dele en printer
Fra : Steffen Sørensen

Dato : 25-08-01 15:37

Jeg har en G4 og en 6500, begge med OS9.1, samt en HP Deskjet 870Cxi med
seriel port.
Er det muligt at printe gennem 6500 ved hjælp af et crossover kabel?
Jeg ved intet om netværk, det er dog lykkedes at overføre filer fra
6500'en til G4'en med crossover-kablet og Appletalk.
Så hvis det findes en løsning, vil jeg meget gerne have en detaljeret
forklaring for begyndere.

steffen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 25-08-01 17:31

> Er det muligt at printe gennem 6500 ved hjælp af et crossover kabel?
Det skulle jeg mene.

Jeg bruger selv to G3'ere (MacOS 8.6 og 8.5,1), hvor den ene har
tilsluttet en printer gennem den serielle port.

> Jeg ved intet om netværk, det er dog lykkedes at overføre filer fra
> 6500'en til G4'en med crossover-kablet og Appletalk.
Ok, så langt, så godt.

Du skal så - sådan har jeg forstået det - installere noget på 6500'en,
der gør, at printeren bliver tilgængelig for G4'en. Jeg bruger
kontrolpanelet "LocalTalk Bridge" (version 2.1), som jeg mener, at jeg
fandt hos Apple. Det er ret gammelt (1996), men det virker endnu. I
kontrolpanelet sættes "LocalTalk Bridge" til "On", og "Network Access"
sættes til "Public". Du burde så kunne vælge printeren i "Vælger" på
G4'en.

Der er dog lidt små problemer med det:

1) Ethernet skal være "på", når Mac'en med printeren starter op. Det er
tilsyneladende ikke godt nok, at Ethernet bliver tilgængeligt senere.
Hvis man bruger en hub, er det noget problem, men med et crossover-kabel
kan det være, at du bliver nødt til at starte de to Mac'er op samtidigt.

2) Undertiden brokker Mac'en med printeren sig og siger, at den ikke kan
printe, når man forsøger. Man trykker så bare "prøv igen" - og så virker
det. Besynderligt, men det virker i hvert fald her...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen