Protein
Fra : Carstensen

Dato : 06-09-01 16:32

Hjælp!!! Jeg søger svar på nedenstående spørgsmål.

1. Hvorfor får man opsvulmede maver(bughuler) hvis man får for lidt protein
i kosten

2. Hvis man sætter en plante i saltvand vil den udtørre - hvorfor det

Fra : Thomas Kratz

Dato : 07-09-01 22:46

Carstensen <carstensen@cool.dk> skrev

> 1. Hvorfor får man opsvulmede maver(bughuler) hvis man får for lidt
protein
> i kosten
>
> 2. Hvis man sætter en plante i saltvand vil den udtørre - hvorfor det

Første spørgsmål kan jeg ikke umiddelbart svare på, jeg kan ikke engang
svare på om det er sandt. Med hensyn til andet spørgsmål, vil jeg tro det
kort og godt er et spørgsmål om osmose. Så vidt jeg ved foregår
vandabsorbtionen i de fleste planter ved simpel diffussion, dvs vandet siver
ind der hvor koncentrationen er lav, som i dette tilfælde er planten. I
saltvand er forholdet det modsatte, her bliver vandet nærmest suget ud af
planten, på grund af den høje saltkoncentration.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz