Hjælp søges...
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 01-09-01 14:08

Hej.

Nu er jeg snart godt træt af min B&W G3. Efter først at have installeret Mac
OS 9.1 IE og siden Mac OS 9.2.1 IE går maskinen ned for et godt ord...

Jeg får Type 10 og specielt 11 errors konstant. Nu prøvede jeg at starte op
med udvidelserne fra, for at slå TechTool fra (da den også crashede!). Efter
endnu en genstart med udvidelser til, gik den ned under "Disk repairs"
opstarts-tjek!!!

Efter at have hevet al unødvendig hardware fra uden resultater, har jeg nu
taget min 256mb ram blok ud (Så der er 256MB tilbage (64+64+128). Kan det
tænkes at MacOS 9.1 -> har problemer med billigere 1 parts ramblokke? Den
her omtalte blok er en Spektech. Men den virkede perfekt under Mac OS 9.04
DK !

-eller måske har det ikke noget med rammen at gøre??....hjælp!! Jeg er
desperat!! Min maskine kørte som en drøm før....nu er det det rene mareridt!

Gunnar

Fra : Peter Perlsø

Dato : 01-09-01 21:35

in article B7B6AA2F.B6B2%funkpost@mac.com, Gunnar Kristiansen at
funkpost@mac.com wrote on 01/09/01 15:08:

> -eller måske har det ikke noget med rammen at gøre??....hjælp!! Jeg er
> desperat!! Min maskine kørte som en drøm før....nu er det det rene mareridt!
>
> Gunnar

Jeg griber efter halmstrå, men:

1) har du seneste Firmware?

2) har du prøvet at afskaffe alle de klodser du har (flere klodser af ulige
størrelse og uens fabrikater Kan give problemer!), og købe noget
førstepartsRAM på Edpriser? Fra. Kingston; APACEr eller Veritech, som
PRCdata har så billigt at du får det i nakken...

3) Sidste udvej - tag backup af harddisk, reformatter, zap PRAM 2 gange og
reinstaller 9.1 IE fra bunden.

Det skal fandenme virke!

venligst , Peter Perlsø - tlf: 51 92 39 81

http://titancity.dk/ - den danske Mac-portal.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-01 01:59

Hej Gunnar

Gunnar Kristiansen wrote:

> Nu er jeg snart godt træt af min B&W G3. Efter først at have installeret Mac
> OS 9.1 IE og siden Mac OS 9.2.1 IE går maskinen ned for et godt ord...

Det forstås.... Og det SKAL også virke!

> [...]
> endnu en genstart med udvidelser til, gik den ned under "Disk repairs"

Jeg tror, du skal slette _alt_ hvad der har med TechTool at gøre. Det er højst
sandsynlig den, der forårsager problemerne. Jeg har ihvertfald gået 2 rapporter
om samme dilemma fra folk, der bruger TTP og som har opg. til OS 9.2.1US.

Så slet alt TTP - og glem ikke at bruge Filebuddy 6.1 til at finde og slette de
usynlige TTP filer og TTP-databasen. Det er nok dem, der laver ulykker, da den
database bare vokser og vokser, og den gemmer rent faktisk informationer om
gamle programmer og systemer, der forlængst er slettede.

Når du så har slettet TTP, skal du køre en Norton DiskDoctor og SpeedDisk
(helst ver. 6), da der højst sandsynlig også er kommet fejl i din Directory
struktur. Afslut 'rensningen med at køre Wipe Info (Norton) sat til 'Secure
Mode'. Du skal køre Wipe Info fra Norton CD'en - eller virker den ikke.

Og er du derudover så heldig, at du evt. har DiskWarrior 2.1, så lav en helt ny
Directory fil, så er du 100% sikker på, at al er 'ren'.

> [...]
> her omtalte blok er en Spektech. Men den virkede perfekt under Mac OS 9.04

Jeg kender ikke Spectech RAM, men hvis du har kunnet bruge det under OS 9.0.4,
så tvivler jeg stærkt på, at det er dér, problemerne er. Det eneste, jeg vil
anbefale, er, at du sætter den største blok på RAM-pladsen med det laveste nr.
- den næststørste på den næstlaveste osv..

> -eller måske har det ikke noget med rammen at gøre??....hjælp!! Jeg er
> desperat!! Min maskine kørte som en drøm før....nu er det det rene mareridt!

- Som sagt, - så slet TTP! - uanset om du så kører med den seneste opdatering,
at er den ikke 100% kompatibel med 9.2.1. Jeg har selv haft en prøveperiode med
TTP 3 (3.0.2), og det er det eneste tidspunkt, hvor jeg har haft problemer med
min G3/233, - og efter at jeg slettede det igen og foretog ovennævnte
'renselsesproces' - så kører den igen som en drøm.

- Og når du har så meget RAM, så lad være med at bruge VM. - TTP _kan_ ikke
håndtere de datamængder / informationer, der midlertidig lagres i 'VM Storage'
filen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 02-09-01 11:16

Tusind tak for megen kvalificeret hjælp.

> [...]
> anbefale, er, at du sætter den største blok på RAM-pladsen med det laveste nr.
> - den næststørste på den næstlaveste osv..

Faktisk har maskinen kørt uproblematisk efter at jeg forsøgsvist hev min
256MB klods ud af dyret.... men kommer der det mindste tegn på fejl, så får
den hele din anbefalede omgang STRAKS! Men jeg vil da lige prøve at
ændre rækkefølgen.

Tak!

Gunnar