Underlige pærer
Fra : R.N.

Dato : 25-08-01 15:37

Jeg var på besøg nede hos min nevø ved Lestrup Strand. Han har et pæretræ i
pæn størrelse som også plejer at give nogle gode pærer. Nu på denne tid
kunne man ikke se en eneste pære, og bladene på træet var underlige blakkede
og misfarvede at se på. I den anden ende af haven har de et meget lille
pæretræ. Her var alle bladene faldet af, men der sad 3 små pærer på det.

Stor mystik, der var en nabo som havde sagt noget om en slags pæresyge, men
der eksisterer vel ikke sådan noget, som svarer til elmesygen??? Hvis der
gør, hvad kan de så gøre for deres pæretræer, som de ellers er glade for??

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-08-01 19:23

R.N. <elena@io.dk> skrev i en news:9m8d5t$qc7$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> og misfarvede at se på. I den anden ende af haven har de et meget lille
> pæretræ. Her var alle bladene faldet af, men der sad 3 små pærer på det.

Den er angrebet af en svamp ( Monilia), der giver visme
skud og smitter frugten gennem blomsterne.
Manglende frugter kan også være manglende bestøvning, men
det er sikkert svampeangreb der er tale om. De ser ud til
at være meget almindelige i år, hvilket kan skyldes den
milde vinter 2000/01.
Der er intet at gøre ved sagen undtagen at fjerne de
angrebne grene.

Per A. Hansen

Fra : R.N.

Dato : 25-08-01 20:59

"Per A. Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> at være meget almindelige i år, hvilket kan skyldes den
> milde vinter 2000/01.
> Der er intet at gøre ved sagen undtagen at fjerne de

Jeg siger mange tak for et hurtigt svar.
Venlig hilsen Elena