Højere skærmopløsning
Fra : Franz Berliner

Dato : 09-09-01 10:07

Jeg læste på et tidspunkt nogle røverhistorier om at den eksterne
skærmopløsning på den nye iBook var begrænset til 1024x7xx for at den
ikke skulle blive for stor en konkurrent til TiBook, men at man muligvis
kunne hacke grafikkortet, så det kunne køre højere opløsninger.

Er der nogle ved mere om dette? eller er det bare et sejlivet rygte?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-01 13:02

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> [...]
> kunne hacke grafikkortet, så det kunne køre højere opløsninger.
>
> Er der nogle ved mere om dette? eller er det bare et sejlivet rygte?

Jeg har hørt et rygte om der skulle være et par stykker der forsæger at
skrive et OpenFirmware hack, der muliggør dual-desktop - jeg har ikke
hørt om større opløsninger, men dual skærmbillide er en forudsætning for
at kunne få større opløsning på den eksterne skærm. Jeg ved slet ikke om
det er muligt idet ATI chipen i icebook er af en anden type end den fra
iBook (firewire)/tiBook og den fra Pismo.

det første du skal finde ud af, er hvilke chips der bruges, her er hvad
jeg har fundet frem til fra Apples devoloper note's:

iceBook Rage Mobility M128 m. 8MB (uspecificeret)
iBook (firewire) Rage Mobility 128, m. 8MB VRAM
G3 (pismo) Rage 128M3, m. 8MB VRAM
tiBook Rage Mobility 128, m. 8MB VRAM

jeg mener envidere at have læst andetsteds at iceBook'en bruger SDRAM
frem for VRAM.

dernæst kan du jo tjekke ATI's specifiaktioner for Rage Mobility M128
chippen for at se om den overhovedet understøtter dual skærm, hvis ikke
kan du formegenlig aflive rygtet på egen hånd.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 10-09-01 09:26

In article <1ezgz00.3n3gpewfdkw2N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> det er muligt idet ATI chipen i icebook er af en anden type end den fra
> iBook (firewire)/tiBook og den fra Pismo.

Der er altså lidt magi med iceBook'en og hvertfald TV-out. Hvis man
afspiller en DVD-film full screen med TV-stikket tilsluttet, vises
filmen kun på TV'et, mens man stadig godt kan få DVD-kontrolpanelet frem
på iceBook'ens skærm. Jeg har ingen anelse om det er ATI, der tryller,
eller om CPU'en (det er jo softwaredekodning) kan sende et TV-signal
direkte til TV-out stikket. Nogen der ved noget?

-mf

-mf = Michael Florentin Nielsen = florent@post3.tele.dk

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 10-09-01 10:47

Tjek dette link:

http://www.macslash.com/article.pl?sid=01/05/27/0035218&mode=thread

Mvh.

Dennis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-01 14:51

> [...]

> eller om CPU'en (det er jo softwaredekodning) kan sende et TV-signal
> direkte til TV-out stikket. Nogen der ved noget?

der gjorde SE'eren også - det skyldes at CPU og grafikkort ikke har
kræfter til at vise DVD filmen på begge skærme.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 10-09-01 16:16

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> der gjorde SE'eren også - det skyldes at CPU og grafikkort ikke har
> kræfter til at vise DVD filmen på begge skærme.

Wuaw - jeg vidste ikke en SE havde DVD drev (men at den havde en langsom
proc.). Nu må jeg altså lige ud i pulterkammeret og tjekke efter!!!

.... (hihi)

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-09-01 23:02

> [...]

> chippen for at se om den overhovedet understøtter dual skærm, hvis ikke
> kan du formegenlig aflive rygtet på egen hånd.

Tak for de gode oplysninger. Jeg kiggere lidt nærmere på sagerne.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb