Hvilken opkobling?
Fra : Dan Henriksen

Dato : 27-08-01 16:19

Hej i gruppen.

Jubiiiiii ny lejlighed, og mulighed for ADSL.....
MEN hos hvem? - God Mac support, hvilken router? Osv.

Dan Henriksen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-01 16:55

Dan Henriksen <dan@adsistance.dk> wrote:

> Hej i gruppen.
>
> Jubiiiiii ny lejlighed, og mulighed for ADSL.....
> MEN hos hvem? - God Mac support, hvilken router? Osv.

Du kan faktisk bruge hvem som helst, da de alle har Mac-kompatible
produkter.

TDC har BredBånd ADSL uden router men med en dynamisk IP-adresse til
hver maskine (du slipper for NAT). Du kan dog også vælge 1 fast
IP-adresse, men så kræves der en router af en art (soft- eller
hardware), hvis du vil have flere maskiner på nettet. Her er
telefonabonnementet med i prisen.

TDC har også NetExpres (v.2), hvor du får router med og 1 dynamisk
IP-adresse. Routeren er en SpeedStream 2601, der er lidt skod uden en
firmwareopdatering, som angiveligt skulle løse en del problemer.

Endeligt har TDC også Pro@ccess, hvor du får en låst router (du kan ikke
ændre på konfigurationen - stor ulempe) og 1 fast IP-adresse. Routeren
er en SpeedStream 5711.

CyberCity leverer altid router og fast IP-adresse. Routeren er en Cisco
677.

Tiscali (WorldOnline) har på de billigste linier et USB-modem og på de
lidt dyrere en bedre router end den CyberCity leverer. Her får du også
fast IP-adresse. Routeren er en Cisco SOHO 77.

Orange har en USB-løsning, som virker med Mac og hos dem får du også
fast IP-adresse, samt telefonabonnement med i prisen. Du kan ikke have
mere end én maskine på af gangen, uden at investere i noget
softwarerouter.

Hvem du skal vælge er først og fremmest et spørgsmål om, hvem der kan
levere. Kan de alle det, så må du ud på nettet og tjekke priserne og
betingelserne.

Orange ville jeg ikke vælge pt., da en del har haft problemer med dem og
så er en USB-modem løsning altså ikke lige så fiks, som en
Ethernet-løsning. Tiscali har på deres billigste løsninger med USB-modem
den begrænsning, at man kun må have én maskine på nettet - tåbeligt.

CyberCity har jeg altid haft gode erfaringer med, så dem ville jeg ikke
være bange for at tage, men i øjeblikket har jeg TDC BredBånd ADSL og
jeg har haft ADSL hos TDC i over et år nu. Det har altid virket godt.

TDC, Orange og CyberCity kan levere på samme kobber som din telefon, så
det er kun hos Tiscali, at der kræves ledigt kobber.

--
René

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 27-08-01 18:00

Dan Henriksen <dan@adsistance.dk> wrote:

> Hej i gruppen.
>
> Jubiiiiii ny lejlighed, og mulighed for ADSL.....
> MEN hos hvem? - God Mac support, hvilken router? Osv.

Har selv TDK Pro@cces og er faktisk tilfreds. Har så selv købt en Cisco
1401 router som jeg kan konfigurer som jeg vil!
Der følger normalt en Speedstream 5711 med.

-Sebastian

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk