spinatbrød
Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 17-09-01 09:35

er der nogen, der kender en lækker opskrift på spinatbrød/boller?
/kristina

Fra : Deleuran

Dato : 17-09-01 16:21

> er der nogen, der kender en lækker opskrift på spinatbrød/boller?

Tja, jeg tror ikke dette er lige hvad du er efter, men til gengæld en rigtig
lækerbidsken. Denne opskrift stammer fra en skøn syrisk kvinde.

SPINAT FATAYR
Fyld:
1 kg spinat
1 stort løg
1 citron
salt, sort peber, chili
olie
Fremgangsmåde:
1. Skyl spinaten godt og hak den.
2. Hak løget fint og drys lidt salt på og mos det.
3. Mas spinaten med hænderne så vandet presses ud og spinaten rives i
stykker.
4. Bland spinat, løg, salt, sort peer, chili, olie og citronsaft.
Dej:
1 kg hvedemel
25 g gær
1ss salt
½ ss sukker
2 store glas lunt vand
Fremgangsmåde:
1. Hæld hvedemelet i en stor skål.
2. Tilsæt 1ss salt, ½ ss sukker og smelt gæren i lunt vand.
3. Bland hvedemelet i med hånden.
4. Ælt dejen godt i skålen ca. 10 min.
5. Sæt dejen til hævning ca. en halv time.
6. Form den til små boller og begynd at lave fatayr.
7. Tænd ovnen på grill.
8. Hæld olie på en bageplade og rul bollerne tyndt ud på pladen.
9. Læg en skefuld fyld på hver dejplade og fold dejen over fyldet til en
trekant.
10. Bages under grillen på begge sider.

God fornøjelse
Lone

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 17-09-01 18:29

> Tja, jeg tror ikke dette er lige hvad du er efter, men til gengæld en
rigtig
> lækerbidsken. Denne opskrift stammer fra en skøn syrisk kvinde.

nej, det var ikke lige det, jeg havde i tankerne, men hvor lyder det dog
LÆKKERT!
glæder mig til at prøve opskriften af
/kristina

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-09-01 06:24

"Kristina Søndergaard" <Kristina_sondergaard@hotmail.com> skrev i
> meddelandet...
> er der nogen, der kender en lækker opskrift på spinatbrød/boller?

Næh, men jeg har fundet én eneste på google-søgeren...

Spinatbrød:

50 g gær
6 dl lunkent vand
1 tsk salt
250 g frossen hk. spinat
800-950 g mel

Der laves to portioner dej, en hvid en grøn: Tø spinaten op og varm den
op sammen med 2½ dl vand. Rør 25 g gær ud heri, tilsæt ½ tsk salt og ca.
halvdelen af melet. Ælt og lad den hæve 30-40 min.
Ælt resten til den hvide dej og lad den hæve 30-40 min.
Del de to deje i to stykker hver og rul dem ud til rektangler. Læg dem
sammen to og to - grøn og hvid - og rul dem sammen.
Efterhæver på pladen med samlingen nedad 20 min. Rids med en kniv og bag
nederst i ovnen ca. 15 min. ved 250º.
Skru ned til 175º og bag endnu 20 min.
Fryse-egnet.

God bless America!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

Gå efter duften...
Johansen's Konditori på Gammel Kongevej leverer de spinatbrød,
der bruges til sandwich samt stedets chokoladekage. Sandwichene
til 35 kroner serveres med...
www.aok.dk/E/V/CPHDK/0006/52/95/cs1.html

Fra : Peter Hansen

Dato : 22-09-01 20:36

Jeg har også ledt efter en opskrift på spinatboller, men uden det store
held. Der er dog nogle stykker at vælge imellem på Goggle
http://www.google.com/search?hl=da&q=Spinatboller&btnG=Google-s%F8gning&lr=

Lad mig/os vide hvis du finder en god opskrift på spinatboller!

Fra : Peter Hansen

Dato : 22-09-01 20:39

Her er en fundet på

http://net.tvsyd.dk/manuel/TVSYD/MadMedMere/OpskriftBroed.htm

Skønne spinatboller

Ca. 10 stk.

5 dl. lunkent vand
1 dl. surmælk (tykmælk)
25 g gær
1 spsk. sukker
3 tsk salt
2 tsk reven muskatnød
200 g hakket spinat (frossen)
ca. 1 kg hvedemel

1. Væsken blandes i en stor skål. Gær, sukker, salt, muskat og den optøede
spinat røres ud heri. 2. Rør melet i lidt ad gangen. Der skal så meget mel
i, at dejen slipper skålens kanter. Det er vig-tigt, at der ikke kommer for
meget mel i dejen. Dejen skal kunne røres med en grydeske.
3. Dejens overflade drysses med lidt mel, og skålen dækkes med et klæde.
4. Dejen skal nu hæve til dobbelt størrelse ca. 1½ time ved stuetemperatur.
5. Luften røres ud af dejen med en grydeske. Er dejen for klistret,
tilsættes mere mel.
6. Med en ske lægges en passende portion dej på en plade med bagepapir.
Bollerne skal være store og ikke nødvendigvis velformede.
7. Bollerne efterhæver til dobbelt størrelse ca. ½ time.
8. Bages i en 225 C varm ovn i 20-25 min.

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 23-09-01 09:13

"Peter Hansen" <piteraq@hotmail.com> wrote in message
> [...]
http://www.google.com/search?hl=da&q=Spinatboller&btnG=Google-s%F8gning&lr=

> Lad mig/os vide hvis du finder en god opskrift på spinatboller!

jeg takker jer alle for hjælpen og lover at vende tilbage, hvis jeg finder
en god én
mvh kristina 1