Hvilken olie ?
Fra : Peter Konner

Dato : 18-09-01 12:58

Okay, jeg ved godt at <subj> er blevet diskuteret før, men jeg tager den
lige op een gang til :

Jeg har lige købt Brian "Hekto"s Speedfight AC50 (kører iøvrigt glimrende,
og får mange roser og anerkendelser af "fagfolk" for dens stand !), og Brian
leverede en sjat Castrol Scooting 2-T (semi-synt) med maskinen.
Peugeot Danmark anbefaler (i øjeblikket !!!) Statoils "2-T way Low Smoke"
(også semi-synt).

Jeg har på mine biler altid brugt Castrol, da jeg mener de laver et SUPER
produkt. I øjeblikket kører jeg i hhv. Mondeo og Escort, der begge får
Castrols 0w-30 SuperlighTec.

Statoils olie er dog noget billigere - ca. 60kr/liter - men prisen er ikke
afgørende : Olien er for motoren, hvad blodet er for os mennesker, så det
bedste er ikke godt nok !

Altså:
Hvilken 2-takts olie anbefaler I, og hvilke(n) har I evt. DÅRLIGE erfaringer
med ???

Best
Peter

Fra : Elbarto

Dato : 18-09-01 13:06

Jeg vil ikke anbefale Statoils low smoke til nogen scootere
prøvede det en gang på min fzer som var 100% lovlig
kørte knap 20 km så satte svinet sig ...
det bedste råd (er hvist nok set i gruppen før)
Køb det næst dyereste fuld syntetiske ..

Erik "ElBarto"
"Suzuki street magic.........its clean magic"

Fra : RpR

Dato : 18-09-01 13:39

> Altså:
> Hvilken 2-takts olie anbefaler I, og hvilke(n) har I evt. DÅRLIGE
erfaringer
> med ???

Kører selv med IP GPX-2 Pro fuldsyntetisk til 118,- literen.
Efter at have skiftet cylinder frem og tilbage på et par knallerter en
kammerat efterhånden har skiftet ud (med magen til motor, og tunsættet
fulgte med), kunne honemærkerne stadigvæk ses efter 25000km.
Min egen Derbi GPR 50R er der INTET koks på stemplet, kun en meget tynd brun
oliefilm, ikke tykkere end så man kan se hvor gasblandingen stømmer ind, der
er der nemlig et lidt mindre lag, virkelig flot =)
Kan kun anbefales!

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Klaus G.

Dato : 18-09-01 17:46

> Kører selv med IP GPX-2 Pro fuldsyntetisk til 118,- literen.

hvor kan man købe dette "vidunder midel"?

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : RpR

Dato : 18-09-01 23:37

> hvor kan man købe dette "vidunder midel"?

Alle Aprilia forhandlere burde kunne få det hjem.

Fra : Ally

Dato : 20-09-01 20:49

> [...]
der
> er der nemlig et lidt mindre lag, virkelig flot =)

Også til scootere, der ikke er så hårdt tunet? Min Aprilia Area 51 har "kun"
fået fjernet plumpen og ringen i variatoren, og har lige været til 12.000
km's eftersyn. Udstødningen var næsten helt kokset til, og jeg har kørt
meget med fuldsyntetisk olie. Spørgsmålet er jo så, om det ville være bedre
med semi-syntetisk olie i stedet. Hvad synes du eller andre?

Hilsen

Ally
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : RpR

Dato : 20-09-01 22:38

> [...]
bedre
> med semi-syntetisk olie i stedet. Hvad synes du eller andre?

Kan ske du er kørt med et forkert mærke.
Silkolene laver f.eks nogle fuldsyntetiske olier (det står der ihvertfald på
dem), og jeg har aldrig set en olie der har kokset en motor så godt til!
Udst bliver tæt, stempelringene klæber fast til stemplet så de ikke kan
tætne som de skal osv.
Noget værre skidt.

Din Area 51 kører stadigvæk med ca 7000 - 8000rpm så den bliver varm nok til
at forbrænde olien vil jeg tro.
Hvilken kørte du med?

Fra : Ally

Dato : 21-09-01 15:54

> Din Area 51 kører stadigvæk med ca 7000 - 8000rpm så den bliver varm nok
til
> at forbrænde olien vil jeg tro.
> Hvilken kørte du med?

Ja se, dér har jeg problemer... min forhandler gik fra Agip til et andet
mærke, som, hvis man kiggede efter, alligevel var produceret af Agip. Men
jeg kan ikke huske navnet, desværre. Nu er han gået over til et helt tredje
mærke... et eller andet a'la' Motul. Kender du det? Eller hvor kan man
ellers købe en kvalitetsolie?

De venligste hilsener

Ally

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-09-01 18:51

> [...]
tredje
> mærke... et eller andet a'la' Motul. Kender du det? Eller hvor kan man

Jeg kører selv med Motul olien af den til 117kr. literen, mener jeg det er.
Jeg har aldrig haft problemer og synes det er en meget god olie. Den skulle
svjv. også være brugt inden for prof. motorsport. Dog er olien nok ikke helt
den samme

Fra : RpR

Dato : 22-09-01 13:38

> [...]
tredje
> mærke... et eller andet a'la' Motul. Kender du det? Eller hvor kan man

Han gik sikkert over til IP, de er nemlig produceret af Agip.
Men der må da være en anden Aprilia forhandler i nærheden?

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 23-09-01 13:38

> Han gik sikkert over til IP, de er nemlig produceret af Agip.
> Men der må da være en anden Aprilia forhandler i nærheden?

Vores lokale Aprilia pusher har faktisk kun Motul...

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : RpR

Dato : 23-09-01 13:55

> Vores lokale Aprilia pusher har faktisk kun Motul...

Han skal kunne hive IP hjem, Aprilia anbefaler det ligefrem.

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 23-09-01 14:05

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Han skal kunne hive IP hjem, Aprilia anbefaler det ligefrem.

Han har også hevet en hjem til mig Men han har det ikke fast, desværre.

--
Best Regards
Rasmus AKA [UC]Rapperand

Fra : Ally

Dato : 23-09-01 15:30

> Han gik sikkert over til IP, de er nemlig produceret af Agip.
> Men der må da være en anden Aprilia forhandler i nærheden?

Det lyder ret sandsynligt. Navnet virker bekendt. Jeg synes sgu, det er
svært, for den ene anbefaler semisyntetisk olie, den anden fuldsyntetisk.
Jeg kunne forstå det, hvis scooteren var tunet fra top til tå, men når den
blot har fået fjernet ring og plump, så er den åbenbart lidt i en gråzone.
Og da udstødningen var helt kokset til, så er jeg tilbøjelig til at tro, at
det er semisyntetisk olie, der bør bruges.

Hilsen
Ally
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 18-09-01 14:38

He ... he!

Jeg er følgende erfaringer:

Statoils fuldsyntetiske olei (steget til ca. 110,- efterhånden), ryger ikke
og afsætter ikke koks. Oliens forbrændingspunkt passer glimrende til
anvendelsen i scooteren. Olien er også ISO or Rotax godkendt.

OK(!) har en fuldsyntetisk olie, med samme godkendelser som Statoil's (...
er måske endda Statoil!? ) Jeg har ikke kørt så meget med den endnu, på min
100cc, at jeg kan sige andet end at den smører godt nok til at den stadig
kører, og der er nul røg/lugt. Prisen er ca. 85,-, og den fås i ....
Brugsen.

Castrol's Scooting Oil er også forholdsvis billig, ryger og lugter stort set
ikke. Faktisk virkede det somom at motoren havde rigtig godt med den. Jeg
ved dog ikke hvordan det ser ud med koks m.m. Prisen er ca. 75,-

Jeg ved godt at man kan få mere avancerede olier; men problemet er at de
ikke altid kan købes lige om hjørnet.

/Brian