Maveproblemer
Fra : GhostRider

Dato : 21-09-01 22:52

Hej NG

Jeg har nogle spørgsmål omkring mave/tarm sygdomme...

Jeg var så 'heldig' for godt 2md siden at få et ordenligt 'skvæt' mavesyre
op
i mit spiserør, det resulterede så i et par dybe sår...

Det skal så lige siges at det ikke er første gang, jeg har prøvet det før,
men
har ikke været klar over alvoren i den sviende og brændende smerte i mit
spiserør, ja, jeg er/var ikke meget for at gå til læge...

Men nok om det, jeg har i mange år haft problemer med mavesyre og luft i
maven/tarme, bestemt ikke velduftende, nu her for godt to uger siden fik jeg
en tur mere med meget luft i tarmene, hvilket resulterede i at min mavesyre
igen måtte finde vej til mit spiserør...

Det var sgu' ikke sjovt, men det er delvist faldet til ro igen nu, problemet
blev
ved med at være der med luften, og mere ubehageligt end tidligere,
selvfølgelig
er det ikke smart at jeg ikke spiser ret meget, men jeg gør hvad jeg kan,
det er
jo ikke så behageligt at få luft i klemme i tarmene, er også godt klar over,
at
spiser jeg mere regelmæssigt hjælper det på problmet...

Jeg blev så endelig så træt af det at jeg gik til læge, det viste sig så at
de blodprøver
som lige var blevet taget i forbindelse med sårene i spiserøret, indeholdt
røde tal
for bakterie/irritation i tarmene...

Jeg har så fået nogle piller som hedder Pentasa 500mg, er der nogen chance
for
at de virker og kan komme mit problem til livs....??

Der er selvfølgelig taget flere blodprøver + afføringsprøver, som jeg skal
ned og
ha' svar på i næste uge...

Hvad er der ellers der kan være årsag til al den luft i tarmene...??

Og er det noget man kan komme til livs, man hører jo om kroniske
betændelses-
tilstande som man ikke kan gøre noget ved...

Skal lige indskyde at der ikke er blod i min afføring, den er fin brun, men
lidt ustabil,
men det tilskriver jeg mest mit svage spisemønster...

Og også lige en ting mere, jag har ikke fået fortaget kikkertundersøgelse af
tarmen,
det går jeg ud fra at min læge har styr på hvornår det er påkrævet,
undersøgelsen
af mit problem er jo også først lige begyndt...

Jeg ved godt det blev lidt langt, men ellers er det nok også lidt svært for
jeg at svare
på hvis jeg ikke har det hele med...

Er der iøvrigt noget jag kan gøre selv, jeg tænker her på ernærringsmæssigt
set, der
er vel ting som bakterier elsker, og virkelig gi'r dem grobund...??

Krydspostningen skyldes spørgsmålet om ernærring, som jo godt kan ha'
relation ud
i den alternative verden, med hensyn til kosttilskud og lign...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : /arcana

Dato : 22-09-01 03:01

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> wrote in message

> Hej NG

Hej Ghostrider...

> Jeg har nogle spørgsmål omkring mave/tarm sygdomme...

Hvad spiser du? Jeg vil gætte på, at du ville ha godt af at lægge dine
kostvaner om. Men måske tager jeg fejl?

Med venlig hilsen
/arcana

Fra : GhostRider

Dato : 22-09-01 16:23

Hej /arcana

"/arcana" <kangoroo@bungee.jmp> wrote in message

> Hvad spiser du? Jeg vil gætte på, at du ville ha godt af at lægge dine
> kostvaner om. Men måske tager jeg fejl?

Jeg ved det sgu' ikke, jeg synes jeg spiser meget fornuftigt, havregrød om
morgenen
og ristet franskbrød, hvilket oftest er groft, som regel, senere rugbrød,
toast eller hvad
jeg nu får lyst til...

Jeg spiser meget pasta, ris og grøntsager, kød der til er gerne pølser stegt
på panden,
ellers dansk bøf med løg og kartofler, karbonade med kartofler og
grøntsager, jeg synes
selv at jeg lever meget fornuftigt...

Har dog haft en trang til chokolade, som lidt er gået i sig selv igen, efter
at jeg begyndte
at tage extra tilskud af Zink og Chrom, tager også Biortomin, Magnesium og
extra B-
vitamin...

Var i Matas i dag for at købe noget at slappe af på, da jeg ved at min mave
er meget
nemt psykigisk påvirkelig, og kom samtidig hjem med Molkosan, som den flinke
dame
anbefalede mig at prøve, jeg har godt læst en del om det førhen, men har
aldrig fået
taget mig sammen til at prøve det endnu...

Jeg spiser en del pærer fortiden + vindruer(grønne), forsøger at drikke
rigeligt med
vand, lige nu drikker jeg det tilsat saft fra citron, det har jeg engang
hørt at det skulle
være godt for bl.a. fordøjelsen...

Jeg drikker ca. ½ L mælk om dagen, sådan fordetl ud over hele dagen, nogle
dage
mere da Nesquick smager godt..

Jeg ved ikke om det lyder helt tosset, det synes jeg nu ikke, men jeg har
heller ikke
så meget indblik i det...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-09-01 11:40

hej ghostrider
jeg har haft mavesår.. men min afføring var ganske normal af den grund, så
den mulighed kan du ikke afskrive, hvis jeg var dig ville jeg sige til min
læge jeg vil have en kikkertundersøgelse... det er ikke så ubehageligt som
det lyder, du bliver bedøvet i ganen og får et beroligende drug af en art...
ganske fedt drug endda... nå men sagen er du må være om dig... jeg gik i
11 mdr uden min daværende læge gjorde noget... så gik jeg til min kærestes
læge der undersøgte mig og indlagde mig akut...mit blodindhold var nu nede
på ca. 60% så der blev lige kylet en halvanden liter blod i mig... vær
opmærksom på om du taber dig, bliver træt og osse blegere... mine symptomer
lignede meget dine... så vær på vagt!
held og lykke med det... er det mavesår får du helbredende medicin og
antibiotika så den bakterie der laver mavesåret ikke kommer igen... så når
først det er konstateret er det forholdsvist "nemt" at komme over, men
bestemt ikke rart at gå rundt med.... Jeg håber inderligt du får en
afklaring på hvad det er, da jeg nemt kan huske hvon det er at fise rundt
med dårlig mave;o(
held og lykke... håber dette indlæg kan bruges til noget... HUSK sig til din
læge du vil undersøges i maven... slå dig ikke til tåls med alt hvad de
læger siger!
Jeg vil lige tilføje at jeg troede mavesår var for de gamle, men jeg er
altså kun 29.
MVH sniper_Nolight

Fra : GhostRider

Dato : 22-09-01 12:37

Hej sniper_Nolight

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> læger siger!
> Jeg vil lige tilføje at jeg troede mavesår var for de gamle, men jeg er

Jeg er ikke meget ældre, jeg er 30.....

Jeg har døjet med min mave i mange år, da jeg var 17 fik jeg konstateret
mavekatar
ved røngten, og har siden da haft besvær med for meget mavesyre...

Men den værste ballade startede for godt 5 år siden, jeg var på kursus, og
fik lige
pludselig ondt i maven, men det gik hurtigt over igen, men siden da har jeg
har haft
tilbagevendende problemer med luft i tarmene, jeg tror at jeg på det
tidspunkt har
fået en bakterie/parasit i mig der...

Ca. 1½ år efter vælter min mave første gang, sådan for alvor, men det munder
ud i en
byld, som så gi'r en masse efterfølgende gener, så der bli'r der ikke kigget
så meget
til maven, men så ca. 1 års tid erfter er den gal igen, der bli'r
konstateret en bakterie
infektion i tarmene, jeg ligger syg i ca. 1½ md, men man når aldrig at finde
ud af hvad
det var for en bakterien, den når at rase ud af sig selv, ca. ½ år efter
fornemmer jeg de
samme symptomer og går da til læge igen, men der er ingen uorden, og siden
da har
jeg nok bare affundet mig med min tilstand, men fik så nok nu her, og ganske
rigtig,
den er gal igen, en irritation/bakterie i mine tarme igen...

Den kikkertundersøgelse jeg henviste til, var af tarmene, den anden har jeg
fået, og
render til kontrol med mine sår i spiserøret, skal der ned den 27/9, så der
er intet
galt med min mave, intet mavesår, sårene er i spiserøret...

Og jeg har tillid til min læge, han pjatter ikke med tingene, der bli'r
gjort det der skal til,
så jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis en tarmundersøgelse er
påkrævet, vil jeg
blive indstillet til en sådan...

Faktisk har jeg været utrolig heldig, jeg er lige flyttet til Esbjerg fra
Grindsted, hvor jeg
har haft samme læge i de sidste ca. 20 år, som også var sin opgave bevidst,
og så får
jeg sgu' en læge her også, som er det, det kan jo ikke være bedre...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : sniper_Nolight

Dato : 22-09-01 21:47

den anden har jeg
> [...]
bevidst,
> og så får
> jeg sgu' en læge her også, som er det, det kan jo ikke være bedre...

så må jeg være dig svar skyldig... det lyder jo helt tosset alt det der...
et helvede at suse rundt med dårlig mave... endnu en usynlig sygdom... dit
tillægsspørgsmål, må jeg melde pas på.... held og lykke
sniper_Nolight

Fra : GhostRider

Dato : 22-09-01 16:29

Hej igen

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg har nogle spørgsmål omkring mave/tarm sygdomme...

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, måske lyder det langt ude, men kan en
øjenbetændelse
ha' noget med mine mave/tarm problemer at gøre...??

Jeg mener nu helt sikkert selv at det stammer fra et insekt jeg fik i øjet,
jeg fik nogle
forskellige dråber at dryppe med, en alm. mod betændelse, og så en med
binyrebark-
homon, det virker også fint, men når det så er gået væk og jeg holder op med
at
dryppe, så dukker det sgu' op igen....

Jeg har været ved øjenlæge, han sagde der ingen skader var på hinden, der
var intet
at se overhovedet, men de må vel kan ta' en prøve af en eller anden art for
at finde
ud af hvad det er der gør at betændelsen bli'r ved med at vende tilbage, der
må jo da
være en bakterie/parasit som kan udryddes...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : nils gert høj waale

Dato : 22-09-01 23:49

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjenbetændelse
> ha' noget med mine mave/tarm problemer at gøre...??

Ikke helt skudt i tåge, En ophobning af energi i galdeblære energi kredsen,
kan medføre
tilbøjelighed til øjenbetændelse, og da galde kredsen har en kontrollerende
funktion på
mave energi kredsen, kan en tilbageholdelse af energi i galde kredsen,
medfører at mave
energi kredsen går amok.
Jeg har selv haft problemer med sure opstød, som forsvandt, da jeg blev
behandlet for galdeblære betændelse. Det var en fodzone terapeut, som
gjorde mig opmærksom på at den var gal med galde
blæren, lægerne havde fejl diagnosticeret, men påfølgende fik jeg foretaget
en røntgen undersøgelse
at galde blæren, og ganske rigtigt var den fyldt med arvæv på grund af
betændelse.
Med hensyn til kosten, så er stegemad for fedt og helt galt er det, hvis du
godt kan lide det lidt
branket, og det ristede brød lidt mørkt, på kanten til at være brændt.
Der er en lang tradition for røgvare, hvis det var en moderne opfindelse,
vilde sundheds
myndighederne, med garanti have forbudt det, for røg er meget giftigt, og
det samme med
branket mad, især for sarte maver.
Tarmgas er naturligt, men hvis der er for meget og det er ildelugtende, kan
det hænge sammen
med, uregelmæssig afføring. Hvis fordøgelsesprodukterne opholder sig mere
end 24 timer i
tarmkanalen, sker der en unaturlig forrådnelse , så det er vigtigt at have
regelmæssig afføring
om morgenen. Det er bedst ( og nemmest ) at vænne sig til at have afføring
om morgenen før
klokken syv, da det er den tid på dagen, hvor tyktarm energi kredsen har max
energi.
kærlig hilsen nighwa

Fra : Rado

Dato : 25-09-01 20:41

On Fri, 21 Sep 2001 23:52:27 +0200, "GhostRider"
<ghostrider@secret.dk> wrote:

>Og er det noget man kan komme til livs, man hører jo om kroniske
>betændelses-
>tilstande som man ikke kan gøre noget ved...

Lyt ikke til folk der siger at "der er ikke noget at gøre ved det".
Det bliver ofte bare en selvopfyldende profeti, hvis man tror på det.
Alt kan i princippet helbredes. Det er ikke nødvendigvis ensbetydende
med at det bliver det, lige her eller nu, eller i det her liv i det
hele taget. Men muligheden foreligger altid, og jo mere man forsøger
at blive rask, jo større er chancen også for at man bliver det.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et lam der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Nynne

Dato : 14-10-01 17:29

Hej du!

Jeg vil forslå dig at tage til en biopat og få taget et tjek på om du har
candida-problemer - da det, udoverde ting som nils gert beskriver, kan være
det der giver dig problemer.

Jeg er selv på diæt på 6. måned - og har været så alvorligt belastet at jeg
havde koncentrationsbesvær, humørsvingninger, hovedpine, lignede en ko med
trommesyge, og havde afsindigt ondt i maven når jeg spiste noget jeg ikke
kunne tåle!

Candida kan give sig til kende på mange forskellige måder - og det kan jo
være at biopaten kan finde årsagen, osse selv om det ikke er candida du har
problemer med!!!

Dejligt at høre at du har en god læge - de hænger ikke på træerne!!!

Held og lykke!

Kh Nynne

Fra : Nicolai

Dato : 27-10-01 20:53

"Nynne" <nynne@nynnesen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil forslå dig at tage til en biopat og få taget et tjek på om du har
> candida-problemer - da det, udoverde ting som nils gert beskriver, kan

Kunne man få en beskrivelse af, hvad candida-problemer er?? Og hvad en
biopat helt nøjagtigt laver?

> [...]
> trommesyge, og havde afsindigt ondt i maven når jeg spiste noget jeg ikke

Sådan har jeg det også. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg spiser en
flødeskums-kage fra bageren, så får jeg inden for ca 15-20 min. kraftige
smerter i maven, og så SKAL jeg bare på toilettet. Bagefter forsvinder det
langsomt. Ja, så det kan jeg jo bare lade være med at spise, men det burde
jo ikke være sådan.

> Candida kan give sig til kende på mange forskellige måder - og det kan jo
> være at biopaten kan finde årsagen, osse selv om det ikke er candida du
har
> problemer med!!!

Nu bygger jeg lidt videre, fordi jeg har oplevet her det sidste års tid, at
jeg ca hver 3. måned, får kraftige smerter, på stedet lige under
ribbenene/ribbens-kanten og så hele vejen rundt omkring ryggen. Det føles
som om der bliver trykket tiltagende hårdt i ca 3 min, for derefter at
aftage i ca 1 min og så tiltager det hårdt igen i ca 3 min osv. Sådan varer
det ca. i 20-30 min, og gør så ondt at smerterne bevæger sig helt op i nakke
og hoved. Bagefter er jeg træt og har lettere hovedpine/spændingspine.

Nicolai..