On Sat, 22 Sep 2001 19:07:53 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@worldonline.dk> wrote:
>Jeg skal lige høre, hvad du nærmere mener med, at det er livsfarligt at køre
>med rygsæk. Skal rygsækken ikke være _ret_ tung før der kan være fare for at
>knække rygsøjlen??
Det tror jeg ikke den skal.
Et par bøger og en madpakke skulle være nok.
Men er da ikke ekspert på området.
Politikvinden fortalte mig at nogle børn havde brækket ryggen ved
styrt på cykel, kun med en lille rygsæk på.
/klip/
>Hvis kontrastyring i den grad kan være med til at forbedre ens
>overlevelseschancer, er der så ikke nogen steder man kan 'lære' at
>kontrastyre (uden at tage mc-kort)??
Måske det var en ide, hvis vi var nogle stykker som slog os
sammen?
Kunne jo kontakte en kørelærer og få et kursus.
Burde da være muligt at betale sig fra det..
> Så vidt jeg er informeret, er der da
>vist ikke mulighed for at tage kursus eller komme på køreteknisk anlæg på
>scooter - eller er der?
Nogle kørelærere har vist deres egen kravlegård?
>Nogen der kan forklare mere om hvordan kontrastyring grundlæggende fungerer
>(udover at man skal 'slå' til styret, så man kører den modsatte vej)? Og
>hvor skal man lægge sin krops vægt?
Det grundlæggende er følgende.
1:
Man bruger ikke styret til at styre med, ihvertfald i meget
ubetydelig grad.
2:
Man styrer ved at læne sig til den side man vil dreje til.
3:
Drejer man styret til højre, vil maskinen læne til venstre.
Når maskinen læner til venstre drejer man til venstre.
Derved drejer man altså _kontra_ det man umiddelbart skulle tro.
4:
Det er _små_ bevægelser at styret som skal til, ellers........
Lad os tage et eksempel:
Man kommer kørende forbi en parkeret bil.
Døren smækkes op og man er ved at køre ind i den.
I panik drejer man _hårdt_ til venste, forsøger at undvige.
Maskinen læner derved til _højre_ med det resultat at man drejer
til _højre_ og smadrer ind i døren.
Har nævnt det før, men vil lige gentage at jeg på sin vis er
bange for at skrive om teknikken her.
Tror jo at nogle børn kunne finde på at _øve_ teknikken og derved
komme til skade, det er nemlig _farligt, hvis man ikke behersker
det!
Enkelte, som allerede mener de godt nok kører stærkt, men at de
kører _godt_, kunne jo også få den ide, at de er verdensmestre,
hvis de behersker kontrastyring.
Intet er mere forkert!
Jeg vil bruge lidt af Søndagen på at finde nogle link til sider
som beskriver kontrastyring og køreteknik generelt, vil så bringe
dem her.
mvh
John