Saltkogte kartofler
Fra : Jens Olsen

Dato : 20-09-01 20:48

Jeg skulle spørge fra min livsledsager, om der ikke er en,
der har en god opskrift på saltkogte kartofler.
Jeg har en vag idé om, at emnet har været oppe og vende
før (noget med de kanariske øer), men jeg kan ikke komme
i tanker om hvornår.

venlige hilsener
jens olsen

Fra : Gitte J.L

Dato : 20-09-01 22:15

Jeg købte et postkort med en opskrift på Lanzarote i sommers, og har nu
forsøgt hurtigt (og afslappet) at oversætte det:

Ingredienser
1 kg små kartofler
vand
salt
Put de små, vaskede kartofler (med skind på) i meget meget salt vand. I
originalopskriften bruges havvand.
Når kartoflerne er kogte fjerner du vandet og stiller gryden tilbage på
pladen ved lav varme. Sautér kartoflerne let - du skal hele tiden bevæge
gryden - indtil saltet har krystaliseret sig på kartoflerne.

Mere står der ikke på opskriftskortet, og jeg må indrømme....vi har
endnu ikke fået købt kartofler og prøvet det. Hvis opskriften er OK, så
smager de drøngodt med en omgang rød eller grøn mojo på .... opskriften
er bragt her før. Der findes et link længere oppe i en tråd...der vist
hedder noget med mojo.
Mvh. Gitte

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-09-01 15:51

"Jens Olsen" <dunja@mail.dk> wrote in message news:9odh5t$12n$1@sunsite.dk...

> [...]
> Jeg har en vag idé om, at emnet har været oppe og vende
> før (noget med de kanariske øer), men jeg kan ikke komme

Husk at der til de kanariske kartofler hører den sovs, der hedder Mojo-sauce.
Af hensyn til de ømskindede stakler, der ikke kan lide links, vil jeg anbefale dig at søge på ordet 'Mojo' i Google (men det var
så'n set lettere at give dig en link

mvh
Jan

Fra : Gitte J.L

Dato : 21-09-01 20:00

Er det ikke velset at lægge links ud her?
Nå, men da opskriften er rimelig kort, vil jeg lige lægge den her (endnu engang oversat på afslappet vis, jeg ved fx endnu ikke hvad
"cumin" er (hvis nogen kan opklare gåden for mig, vil det være fedt).
Mojo Picón (den røde mojo ... jeg har desværre ikke opskriften på den grønne):

Ingredienser
2-4 tørre chili
1 hvidløgsfed
1 tsk salt
200 ml olie
100-200 ml hvidvinseddike
1/2 tsk cumin (ved ikke hvad det hedder på dansk)
1/2 tsk hot paprika
1 drys safran (stødt)

Hæld kogende vand over chiliene og lad dem trække i 1 time. Pil hvidløget og skær det i ikke alt for små bidder.
Put chiliene, hvidløg, salt, 100 ml. hvidvinseddike, cumin, paprika og safran i en mixer og mix det indtil blandingen har en
ensartet konsistens. Tilsæt olie lidt ad gangen uden at stoppe mixeren. Tilsæt evt. mere hvidvinseddike - alt efter smag og behag.
Hvis du ønsker at gøre mojo'en mere cremet, kan du mixe rød peberfrugt med.

-Gitte

Fra : Emil

Dato : 21-09-01 20:46

On Fri, 21 Sep 2001, Gitte J.L wrote:

>jeg ved fx endnu ikke hvad
>"cumin" er (hvis nogen kan opklare gåden for mig, vil det være fedt).

cum(m)in(seed)
(Lat.: Cuminum cyminum)
- black cum(m)in(seed)
- jeera (IN) cumin Kreuzkümmel
- Schwarzer Kreuzkümmel spidskommen
- sort spidskommen
- spidskommen

Sakset fra www.xs4all.nl
Dette link er *uundværligt* for folk som os - hvis man altså kan
stave rigtigt (jeg har problemer).

Spidskommen er meget forskellig fra alm. kommen.

Tak for din opskrift.

m.v.h. Emil

Fra : Gitte J.L

Dato : 21-09-01 21:16

Jammen så er det jo bare navnet på et af de krydderier, jeg i forvejen
putter på næsten alting
Man kan blive aldeles afhængig af spidskommen....spidskommen smager jo
godt på/i næsten alt (lige fra brød med hytteost til ...you name it).
Superdejligt, så er det jo et krydderi jeg har i huset. Tak for svaret (og
linket)!!
-Gitte

Fra : Emil

Dato : 21-09-01 20:21

On Fri, 21 Sep 2001, Jan Boegh wrote:

>Af hensyn til de ømskindede stakler, der ikke kan lide links,
>vil jeg anbefale dig at søge på ordet 'Mojo' i Google
>(men det var så'n set lettere at give dig en link

Op i den sorte gryde med staklerne. Det er hurtigt og nemt at
give et link [1].
Har man alligevel fundet en god opskrift kan man lige så godt
klippe og klistre den her i dette forum hvis opskriften er blevet
efterspurgt [1]. Det sparer en masse "støj" (som dette) [1].

Det bedste ved denne gruppe er *erfaringer* med opskrifter, så
man ikke skal spilde et halvt liv på at afprøve samtlige
opskrifter og metoder for at frembringe noget lækkert og godt
[1].

Google er virkelig god [1]. Men når man finder hundredsvis af
opskrifter som svar på bønderne, kan det være vanskeligt at
skille skidt fra kanel, netop når man vil prøve nye udfordringer
i et område hvor man er helt blank [1].
Det er let at finde opskrifter, men svært at finde *den* bedste
eller bare de virkelig gode [1].

Blot et par strøtanker herfra [1].
Fortsat god weekend, som de sagde i "Hjemmeservice" i dag
(fredage på radioens P1; se DR1 TTV side 601 ++).

m.v.h. Emil

[1] livet er for kort til WWW.

Fra : ole larsen

Dato : 21-09-01 23:12

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9ofk3u$10em$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
>Af hensyn til de ømskindede stakler, der ikke kan lide links, vil jeg
anbefale dig at søge på ordet 'Mojo' i Google (men det var

Endnu en umådeholden fnisen

Ole

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-09-01 16:11

"Jens Olsen" <dunja@mail.dk> skrev i en meddelelse
opskrift på saltkogte kartofler.

Jeg siger mange tak for både dette og hint!

mvh
jens olsen

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 26-09-01 19:40

Man kan også kigge i Glæsels supplementsbind til "brug låget..." der er en
opskrift på saltkogte kartofler

mvh Lars