Ovntørrede ærtebælge i suppe?
Fra : Emil

Dato : 27-08-01 23:23

Hej

Under min søgen efter at lave en rigtig god suppe (suppetiden
nærmer sig!) stødte jeg på Ali-Bab, som forskriver at bruge
ovntørrede ærtebælge i suppen, for at give den farve og
"parfume", altså duft og smag.

Det har jeg aldrig prøvet. Men sidste hold ærter er ved at være
klar i køkkenhaven, så de får lige en chance.

Er der nogen som ved lidt mere om det, evt. har prøvet det?

Jeg har svært ved at forestille mig, at disse skallede,
ovntørrede affaldsprodukter kan gøre en forskel; men viden og
erfaring er bedre end mine forestillinger.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-01 09:08

Emil skrev:

> Jeg har svært ved at forestille mig, at disse skallede,
> ovntørrede affaldsprodukter kan gøre en forskel;

Jeg har heller aldrig smagt dem tørrede, men spiste du aldrig
[friske] ærtebælge som barn? De smager næsten lisså godt som
ærterne. Lidt henad tulipanstængler.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 28-08-01 22:00

On Tue, 28 Aug 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Jeg har heller aldrig smagt dem tørrede, men spiste du aldrig
>[friske] ærtebælge som barn?

Jo da. Det gør jeg stadig, hvis de er hjemmeavlede og fine i
bælgen.

>De smager næsten lisså godt som ærterne. Lidt henad tulipanstængler.

Ha, tulipanstængler? Sådanne nogle har jeg dog aldrig smagt, men
det er måske en fejl ved min opdragelse?

Jeg har ellers prøvet meget, også fra grøftekantens spisekammer.

Det må så komme an på en prøve, når der er bælge nok til en
pladefuld i ovnen.

m.v.h. Emil