Omfugning af hus, gode råd ønskes
Fra : lth

Dato : 23-09-01 10:18

Hej,

Jeg har et rødstenshus fra 30-erne. Det er forholdsvis bløde røde sten
(næsten sikker på de er massive) og den nuværende fuge er meget løs
(sand-agtig). Det bliver nemt at kradse ud til foråret når jeg går igang,
mine spørgsmål går på
- skal jeg passe på med fuge-blandingen pga. de bløde sten?
- anbefalet blandingsforhold ?
- jeg hørte noget engang om, at man burde sprøjte for murbier inden ny fuge
er det nødvendigt når man fuger det hele om (der har været murbier)?

mvh - Linda Hansen

Fra : Finn E Jensen

Dato : 12-11-01 19:55

Hej alle
Er der virkelig ikke nogen der ved noget om fugning det her spørgsmål har stået
længe uden svar.
Venlig hilsen Finn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-01 23:45

Finn E Jensen <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en
> Hej alle
> Er der virkelig ikke nogen der ved noget om fugning det her spørgsmål har
> [...]

Da jeg ikke er fagmand kan jeg kun komme med kommentarer iflg. egne
erfaringer og kan ikke stå inde for evt. problemer med bløde sten. Dette
ville jeg spørge en fagmand om.

Hvis der bliver kradset mere end halvdelen af stenens mørtel ud er man ikke
ved at fuge sit hus så er man ved at rive det ned. Men de dybeste steder der
bliver ville jeg fylde op med ren mørtel til man har de sidste 1,5-2 cm til
at fylde fugemørtel i. Dette ville jeg købe færdigblandet, især for at få en
ensartet farve. Inden fugning ville jeg skylle grundigt med haveslangen for
at få støv og sand ud af fugerne og sikre vedhæftningen, der selv for
professionelle viser sig for ringe (de bruger så tør mørtel, at det sviner
mindst muligt). Når et fuget stykke har sat sig, ville jeg børste det værste
væk og vaske med en flittigt skyllet svamp. Dagen efter ville jeg vaske med
3-5% saltsyre (1-10 syre/vand), og skylle grundigt. Kan evt. gentages
pletvist dagen efter.

Murbier behøver du så ikke at tænke på, de kan ikke gnave i et velfuget hus.
Men om der bor nogen der bliver muret inde, kan jeg ikke svare for om man
skulle sprøjte først, men det vil vel være det mest humane.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : claus

Dato : 21-11-01 12:39

Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<3bf05404$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>igang,
>fuge

Jeg har her et svar fra min far, pensioneret murermester. Først skal der
kradses ud og der skal dybt ind. Tag en halv kvadratmeter af gangen.
Dette skal nu gøres grundigt rent i mildt syrevand, saltsyre og vand.
Der skal skylles efter med rent vand. Når det er helt rent begynder
fugningen. Af standardmørtel er strandmørtel det bedste. Baggemørtel er
oftest det pæneste men det bliver træt med tiden pga. lerindholdet.
Der skal lidt cement i. allerhøjest 5% cement, . Det skal røres godt ud.
Kommer der for meget i spænger murstenen. Fuges skal trygges godt ind.
( jeg mener at fugen somregel kræver en "nr 16 fugeske" men er ikke helt
sikker). Når det er hærdet lidt skal det kostes af med en riskost.
Rengøringen er vigtig for at den nye mørtel skal få fæste.

Hilsen Claus

Fra : fam. Jensen

Dato : 21-11-01 17:34

Hej Claus fug dit hus med strandsand og cement 1-4 ikke noget med mørtel
glidt det med en fugeske 8-12 mm resten af svaret har du fra din far det med
at for vande med svag syrer er jeg ik enige med en blød kust og lidt vand
formeget vand giver saltpeter-udslag sådan har jeg fuget mit hus med sort
fave det se kanon godt ud
Hilsen Jensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-01 21:21

>fam. Jensen <cnrj-jensen@tdcadsl.dk> skrev >
> Hej Claus fug dit hus med strandsand og cement 1-4 ikke noget med mørtel

Man kan vel fuge med hvad som helst, hvis man er ligeglad med om man
ødelægger huset. Jeg mener der skal mørtel i for at fugen får en hårdhed i
nærheden af stenenes. Din blanding vil jeg kalde 'farlig'. Da jeg ikke
vidste bedre brugte jeg det der anbefales, fugemørtel, og det blev en mindre
udgift. Mener det svarer til mørtel, sand og (vistnok) 10% cement, og så er
man sikker på farven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : claus

Dato : 21-11-01 21:53

fam. Jensen skrev i meddelelsen
<3bfbd52f$0$89858$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
vand
>formeget vand giver saltpeter-udslag sådan har jeg fuget mit hus med

Problemet er at fugen bliver stærkere end stenen. Ved
temperatursving/hård frost vil fugen ikke give sig hvorved stenen
sprænger. Din fuge vil sprække og blive utæt.
Beton og tegl arbejder ikke godt sammen.
Desuden er mørtelfugen afprøvet siden middelalderen.

Hilsen Claus.

Fra : Giro

Dato : 22-11-01 10:52

> [...]
> formeget vand giver saltpeter-udslag sådan har jeg fuget mit hus med sort

Det, fam. Jensen foreslår, kan være direkte ødelæggende: En ren blanding af
sand og cement hedder beton, og forholdet 1:4 er endda en ret stærk beton.

Der er selvfølgelig en god grund til, at professionelle ikke bruger den
slags til hverken ny- eller omfugning.

Grunden er, at blandingen har helt andre egenskaber end murstenene, først og
fremmest i forhold til styrke og forskellig temperaturudvidelse, men også i
forhold til hvor meget væske, der opsuges/afgives.

Rådet fra Claus og hans far er det helt korrekte !

Mvh

Bo

Fra : claus

Dato : 13-11-01 10:17

Finn E Jensen skrev i meddelelsen
> [...]
>Hej alle
>Er der virkelig ikke nogen der ved noget om fugning det her spørgsmål

Der er mange muligheder. Jeg kan godt skaffe dig et proffesionelt svar.
Min far er pensioneret murermester.
Men lige et spørgsmål først. Hvilken farve vil du have fugen? Jeg har
set at der er kommet røde fuger på markedet som passer flot til røde
sten. Hvad angår farvet mørtel kan du prøve at undersøge Jura kalk der
ligger i St. Heddinge, sydsjælland. De har mørtel af meget høj kvalitet.
Jeg sender dig et svar om en uges tid.

Hilsen Claus.