7500 vil ikke starte
Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 16:15

Min opgraderede 7500 (G3 400 mhz) er blevet syg

Pludselig mens jeg brugte Netscape, så blev maskinen lige pludselig mega
langsom. Jeg force quittede Netscape og ville så starte Netscape op
igen, men den nåede aldrig længere end til opstartsbilledet.

Jeg force quittede så hele maskinen med det resultat at den slet ikke
ville starte op længere end til MacOS opstartsbilledet. først troede jeg
så at det var mit opgraderingskort, der var stået af og efter at ahve
sat det originale kort i igen, så kom den præcist til samme sted.
Tilbage med G3 kortet.

Nu vil den slet ikke starte op. Det virker som om der ikke er power nok
til at starte skærmene op.

Strømforsyningen ??

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om 2 muligheder. Motherboardet
eller strømforsyning.

Passer en strømforsyning fra en 7200 i min 7500 ?

Der har aldrig været bøvl med computeren tidligere og er er ikke
systemfejl, for den glade Mac var der ved opstarten inden den ikke
ville.

Jeg har ikke installeret noget software i de sidste par måneder, så jeg
tvivler på en konflikt i udvidelserne.

Nogen der eventuelt har en strømforsyning til 7500, hvis den fra 7200
ikke passer ?

Birgitte Behrendt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-08-01 16:19

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Nu vil den slet ikke starte op.

Prøv at resette maskinen ved at trykke på cuda switchen. Den er placeret
på bundkortet ved siden af processor-slot'et.

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 21:02

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Prøv at resette maskinen ved at trykke på cuda switchen. Den er placeret
> på bundkortet ved siden af processor-slot'et.

Hvilken konsekvens har det for Mac'en ? Er det det samme som at reset
pram ? Er der ikke noget med en masse præferencer ryger ?

Birgitte Behrendt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-08-01 21:05

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Hvilken konsekvens har det for Mac'en ? Er det det samme som at reset
> pram ? Er der ikke noget med en masse præferencer ryger ?

Nej, heldigvis ikke. Jeg er egentlig ikke helt klar over hvad den gør,
men jeg har haft et lignende problem med en 7600 en gang som jeg løste
ved at trykke på cuda switchen. Så det er måske værd at prøve?

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-01 18:11

In article <1eyv0s0.yf745eijoci8N%birgitte@behrendt.dk>,
birgitte@behrendt.dk (Birgitte Behrendt) wrote:

> Nu vil den slet ikke starte op. Det virker som om der ikke er power nok
> til at starte skærmene op.
>
> Strømforsyningen ??

Ganske sikkert ikke. Prøv at hive disken fra, og se om den vil starte op
på en CD.

> Passer en strømforsyning fra en 7200 i min 7500 ?

Umiddelbart vil jeg sige ja.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 21:02

> Ganske sikkert ikke. Prøv at hive disken fra, og se om den vil starte op
> på en CD.

Jeg prøvede at boote fra en OS 9 og dér lavede den nøjagtig samme stunt
med at gå i stå samme sted inden den slet ikke ville starte op - i
øvrigt sidder CD'en stadig i kommer jeg lige i tanke om.

> Umiddelbart vil jeg sige ja.

Det er da et fremskridt, hvis det er den der er feset af.

Birgitte Behrendt

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-01 21:08

In article <1eyveg1.8vemp04hft8sN%birgitte@behrendt.dk>,
> [...]

> med at gå i stå samme sted inden den slet ikke ville starte op - i
> øvrigt sidder CD'en stadig i kommer jeg lige i tanke om.

Ja, men du havde ikke hevet harddisken fra først, vel?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jane Margaritha Skor~

Dato : 28-08-01 18:51

> Nu vil den slet ikke starte op. Det virker som om der ikke er power nok
> til at starte skærmene op.

Hvis du får opstartslyd, men der ligesom ikke rigtig kommer liv i skærmen,
kan det være backup-batteriet, der skal skiftes.

Mvh
Jane Margaritha Skordis

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 21:02

Jane Margaritha Skordis <jane@skordis.dk> wrote:

> Hvis du får opstartslyd, men der ligesom ikke rigtig kommer liv i skærmen,
> kan det være backup-batteriet, der skal skiftes.
>
> Mvh
> Jane Margaritha Skordis

Jeg har et splinternyt batteri - det prøver jeg lige.

Birgitte Behrendt

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 21:11

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Jeg har et splinternyt batteri - det prøver jeg lige.

Hjalp ikke (

Birgitte Behrendt

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-08-01 21:27

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Hjalp ikke (

Prøv nu cuda switchen - det kan være det ender med at alligevel jeg har
haft en god dag

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 21:50

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Prøv nu cuda switchen - det kan være det ender med at alligevel jeg har
> haft en god dag

Skal den bare trykkes ned eller skal den holdes nede i et stykke tid.
Mac'en skal være slukket, ikke ?? ))

-- Mvh

Birgitte Behrendt

Fra : Jane Margaritha Skor~

Dato : 28-08-01 22:34

Du kan også prøve at resette logicboard'et - det har jeg selv gjort med
godt resultat på en 7600.

Du fjerner alle ledninger. Tryk på startknappen foran på computeren. Fjern
backup-batteriet. Vent i min. 10 minutter, før du sætter batteriet i igen og
starter computeren normalt.

Et forsøg værd?!

Mvh
Jane Margaritha Skordis

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 22:46

> [...]

> backup-batteriet. Vent i min. 10 minutter, før du sætter batteriet i igen og

Kan du ikke lige skære den mere ud i pap.

Jeg fjerner alle ledninger undtagen strømkablerne ?

Starter Mac'en på forsiden, da keyboardet ikke længere er tilsluttet ?

Men dyret er tændt fjerner jeg batteriet ?

Venter i 10 minutter mens den er tændt ?

Sætter batteriet i igen ?

Jeg synes ikke rækkefølgen er logisk eller også kan jeg ikke læse inden
ad !?

Birgitte Behrendt

Fra : Jane Margaritha Skor~

Dato : 28-08-01 22:53

> [...]
>
> Sætter batteriet i igen ?
>
> Jeg synes ikke rækkefølgen er logisk eller også kan jeg ikke læse inden

Okay - du fjerner ALLE ledninger, trykker på startknappen (selvom der ikke
er strøm tilsluttet), åbner computeren og fjerner batteriet. Lad maskinen
stå i MINIMUM 10 minutter. Derefter sætter du batteriet i igen, tilslutter
computeren og starter normalt...

Lyder måske mystisk, men den er god nok - jeg havde fingre i en 7600 med
samme problem som din 7500, og det virkede altså!

Held og lykke!

Mvh
Jane

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-08-01 23:14

Jane Margaritha Skordis <jane@skordis.dk> wrote:

> Lyder måske mystisk, men den er god nok - jeg havde fingre i en 7600 med
> samme problem som din 7500, og det virkede altså!

Jep - den _er_ god nok! Og så er maskinen også _helt_ nulstillet. Dvs.
at du dog _ikke_ mister nogen form for data overhovedet. Det eneste du
skal gøre er vist at indstille uret igen, men det er til at overkomme.

Jeg håber du får den i gang igen, Birgitte!

Fra : Jane Margaritha Skor~

Dato : 28-08-01 23:33

> [...]
> skal gøre er vist at indstille uret igen, men det er til at overkomme.
>

> Jeg håber du får den i gang igen, Birgitte!

Du "mister" det samme som ved at resette p-ram, d.v.s. diverse
kontrolpaneler bliver nulstillet, såsom dato/tid, musehastighed, AppleTalk,
hukommelse, startdisk (den skal du bare vælge igen) osv. Den glemmer også
printerindstilling. Men alt det skal du alligevel sætte igen, da du
nulstillede dem ved at trykke på Cuda-chip'en!

Mvh
Jane :)

Fra : Jane Margaritha Skor~

Dato : 29-08-01 16:08

Hej igen

Jeg går ud fra, at du stadig ikke har fået liv i maskinen?

Hvad med at prøve, om det er processor-boardet? Jeg har så sent som i dag
haft problemer med en 7600, der ikke ville starte op - der kom ingen
opstartslyd, men man kunne høre liv i strømforsyningen og harddisken
"spinnede" op. Jeg skiftede processor-boardet (en stor størrelse på denne
type Mac), og maskinen kørte perfekt.

Blot endnu et forslag af mange....!

Mvh
Jane

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-01 09:37

> [...]

> skal gøre er vist at indstille uret igen, men det er til at overkomme.
>

> Jeg håber du får den i gang igen, Birgitte!

Det er nu ikke Birgittes Mac men min. Jeg har dog først fået rigget en
anden Mac op nu til at poste fra.

Jeg har prøvet at trykke på startknappen på dyret UDEN ledninger og
sætte batteriet i igen efter 10 minutter. Det ændrer ikke på
situationen.

Jeg har prøvet at fjerne begge HD's strøm og så boote fra en CD. Jeg har
prøvet med min 21" og min 17", som normalt begge er monteret og intet
fungerer.

Min 17" får ligesom ingen strøm til at starte og vhis jeg trykker
manuelt på powerknappen på den, så tænder den i et par sekunder og så
går den ud igen.

Jeg er vildt med udelukkelsesmetoder og som jeg selv læser problemerne
er der ikke noget galt med mine HD, RAM, G3 kort, ProTV kort, Voodoo
3dfx kort. Det kan være:

strømforsyningen

motherboardet

Nogle andre ideer ??
--
Hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-08-01 10:59

In article <1eywcbf.1hpk5zm84oakgN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Nogle andre ideer ??

Prøv at se om den switch, der sidder bag startknappen på fronten af er
blevet skadet (kan ske ved at man ikke får sat låget rigtigt på plads).

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-08-01 11:57

> Prøv at se om den switch, der sidder bag startknappen på fronten af er
> blevet skadet (kan ske ved at man ikke får sat låget rigtigt på plads).

Den ser ikke ud til at være defekt eller anderledes end den altid har
været.

Jeg har netop pillet begge diske ud af 7500 og sat dem i en 7200 og dér
virker de perfekt. Indtil jeg lod den stå - det er som om at
opstartsdisken står og arbejder på højtryk (lidt a la når File Sharing
er slået).

Samtidig har vi nu konstateret at vores G3 også er begyndt at opføre sig
ejendommeligt. MacSOUP kan ikke finde sine settings og Netscape er
begyndt at slette mails og være ekstremt langsom.

Virus ?!

--
Hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-01 14:40

Hej Jesper

Har du/I compueterne i netværk med hinanden, så få netværket lukket ned
hurtigst mulig!

OK, der er noget helt rivende galt. Og der kan være tale om et par ting. Jeg
henviste tidligere til en mail, jeg har sendt til Birgittes adresse, men nu
synes jeg, det re på tide, at jeg bringer noget af den her, og så er jeg
ligeglad med, om så også 'hundene' vækkes, som jeg skriver -))

Jeg mener, der kan være tale om to ting, - enten et virusangreb eller et
hackerangreb.

(uddrag af mail)
Og så har jeg et par spørgsmål, som jeg meget grne vil, at du i første
omgang svarer mig på off-list.....

Hvilken version af Netscape bruger du?
Helt nøjagtig, _HVORNÅR_ skete det?
Var du igang med at downloade? - eller var du i mail/news?

Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg både fredag, lørdag og søndag har
været ude for noget lignende, mens jeg sad og brugte Netscape 4.78/128bits
versionen. - Men hos mig quittede NC og jeg mistede det, jeg var ved at
hente ned fra versiontracker.com, hvorefter maskinen (G3/233DT) frøs, og jeg

måtte tvangsstarte den igen. _Alle_ gangene startede den fra min anden HD! -

og _alle_ gangene var min MDB struktur ødelagt, så jeg måtte bruge både
Norton og DiskWarrior.

Jeg har faktisk en mistanke om, hvad det er, der egentlig foregår, men hvis
jeg nævner det i gruppen, så vågner 'hundene' pludselig op, - er jeg bange
for -)) - Det, jeg tror, er galt, er nemlig, at der er et hacker-angreb
igang på Macs i øjeblikket. Og det er desværre ikke noget, jeg siger lige ud

i den blå luft, men der har været nævnt en del i både radio og TV omkring
danske hackere, der forsøger at komme ind på forskellige - både computere og

hjemmesider for at slette dem. Indtil nu er der blevet slettet ca. 15000
danske hjemmesider, - dels nogle, der ligger på store udbyderes servere, -
dels sider, der ligger på folks egne private små servere...., og jeg tror,
vi endnu kun har set 'toppen' af isbjerget. - Det, hackerne går efter, er
fortrinsvis børneporno, og det har jeg fuld forståelse for, men det er
desværre gået ud over de ca. 15000 uskyldige hjemmesider, om man så må sige,

mens en hacker i TV udtalte, at de indtil da 'kun' havde fået ram på ca. 30
pornosider her i landet.

Politiet er på sagen, og de har konkrete mistanker til et par grupper (iflg.

en udt. fra afd. for IT-kriminalitet hos Rigspolitiet).
(uddrag slut)

Hvis det er en virus, så vil jeg antage, at det er den nye Mac-variant af
Melissa !!!!!!!!
Det er nok noget nær den farligste og mest ondskabsfulde virus, der endnu er
set til Mac. Den sletter, ændrer og ædelægger stort set alt lige fra
dokumenter til systemsoftware og den kan ligeledes ødelægge harddisk
strukturer (MDB).

Så har du Virex eller NAV med seneste opdatering (1.8.01), så prøv at køre
den. HURTIGST MULIG - helst fra en CD, så undgår du at aktivere noget som
helst på selve computerne!!! - Og lad være med at åbne andre programmer, så
har du en rimelig chance for at redde det meste.

mvh. Erik Richard

> [...]

> ejendommeligt. MacSOUP kan ikke finde sine settings og Netscape er
> begyndt at slette mails og være ekstremt langsom.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-01 13:56

Hej Jesper

> Det er nu ikke Birgittes Mac men min. Jeg har dog først fået rigget en
> anden Mac op nu til at poste fra.

Det er det, man kalder samarbejde -))

> Jeg har prøvet at trykke på startknappen på dyret UDEN ledninger og
> sætte batteriet i igen efter 10 minutter. Det ændrer ikke på
> situationen.

OK, men så skulle alt ihvertfald være helt nul-stillet.

> Jeg har prøvet at fjerne begge HD's strøm og så boote fra en CD. Jeg har
> prøvet med min 21" og min 17", som normalt begge er monteret og intet
> fungerer.

Har du prøvet at tage det ekstra grafikkort ud?

> Min 17" får ligesom ingen strøm til at starte og vhis jeg trykker
> manuelt på powerknappen på den, så tænder den i et par sekunder og så
> går den ud igen.

Så kan det tyde på, at det er den fordeler, der sidder i forbindelse med
strømforsyningen, hvis du strømføder skærmen gennem det ekstra udtag. Hvad sker
der, hvis du sætter skærmen til med den normale netledning og ikke bruger
genemgangsstikket? Sker der det samme, så tror jeg næsten, at du kan udelukke
strømforsyningen som hovedårsagen. Så er jeg mere bange for, at det er
motherboardet, der er ved at stå af.

> Jeg er vildt med udelukkelsesmetoder og som jeg selv læser problemerne
> er der ikke noget galt med mine HD, RAM, G3 kort, ProTV kort, Voodoo
> 3dfx kort. Det kan være:

Hm, check nu lige dit TV og Voodoo kort alligevel.... Det kan jo være, at det er
en af dem.

> strømforsyningen

?? - måske, men....

> motherboardet

Mere sandsynlig, især hvis skærmen heller ikke virker, hvis der bruges alm.
strømkabel til skærm.

> Nogle andre ideer ??

Hvad med at pille _alt_ ekstra fra og sætte en alm. skærm til som det eneste? -
Se så, hvad der sker. Starter den så, som den skal, så må det være en af de
ekstra dele, du har sat i, - _eller_ motherboardet.

Hemmmm, jeg sendte en mail til Birgitte off-list, da jeg (og nok mange andre)
troede, det var hende, kan du ikke lige få fat i den, og læs den lige igenem.

Det, jeg véd, er, at der i 1995 kom en enkelt serie af 7500 til Danmark med et
motherboard, der var behæftet med fejl. Den '7600', jeg har, er egentlig en 7500,
hvor der er sat nyt bundkort og CPU i, så det i stedet for en PM 7500/100 er en
PM 7600/120. Både den gamle SystemProfiler og TattleTech kalder den for en
7500/120@604e. - Den variant findes ikke -)).

De fleste er nået at blive skiftet fra Apples side, men der er nogle stykker, der
ikke er. Og der er ikke længere mulighed for at få skiftet motherboard u/b.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-01 00:32

Hej Birgitte

Birgitte Behrendt wrote:

> Kan du ikke lige skære den mere ud i pap.
>
> Jeg fjerner alle ledninger undtagen strømkablerne ?

Nej, _inklusiv_ alle strømkabler! - Også hvis du bruger den ekstra udgang til en
skærm, så skal skærmens strømkabel også tages fra.

> Starter Mac'en på forsiden, da keyboardet ikke længere er tilsluttet ?

Computeren skal netop _IKKE_ kunne startes.

> Men dyret er tændt fjerner jeg batteriet ?

Du behøver ikke fjerne batteriet, men det er alligevel ikke helt skørt at gøre
det.

> Venter i 10 minutter mens den er tændt ?

Når du har fjernet alle kabler - inkl. strømkabler - trykker du på startknappen
foran og holder den inde i ca. 10 sek. og slipper den så igen. Du vil formentlig
høre en lyd, der minder lidt om et 'piv'. - Og så lader du den stå i ca. 10 min.
uden at røre den.

> Sætter batteriet i igen ?

Ja, hvis du har taget batteriet ud, sætter du den i igen og tilslutter keyboard,
skærm og sætter strømkablet i også

> Jeg synes ikke rækkefølgen er logisk eller også kan jeg ikke læse inden
> ad !?

Ved at tage alle kabler fra, så er computeren sådan set 'død' - den kan ikke
bruges. Når du så trykker på startkanppen slutter du diverse kredsløb, der så
bevirker et par ting.
1. Du vil aflade computeren fuldstændig for evt. opsamlet statisk elektricitet.
2. Du nulstiller logic-boardet, som Jane skrev.
3. Du renser hele CPU'en for nogle specielle indstillinger, som Jane også
skriver. - Eller sagt på en anden måde, - du starter fra scratch - altså helt fra
ny, som var det en ny computer, du lige havde pakket ud af kassen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-08-01 22:29

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Skal den bare trykkes ned eller skal den holdes nede i et stykke tid.
> Mac'en skal være slukket, ikke ?? ))

Den skal holdes nede i et godt stykke tid (ca. 1 minut).

--
René

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 28-08-01 22:37

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Prøv nu cuda switchen - det kan være det ender med at alligevel jeg har
> haft en god dag

Nu har jeg prøvet at trykke på Cuda switchen og der hjalp heller ikke.
Øv.

Jeg har i øvrigt prøvet at boote fra CD'en igen, men det er som om
skærmene ikke vil starte op. Mystisk ?!

-- Mvh

Birgitte Behrendt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-01 23:21

Hej Birgitte

Birgitte Behrendt wrote:

> I.....I
>
> Nu har jeg prøvet at trykke på Cuda switchen og der hjalp heller ikke.
> Øv.

Har du som skrevet før prøvet at fjerne den interne ledning til harddisken
og _derefter_ prøvet at starte fra CD romdrevet? Der kan være sket en fejl
på din harddisks boot sektorer, så du ikke kan læse diskens boot-info. Hvis
det er rigtig, så har du problemer, - vel at mærke problemer, der kan betyde
en ny HD.

> Jeg har i øvrigt prøvet at boote fra CD'en igen, men det er som om
> skærmene ikke vil starte op. Mystisk ?!

_Skærmene_? - har du to skærme på? - og hvordan sidder de? - Hvordan
strømforsynes de? - den ene - eller begge - fra computeren? - Hvis du har et
ekstra PCI grafikkort i, så tag den ud og ha' kun _en_ skærm sat til det
originale stik - og prøv så at starte fra den originale system CD (7.5.2).

En af de (få) store problemer med serie 72/73/75/7600 er netop, at deres
strømforsyning lige nøjagtig kun er dimensioneret til at trække _en_ ekstra
enhed. (Dog skal det jo ikke forstås sådan, at det er computerens
strømforsyning, der leverer den strøm, der skal bruges til skærmen, men der
sidder en lille 'dims' ved strømforsyningen, der deler den indgående strøm
til den interne strømforsyning og til pass-through stikket).

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)