valnøddesnaps
Fra : Carsten A. Skjøth

Dato : 26-08-01 19:59

Er det rigtigt at efter man har udtrukket sin valnøddesnapsessens af
valnødder, så har essensen godt af at stå rigtig længe og "modne", endda op
til flere år?

Håber at nogen kan give et godt svar.

mvh
Carsten

Fra : Rick Madsen

Dato : 26-08-01 21:08

Prøv at tage et kig her: http://home.vest.net/plind/kryddersnaps.htm

Anbefalingen dér lyder på 6 mdrs. trækning og 6 mdrs. lagring;
andetsteds har jeg set anbefalet et minimum af 2 mdrs. trækning og 3
mdrs. lagring.

De flere års lagring er sikkert ikke løgn, men kræver en del tålmodighed
at efterprøve...? :)

hvm

Fra : Holm

Dato : 26-08-01 21:36

Jeg havde på et tidspunkt en essens der var "blevet væk" i skabet - den stod
i 16 år og den var RIGTIG god - prøv det hvis du kan
Når året snaps sættes over 1. august er sidste års færdig (trækker 3 måneder
på nødder - lagrer - fortyndes og lagres 1 måned før den drikkes)

Inge Lise

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-09-01 00:32

Holm <holm@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Når året snaps sættes over 1. august er sidste års færdig (trækker 3 måneder
> på nødder - lagrer - fortyndes og lagres 1 måned før den drikkes)

- skrev om valnøddesnaps, der har lagret i 16 år. Vi har lignende
erfaringer med en enkelt lille bundskjuler af en essens fra 1984, så den
slår måske hendes med et år?
Kan bekræfte, at lagring - langtidslagring - bekommer valnøddesnaps godt
! Det gælder også for en lang række andre kryddersnapse. Men det er
svært, d.v.s.: Det kræver høj moral ... eller en lang række 'årgange'
Det sidste har vi desværre ikke.

Men principielt om valnøddesnaps. Vi bruger _altid_ at plukke de helt
unge nødder eller faktisk frugter. Det sker som regel i juni, og vi
tager først nogle prøver, hvor vi flækker et par stykker med en skarp
kniv (det giver nogle flotte brune tegninger på fingrene !) for at se
efter, at der _ikke_ er dannet skal endnu. Der må gerne være en svag,
hvidlig tegning eller ansats til nødden, men heller ikke mere. Tager et
passende antal frugter og flækker i kvarter eller i otte stykker.
Propper dem i en flaske med - tjah, hvad som helst alkohol, der ikke er
krydret. Vodka eller Brøndums eller en af de få andre, danske snapse,
der ikke er krydrede. Valnødderne skal kun være i flasken mellem 3 mdr.
og et år (det kommer an på antallet og deres kraft). Kig på
farveudviklingen (den er meget flot: grøn, blålig til sort i lag!) og
smag på det en gang imellem - det er hyggelig vinterfornøjelse. Når du
synes, at den smager godt (=meget) af valnødder, er det tiden at
filtrere essensen for smuds og putte den på en anden, ren flaske for
lagring. Den vinder _meget_ ved lagring og bliver smukt gylden.
Men der er sikkert mange andre gode opskrifter på valnøddesnaps. Denne
her er en familietradition.
Desværre er det altså ikke årstiden, men du kan glæde dig selv med at
lave en kryddersnaps på skovhindbær. Det er noget af et arbejde, for der
skal mange bær til ! Flasken (eller hvad du bruger til udtræk) skal
være ca. halvt fuldt. Smagen træder allerede i karakter efter en god
uges tid. Det bliver en let og meget elegant smagende kryddersnaps.
Nogle mennesker synes, at den er for 'pivet' og for let, men vi synes
godt om den, som et alternativ. Min svigerfar har fødselsdag i
begydelsen af september, og han har ofte fået sådan en af os, men i år
blev det til en frisk strandmalurtsnaps .... det er stadigvæk tid for
god strandmalurt på de mere udsatte kyster. Havde faktisk forventet, at
det ville være ved at være slut nu
God jagt.

--
venlig hilsen,