Kan de gå sammen?
Fra : Tim Hesthaven

Dato : 15-09-01 08:32

Hejsa

Jeg har lige erhvervet mig et 425 ltr akvarie. Jeg kunne godt tænke mig
Discus og Scalarer men også Kampfisk. Kan disse 3 fisk gå sammen?
Med hensyn til bund hvad vil være bedst sten eller sand?

Håber i kan hjælpe :)

Mvh
Tim

Fra : Arild Madsen

Dato : 15-09-01 10:41

Tim Hesthaven wrote:

> [...]
> Discus og Scalarer men også Kampfisk. Kan disse 3 fisk gå sammen?
> Med hensyn til bund hvad vil være bedst sten eller sand?

Tror ikke jeg vil anbefalle den sammensetningen du foreslår.
Scalarer er ganske raske fisker og vill forsyne seg groft av matfatet og
diskus vil knapt slippe til.
Hvis du med kampfisk mener de oppdretsvariantene som har lange finner så
vil jeg ikke anbefale dem sammen med scalarer da scalarene har lett for
å nappe på finnene deres, dette gjelder ikke bare scalarer.
Diskus regnes ikke som nybegynnerfisk siden den krever meget rent vann
og er meget ømtålelig for sykdom. Når du ser prisen så ser du at det
ikke er en fisk som man bare kjøper en ny av.

Arild Madsen

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 15-09-01 11:58

> [...]
> og er meget ømtålelig for sykdom. Når du ser prisen så ser du at det
> ikke er en fisk som man bare kjøper en ny av.

Hvad så med Discus og Kampfisk?
Hvilke andre fisk vil kunne gå sammen med Discus?

Mvh
Tim

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-09-01 12:19

"Tim Hesthaven" <timsonder@get2net.dk> wrote in message news:9nvc86$9p5$1@news.cybercity.dk...

> Hvad så med Discus og Kampfisk?
> Hvilke andre fisk vil kunne gå sammen med Discus?

Jeg synes det er en mærkelig sammensætning, men de burde kunne trives ved nogenlunde samme vandværdier og temperaturer og vil
formentlig slet ikke tage notits af hinanden.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 15-09-01 14:47

Jan Boegh skrev i meddelelsen <9nvdeg$en2$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
nogenlunde samme vandværdier og temperaturer og vil
>formentlig slet ikke tage notits af hinanden.

Der er åbenbart andre end undertegnede, der er i tvivl. Det har i mange år i
visse kredse været "vedtaget" at Discus og Scalare skulle
passe dårligt sammen. Det har jeg aldrig forstået, de er trods alt nært
beslægtede og stammer fra tilnærmelsesvist samme biotoper og har nær samme
adfærd, og jeg har aldrig (før) set anden specifik begrundelse herfor, end
at Scalare skulle kunne smitte Discus med de sygdomme Discus også lider af !
Havde jeg plads og temperament, ville det ikke bekymre mig at blande dem, og
Arild, jeg kan love dig at Discus kan også være endog meget hurtige og
"grove". Gik engang uforvaret forbi et yngelvogtende pars akvarium da den
ene ramte glasset ( for at jage mig væk) med et brag så jeg troede at
akvariet var røget. Det var mig, der røg - en halv meter baglæns, før jeg
opdagede hvad der var sket.

Anderledes i tvivl er jeg mht. kampfisk - nogle er blide som lam, andre
flænser alt, der bevæger sig.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-09-01 15:25

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> opdagede hvad der var sket.
>
> Anderledes i tvivl er jeg mht. kampfisk - nogle er blide som lam, andre

Hej.
Jeg må give Ole ret i det med kampfisken. Nu har jeg været den heldige ejer
af tre hanner, og størsteparten af tiden har jeg brugt på at finde en
sammensætning som gør at de kunne leve sammen med andre fisk. De gik ikke
sammen andet de første tre uger, da det først da gik op for mig at de
hunnerne jeg havde købt viste sig at være hanner.
Mine erfaringer med denne fisken, gør at jeg ville være skeptisk til at
putte andre flotte fisker ned til en kampfisk. Mine tåler ret og slet ikke
synet af en flot fisk med prangene farver eller farvetegninger. Jeg har
kommet fram til at ham jeg har nu, ikke kan have nogle fisk sammen med sig,
som er røde i farverne. Hvorfår det lige er den farven han tænder på, ved
jeg så ikke, for han kan godt gå sammen med blå og gule fisk. Til gengæld
gjorde jeg den dyrekøbte erfaringen at jeg ikke skulle plassere ham sammen
med sorgmanteltetra, for de klarede at kue ham i løbet af nogle få minutter,
mens andre tetraarter og gubbier er ham totalt ligegyldig.
KAmpfisken kan fint gå sammen med en flok med pansemaller (corydoras), da
denne fisken er totalt ligegyldig instillet overfor fisk med flotte haler og
aggresivt væsen. Jeg har ved flere anledninger været vidne til at disse små
fyrene direkte har svømmet ind i siden på kampfisken, uden at det af den
grund har kommet til sammenstød. Har andre fisk været så uheldig at gøre
samme tabbe, så har der ikke gået mange sekunder før den uheldige har fået
som (u)fortjent - noget som har kostet flere livet.

Min anbefaling vil være at du evt investerer i diskuserne eller de andre
(måske en blanding, hvis du finder det for godt), men undlade at blande
kampfisken ind i lige dette akvariet, da de kan være temmelig krigeriske og
overhovedet ikke bryder sig om at "fienden" er meget større end sig selv.
Forresten tillykke med 425 literen. Jeg må indrømme at jeg gerne skulle have
været den heldige ejer at noget så stort. Jeg må nøjes med 112 liter, jeg.
Hilsen Ditte

Fra : Jesper Sloth

Dato : 15-09-01 13:58

"Tim Hesthaven" <timsonder@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med Discus og Kampfisk?
> Hvilke andre fisk vil kunne gå sammen med Discus?
>
> Mvh
> Tim

Hej

Generalt skal man holde sig fra kampfisk de dør som fluer, ta' hellere nogle
store stimer f.eks. Rødneon f.eks. lav 3-4 forskellige stimer med 100 stk. i
hver sammen med Discus og lidt maller Ancistrus(Xnocare) og Pansermaller.

Mvh

Jesper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-09-01 14:42

> [...]
> hver sammen med Discus og lidt maller Ancistrus(Xnocare) og Pansermaller.

Nu så jeg ikke lige starten på denne tråd men hvis du vil have 3-4 stimer af
100 fisk hver + diskus + andet, skal det været et STORT akvarie.

Ancistrus/Xenocare og diskus er en dårlig ide, de har det med at suge sig
fast på diskus fiskene.
Brug hellere panser maller. Og otocinclus til algeædere

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 15-09-01 14:52

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3ba35a89$0$51393$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>fast på diskus fiskene.
>Brug hellere panser maller. Og otocinclus til algeædere

Det er da lidt træls at jeg er nødt til at bifalde dit synspunkt

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-09-01 15:11

> af

> Det er da lidt træls at jeg er nødt til at bifalde dit synspunkt

Hehe.

Måske kompenserer det lidt at jeg er helt enig i din anden posting
vedrørende diskus og scalare sammen.

Fra : Inga Jensen

Dato : 15-09-01 16:13

Hej
Discos og Scalarer kan godt gå sammen, kender en der opdrætter: Kampfisk går
ikke med dem efter hvad han siger, mens Neon gør, efter bogen back to nature
som jeg vil anbefale dig at ta et kig i skrives der at rolige fisk som
Tetraer,Plecostomus,Corydoras og Apistogramma også går forudsat at der er
samme krav til vandet.Det anbefales dog at holde Discos kun i artsakvarie
og de er jo meget dyre, ærgerligt hvis de bliver smittet med noget.
Har selv prøvet Discos og Scalaer sammen og måyye af med de sidstnævnte,
bestemt ikke nogen begynderfisk, og hvis du køber scalaer skal du se efter
at discoséne får noget at spise, da de er langsommere nærmest studerer maden
før de spiser, jeg ville nøjes med Discoséne.
Hilsen Inga

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-09-01 17:02

> [...]
maden
> før de spiser, jeg ville nøjes med Discoséne.

Mine diskus går direkte efter maden uden at beundre den først.

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-09-01 18:07

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message news:3ba37b65$0$51388$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mine diskus går direkte efter maden uden at beundre den først.

Har du overvejet at præsentere føden lidt smukkere? Enhver kok ved jo at en stor del af nydelsen foregår med øjnene.

vh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-09-01 18:38

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Har du overvejet at præsentere føden lidt smukkere? Enhver kok ved jo at
en stor del af nydelsen foregår med øjnene.

Øh hvad ??

Serverer du måske din fiske mad på et bord med lys til fiskene eller hvad ?

Man åbner lågen, og så smider man maden i. Og vupti, så æder de som skøre.

Hvorfor pokker skulle jeg præsentere den først ??

p.s. er du begyndt at drikke lørdags øl allerede?? (lyder som en ide man
kunne få når man er fuld ))