/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Nu er Fnug stor " MEGET STOR"
Fra : ULLA MORTENSEN


Dato : 09-09-01 23:25

Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
"Fnug" Parrede hele familien.

Jeg har i mellemtiden gået til træning med ham.
Det er gået rigtig godt, han fik en 1ste præmie i lydighedstræning for
hvalpe.
Da vi startede hundetræningen, løb vi ind i et problem.
Fnug væltede de andre hvalpe omkuld i frikvarterene og det endte med at vi
fik besked på først at ankomme når den egentlige træning startede.

Det gik fint når vi trænede i snor og han er i det hele taget en præmiehund,
når bare han er i snor.

I frikvarteret efter træningen, blev Fnug sat i lang snor og kunne deltage i
mere begrænset omfang end de andre hvalpe.

Det er også gået godt, men vi er ikke kommet videre.

Nu er han jo blevet større og er kommet i en højere træningsklasse.
Her skal vi bl.a.. a lære de samme øvelser, som han har lært, bare uden
snor.
Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og lægger
de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter ham.
Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må slippe
snoren, men hvordan kommer vi så videre ?

Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han vil jo
bare gerne lege.

Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere forstår
at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg kommer
hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der kommer
70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer kun
60 kg.
Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være, jeg
ved godt at der er fordi han er glad for at se mig igen og at jeg burde være
stolt og al den hengivenhed, men jeg syntes vi kunne have lidt mere glæde af
hinanden foruden.

1) Jeg har prøvet følgende:
skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver meget
vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet en
rigtig god leg.

2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med den
størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han der
igen og så er det også endt med en sjov leg.

3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare der er
nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke

4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at tænke på
noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.

Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at lukke ham
ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.

Han for kun lov til at hilse på,med snor på, men hvorlænge skal det vare?
Jeg håber jeg kan få nogle gode råd. Inden jeg ender som krøbling.

Jeg vil lige sige at vi har haft Newfoundlændere før, men da havde vi 5 af
slagsen og vi har aldrig haft den slags problemer, vi har talt om at skaffe
os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe mere
end en pels.
Kærlig Hilsen
Ulla




 
 
Martin Edlich (10-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 10-09-01 00:22

In article <cZRm7.1019$lk7.39597@news.get2net.dk>,
"ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk> wrote:

> Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være, jeg
> ved godt at der er fordi han er glad for at se mig igen og at jeg burde være
> stolt og al den hengivenhed, men jeg syntes vi kunne have lidt mere glæde af
> hinanden foruden.

Er du sikker på at det ikke er dominansrytteri han har gang i?

--
MVH
Martin Edlich, MF
Mød Brotus på http://www.edlich.dk/vovsen/

Michael (10-09-2001)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 10-09-01 01:20


"ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:cZRm7.1019$lk7.39597@news.get2net.dk...
> Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
> "Fnug" Parrede hele familien.
>
> Jeg har i mellemtiden gået til træning med ham.
> Det er gået rigtig godt, han fik en 1ste præmie i lydighedstræning for
> hvalpe.
> Da vi startede hundetræningen, løb vi ind i et problem.
> Fnug væltede de andre hvalpe omkuld i frikvarterene og det endte med at vi
> fik besked på først at ankomme når den egentlige træning startede.
>
> Det gik fint når vi trænede i snor og han er i det hele taget en
præmiehund,
> når bare han er i snor.
>
> I frikvarteret efter træningen, blev Fnug sat i lang snor og kunne deltage
i
> mere begrænset omfang end de andre hvalpe.
>
> Det er også gået godt, men vi er ikke kommet videre.
>
> Nu er han jo blevet større og er kommet i en højere træningsklasse.
> Her skal vi bl.a.. a lære de samme øvelser, som han har lært, bare uden
> snor.
> Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og
lægger
> de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter
ham.
> Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
> Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må slippe
> snoren, men hvordan kommer vi så videre ?
>
> Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han vil
jo
> bare gerne lege.
>
> Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere
forstår
> at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg kommer
> hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der
kommer
> 70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer kun
> 60 kg.
> Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være, jeg
> ved godt at der er fordi han er glad for at se mig igen og at jeg burde
være
> stolt og al den hengivenhed, men jeg syntes vi kunne have lidt mere glæde
af
> hinanden foruden.
>
> 1) Jeg har prøvet følgende:
> skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
> jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
> Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver meget
> vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet en
> rigtig god leg.
>
> 2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med den
> størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han der
> igen og så er det også endt med en sjov leg.
>
> 3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare der
er
> nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke
>
> 4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at tænke

> noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
> tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.
>
> Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at lukke
ham
> ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.
>
> Han for kun lov til at hilse på,med snor på, men hvorlænge skal det vare?
> Jeg håber jeg kan få nogle gode råd. Inden jeg ender som krøbling.
>
> Jeg vil lige sige at vi har haft Newfoundlændere før, men da havde vi 5 af
> slagsen og vi har aldrig haft den slags problemer, vi har talt om at
skaffe
> os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe mere
> end en pels.
> Kærlig Hilsen
> Ulla
>
>
> Hej Ulla

Har du prøvet at dominere ham ? jeg tror Martin har ret i at det er dominans
rytteri, og en mulighed er at "smide" ham om på ryggen, sætte dig oven på
ham, tag fat i halsen, vis tænder og knurre, det lyder måske underligt men
det er hunde adfærd og kan være effektivt, jeg har selv prøvet med en
rottweiler.

Hmmm hvor træner i ?

Hilsen Myr



ULLA MORTENSEN (11-09-2001)
Kommentar
Fra : ULLA MORTENSEN


Dato : 11-09-01 20:01


"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:3b9c071c$0$14819$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:cZRm7.1019$lk7.39597@news.get2net.dk...
> > Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
> > "Fnug" Parrede hele familien.
> >
> > Jeg har i mellemtiden gået til træning med ham.
> > Det er gået rigtig godt, han fik en 1ste præmie i lydighedstræning for
> > hvalpe.
> > Da vi startede hundetræningen, løb vi ind i et problem.
> > Fnug væltede de andre hvalpe omkuld i frikvarterene og det endte med at
vi
> > fik besked på først at ankomme når den egentlige træning startede.
> >
> > Det gik fint når vi trænede i snor og han er i det hele taget en
> præmiehund,
> > når bare han er i snor.
> >
> > I frikvarteret efter træningen, blev Fnug sat i lang snor og kunne
deltage
> i
> > mere begrænset omfang end de andre hvalpe.
> >
> > Det er også gået godt, men vi er ikke kommet videre.
> >
> > Nu er han jo blevet større og er kommet i en højere træningsklasse.
> > Her skal vi bl.a.. a lære de samme øvelser, som han har lært, bare uden
> > snor.
> > Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og
> lægger
> > de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter
> ham.
> > Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
> > Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må slippe
> > snoren, men hvordan kommer vi så videre ?
> >
> > Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han
vil
> jo
> > bare gerne lege.
> >
> > Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere
> forstår
> > at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg
kommer
> > hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der
> kommer
> > 70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer
kun
> > 60 kg.
> > Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være,
jeg
> > ved godt at der er fordi han er glad for at se mig igen og at jeg burde
> være
> > stolt og al den hengivenhed, men jeg syntes vi kunne have lidt mere
glæde
> af
> > hinanden foruden.
> >
> > 1) Jeg har prøvet følgende:
> > skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
> > jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
> > Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver
meget
> > vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet en
> > rigtig god leg.
> >
> > 2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med
den
> > størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han
der
> > igen og så er det også endt med en sjov leg.
> >
> > 3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare
der
> er
> > nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke
> >
> > 4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at
tænke
> på
> > noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
> > tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.
> >
> > Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at lukke
> ham
> > ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.
> >
> > Han for kun lov til at hilse på,med snor på, men hvorlænge skal det
vare?
> > Jeg håber jeg kan få nogle gode råd. Inden jeg ender som krøbling.
> >
> > Jeg vil lige sige at vi har haft Newfoundlændere før, men da havde vi 5
af
> > slagsen og vi har aldrig haft den slags problemer, vi har talt om at
> skaffe
> > os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe
mere
> > end en pels.
> > Kærlig Hilsen
> > Ulla
> >
> >
> > Hej Ulla
>
> Har du prøvet at dominere ham ? jeg tror Martin har ret i at det er
dominans
> rytteri, og en mulighed er at "smide" ham om på ryggen, sætte dig oven på
> ham, tag fat i halsen, vis tænder og knurre, det lyder måske underligt men
> det er hunde adfærd og kan være effektivt, jeg har selv prøvet med en
> rottweiler. .........Det har jeg prøvet, men jeg kan næsten ikke magte ham
og han bliver hidsig og prøver at bide efter mig, så det tror jeg ikke er
nogen god løsning..
>
> Hmmm hvor træner i ? DCH.>
> Hilsen Myr
>
>



pmj (10-09-2001)
Kommentar
Fra : pmj


Dato : 10-09-01 13:49

Hej Ulla

"ULLA MORTENSEN" skrev d. 09-09-01 23:25 dette indlæg :
> Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
> "Fnug" Parrede hele familien.
>

> Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og
lægger
> de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter
ham.
> Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
> Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må
slippe
> snoren, men hvordan kommer vi så videre ?
>
Jeg ville først prøve at finde en anden træner. Det lyder nemlig til at
Fnug har fået alle til at opføre sig ligesom han godt vil ahve. Det er
jo skæg og ballade det hele.
Hvor gammel er han???

> Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han
vil jo
> bare gerne lege.
>
Prøv at finde nogle legekammerater til Fnug der passer i hans størrelse
eller et par ældre tæver, der kan lære ham almindelig god hundeopførsel.

> Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere
forstår
> at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg
kommer
> hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der
kommer
> 70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer
kun
> 60 kg.
Derfor skal du finde en træner der forstår problemet.

> Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være,
>
> 1) Jeg har prøvet følgende:
> skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
> jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
> Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver
meget
> vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet
en
> rigtig god leg.
>
Ja. Noget tyder på, at han får opfyldt sit behov for opmærksomhed og
kontakt med dig. Selv negativ kontakt. (Hvis du kunne magte at smide ham
ned på rygge, holde ham fast, stirre ham ind i øjnene og andre skøre
forslag) vil være en positiv oplevelse for ham "Mor ser mig, hurrahhhh".

> 2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med
den
> størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han
der
> igen og så er det også endt med en sjov leg.

Det er nok starten på den rigtige vej, men den er lang.
>
> 3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare
der er
> nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke
>
> 4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at
tænke på
> noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
> tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.
>
> Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at
lukke ham
> ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.

Det er så det næste han skal have lært.
>
> Han for kun lov til at hilse på,med snor på,
God ide.

men hvorlænge skal det vare? Indtil han har lært at han får positiv
opmærksomhed ved at sætte sig ned og evt. give pote eller lave et andet
nummer.

> vi har talt om at skaffe
> os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe
mere
> end en pels.

Det tyder på at du er en fornuftig person.

Har du mulighed for at give Fnug en positiv opmærksomhed når du kommer
hjem (hvad kan han godt lide?) og derefter forlade rummet så han ikke
overfalder dig?

På en eller anden måde skal du have vendt træningen om så du træner ham
til at gøre som du gerne vil have ham til og ikke så du gør, hvad han
vil have dig til.

Vær meget opmærksom på når han er rolig. Skynd dig at beløn det. Prøv at
tælle hvor ofte han søger kontakt med dig og hvor ofte du søger kontakt
med ham?

Det skulle gerne være dig der tager initiativet til kontakten, når du
har tid, lyst og lejlighed. Men han har sikkert et stort kontaktbehov.
Så dæk hans kontaktbehov når han er rolig.

Held og lykke med træningen

Mange hilsener

Pia Johnsen

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


ULLA MORTENSEN (11-09-2001)
Kommentar
Fra : ULLA MORTENSEN


Dato : 11-09-01 20:20

Tak for de mange gode råd, nu har jeg da lidt at arbejde med, jeg skal nok
fortælle om noget hjælper.

hilsen Ulla
"pmj" <pmj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:RB2n7.5996$9V5.335356@news000.worldonline.dk...
> Hej Ulla
>
> "ULLA MORTENSEN" skrev d. 09-09-01 23:25 dette indlæg :
> > Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
> > "Fnug" Parrede hele familien.
> >
>
> > Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og
> lægger
> > de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter
> ham.
> > Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
> > Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må
> slippe
> > snoren, men hvordan kommer vi så videre ?
> >
> Jeg ville først prøve at finde en anden træner. Det lyder nemlig til at
> Fnug har fået alle til at opføre sig ligesom han godt vil ahve. Det er
> jo skæg og ballade det hele.
> Hvor gammel er han???
>
> > Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han
> vil jo
> > bare gerne lege.
> >
> Prøv at finde nogle legekammerater til Fnug der passer i hans størrelse
> eller et par ældre tæver, der kan lære ham almindelig god hundeopførsel.
>
> > Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere
> forstår
> > at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg
> kommer
> > hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der
> kommer
> > 70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer
> kun
> > 60 kg.
> Derfor skal du finde en træner der forstår problemet.
>
> > Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være,
> >
> > 1) Jeg har prøvet følgende:
> > skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
> > jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
> > Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver
> meget
> > vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet
> en
> > rigtig god leg.
> >
> Ja. Noget tyder på, at han får opfyldt sit behov for opmærksomhed og
> kontakt med dig. Selv negativ kontakt. (Hvis du kunne magte at smide ham
> ned på rygge, holde ham fast, stirre ham ind i øjnene og andre skøre
> forslag) vil være en positiv oplevelse for ham "Mor ser mig, hurrahhhh".
>
> > 2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med
> den
> > størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han
> der
> > igen og så er det også endt med en sjov leg.
>
> Det er nok starten på den rigtige vej, men den er lang.
> >
> > 3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare
> der er
> > nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke
> >
> > 4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at
> tænke på
> > noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
> > tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.
> >
> > Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at
> lukke ham
> > ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.
>
> Det er så det næste han skal have lært.
> >
> > Han for kun lov til at hilse på,med snor på,
> God ide.
>
> men hvorlænge skal det vare? Indtil han har lært at han får positiv
> opmærksomhed ved at sætte sig ned og evt. give pote eller lave et andet
> nummer.
>
> > vi har talt om at skaffe
> > os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe
> mere
> > end en pels.
>
> Det tyder på at du er en fornuftig person.
>
> Har du mulighed for at give Fnug en positiv opmærksomhed når du kommer
> hjem (hvad kan han godt lide?) og derefter forlade rummet så han ikke
> overfalder dig?
>
> På en eller anden måde skal du have vendt træningen om så du træner ham
> til at gøre som du gerne vil have ham til og ikke så du gør, hvad han
> vil have dig til.
>
> Vær meget opmærksom på når han er rolig. Skynd dig at beløn det. Prøv at
> tælle hvor ofte han søger kontakt med dig og hvor ofte du søger kontakt
> med ham?
>
> Det skulle gerne være dig der tager initiativet til kontakten, når du
> har tid, lyst og lejlighed. Men han har sikkert et stort kontaktbehov.
> Så dæk hans kontaktbehov når han er rolig.
>
> Held og lykke med træningen
>
> Mange hilsener
>
> Pia Johnsen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>



Jo-Ann (11-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 11-09-01 20:25

Hej Ulla !

Først og fremmest ! SKIFT TRÆNINGSPLADS !

At han ikke må lege med andre hvalpe, pga. hans størrelser er da skørt !
Ja, okay..måske skal han ikke lige lege med gravhunde, eller yorkshire
terrier eller andet små hunde..men jeg ville da sagtens "turde" lade ham
lege med en af mine...også da de var i hans alder !

På de træningspladser jeg har trænet har jeg endnu aldrig oplevet at en
hvalp ikke har kunne være med til at lege, og det uanset hvor stor den har
været !

Jeg tror aldrig du kommer videre i træningen - så længe du slet ikke kan
slippe ham.

Der er nogle der foreslår at finde nogle lige så store hvalpe han kan lege
med, eller nogle ældre tæver..ja, og det er netop hvad jeg også ville
foreslå dig !

Jeg til træning igår aftes. Min tæve er ca. 2½ og en utrolig sød tæve..men
MEGET legesyg...og også af og til lidt voldsom. Der var en 10 mdr. gorden
setter tæver igår, for første gang. Ja, og de to skulle selvfølgelig lege
bagefter ! Ja, og voldsom som Issa nu engang kan være når hun leger...så
væltede hun den selvfølgelig..ret voldsomt ! Jeg stod lidt og kiggede på
gorden setterens ejer...hun brød sig ikke om det ! Jeg spurgte om jeg skulle
kalde Issa tilbage...og hun vidste ikke helt hvad. Jeg sagde at hun helt
sikkert ville stoppe så snart hendes lille tæve evt. sagde fra, eller
pev...og så blev hun lidt "beroliget"...ja, og jeg fik ret...Issa drønede
ind i hende en gang til..og hun pev...og med det samme ændrede Issa adfærd,
og blev mere forsigtig - ja, og kort tid efter var det så gordon setteren
"som fik lov"...lov til at løbe efter Issa...og forsøge at vælte
hende...meen..kunne hun nu ikke helt !

Tror sommetider folk reagerer forkert - for voldsomt ! Almindelig
mentaltvelfungerende hunde kan altså selv finde ud af det...hvis de får lov
til det fra starten af. Man kan så være bange for at dit lille Fnug har
forpasset dette..og derfor skal "lærer at lege"...ja, og der skal du nok ud
og have fat i nogle tæver. Ikke nogle strigler...men nogle søde tæver...som
er noget ældre end ham ! De skal nok opdrage ham !

Så til dig problem derhjemme.

Jeg har selv en lille hanhund, på små 50 kilo. Han er jo ikke nær så stor
som Fnug, men jeg syntes nu de 50 kilo er rigeligt ! Han var også en
overgang lidt slem til at springe op. Ikke at ridde på folk, men at springe
op - ja, og det var bestemt ikke sjovt !

Jeg forsøgte meget. At sige nej. At flyttet mig. At få ham til at sidde. Med
vandpistol, ja...en del ! Forsøgte faktisk også den lede...den med knæet
Nå, men INTET af det hjalp. Da han kom over de 8 mdr, var det ligesom
han faldt lidt til ro, og blev også noget nemmere at træne med, ja, og så
holdt han faktisk stille og rolig..i takt med han også blev mere og mere
interesseret i at "lytte til mig"...ja, der holdt han op ! Dejligt.

Så, mit råd ville nok være. Find en anden træningsplads. Find nogle hunde
han kan lege med, ja, og så tror jeg på det nok skal løse sig, idet du så
vil kunne komme til at træne med ham..uden snor....og måske stille og roligt
få et bedre lederskab overfor ham !

Held og lykke med ham !

Kærlig hilsen

Jo-Ann



Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 11:34


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
news:9nlomq$v8$1@sunsite.dk...
> Hej Ulla !
>
> Jeg til træning igår aftes. Min tæve er ca. 2½ og en utrolig sød
tæve..men
> MEGET legesyg...og også af og til lidt voldsom. Der var en 10 mdr.
gorden
> setter tæver igår, for første gang. Ja, og de to skulle selvfølgelig
lege
> bagefter ! Ja, og voldsom som Issa nu engang kan være når hun
leger...så
> væltede hun den selvfølgelig..ret voldsomt ! Jeg stod lidt og
kiggede på
> gorden setterens ejer...hun brød sig ikke om det !

Nej det tror da pokker hun ikke gjorde .... har du aldrig tænkt over
det ansvar og den respekt over for andre mennesker og hunde, der
ligger i at have en stor hund og at lære den at omgås og lege med små
racer/hvalpe på en mere stille og rolig måde ..? og har du aldrig
tænkt over hvilken skade Issa ved et uheld som sammenstød eller bare
med en pote over nakken/rygggen kan forvolde på en mindre og
spinklere hund ... hvordan ville du have det med at din hund evt. var
skyld i et sådant uheld hvor det gik ud over en mindre hund? At være
ejer af en stor/større hund kræver den respekt overfor omgivelserne at
man lærer den at omgås mindre hunderacer og hvalpe med forsigtighed og
på de små hundes præmisser...

MVH Ami


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 13:11

Hejsa Ami !

Ja, og se, jeg synes jo netop jeg tog meget hensyn !

1) det var gorden setter ejere som sagde at "hun ville være med"
2) jeg spurgte om jeg skulle kalde Issa til mig.
3) gordon setter ejeren havde derhjemme en springer spaniel som gordon
setteren var "ret voldsom ved"...så hun mente den måske kunne lærer noget ??

Ja, så jeg har skam ingen dårlig samvittighed. Ja, og tror endelig ikke at
jeg bare slipper hende med alle små hunde...det gør jeg langt fra !

Mvh

Jo-Ann
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3b9f3a67$0$14823$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
> news:9nlomq$v8$1@sunsite.dk...
> > Hej Ulla !
> >
> > Jeg til træning igår aftes. Min tæve er ca. 2½ og en utrolig sød
> tæve..men
> > MEGET legesyg...og også af og til lidt voldsom. Der var en 10 mdr.
> gorden
> > setter tæver igår, for første gang. Ja, og de to skulle selvfølgelig
> lege
> > bagefter ! Ja, og voldsom som Issa nu engang kan være når hun
> leger...så
> > væltede hun den selvfølgelig..ret voldsomt ! Jeg stod lidt og
> kiggede på
> > gorden setterens ejer...hun brød sig ikke om det !
>
> Nej det tror da pokker hun ikke gjorde .... har du aldrig tænkt over
> det ansvar og den respekt over for andre mennesker og hunde, der
> ligger i at have en stor hund og at lære den at omgås og lege med små
> racer/hvalpe på en mere stille og rolig måde ..? og har du aldrig
> tænkt over hvilken skade Issa ved et uheld som sammenstød eller bare
> med en pote over nakken/rygggen kan forvolde på en mindre og
> spinklere hund ... hvordan ville du have det med at din hund evt. var
> skyld i et sådant uheld hvor det gik ud over en mindre hund? At være
> ejer af en stor/større hund kræver den respekt overfor omgivelserne at
> man lærer den at omgås mindre hunderacer og hvalpe med forsigtighed og
> på de små hundes præmisser...
>
> MVH Ami
>



Ulla (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Ulla


Dato : 12-09-01 14:14




> Hejsa Ami !
>
> Ja, og se, jeg synes jo netop jeg tog meget hensyn !
>
> 1) det var gorden setter ejere som sagde at "hun ville være med"
> 2) jeg spurgte om jeg skulle kalde Issa til mig.
> 3) gordon setter ejeren havde derhjemme en springer spaniel som gordon
> setteren var "ret voldsom ved"...så hun mente den måske kunne lærer noget ??
>
> Ja, så jeg har skam ingen dårlig samvittighed. Ja, og tror endelig ikke at
> jeg bare slipper hende med alle små hunde...det gør jeg langt fra !
>
> Mvh
>
> Jo-Ann

Ja det skrev du ikke noget om i dit første indlæg,
Kun om du skulle kalde Issa til dig, det andre har du ikke
omtalt.
Det jeg ville påpege var at der kunne ske alvorlige skader.
Du skriver selv den var voldsom, min hund må gerne lege med
store hunde, men jeg ville være meget i tvivl med din hund.
Hvorfor tror du træneren render efter for at fange Fnug om
hun eller han ikke er bange for at der kan ske skader.

Venlig hilsen Ulla N.


> > > > Hej Ulla !
> > >
> > > Jeg til træning igår aftes. Min tæve er ca. 2½ og en utrolig sød
> > tæve..men
> > > MEGET legesyg...og også af og til lidt voldsom. Der var en 10 mdr.
> > gorden
> > > setter tæver igår, for første gang. Ja, og de to skulle selvfølgelig
> > lege
> > > bagefter ! Ja, og voldsom som Issa nu engang kan være når hun
> > leger...så
> > > væltede hun den selvfølgelig..ret voldsomt ! Jeg stod lidt og
> > kiggede på
> > > gorden setterens ejer...hun brød sig ikke om det !
> >
> > Nej det tror da pokker hun ikke gjorde .... har du aldrig tænkt over
> > det ansvar og den respekt over for andre mennesker og hunde, der
> > ligger i at have en stor hund og at lære den at omgås og lege med små
> > racer/hvalpe på en mere stille og rolig måde ..? og har du aldrig
> > tænkt over hvilken skade Issa ved et uheld som sammenstød eller bare
> > med en pote over nakken/rygggen kan forvolde på en mindre og
> > spinklere hund ... hvordan ville du have det med at din hund evt. var
> > skyld i et sådant uheld hvor det gik ud over en mindre hund? At være
> > ejer af en stor/større hund kræver den respekt overfor omgivelserne at
> > man lærer den at omgås mindre hunderacer og hvalpe med forsigtighed og
> > på de små hundes præmisser...
> >
> > MVH Ami
> >
>
>


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 14:50

Hej Ulla !

Jeg tror din træner render bagefter fordi denne ikke er så forfærdelig god
til at læse hundene !

Issa ER meget voldsom i hendes leg, men hun reagerer også omgående når en
hund siger fra, eller piver ! Ja, ellers turde jeg vel næppe lade hende lege
med svigers gravhunde, selv deres helt lille hvalp. Ja, og min veninde har
da forøvrigt også en gravhund hun jævnligt leger med.

Issa alle bedste lege kammerat er en springer spaniel - ja og tro mig, de
tog leget vildt...meen..der gik ikke mange gange før springere havde fået
forklaret Issa hvor grænsen til det vilde gik...ja, og idag er det ca. lige
gode om at springe ind i hinanden.

Jeg går da f.eks. også til træning med et par...øhh...cotoun'er ? Ikke lige
sikker på stave måde, men det er sådan nogle små hvide nogle. Dem gik der
meget længe inden jeg turde lade Issa lege med...simpelthen fordi de er
lidt...ja.."dumme"...de stopper ikke om..men løber videre..istedet for at
sige fra overfor større hunde.

Idag kan Issa dog godt lege med dem....men de gider ikke lege med hende..ja,
og det naturligvis fordi de to typer hundes lege er så forskellige ! Ja, og
det er nok ligesom det der faktisk går igen..nemlig at lige børn leger bedst
! Issa vil da aller helst lege med andre ridgeback. Dernæst andre hunde af
samme størrelse...eller lidt større...ja, og så de små hunde.

Måske ville du være i tvivl om din hund kunne (måtte) lege med min....ja, og
det samme må jeg så sige om din ! Når han aldrig har fået lov at "lærer at
lege"...så ville jeg nok ikke være helt tryg ved ham. Min har lege med sin
"bror" lige siden hun var helt lille...hun vejede knap 10 kilo, og han knap
50...men det gik FINT.

Ja, og mht. skader, så er Issa to gange kommet til skade i forbindelse med
leg - men jeg kunne ALDRIG finde på derfor at forbyde hende at lege....

Mvh

Jo-Ann



Ulla (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Ulla


Dato : 12-09-01 15:09


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse news:9nnpdf$5an$1@sunsite.dk...
> Hej Ulla !
>
> Jeg tror din træner render bagefter fordi denne ikke er så forfærdelig god
> til at læse hundene !

Jeg går ikke til træning mere


> Issa ER meget voldsom i hendes leg, men hun reagerer også omgående når en
> hund siger fra, eller piver ! Ja, ellers turde jeg vel næppe lade hende lege
> med svigers gravhunde, selv deres helt lille hvalp. Ja, og min veninde har
> da forøvrigt også en gravhund hun jævnligt leger med.


Det kan så være forsent om hun har landet på den andre hund


> Issa alle bedste lege kammerat er en springer spaniel - ja og tro mig, de
> tog leget vildt...meen..der gik ikke mange gange før springere havde fået
> forklaret Issa hvor grænsen til det vilde gik...ja, og idag er det ca. lige
> gode om at springe ind i hinanden.
>
> Jeg går da f.eks. også til træning med et par...øhh...cotoun'er ? Ikke lige
> sikker på stave måde, men det er sådan nogle små hvide nogle. Dem gik der
> meget længe inden jeg turde lade Issa lege med...simpelthen fordi de er
> lidt...ja.."dumme"...de stopper ikke om..men løber videre..istedet for at
> sige fra overfor større hunde.


Det var da en mærkelig betegnelse, hvad mener du med dumme??


> Idag kan Issa dog godt lege med dem....men de gider ikke lege med hende..ja,
> og det naturligvis fordi de to typer hundes lege er så forskellige ! Ja, og
> det er nok ligesom det der faktisk går igen..nemlig at lige børn leger bedst
> ! Issa vil da aller helst lege med andre ridgeback. Dernæst andre hunde af
> samme størrelse...eller lidt større...ja, og så de små hunde.
>
> Måske ville du være i tvivl om din hund kunne (måtte) lege med min....ja, og
> det samme må jeg så sige om din ! Når han aldrig har fået lov at "lærer at
> lege"...så ville jeg nok ikke være helt tryg ved ham. Min har lege med sin
> "bror" lige siden hun var helt lille...hun vejede knap 10 kilo, og han knap
> 50...men det gik FINT.

Jeg tror du tager fejl, det er mig som har cocker spaniel og hun leger også med
store hunde.


> Ja, og mht. skader, så er Issa to gange kommet til skade i forbindelse med
> leg - men jeg kunne ALDRIG finde på derfor at forbyde hende at lege....


Hvem har sagt at jeg forbyder noget. Jeg synes bare at du forsvarer din hund
og mener alle andre er dumme uden at se konsekvenserne af hvad der kan ske.
Derfor siger jeg ikke at det sker tit men kan ske det var det jeg påpegede.

Venlig hilsen Ulla Nielsen
> Mvh
>
> Jo-Ann
>
>


Trine Dyrgaard (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Trine Dyrgaard


Dato : 12-09-01 16:14

Hej

Mht. det at lade store og små hunde lege sammen, så synes jeg netop, at
dette er meget vigtigt. Får de ikke lov til det, risikerer man at stå med
små hunde, der er bange for store og derfor forsøger at angribe. Et slagsmål
mellem f.eks. en gravhund og en newf. er ikke ligefrem ønskeligt. Problemet
med disse små hunde, f.eks. gravhunde og terriere er, at de ikke selv kender
deres størrelse, hvorfor de ikke vil holde sig tilbage for en langt større
hund.

På den anden side, risikerer man at store jagthunde, som f.eks. ridgebacks
vil opfatte små hunde som byttedyr og det er bestemt heller ikke ønskeligt.
Der er faktisk en del historier om små hunde, der dør på denne måde.

Jeg tror også, at almindelige, velfungerende hunde selv kan finde ud af, at
regulere deres leg. Men for at få en velfungerende hund, er socialisering
(og leg) nødvendig.

Jeg har selv en Parson Russell Terrier, han bliver 1 år i morgen, er ca. 39
cm høj og vejer 10 kg. Han er altså ikke voldsomt stor og som følge af hans
alder leger han stadig temmelig vildt. Alligevel lader jeg ham gerne lege
med alle typer hunde. En af favoritterne er en dværgpinscher og en irsk
setter, men omgangskredsen tæller altså også både labber, ridgebacks (som
Robin for øvrigt synes er vildt sjove, fordi de gider løbe stærkt), en
bullmastiff og en leonberger! Det er dog tydeligt, at jagthunde klart er de
sjoveste, da de leger på samme måde som ham selv.

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk




Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 16:43

Hej Trine !

Grin - er lidt sjovt Robin er vild med at lege med ridgebacks, ja for mine
ridgeback er nemlig også ret vilde med at lege med terrier, ja og det netop
fordi at det så "går stærkt"...ja, der kan man bare løbe og løbe...og ikke
alt det der "ramlen sammen".

Jeg vil give dig helt ret at nogle jagthunde (inkl. ridgebacks) af og til
kan opfatte små hunde som bytte..ja, og det var netop det jeg var bange for
med Issa istarten med de "små hvide"...de der cotuoun'er eller hvad de nu
hedder.

Er helt enig med dig i det med at for at de kan lege sammen, så skal de
socialiseres, og det fra helt små af....ja, og det er begge mine også
blevet, og kan derfor lege med (så godt som) alle hunde, i alle størrelser.

Er lidt sjovt..Robin er ret præcis den størrelse Issa var da vi fik hende 9
uger gammel - ja, og indrømmet...jeg fik da dårlige nerver et par gange af
at se Issa og Sigurd lege sammen..pga. den voldsomme størrelses forskel.

Den største hunde Issa nogensinde har leget med var en gigantisk grand
danois han ! Men det sjove var at jeg faktisk var mere nervøs for ham, end
for Issa..ja, for han var da ved at slå knuder på sig selv et par gange for
at forsøge på at fange hende idet hun kom forbi *S*

Mvh

Jo-Ann



x Vuf x (14-09-2001)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 14-09-01 14:29

Wed, 12 Sep 2001 17:42:54 +0200, Jo-Ann wrote:

>Jeg vil give dig helt ret at nogle jagthunde (inkl. ridgebacks) af og til
>kan opfatte små hunde som bytte..ja, og det var netop det jeg var bange for
>med Issa istarten med de "små hvide"...de der cotuoun'er eller hvad de nu
>hedder.

Coton de Tulear...Bomuldshunden fra Madagaskar.


--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Nu med hundetegninger
Updated 21.08.2001
-

Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 16:08


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
news:9nnpdf$5an$1@sunsite.dk...
>
> Ja, og mht. skader, så er Issa to gange kommet til skade i
forbindelse med
> leg - men jeg kunne ALDRIG finde på derfor at forbyde hende at
lege....

Jeg tror du misforstår Ulla. For Ulla har aldrig sagt at hendes hund
ikke må lege .. og at hendes hund gerne må lege med store hunde
fremhæver Ulla jo næsten .. men hun gør samtidig opmærksom på at der
kan ske skader på små hunde i leg med vilde/voldsomme store hunde ....
og faktisk taler Ulla af erfaring idet hendes cocker netop fik hele 2
hoftebrud ved leg med en golden retriever der var for vild .. og det
er altså noget af det jeg vil tillade mig at kalde en stor skade ..
Det er nu en gang ejeren af den store hund der har det ansvar at den
store hund i leg med andre hunde ikke skader de små/spinkle racer ...

MVH Ami


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 16:37

>Det er nu en gang ejeren af den store hund der har det ansvar at den
> store hund i leg med andre hunde ikke skader de små/spinkle racer ...


- der er jeg nu ikke helt enig !

Var gordon setteren den anden dag kommet til skade...så ville jeg ikke føle
mig specielt skyldig, da jeg jo både havde fortalt at Issa var ret vild OG
havde tilbudt at stoppe legen ! Ja...og så mener jeg ligesom jeg har "gjort
mit"...og er ret sikker på at setter ejeren også opfatter det !

Issa's to skader var da også ganske alvorlige, og begge gange opstod de ved
leg med ridgeback hanner, den ene gang med min egen....

Mvh

Jo-Ann



Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 19:33


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
news:9nnvm2$nsu$1@sunsite.dk...
>
> Issa's to skader var da også ganske alvorlige, og begge gange opstod
de ved
> leg med ridgeback hanner, den ene gang med min egen....

ja og forestil dig hvis samme skade som Issa da fik var blevet
forvoldt på en lille hund .. det kunne have kostet den livet måske ..
og det er netop denne fare Ulla vil ind på .. og spørgsmålet er hvis
Issa under leg skader lille hund hvor ansvaret så vil blive placeret
... hvis begge hunde er løse bliver det vel fifti fifti .. men stadig
mener jeg at man som ejer af en stor hund står med et ansvar og skal
have lært sin hund at omgås små hunde i forsigtigt tempo ...

Hvis ejeren af en lille hund gang på gang får sin lille hund trumlet
af en stor hund forstår jeg godt ejeren reagerer så ufornuftig set med
hundeøjne at hun tager hunden op når hun ser en løs stor hund nærme
sig ... .. også selv om det er en fejl ..

MVH Ami


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 19:48

De samme skader på en lille hund ville ikke have været værre end på
Issa...nok tvært imod - men ved det ikke 100 %

Jeg forstår så udemærket godt Issa er nervøs for en lille hund sammen med
store hunde når hun har oplevet det hun har...meen...det sker garanteret
ikke tit at en hund kommer så voldsomt til skade ! Jeg har som sagt ALDRIG
oplevet det - ja og det eneste jeg har hørt, er om en beagle som blev rendt
over ende af en større hund...og den har idag en dårlig hofte (HD-status C,
den anden hofte fejler intet).

To hunde der leger bør altid være løse...og jeg mener bestemt at ejerne har
lige stort ansvar ! Ja...indrømmet..sommetider når jeg slipper Issa med en
lille hund, er jeg da mere nervøs for Issa end den lille hund ! Ja..for
sikke nogle temperamenter de små har..men igen..Issa har jo helt fra lille
lært at lege med alle hunde...også hunde som måske ikke er så søde...så hun
løber bare væk hvis de bliver for grove !

Ja, og jeg mener faktisk også jeg har lært Issa og lege "i forsigtigt tempo"
med små hunde...ellers var det nok ikke lige gået med grav-basserne.

Jeg kan da også godt forstå dem som løfter deres lille hund op..hvis den har
været overfaldet...det har mange af de små hunde man løfter op bare
ikke....men de bliver alligevel lufte op, og så bliver det bestemt ikke
sjove at lege med - da det jo er en fejl som du selv er inde på !

Men altså...selvom Issa er voldsom, så mener jeg nu ikke hun er bisse...hun
er bare glad...ja, og der er da heller aldrig nogle af alle de hunde hun har
leget med som er kommet til skade !

Mvh

Jo-Ann



Ulla (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Ulla


Dato : 12-09-01 20:29


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse news:9noasj$k31$1@sunsite.dk...
> De samme skader på en lille hund ville ikke have været værre end på
> Issa...nok tvært imod - men ved det ikke 100 %

Ja selvfølgelig kan skader være detsamme på en lille hund som på en stor.

> Jeg forstår så udemærket godt Issa er nervøs for en lille hund sammen med
> store hunde når hun har oplevet det hun har...meen...det sker garanteret
> ikke tit at en hund kommer så voldsomt til skade ! Jeg har som sagt ALDRIG
> oplevet det - ja og det eneste jeg har hørt, er om en beagle som blev rendt
> over ende af en større hund...og den har idag en dårlig hofte (HD-status C,
> den anden hofte fejler intet).

Det overste forstår jeg ikke rigtigt at Issa skulle være nervøs.
HD mener jeg er arveligt, det kommer vel ikke af en skade, men
jeg tager måske fejl. Min cocker har i røntgen fået konstateret meget fine
høfter. Altså ingen HD, men halter fortfarende en gang i mellem når hun
bliver overanstrengt. Har ikke gjort det inden dette skete.


> To hunde der leger bør altid være løse...og jeg mener bestemt at ejerne har
> lige stort ansvar ! Ja...indrømmet..sommetider når jeg slipper Issa med en
> lille hund, er jeg da mere nervøs for Issa end den lille hund ! Ja..for
> sikke nogle temperamenter de små har..men igen..Issa har jo helt fra lille
> lært at lege med alle hunde...også hunde som måske ikke er så søde...så hun
> løber bare væk hvis de bliver for grove !

Ja selvfølgelig har man et ansvar begge to som ejere, men det jeg reagerede
på var at du selv sa´at Issa var voldsom i sin leg. Og voldsomheden mener jeg at som
ejere til en hund som er det må man prøve at dæmpe lidt ned på.
Du skrev også at damen med setteren ikke var så glad for at Issa rendte den ned.

> Ja, og jeg mener faktisk også jeg har lært Issa og lege "i forsigtigt tempo"
> med små hunde...ellers var det nok ikke lige gået med grav-basserne.
>
> Jeg kan da også godt forstå dem som løfter deres lille hund op..hvis den har
> været overfaldet...det har mange af de små hunde man løfter op bare
> ikke....men de bliver alligevel lufte op, og så bliver det bestemt ikke
> sjove at lege med - da det jo er en fejl som du selv er inde på !


Jeg løfter aldrig min hund op når vi møder en anden hund lige meget
hvor stor den er og hun kan sagtens lege med andre hunde og gør det også.


> Men altså...selvom Issa er voldsom, så mener jeg nu ikke hun er bisse...hun
> er bare glad...ja, og der er da heller aldrig nogle af alle de hunde hun har
> leget med som er kommet til skade !

Ja så har du måske været heldig om den nu er så voldsom som du siger.
Der ikke noget fejl ved at være en glad hund, er de ikke det er der jo noget
fejl ved dem. Det her blev til en større diskussion en jeg menede, jeg reagerede
bare på at du synes det er helt i orden hvad din hund gør uden at ville ta et ansvar.
>
> Mvh

Hilsen Ulla Nielsen
>
> Jo-Ann
>
>


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 21:21

Hej Ulla !

Der skulle naturligvis have stået Ulla, og ikke Issa ! Det kan jo smutte i
farten ! *S*

HD kan være arveligt, miljøbetinget, og opstå ved skader og meget andet, ja,
og den lille beagle mente de altså havde fået HD pga. den vilde leg ! Det
var vel og mærket dyrlægen som mente det ! (nok fordi den anden hofte er
helt fri)

Er da godt din cocker's hofter idag ser fine ud - men trist hun stadig
halter lidt !

Ja, og se bare..igen føler jeg mig misforstået i denne NG. Jeg svarede Ulla
(Mortensen) som åbenbart ikke er Ulla'en med cockeren ? for at fortælle hvad
jeg ville gøre. Jeg nævnte så at jeg selv har en hund som er ret vild i sin
leg...og at det har lykkedes at få hende til at "beherske sig". Forleden
oplevede jeg så igen at hun var lidt "overstadig"...men som jeg også
skriver, så var jeg villig til at stoppe det - ejeren sagde vi skulle lade
dem være...og så endte det jo også med de legede noget så herligt
sammen...og det hovedsageligt var setteren som løb efter Issa ! Ja, og de
var næsten ikke til at stoppe igen...(dejligt ! *S*)

Er da dejligt at din lille cocker stadig kan lege med alle andre hunde....

Vil da så lige slutteligt fortælle at hun igår legede med to
gravhunde...stille og roligt. Idag legede hun så med en lab-han, og en
blandings-tæve....ja og det på et stort område med masser af plads til at
rører sig..og det skal jeg da lige love for de gjorde ! Issa var den
største..og måske også "vildeste"...men de hyggede sig alle. Labben var dog
lidt træt af han ikke kunne følge med tøserne *S*

Mvh

Jo-Ann



Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 22:08


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
news:9nogbm$447$1@sunsite.dk...
>
> HD kan være arveligt, miljøbetinget, og opstå ved skader og meget
andet, ja,
> og den lille beagle mente de altså havde fået HD pga. den vilde leg
! Det
> var vel og mærket dyrlægen som mente det ! (nok fordi den anden
hofte er
> helt fri)

Nu forstår jeg dig da slet ikke mere Jo-ann i et tidligere indlæg ser
det nærmest ud til at du bagataliserer HDen den lille beagle har fået
som resultat af for voldsom leg .. hvis Issa var en lille puddel eller
beagle og fik HD som følge af en for voldsom leg med en stor hund
ville du så mene det var en bagatel ... ? jeg ville personligt tage
det meget alvorligt!

MVH Ami



Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 20:36


"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
news:9noasj$k31$1@sunsite.dk...
> De samme skader på en lille hund ville ikke have været værre end på
> Issa...nok tvært imod - men ved det ikke 100 %


´Du misforstår .. det jeg mener er selvfølgelig at hvis Issa havde
været en lille hund ville de skader hun havde fået .. da hun kom til
skade under leg med f.eks Sigurd .. have været endnu værre end dem hun
fik fordi hun jo trods alt legede med en jævnbyrdig hund hvad
størrelse angår ... mvh Ami


Jo-Ann (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Jo-Ann


Dato : 12-09-01 21:06

nope !

Skade hun fik i vild leg med Sigurd, var at hun ramlede ind i vores
(daværende) drivhus ! Ja, og hun ville jo nok have skåret sig lige meget om
hun var stor eller lille, men en mindre hund en Sigurd havde måske ikke
været så vild ? Hvem ved !

Mvh

Jo-Ann



Nina El Falaki (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 12-09-01 19:00

Jeg har haft både rottweiler og dværgschnauzer, begge racer fik lov til selv
at finde ud af det med alle størrelser hunde. Schnauzeren trillede da hen ad
fortovet nogle gange, da den var helt lille, men de har bestemt ikke taget
skade.

Hvis jeg som ejer af en lille hund, syntes min hunds legekammerat var for
stor og voldsom, ville jeg da gå. Det kan ALDRIG være den store hunds ejer
der har det største ansvar, ansvarsfordelingen må da være fifti fifti.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3b9f7a71$0$14820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
> news:9nnpdf$5an$1@sunsite.dk...
> >
> > Ja, og mht. skader, så er Issa to gange kommet til skade i
> forbindelse med
> > leg - men jeg kunne ALDRIG finde på derfor at forbyde hende at
> lege....
>
> Jeg tror du misforstår Ulla. For Ulla har aldrig sagt at hendes hund
> ikke må lege .. og at hendes hund gerne må lege med store hunde
> fremhæver Ulla jo næsten .. men hun gør samtidig opmærksom på at der
> kan ske skader på små hunde i leg med vilde/voldsomme store hunde ....
> og faktisk taler Ulla af erfaring idet hendes cocker netop fik hele 2
> hoftebrud ved leg med en golden retriever der var for vild .. og det
> er altså noget af det jeg vil tillade mig at kalde en stor skade ..
> Det er nu en gang ejeren af den store hund der har det ansvar at den
> store hund i leg med andre hunde ikke skader de små/spinkle racer ...
>
> MVH Ami
>



H.M. (11-09-2001)
Kommentar
Fra : H.M.


Dato : 11-09-01 20:55

Hej

Det kan sagtens lade sig gøre at han leger med andre jævnaldrene, på et af
mine hold havde jeg også en stor Nef. og han var stor, han drønede da rundt
med alle størrelser af hunde, han fik sig en kæreste, en ganske lille
spinkel og forsigtig Fox tæve var helt vild med ham, han var den eneste hun
gad lege med og hun var ikke nær så stor som hans hoved.
De andre hunde var ikke bange for ham, selvom han naturligvis var noget
kluntet.

venligst hanne



Simon Bjergskov (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Simon Bjergskov


Dato : 12-09-01 14:44


H.M. <hmedb@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:vvIn7.2521$lk7.59207@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Det kan sagtens lade sig gøre at han leger med andre jævnaldrene, på et af
> mine hold havde jeg også en stor Nef. og han var stor, han drønede da rundt
> med alle størrelser af hunde, han fik sig en kæreste, en ganske lille
> spinkel og forsigtig Fox tæve var helt vild med ham, han var den eneste hun
> gad lege med og hun var ikke nær så stor som hans hoved.
> De andre hunde var ikke bange for ham, selvom han naturligvis var noget
> kluntet.
>
> venligst hanne
>

Newf'ere er aldeles ikke kluntede.
De er alternativt atletiske!

Simon og Nanna the Newf.


x Vuf x (14-09-2001)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 14-09-01 14:29

Wed, 12 Sep 2001 15:43:47 +0200, Simon Bjergskov wrote:
>H.M. <hmedb@get2net.dk> skrev...


>>De andre hunde var ikke bange for ham, selvom han naturligvis var noget
>>kluntet.

>Newf'ere er aldeles ikke kluntede.
>De er alternativt atletiske!

<Fniiis>...Jow...


--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/
-
Min HP virker...især gæstebogen.
Nu med hundetegninger
Updated 21.08.2001
-

Ulla (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Ulla


Dato : 12-09-01 07:53

Jo-Ann skrev
>
> Jeg til træning igår aftes. Min tæve er ca. 2½ og en utrolig sød tæve..men
MEGET legesyg...og også af og til lidt voldsom. Der var en 10 mdr. gorden
setter tæver igår, for første gang. Ja, og de to skulle selvfølgelig lege
bagefter ! Ja, og voldsom som Issa nu engang kan være når hun leger...så
væltede hun den selvfølgelig..ret voldsomt ! Jeg stod lidt og kiggede på
gorden setterens ejer...hun brød sig ikke om det ! Jeg spurgte om jeg skulle
kalde Issa tilbage...og hun vidste ikke helt hvad. Jeg sagde at hun helt
sikkert ville stoppe så snart hendes lille tæve evt. sagde fra, eller
pev...og så blev hun lidt "beroliget"...ja, og jeg fik ret...Issa drønede
ind i hende en gang til..og hun pev...og med det samme ændrede Issa adfærd,
og blev mere forsigtig - ja, og kort tid efter var det så gordon setteren
"som fik lov"...lov til at løbe efter Issa...og forsøge at vælte
hende...meen..kunne hun nu ikke helt !

Hej Jo-Ann
Ja så kan jeg fortælle at der kan ske meget alvorlige ting om en stor
hund render ind med fuld kraft og vælter en lille. Jeg har en engelsk
cockerspaniel og hun fik to brud på bækkenbenet af at en stor hund rendte ind i hende.
Så den "leg" kan få alvorlige følger.

Venlig hilsen Ulla Nielsen


Anne-Marie Prange Ma~ (12-09-2001)
Kommentar
Fra : Anne-Marie Prange Ma~


Dato : 12-09-01 11:23


"Ulla" <ulinden@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:9nn0nu$4jn$1@sunsite.dk...
Jo-Ann skrev
>
Hej Jo-Ann
Ja så kan jeg fortælle at der kan ske meget alvorlige ting om en stor
hund render ind med fuld kraft og vælter en lille. Jeg har en engelsk
cockerspaniel og hun fik to brud på bækkenbenet af at en stor hund
rendte ind i hende.
Så den "leg" kan få alvorlige følger.

Venlig hilsen Ulla Nielsen

Hej Ulla!

jeg mener selvfølgelig sagtens at små hunde og store hunde kan lege
sammen har set det fra mine egne .. men jeg mener også at det er den
store hunds ejer at have så meget ansvarsfølelse og respekt for andre
at han/hun lærer sin hund at tage hensyn til mindre og små racer ..
netop så ikke der sker uheld som brud eller andre bestemt ikke
tilsigtede uheld fordi den store hund er for voldsom ..hørte i sommer
bl.a. om en lille papillion der var blevet dræbt under leg og ved rent
uheld af en stor hund .. der ved et spring landede oven på den lille
hund .. rent uheld men det er den slags ting ejeren af den store hund
må være opmærksom på og i videst mulige omfang forebygge....

MVH Ami


Lilian Hansen (20-09-2001)
Kommentar
Fra : Lilian Hansen


Dato : 20-09-01 23:29

Hej Ulla.
Jeg har lige fundet denne gruppe og har med et smil på læben læst dit
indlæg. Det er ikke ment som kritik til alle dem der har svaret dig, men jeg
syntes svarerne rykker længere og længere væk fra dit spørgsmål. Undskyld!!

Jeg har også en dejlig Newf. En dreng. Han har godt nok aldrig opført sig
som du beskriver og tilsyneladende har du heller ikke selv, så selvfølgelig
er der et eller andet der får ham til det. Jeg er desværre ikke
hyndepsykolog, så jeg kan ikke fortælle dig hvorfor han gør som han nu gør.
Men det jeg ville sige var, at du kunne jo prøve at tage kontakt til den
meget kendte hundepsykolog Roger Abrandes. (Hvis han altså stadig findes!!!)
Da vores newf var i lømmelalderen (nu er han 6 år og vejer ca. 65 kg) købte
vi Roger Abrandes's meget gode bog. Den fortæller bl.a. omlignende ting og
hvad man kan gøre. Jeg ved også at han tog hunde i træning/behandling. Vi så
engang et foredrag med ham og jeg var begejstret. Hvad han dog ikke kan med
hunde. Måske kan du hente hjælp der, for det er da synd for Fnug, at han
ikke må/kan deltage på lige fod med de andre. (Bare fordi man er stor.) Hvor
gammel er han egentlig??

Ja - du må undskylde at jeg sidder her og små griner lidt, for det er jo
ikke så sjovt for din stakkels ryg og dine gæster, men jeg kan ikke lade
være med at tænke "hvor typisk" en dejlig Newf'er.

Som du nok kan læse mellem mine linier, er jeg og min familie VILD med
Newf'ere og vi har lige bestilt en ny hvalp som skulle være klar til januar.
(Det er samme mor som ham vi har nu og hun er lige blevet parret her i
weekenden.)

Jeg håber tingene lykkedes for dig og "lille" Fnug. Held og Lykke

Hilsen Lilian
"ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk> wrote in message
news:cZRm7.1019$lk7.39597@news.get2net.dk...
> Jeg har tidligere her i gruppen råbt om hjælp, da vores newfoundlænder
> "Fnug" Parrede hele familien.
>
> Jeg har i mellemtiden gået til træning med ham.
> Det er gået rigtig godt, han fik en 1ste præmie i lydighedstræning for
> hvalpe.
> Da vi startede hundetræningen, løb vi ind i et problem.
> Fnug væltede de andre hvalpe omkuld i frikvarterene og det endte med at vi
> fik besked på først at ankomme når den egentlige træning startede.
>
> Det gik fint når vi trænede i snor og han er i det hele taget en
præmiehund,
> når bare han er i snor.
>
> I frikvarteret efter træningen, blev Fnug sat i lang snor og kunne deltage
i
> mere begrænset omfang end de andre hvalpe.
>
> Det er også gået godt, men vi er ikke kommet videre.
>
> Nu er han jo blevet større og er kommet i en højere træningsklasse.
> Her skal vi bl.a.. a lære de samme øvelser, som han har lært, bare uden
> snor.
> Men så snart han har færden af at snoren er løs, så spæner han hen og
lægger
> de mindre hunde ned. og går Alle ,også trænerne i panik og løber efter
ham.
> Det syntes Fnug er rigtig sjovt.
> Og så bliver der rigtig fest. Jeg får så besked på at jeg ikke må slippe
> snoren, men hvordan kommer vi så videre ?
>
> Og hvordan får jeg de andre til at forstå at Fnug ikke er farlig, han vil
jo
> bare gerne lege.
>
> Som sagt så er Fnug jo rigtig dygtig til hundetræning, ingen trænere
forstår
> at det er et problem at han springer op og parrer mig så snart jeg kommer
> hjem fra arbejde, de syntes det lyder sjovt når jeg fortæller at der
kommer
> 70 kg hund flyvende igennem luften og lander på min skulder, jeg vejer kun
> 60 kg.
> Ikke en kan komme med et råd om hvordan jeg får ham til at lade være, jeg
> ved godt at der er fordi han er glad for at se mig igen og at jeg burde
være
> stolt og al den hengivenhed, men jeg syntes vi kunne have lidt mere glæde
af
> hinanden foruden.
>
> 1) Jeg har prøvet følgende:
> skubbet ham ned med et bestemt NEJ, og så ros så snart han er nede på
> jorden. Han gentager, jeg siger igen NEJ, og ros.
> Det fortsætter flere gange og det ender som regel med at jeg bliver meget
> vred. Det syntes Fnug er smadder sjovt, det er som om jeg har startet en
> rigtig god leg.
>
> 2) Blevet stående og i totalt ignoreret ham, så godt man nu kan med den
> størrelse. så hopper han ned igen, men så snart jeg bevæger mig er han der
> igen og så er det også endt med en sjov leg.
>
> 3) Husket at have godbidder i lommen, det kan holde ham nede når bare der
er
> nok af dem og han er sulten nok, ellers virker det heller ikke
>
> 4) Aktiveret ham med sin bold og andet legetøj for at få ham til at tænke

> noget andet sjovt end at vælte sim mor omkuld. Men på et eller andet
> tidspunkt ender han altid på min stakkels ryg.
>
> Han hopper også gerne op ad vores gæster, så nu er vi nødt til at lukke
ham
> ind når der kommer nogen, ellers tør folk ikke komme.
>
> Han for kun lov til at hilse på,med snor på, men hvorlænge skal det vare?
> Jeg håber jeg kan få nogle gode råd. Inden jeg ender som krøbling.
>
> Jeg vil lige sige at vi har haft Newfoundlændere før, men da havde vi 5 af
> slagsen og vi har aldrig haft den slags problemer, vi har talt om at
skaffe
> os en hund mere, men vi syntes ikke vi har kræfter mere til at passe mere
> end en pels.
> Kærlig Hilsen
> Ulla
>
>
>



ULLA MORTENSEN (22-09-2001)
Kommentar
Fra : ULLA MORTENSEN


Dato : 22-09-01 22:14

Hej Lilian

tak for indlægget.
Du har ret, det var som om mine spørgsmål løb lidt ud i sandet og blev en
kamp om hvorvidt store og små hunde overhovedet kan være sammen.

Fnug er iøvrigt 16 mrd. gammel, han er en rigtig barnlig og legesyg hund,
men hans store krop fortæller at han er en meget stor og farlig hund. Til
træning kan jeg se på folk at de bliver skide bange, og det løber lige
gennem linen til deres egen hund og så bliver de også bange.

Og når han er sluppet fri, sker der ikke andet end han lægger dem ned, han
har aldrig bidt eller snerret af nogle af dem, han kan bare ikke stoppe den
leg, fordi han bliver så ivrig.

Der er enkelte små ældre hunde der med et enkelt brum, formår at holde ham
på afstand, så han er ikke helt umulig.

Nå men jeg har fået mange gode råd også privat, og dem vil jeg afprøve.

Det bliver spændene med en ny hvalp, jeg vil da gerne høre hvordan det
kommer til at gå, så skriv endelig til mig.

Hilsen Ulla


"Lilian Hansen" <lhansen@house-of-hansen.com> skrev i en meddelelse
news:3baa6efe$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Ulla.
> Jeg har lige fundet denne gruppe og har med et smil på læben læst dit




Lilian Hansen (22-09-2001)
Kommentar
Fra : Lilian Hansen


Dato : 22-09-01 22:43

Hej Ulla.
Ja, vi glæder os også meget til den ny lille hvalp.
Det er egentligt underligt, at folk reagerer sådan på en stor hund. For
selvom han er stor er det jo ikke ensbetydende med at han er farlig.
Tværtimod. Jeg er mere på vagt overfor en lille hund end jeg er overfor en
stor hund. Men sådan er jo jeg.
Da vores Tyson var lille, var det eneste problem, når han skulle lege med
andre, ikke, at de var bange for hans størrelse, men at han kom til at lægge
en pote på ryggen af dem, og så sluttede legen ligesom. Han har heller
aldrig hverken knurret eller bidt. Jeg tror faktisk slet ikke at den adfærd
findes i ham. Eller i andre Newf'ere. Jo det gør det måske, men så tror jeg
det er hundens menneskers skyld.

Ved du forresten noget om dårlige ører hos Newf'ere?

Held og lykke med rådene.

Hilsen Lilian

"ULLA MORTENSEN" <frumortensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:W77r7.8617$lk7.151941@news.get2net.dk...
> Hej Lilian
>
> tak for indlægget.
> Du har ret, det var som om mine spørgsmål løb lidt ud i sandet og blev en
> kamp om hvorvidt store og små hunde overhovedet kan være sammen.
>
> Fnug er iøvrigt 16 mrd. gammel, han er en rigtig barnlig og legesyg hund,
> men hans store krop fortæller at han er en meget stor og farlig hund. Til
> træning kan jeg se på folk at de bliver skide bange, og det løber lige
> gennem linen til deres egen hund og så bliver de også bange.
>
> Og når han er sluppet fri, sker der ikke andet end han lægger dem ned, han
> har aldrig bidt eller snerret af nogle af dem, han kan bare ikke stoppe
den
> leg, fordi han bliver så ivrig.
>
> Der er enkelte små ældre hunde der med et enkelt brum, formår at holde ham
> på afstand, så han er ikke helt umulig.
>
> Nå men jeg har fået mange gode råd også privat, og dem vil jeg afprøve.
>
> Det bliver spændene med en ny hvalp, jeg vil da gerne høre hvordan det
> kommer til at gå, så skriv endelig til mig.
>
> Hilsen Ulla
>
>
> "Lilian Hansen" <lhansen@house-of-hansen.com> skrev i en meddelelse
> news:3baa6efe$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Ulla.
> > Jeg har lige fundet denne gruppe og har med et smil på læben læst dit
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste