CD'ers holdbarhed?
Fra : René Schnoor

Dato : 03-09-01 12:43

En jeg har snakket med påstår at brændte CD'er kun kan holde 5-10 år,
hvorimod de originale kan holde op mod 100 år. En anden siger at det har
noget med kvaliteten på de ubrændte CD'er at gøre, f.eks. skulle dem af
mærket Verbatim kunne holde lige så længe som de originale. Er der nogen der
kender sandheden om dette?

--
René Schnoor

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 03-09-01 13:51

On Mon, 3 Sep 2001 13:43:10 +0200, "René Schnoor"
<remisc@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>mærket Verbatim kunne holde lige så længe som de originale. Er der nogen der

Det sagde man også om de originale lige da de kom frem, og mine gamle
spiller udmærket idag.

Jeg ville tage det afslappet, og tror de holder lige så længe som de
originale, hvis du ikke beskadiger det reflekterende lag.
Derfor er det en god ide at have en label på.

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-01 21:48

In an article of 3 Sep 2001 Poul Erik Lindaa wrote:

> Det sagde man også om de originale lige da de kom frem, og mine gamle
> spiller udmærket idag.

Gjorde man det? Jeg synes nu ellers altid, at man har talt om, at CD'ere
har "uendelig" levetid...

--
Uffe Holst

Fra : LL

Dato : 03-09-01 22:52

"Uffe Holst" SKREV:

> Jeg synes nu ellers altid, at man har talt om,
> at CD'ere har "uendelig" levetid...

Det er som med CD'ere som med alle andre matrialer: De er kemisk
forgængelige (!)

Mig bekendt har fabrikanterne altid vidst at data på CD'erne var en stakket
frist. At de naturligvis måtte have en max. holdbarhed inden kemien tog
over. Blot har man - af gode grunde - ikke kunnet vide hvor længe de præcis
kan holde.

Mvh, Lars

Fra : Jakob Borg

Dato : 03-09-01 22:49

Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Gjorde man det? Jeg synes nu ellers altid, at man har talt om, at CD'ere
> har "uendelig" levetid...

jeg erindrer i sin tid at der var tale om at 'sværten' man trykte
labels med på CD'er med tiden ville gnave sig igennem pladen. om det
så er sandt må guderne vide.

/jakob

--
+------------------------------------+------------------------------------+
| jakob borg | aalborg university |

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 04-09-01 00:16

> Det sagde man også om de originale lige da de kom frem, og mine gamle
> spiller udmærket idag.

Gjorde man det? Jeg synes nu ellers altid, at man har talt om, at CD'ere
har "uendelig" levetid...

Nej, der var på et tidspunkt tale om at overfladen kunne/ville
korrodere.

Som de fleste andre ting skal man passe på dem, hvis de skal
holde længe.

Faktisk er det gode gamle papir noget af det bedste infomations-
bærende materiale der findes. Alt afhængig af kvalitet selvfølgelig,
men det kan godt blive flere hundrede år gammelt uden problemer.

Det tror jeg ikke en cd eller en harddisk kan. Ganske facinerende.

Mark

See the loving gaze of Mother Earth
still flirting with the universe

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-09-01 09:18

Rigtigt!

Jacob Jensen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 05-09-01 15:11

> Rigtigt!

Du er måske bibliotekar? Min kæreste er.

--
Mark

Planet of the Apes (1968) trivia:
During breaks in filming, actors made up as different ape species
tended to hang out together---apes with apes, orangutans with
orangutans, chimps with chimps. It wasn't required, it just naturally
happened.

Fra : Uffe Christensen

Dato : 04-09-01 23:46

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Gjorde man det? Jeg synes nu ellers altid, at man har talt om, at CD'ere
har "uendelig" levetid...

----------------
Da jeg købte min første afspiller og CDer - i begyndelsen af 80erne blev jeg
af forhandleren gjort opmærksom på, at CD-mediet ikke blev regnet for
særligt holdbart. Omkring 5 år sagde han. Nu - omkring 20 år efter - spiller
jeg stadig de første CDer jeg investerede i....

UffeC

Fra : peet_dk

Dato : 03-09-01 20:16

jeg kunne godt forstille mig at orginale CDer holder længere end ens brændte
CDer. Pga. at orginal CDerne bliver støbt, og ikke brændt. Men hvis man
passer meget på sine CDer kan de holde i MANGE år.

Fra : T.Jakobsen

Dato : 04-09-01 15:52

Hold da fast hvor i skyder i øst og vest !

En købt CD består af 3.lag hvoraf det miderste
er det som indeholder data, altså et lag plastic / beskyttelse
på begge sider af data !
På en Brændbar CD er der ikke beskyttelseslag på den side
hvorpå man brænder !
Derfor holder en brændt CD ikke lige så godt som en købt.

Et label på CD'en gør heller ingen forskel da det sidder på
den ikke brændbare side.

Iøvrigt så ER det nu muligt at måle tab på CD'ere
Forskere taler om der vil opstå et "sort hul" i historien på
grund af CD'ernes dårlige holdbarhed....

Venlig hilsen
Tom

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-09-01 23:25

In an article of 4 Sep 2001 T.Jakobsen wrote:

> [...]
> hvorpå man brænder !
> Derfor holder en brændt CD ikke lige så godt som en købt.

Det er da vel heller ikke i modstrid med hvad der er blevet sagt.

> Et label på CD'en gør heller ingen forskel da det sidder på
> den ikke brændbare side.

Ja, den forstod jeg heller ikke helt.

> Iøvrigt så ER det nu muligt at måle tab på CD'ere
> Forskere taler om der vil opstå et "sort hul" i historien på
> grund af CD'ernes dårlige holdbarhed....

Ligesom man tidligere har kunnet lave kopier af bøger, så kan man vel
i dag også lave kopier af CD'ere, inden de går tabt?

--
Uffe Holst

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 05-09-01 12:51

On Tue, 4 Sep 2001 16:52:21 +0200, "T.Jakobsen"
<tom_jakobsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>på begge sider af data !
>På en Brændbar CD er der ikke beskyttelseslag på den side

Ikke korrekt.

Du brænder netop fra den beskyttede side, og ind i det lag der
reflekterer laserlyset. Her bliver det ændret så det reflekterer lyset
forskelligt. Dette lag er det yderste (normalt øverste når det ligger
iCD brænderen). En ridse i dette og du kan resikere ikke at kunne
aflæse CD'en. Små ridser kan korrektions systemet rette op på.
Derfor bør du sætte en label på.

Iltning vil måske på sigt kunne ødelægge en CD (ændre på
reflektionen), og her tror jeg kun det er opbevaringen der kan ændre
noget her.

Poul Erik

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-09-01 14:39

Korrekt (altså at det ikke er korrekt)...

Jacob Jensen

---

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-09-01 15:44

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> wrote in message
> Korrekt (altså at det ikke er korrekt)...

Hvis du havde set lidt på

http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

ville dit indlæg (og det ovenfor) have givet lidt mere mening

/Nikolaj

Fra : Henrik Vest

Dato : 05-09-01 16:36

> Forskere taler om der vil opstå et "sort hul" i historien på
> grund af CD'ernes dårlige holdbarhed....

Hvad så med det "hul" der opstår efter at LP pladerne er gået
i forfald ...

Den gamle sandhed "Intet varer evigt" gælder vel for alle elektroniske
medier ??

Fra : Jacob Jensen

Dato : 05-09-01 09:22

I burde alle kigge her:

http://www.howstuffworks.com/cd1.htm

....den forklarer alt hvad der er at vide om cd'er

Jacob Jensen

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 05-09-01 16:43

> [...]
> noget med kvaliteten på de ubrændte CD'er at gøre, f.eks. skulle dem af
> mærket Verbatim kunne holde lige så længe som de originale. Er der nogen

Der er nogle nyttige informationer på

http://www.cdrfaq.org/faq07.html#S7-5

hvor der bla. står:

"The manufacturers claim 75 years (cyanine dye, used in "green" discs), 100
years (phthalocyanine dye, used in "gold" discs), or even 200 years
("advanced" phthalocyanine dye, used in "platinum" discs) once the disc has
been written. The shelf life of an unrecorded disc has been estimated at
between 5 and 10 years. There is no standard agreed-upon way to test discs
for lifetime viability. Accelerated aging tests have been done, but they may
not provide a meaningful analogue to real-world aging.

[...]

Keep them in a cool, dark, dry place, and they will probably live longer
than you do (emphasis on "probably"). Some newsgroup reports have complained
of discs becoming unreadable in as little as three years, but without
knowing how the discs were handled and stored such anecdotes are useless.
Try to keep a little perspective on the situation: a disc that degrades very
little over 100 years is useless if it can't be read in your CD-ROM drive
today.
One user reported that very inexpensive CD-Rs deteriorated in a mere six
weeks, despite careful storage. Some discs are better than others."

Desuden er der et par links til andre sider om emnet. Se iøvrigt
http://www.cdrfaq.org/faq07.html#S7-9 der kommer med forslag til, hvad man
kan bruge ødelagte cd'er til.

/Nikolaj

Fra : Henrik Vest

Dato : 05-09-01 16:40

En lille krølle på halen, var en historie som jeg læste i Politiken (eller
var det Berlingske) denne sommer, der fortalte om en spansk professor der i
Paraguy (??) havde fundet en bakterie, som ødelagde det reflekterende lag på
en CD.

Fra : peet_dk

Dato : 21-09-01 15:36

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message
> [...]
> Paraguy (??) havde fundet en bakterie, som ødelagde det reflekterende lag

jo, men det var kun i i tropisk kilma . hvor der er et ekstrem fugtig vejre
i forhold til her.