USB-kort
Fra : Jørgen Angel

Dato : 31-08-01 15:55

Jeg ved at der er en her i gruppen der har sat et USB-kort fra Zitech i
sin Mac, og det spillede fint. Jeg har fået sat et USB-kort fra Zitech i
min Mac 8500, men det spiller ikke. Min maskine kan ikke se den scanner
jeg har koblet i USB-porten.
Mangler jeg noget i mit System?

Jeg kører System 8.6 (DK-system) på en PM 8500 der er opgraderet med et
XLR8-kort til en G3 med 400 Mhz. Jeg har ca. 500 MB RAM.

Er det sådan, at Easy Install ikke installerer en USB-ting fordi der på
det tidspunkt ikke var noget USB i maskinen?

Hjælp modtages med tak!!

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 31-08-01 16:59

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> wrote:

> Er det sådan, at Easy Install ikke installerer en USB-ting fordi der på
> det tidspunkt ikke var noget USB i maskinen?

Det var mig der, efter råd fra gruppen, satte et USB-kort i fra Zitech.
Jeg havde samme problem som dig indtil jeg fik udvidelsen USB device
extension koblet til.

Med venlig hilsen

Tom Søgaard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-01 08:09

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> Det var mig der, efter råd fra gruppen, satte et USB-kort i fra Zitech.
> Jeg havde samme problem som dig indtil jeg fik udvidelsen USB device
> [...]

Kan du ikke sende den udvidelse til Jørgen ?

--
Mange hilsner fra Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-01 08:15

> [...]

> Det var mig der, efter råd fra gruppen, satte et USB-kort i fra Zitech.
> Jeg havde samme problem som dig indtil jeg fik udvidelsen USB device

Nu har jeg lige sendt en version 1.4.6 fra OS 9.1 IE - mon han kan bruge
den ?

--
Mange hilsner fra Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-08-01 20:22

> [...]

> Er det sådan, at Easy Install ikke installerer en USB-ting fordi der på
> det tidspunkt ikke var noget USB i maskinen?

Du skal nok have fat i denne fætter:

<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=
id&val=31132&KCID=260718&sid=anonymous|1204356>

--
René

Fra : Jakob H K

Dato : 31-08-01 23:00

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> wrote:

> at et USB-kort fra Zitech i
> sin Mac

Hvad har du givet for sådan et kort ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-09-01 08:32

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Hvad har du givet for sådan et kort ?
>

> Hygge
>

> Jakob H K

Zitech har 2 forskellige USB kort til PCI. Det ene er det Jørgen har med
4 porte til kr. 370,- og så har de også et med 2 porte til 245,-

Det er ikke samme producent og på det med 2 porte står der både PC & Mac
på - det gør der ikke på det Jørgen har, men i følge ekspedienten hos
Zitech i Lyngby, så er det OS, der afgører om maskinen vil acceptere
kortet - der er nemlig ingen drivere til nogle af kortene.

Tom hvilket af kortene bruger du ?

Derudover har Zitech også et FireWire kort til 870,- med 3 porte, er der
nogen der har fået det til at spille i en Mac ?

I øvrigt var ekspedienten i Zitech hamrende ligeglad med om USB kortene
virkelig kunne spille i en Mac. Jeg forklarede ham at til de priser,
ville der nokvære en del interesserede Mac folk...........

--
Mange hilsner fra Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jakob H K

Dato : 01-09-01 22:56

> Zitech har 2 forskellige USB kort til PCI. Det ene er det Jørgen har med
> 4 porte til kr. 370,- og så har de også et med 2 porte til 245,-

Ville jeg med sådan et kort kunne få min pm 4400 til fungere med alt
moderne (billigt usb udstyr).

Hygge

Jakob H K

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-09-01 23:04

> Ville jeg med sådan et kort kunne få min pm 4400 til fungere med alt
> moderne (billigt usb udstyr).

Ja, hvis det lever op til Apple's krav (at det skal være OHCI
kompatiblet). Det kræver bare Apples USB Adapter Card Support 1.4.1
drivere.

--
René

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-09-01 11:14

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Ja, hvis det lever op til Apple's krav (at det skal være OHCI
> kompatiblet). Det kræver bare Apples USB Adapter Card Support 1.4.1
> drivere.

Efter USB Adapter Card Support 1.4.1 var installeret kunne Mac'en se og
få forbindelse med scanneren via USB-porten. Men enten fryser
scannersoftwaren under selve scanningen eller når softwaren lukkes efter
scanning.
Med scanning gennem SCSI (scanneren kan begge dele) går det meget bedre
- og hurtigere.
8500'eren er blevet meget længere om at boote - måske generer kortet
den.
Det skal lige nævnes, at USB-kortet ikke er OHCI kompatibelt - det står
der i hvert fald ikke noget om.
Så nu må kortet ud igen og måske erstattes af et af de autoriserede.
Hvilke mærker har I gode erfaringer med?

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-09-01 11:14

> [...]

der i hvert fald ikke noget om.
Så nu må kortet ud igen og måske erstattes af et af de autoriserede.
Hvilke mærker har I gode erfaringer med? Og købt hvor??

Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-09-01 11:57

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> - og hurtigere.
> 8500'eren er blevet meget længere om at boote - måske generer kortet

USB softwaren skal også indlæses... og kortet leder sikkert efter
tilsluttede enheder.

> Det skal lige nævnes, at USB-kortet ikke er OHCI kompatibelt - det står
> der i hvert fald ikke noget om.

det er det, ellers kunne du ikke få hul igennem - der er to typer OHCI
og UHCI, den ene er understøttet af Apple og den anden er ikke, såre
enkelt...

> Så nu må kortet ud igen og måske erstattes af et af de autoriserede.
> Hvilke mærker har I gode erfaringer med? Og købt hvor??

Jeg tror ikke du skal regne med at et andet kort hjælper, der er tale om
et problem med enten Mac OS 8.6, USB softwaren, scannersoftwaren, G3
kort/driver, 3.parts udvidelser eller 8500'erens PCI bus (=2.0, mange
kort i dag er 2.1)
umidelbart vil jeg frikende USB softwaren. scannersoftware og PCI bus er
mine hovedmistænkte.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Jørgen Angel

Dato : 04-09-01 15:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:
>

> USB softwaren skal også indlæses... og kortet leder sikkert efter
> tilsluttede enheder.

Den software du taler om, er det fra System cd'en? Det læste jeg også om
et andet sted. Men jeg kunne ikke finde noget at indlæse ved en Custom
installation.
8.6 er jo en version der lægger sig oven på 8.5 (har begge cd'ere). På
8.6 cd'en har man slet ikke mulighed for at lave nogen Custom instal.
Hvis man læser ind fra 8.5 kan jeg ikke finde noget der bare er
USB-ting. Og hvis jeg installerer noget fra 8.5 har jeg jo ikke en
egentlig 8.6 længere. Og USB Adapter Card Support 1.4.1 kræver mindst
8.6 (og det er jo også bedre end 8.5). Så jeg kan altså ikke finde ud af
hvad det er jeg skal installere og fra hvilken cd - og hvad det i øvrigt
så får af betydning omkring 8.5 / 8.6.
Jeg skal også lige minde om, at jeg kører med dansk system!
Du har ikke de dele der skal til, og som jeg så kunne putte i de rigtige
mapper i Systemmappen, vel? Eller er det noget snavs fordi det ikke er
blevet installeret via cd'en?

> det er det, ellers kunne du ikke få hul igennem - der er to typer OHCI
> og UHCI, den ene er understøttet af Apple og den anden er ikke, såre
> enkelt...

Interessant.

> [...]
> kort i dag er 2.1)
> umidelbart vil jeg frikende USB softwaren. scannersoftware og PCI bus er

Der er jo rigeligt med fejlmuligheder. Det lyder næsten håbløst.
Hvis jeg købte et USB-kort af samme mærke som G3 kort/driver (XLR8)
ville det så afhjælpe en konfilkt mon?
Mht scannersoftwaren så kan jeg huske noget om, at scanneren ikke kunne
bruges med en USB hub - giver det mening?
Kan der ligge noget i, at jeg downloadede USB Adapter Card Support 1.4.1
fra USA og at jeg kører DK system?
Hvad kan jeg gøre i forbindelse med at min 8500 har PCI bus 2.0 og at
mange kort i dag er 2.1? Jeg aner ikke hvad det betyder, men det lyder
som noget jeg ikke kan stille noget op overfor??

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-09-01 08:18

> [...]

> kort i dag er 2.1)
> umidelbart vil jeg frikende USB softwaren. scannersoftware og PCI bus er

GYLLING SIGER JEG ER EN KYLLING!

- og måske er det sandt!
Jeg har i hvert fald bedt ham pille USB-kortet ud igen. For at se om der
er nogen sammenhæng mellem kortet og de problemer jeg har, har jeg altså
valgt at få kortet fjernet.
Når jeg ved lidt mere om de knaster Morten nævnte (PCI bus 2.0 i 8500
kontra 2.1 som kortene har i dag, installering af USB software osv.) vil
jeg prøve med kortet igen. Jeg håber Morten får tid til at svare.

Jeg fjernede også alle USB-udvidelserne fra Systemmappen. Ved den
lejlighed opdagede jeg, at der var to næsten ens:
PIEUSBExtsions
PIEUSBExtsions.121
Jeg kan se, at den der slutter med 121 er kommet fra scannersoftwaren.
Kan der være tale om en konflikt de to imellem?

Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-09-01 09:05

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> wrote:

> GYLLING SIGER JEG ER EN KYLLING!

)))

> [...]
> Jeg kan se, at den der slutter med 121 er kommet fra scannersoftwaren.
> Kan der være tale om en konflikt de to imellem?

Et ekstra spørgsmål. Hvordan kan det være at Jørgen oplevede at USB
overførslen er langsommere end SCSI overførslen ? Er USB ikke hurtigere
end SCSI ?

Jørgen - fryser din Mac stadig "jævnligt" ?
--
Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 05-09-01 09:19

> [...]
> end SCSI ?
>
> Jørgen - fryser din Mac stadig "jævnligt" ?

Ikke endnu, men jeg har ikke arbejdet meget med den siden.
Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-01 09:33

> Et ekstra spørgsmål. Hvordan kan det være at Jørgen oplevede at USB
> overførslen er langsommere end SCSI overførslen ? Er USB ikke hurtigere
> end SCSI ?

nej da, USB er enten 1,5Mbs eller 12Mbs, divider med 8 så du får MB/sek.

Dvs at 12Mbs er lig med 1,5MB/sek (svarende til den effektive
overførsels hastighed via SCSI bussen på en Mac Plus)

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 04-09-01 14:45

> Tom hvilket af kortene bruger du ?

Det til 245,- med 2 porte. Det kører problemfrit. Jeg har en beige G3
233 Mhz og OS 9.1.

Tom

Fra : Jakob H K

Dato : 04-09-01 19:44

> Det til 245,- med 2 porte. Det kører problemfrit. Jeg har en beige G3
> 233 Mhz og OS 9.1.

Til den pris er det da værd at overveje Jeg har lige været i kontakt
med folkene fra mactrade.de. De sender dog ikke til DK men til 245 for
et kort fra zitech kan det også være ligemeget

Hygge

Jakob H K

Fra : Jørgen Angel

Dato : 31-08-01 22:48

tomsoegaard@get2net.dk,Ny-Internet writes:
>Det var mig der, efter råd fra gruppen, satte et USB-kort i fra Zitech.
>Jeg havde samme problem som dig indtil jeg fik udvidelsen USB device
>extension koblet til.

Det eneste jeg har er USB Universal Module, og den er koblet til. Er det
den du mener?

jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 31-08-01 22:51

rfn@altavista.net,Ny-Internet writes:
>Du skal nok have fat i denne fætter:
>
><http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=id&val=31132&KCID=260718&sid=anonymous|1204356>

Der kan jeg ikke komme ind - den beder om password osv. ??
Hvad gemmer sig der som jeg har brug for??

Jørgen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-09-01 13:09

> [...]

> d&val=31132&KCID=260718&sid=anonymous|1204356>
>
> Der kan jeg ikke komme ind - den beder om password osv. ?? Hvad gemmer sig

Dette er et andet link til samme software. Prøv at installere det og se
om det ikke virker:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=435&db=mac

-- René

Fra : Jørgen Angel

Dato : 01-09-01 06:37

ingen@email.dk,Ny-Internet writes:

>Hvad har du givet for sådan et kort ?

370,- inkl. moms for et med 4 porte.

Fra : Erik Gjøe Geleff

Dato : 02-09-01 19:28

Jeg har i et års-tid haft et 2-ports USB-kort fra ADS Technologies i min
opgraderede 4400 (G3 - 300 Mhz) og har en CanoScan N1220U og en CD-brænder
fra Iomega tilsluttet, og begge dele fungerer upåklageligt.
Venlig hilsen

Erik Gjøe Geleff

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-09-01 20:10

Erik Gjøe Geleff <Erik_Gj¿e_Geleff@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> opgraderede 4400 (G3 - 300 Mhz) og har en CanoScan N1220U og en CD-brænder
> fra Iomega tilsluttet, og begge dele fungerer upåklageligt.

Hvor har du købt det og hvad har du givet for deet ??

--
Mange hilsner fra Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-09-01 20:56

> Hvor har du købt det og hvad har du givet for deet ??

hos mactrade <www.mactrade.de> har de et USB kort til 49 DM, ca. 190 kr.
Det virker perfekt! Jeg har installeret et i en 7600 som har en Canon
N650U scanner tilsluttet (den 'flade' med ét kabel).

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Erik Gjøe Geleff

Dato : 02-09-01 20:42

Det er købt i Computerstore, og kostede – så vidt jeg husker – ca. 650.00
kr (eller var det ca. 700).
Venlig hilsen

Erik Gjøe Geleff