iMac'en kør ustablilt efter 2 crash
Fra : (Sebastian L'c

Dato : 08-09-01 23:10

Hej,

jeg er bare sur på iMac'en. Forleden lånte jeg en kombineret lyd CD-CD
Rom på bibliotek. Jeg startede det medfølgende soundprogramm og senere
gik en efter en af systemdelene ned og til sidst var der ikke noget
format på disken tilbage iMac'en kunne bruge til noget.

Min backup omfatter kun data, så der skulle en del installationsarbejde
til. Da jeg var færdig, var jeg dumt nok at prøve igen. Fejlen gentog
sig, 2 dage arbejde forgæves. Men jeg er ikke sikkert om det nu virklig
var CDen. Virex havde ellers frikendt den.

Har i ellers nogle hints - hvad angår systemkomponenter er jeg nemlig
stadig en newbee og en gang til gider jeg ikke.

Jeg bruger Mac OS 9.1 international English på en iMac DV+.

Og ja inden jeg slutter. Jeg formaterede disken, installerede systemet
og stadig bøvl. Det interne mikro er fuldkommen overgearet. Der er noget
frygteligt gælt. Er det et tegn på at systemet går ned i morgen? Kan jeg
rette op ved det. Jeg plejer at bruge en IP phone og speakable items, så
jeg vil helst ikke undvære det interne mikro. Til nød kan jeg tilslutte
vores Shure, men der er også stadig garanti på maskinen.

Last not least sker det en gang imellem at skærm opsætningen lige
pludslig skifter. Skærmbilledet bliver mindre, hopper op eller ned,
eller bliver bredere. Dette sker "selvfølgelig" når et programm skifter
skærmopløsningen.

en lidt frustreret
Sebastian

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-01 23:27

In article <1ezfxle.y0in9rdxiqvyN%sebalo_nounderscore_@worldonline.dk>,
sebalo_nounderscore_@worldonline.dk (Sebastian L'ck

Sebastian Løck) wrote:

> [...]
> gik en efter en af systemdelene ned og til sidst var der ikke noget
> format på disken tilbage iMac'en kunne bruge til noget.

Fejlmeddelelser er din ven i sådanne tilfælde, de er fx gode at citere
når man spørger om hjælp.
Hvis din iMac startede op med et blinkende spørgsmålstegn, så har du
sikkert gjort en del arbejde forgæves.

Hvad hedder det medfølgende lydprogram?

> Det interne mikro er fuldkommen overgearet.

Hvordan?

> [...]
> pludslig skifter. Skærmbilledet bliver mindre, hopper op eller ned,
> eller bliver bredere. Dette sker "selvfølgelig" når et programm skifter

Hvilket program skifter skærmopløsningen på iMac'en?

Hvis dit skærmkabel er et af de grønne halvgennemsigtige, så prøv først
at skifte det ud med et almindeligt. Hvis dette ikke hjælper, mener jeg
at du bør smide iMac'en til rep - det er en fejl jeg har set før, og det
mere end en gang.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : (Sebastian L'c

Dato : 09-09-01 09:44

> Fejlmeddelelser er din ven i sådanne tilfælde, de er fx gode at citere
> når man spørger om hjælp.
> Hvis din iMac startede op med et blinkende spørgsmålstegn, så har du
> sikkert gjort en del arbejde forgæves.

Ja den startede med blinkende spørgsmåltegn (hivs den ikke var
tilsluttet Ethernet) eller med blinkende jordklode (når Ethernet stik
sat i)
Hvor finder jeg en dokumentation over fejlmeldinger. De stå ikke i
"troubleshooting handbook"?

> Hvad hedder det medfølgende lydprogram?
snoop

> Hvordan?
Selv når "gain" er sat helt til ned, er mic-level ud i det røde.

> Hvilket program skifter skærmopløsningen på iMac'en?
Eudora, Finder, mv.

> Hvis dit skærmkabel er et af de grønne halvgennemsigtige,
Skærmkabel? . Det er en iMac.
Strømforsyningen sker via en almindelig ledning uden jord. (Den ledning
der fulgte med jar UK-stik). Jeg mistænker lidt mit køleskab, især da
maskinen ikke er tilsluttet jord.

hilsen
Sebastian

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-01 21:41

In article <1ezgqug.bz644up0bw0oN%sebalo_nounderscore_@worldonline.dk>,

Sebastian Løck) wrote:

> Ja den startede med blinkende spørgsmåltegn (hivs den ikke var
> tilsluttet Ethernet) eller med blinkende jordklode (når Ethernet stik
> sat i)

Hvilket plejer at være en god grund til at starte op på en CD (Installer
software hedder den vist til iMac'erne) og geninstallere systemet.

> Hvor finder jeg en dokumentation over fejlmeldinger. De stå ikke i
> "troubleshooting handbook"?

Aner det ikke, jeg slår op i de små grå.

> snoop

Kender det desværre ikke.

> Selv når "gain" er sat helt til ned, er mic-level ud i det røde.

Er det kun i Snoop den opfører sig sådan?

> Eudora, Finder, mv.

Det har jeg svært ved at tro på at de gør af sig selv.

> Skærmkabel? . Det er en iMac.

Fumlefejl, jeg mente strømkabel.

> Strømforsyningen sker via en almindelig ledning uden jord. (Den ledning
> der fulgte med jar UK-stik). Jeg mistænker lidt mit køleskab, især da
> maskinen ikke er tilsluttet jord.

Det er absolut en mulighed.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-01 23:42

> Aner det ikke, jeg slår op i de små grå.

"Troi's OS errors" - en offenligt distribueret filmaker database (kan
ikke huske om det er shareware)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 14-09-01 19:43

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> "Troi's OS errors" - en offenligt distribueret filmaker database (kan
> ikke huske om det er shareware)
Hvor smart af det at have en database med fejlmeldinger i sin maskine,
når maskinen ikke virker?
Men hvis den fås til Palm jFile kunne det hjælpe.

hilsen
Sebastian

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 14-09-01 19:43

> Aner det ikke, jeg slår op i de små grå.
Det har jeg måske ikke nok af. øv
og jeg troede Mac'en var lidt mere handicapvenlig.

hilsen
Sebastian

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-09-01 20:06

In article
<1ezqs1e.1s7g8ow5c00lgN%sebalo_nounderscore_@worldonline.dk>,
sebalo_nounderscore_@worldonline.dk (Sebastian Loeck

Sebastian Løck) wrote:

> Det har jeg måske ikke nok af. øv

De skal nok bare trænes

> og jeg troede Mac'en var lidt mere handicapvenlig.

Det er den. Fejlmeddelelserne kan du alligevel ikke bruge til det helt
store, da fejlmeddelelsen ofte betyder at den ikke kan vise den rigtige
fejlmeddelelse.

Et blinkende spørgsmålstegn ved opstarten betyder at Mac'en ikke kan
finde en disk med et styresystem på. Det normale at gøre i et sådant
tilfælde, er at starte op på en CD, og så gå videre derfra.

Kan disken ses på skrivebordet, er det normalt systemet den er gal med,
og det kan klares med en geninstallering.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk