Det seriøst dårlige - og søndags morgenhårede - svar er: Brug vandfarve.

> //Peter
> Danmarks måske eneste mac-bruger
> som ikke kan for 2 øre Photoshop.

Det kan jeg heller ikke, så du kan godt sløjfe det "måske" :)
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-01 12:39

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> //Peter
> Danmarks måske eneste mac-bruger
> som ikke kan for 2 øre Photoshop

jeg kan hverken photoshop eller excel....

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-09-01 13:18

In article <1f0jv05.h15a3ise6h6oN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg kan hverken photoshop eller excel....

Skammer du dig ikke?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-01 13:38

> Skammer du dig ikke?

nej jeg er jo hverken grafiker eller økonom, jeg er kommende røven af
fjerde division: lærer i den danske folkeskole...

- i al fald hvis der skal kigges på min lødseddel i de næste 30 år. Til
gængæld er jeg nok den af de tre faggrupper der får størst indflydelse
på udviklingen...

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-09-01 14:31

In article <1f0jxr9.keswpdbjhrgzN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> nej jeg er jo hverken grafiker eller økonom, jeg er kommende røven af
> fjerde division: lærer i den danske folkeskole...

Hey, man kan da lave skemaer i Excel.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-09-01 18:30

> Hey, man kan da lave skemaer i Excel.

Og privat økonomi (hvis man f.eks. mangler en ny cykel).
Og faste felter der udregner volt * ampære = watt (f.eks. hvis man er
fysiklære).
Restitutionstider, hvis man f.eks. er vælte på føromtalte cykel og skal
tilbage i sadlen.

Mulighederne er utallige.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-01 19:23

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Og privat økonomi (hvis man f.eks. mangler en ny cykel).

nej for pokker, sådan et budget ville bare fortælle mig at jeg ikke
havde råd...

> Og faste felter der udregner volt * ampære = watt (f.eks. hvis man er
> fysiklære).

den sved... godt for dig, at du bor på den tyske højslette, hvor jeg
ikke kan nå med mine ellers hårdtslående krykker.

> Restitutionstider, hvis man f.eks. er vælte på føromtalte cykel og skal
> tilbage i sadlen.

jeg kom sadlen i løbet af en minut - og i byen... men næste dag

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-10-01 18:28

> den sved... godt for dig, at du bor på den tyske højslette, hvor jeg
> ikke kan nå med mine ellers hårdtslående krykker.

Ikke nok med det, du skal også grave mig op af en plovfure.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-09-01 19:35

In article <1f0kass.z9yuufzhjcq6N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Og faste felter der udregner volt * ampære = watt (f.eks. hvis man er
> fysiklære).

Du er ond, kan man komme i lære?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 03-10-01 23:33

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Det seriøst dårlige - og søndags morgenhårede - svar er: Brug vandfarve.

Hehe, nåja du prøver da i det mindste

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taleban, tally me bananas!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-09-01 12:22

Thomas Boelskifte wrote:

> Så spørgsmålene er:
>
> Kan det lade sig gøre?

JA - alt kan lade sig gøre, hvis man ved hvordan...:)

> Skal man måske bruge et plugin af en art?

Nogle plug-in's kan automatisk lave specielle effekter med bogstaverne,
de samme effekter kan manuelt tegnes med Freehand eller Illustrator.

> Eller er det vildt let at lave, eller er det umuligt?

Skrifthåndteringen i PhotoShop er ikke optimal, så design teksten i
Freehand eller Illustrator, arkiver den som en EPS, importer den til
PhotoShop og læg den oven på billedet i et nyt lag, selekter teksten og
gør den transperent, det gør teksten halvgennemsigtig - jo mere
tansperent jo mere gennemsigtig.