Blå Kartofler
Fra : Gunnar Grooss

Dato : 06-09-01 16:34

Hej
Jeg har fået foræret nogle blå kartofler, det siges at de er blå hele vejen
igennem. Er der nogen der kender til dem, er de spiselige? er de giftige?
Jeg ved godt at jeg kan prøve at spise dem, men der er kun fire, så hvis der
skal nogle i jorden til næste år også, så er der ikke mange at smage.
M.v.h. Gunnar

Fra : knoglen

Dato : 06-09-01 18:31

hej

jeg kender godt de blå kartofler, de er ikke giftige men det er lidt mærklig
med en kartoffel der på det nærmeste er blækblå, de smager ganske udmærket
de er faste men de er ikke tilladt at dyrke i danmark p.g.a forskellige
sygdomme de bruges til krydsning af nye sorter i lukkede anlæg

m.v.h
kniglen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-09-01 18:35

> [...]
der
> skal nogle i jorden til næste år også, så er der ikke mange at smage.

Der står lidt om blå kartofler på:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Gå til Haven... i OSS/FAQ

Per A. Hansen

Fra : eam

Dato : 07-09-01 16:52

> Der står lidt om blå kartofler på:
>
> http://hjem.get2net.dk/per.hansen

Blå kartofter er ret almindelige i Sverige.
Dronning Ingrid dyrkede dem, og de blev ofte serveret når hun holdt middag.
Så vidt jeg ved gør den svenske konge det også.

PS min svigermor har dem også, de er lidt for søde efter min smag.

eam

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-01 18:42

eam <eam@net.dk> skrev i en

> [...]
> Så vidt jeg ved gør den svenske konge det også.
>
> PS min svigermor har dem også, de er lidt for søde efter min smag.

Det står der lidt om på siden - der er et par sorter.
Men de franske, der blev serveret til en kongelig
fest er for "kuldskære" til danske forhold.
Den der dyrkes en del i Sverige er mere hårdfør.
( Den ligner en lille rødbede.)

Per A. Hansen

Fra : Anja Hammer Dubland

Dato : 14-09-01 09:28

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> Men de franske, der blev serveret til en kongelig
> fest er for "kuldskære" til danske forhold.
> Den der dyrkes en del i Sverige er mere hårdfør.

Jeg har dyrket blå kartofler i Norge (Telemark) uten problem.... Men de
liker absoludt ikke frost!
--
Anja