Trådalger
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 08-09-01 20:52

Jeg har fået trådalger hvad kan jeg gøre?? Har en sugemalle

Fra : Ludo

Dato : 09-09-01 09:11

Fjerne dem manuelt, dvs. med hånden. og sørg for vandskift og god
plantevækst.

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 09-09-01 09:15

okay prøver det så

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-09-01 11:36

"Ludo" <hors76@hotmail.com> wrote in message news:3b9b23da.1661429@news.stofanet.dk...
> Fjerne dem manuelt, dvs. med hånden. og sørg for vandskift og god
> plantevækst.

Trådalger kan være en pest. Jeg vil gerne i den forbindelse høre om der er nogle, der har konstatere at de forsvinder ved
vandskifte. Det har jeg nemlig aldrig kunnet konstatere.
Derimod er jeg meget enig i betragtningerne om at en god plantevækst kan klare paragrafferne.

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-09-01 18:28

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har fået trådalger hvad kan jeg gøre?? Har en sugemalle

Hej Henrik.
Din suge malle kommer nok ikke til at forgribe sig på disse "pest"
væksterne. Prøv hellere med nogel siamesiske flying fox (de har hjulpet mig
en del). Min erfaring er at det heller ikke lige er så enkelt at fjerne dem
manuelt, med mindre man går igang med saksen og klipper hele det "infiserte"
bladet af. Mange planter kan hjælpe en lille smule på problemet, mens min
erfaring er at vandskifte ikke hjælper det helt store. Hvis man vil slippe
helt af med dem, er man nok dessværre nød til at tage alle infiserte planter
ud af akvariet, skifte al vandet og evt koge grusen for at fjerne rester som
kan ligge der, evt købe ny grus. I tillæg skal man rengøre akvariet mere end
grundigt. Dette er stort set det samme som at sætte akvariet op fra bunden
af på nyt, og derfor kan det være en ikke ønskelig handling. Man mister jo
alle de gode bakterierne når man koger grus. Og chancen for at problemet
kommer igen senere er stort.
Så mit bedste råd, er vel egentlig at have en saks liggende til
fiskeformålet (så man ikke kommer til at putte noget i tanken som ikke skal
være der), og så klippe af bladene, efterhånden som man ser er de er
infiseret. Og så lige have en ikke alt for godt fodret flok med flying fox,
for er de godt fodret, vil de nemlig heller ikke tage trådalgerne.......
Held og lykke med prosjektet. Lad os lige høre om du finder en god effektiv
løsning på problemet.......
Hilsen Ditte

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 09-09-01 20:35

Undskyld jeg spørger nok dumt men hvad er Flying Fox??

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-09-01 18:45

Hej Henrik.
Flying fox er en lille lang fisk med gråhvid grundfarve og en sort stribe
langs siden. Den er hvist i slægt med siamesisk algeæder, men den har ikke
sugemund som maller flest. Det er en sjov fisk, som har det best når der er
flere sammen i en gruppe. Jeg ved ikke lige hvor du kan finde info om den,
men prøv at søg efter siamese algeaeather (er ikke lige helt sikker på om
jeg har stavet det rigtig).
Hilsen Ditte

Fra : ole larsen

Dato : 10-09-01 19:29

Ditte Cecilie Simonsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>men prøv at søg efter siamese algeaeather (er ikke lige helt sikker på om

Der er tilsyneladende en del uenighed om disse fisk. Lisa Sarakontu, en af
eksperterne, se på thekrib, kalder Crossocheilus siamensis
for Siamesisk algeæder og det gør Mergus også, mens flying fox skulle være
Epalzeorhynchos kalopterus. Der skulle være en del forskel i tilbøjeligheden
til at æde alger og i fredeligheden, med fordel til førstnævnte, Begge hører
til barberne, ikke til mallerne.

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-09-01 18:37

Hej Ole.
Takker for oplysningen, den kommer godt med når man skal ud for at finde
oplysniger om fisken......
Hilsen Ditte