Cola Light?
Fra : Kurt Kurtsen \(news\~

Dato : 24-08-01 20:56

Er der nogle der ved noget om, hvor meget Coca-Cola Light feder? Feder det
f.eks. mindre end alm. Coca-Cola, eller hvad? Hvad kan Light sammenlignes
med, når det gælder fedt?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-08-01 22:08

Kurt Kurtsen (news) wrote:

> Er der nogle der ved noget om, hvor meget Coca-Cola Light feder? Feder det
> f.eks. mindre end alm. Coca-Cola, eller hvad? Hvad kan Light sammenlignes
> med, når det gælder fedt?

Vand? Der er ikke fedt i hverken Coca Cola eller CoCa Cola Light. Der er
sukker i Coca Cola, mens Coca Cola Light er sødet med kunstigt
sødemiddel. Så vidt jeg husker er der noget nul kalorier/KJ i
light-udgaven.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : jpholm

Dato : 25-08-01 11:51

> Så vidt jeg husker er der noget nul kalorier/KJ i
> light-udgaven.
Jeps. Det er såmænd bare at læse etiketten: 0-1kcal pr 100 g.
Det skal dog tilføjes at det kunstige sødemiddel giver anledning til
sult-fornemmelser! (for nyligt vist i en stor undersøgelse)

jonas.

Fra : /arcana

Dato : 25-08-01 20:25

"jpholm" <jpholm@oncable*NOSPAM*.dk> wrote in message

> sult-fornemmelser! (for nyligt vist i en stor undersøgelse)

Du har vel ikke et link til undersøgelsen?

/arcana

Fra : Emil

Dato : 25-08-01 21:57

On Sat, 25 Aug 2001 21:25:28 +0200, /arcana wrote:

>"jpholm" wrote

>Du har vel ikke et link til undersøgelsen?

Hej

Mens der ledes efter dokumentation, vil jeg da lige genudsende
den forklaring jeg har hørt. Citat fra Message-ID:
<fE7qOO9AHWKcE46+lLE0s46b0mUB@4ax.com> i news:dk.helbred.slank af
4. april 2000.
Håber nogen kan bruge det til noget.

m.v.h. Emil

Citat:

Du mangler at fortælle, *hvorfor* Cola Light og andre produkter
med kunstige sødestoffer virker stærkt fedende. Jeg hørte lige i
dag disse populære forklaringer (fra tysk tv):

Det er simpelt hen den menneskelige reflex der udløses når tungen
smager noget sødt. Så får kroppe nemlig besked på (insulin) at nu
skal der forbrændes sukker i store mængder.

Det gør kroppen så, men der kom *ikke* en stor extra mængde
sukker, så blodsukkerværdien falder stærkt. Resultatet er en
uudholdelig sult. Fortsæt selv herfra ......
--ooOoo--

Et lignende fænomen ses ved indtagelse af produkter (fra
osteproduktionen) som giver en "fedt-/flødeagtig oplevelse på
tungen". Produkterne bruges i nogle fedtfattige syrnede
mælkeprodukter og i nogle slags is.

Når tungen/næsen registrerer at der nu kommer en portion fedtrig
føde, signaleres det straks til kroppen at det eksisterende
"frie" fedt skal lægges i fedtdepoterne.
Der kom bare *ikke* en portion fedtrig føde. Derfor bruges
sukkeret, uudholdelig sult ... og det fedt som stod for tur til
forbrænding ligger nu i depoterne.

m.v.h. Emil

Fra : jpholm

Dato : 26-08-01 04:04

> [...]
> Der kom bare *ikke* en portion fedtrig føde. Derfor bruges
> sukkeret, uudholdelig sult ... og det fedt som stod for tur til
alt i alt en pæn forklaring. Men eg er lige kommet ghjem fra byen i
småsnadrat tilstand, Skariver nærmere. (ikke om min tilsatand). jojnas

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 27-08-01 11:09

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mens der ledes efter dokumentation, vil jeg da lige genudsende
> den forklaring jeg har hørt. Citat fra Message-ID:

Jeg tillader mig at kommentere dit citat, selvom det evt. ikke er dig der
direkte har skrevet det

> [...]
> sukker, så blodsukkerværdien falder stærkt. Resultatet er en
> uudholdelig sult. Fortsæt selv herfra ......

Jeg mener nu at have hørt/læst, at det er insulin-niveauet i sig selv der er
en medvirkende faktor i sultfornemmelsen. Dvs. at et højt insulin-niveau
giver en lav sultfornemmelse og omvendt. Samtidig er den største faktor for
mængden af sekreret insulin svjv. blodukker niveauet, så jeg kan ikke helt
forstå din forklaring.

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : jpholm

Dato : 27-08-01 16:04

Jeg hævder ikke at sødestoffer virker *stærkt fedende*!
Det gør derimod et stort fødeindtag kombineret med manglende motion. Skal vi
ikke lige slå det fast!

Hej henrik. Jeg har lidt svært ved at finde undersøgelsen, da det var et
link postet her for et par md. siden....og jeg synes ikke at kunne finde det
på serveren - men leder stadig.
Jeg kan dog bidrage med et citat fra Daniscos(! skal selvfølgelig tages med
et gran sukker.....øh, salt! :)) hjemmeside:

"Sød smag både fra kunstige sødestoffer og sukker stimulerer appetitten.
Energien fra sukker dæmper appetitten i modsætning til kunstige sødestoffer.
Derfor har mad- og drikkevarer med kunstige sødestoffer (med færre kalorier)
en mindre mættende effekt sammenlignet med sukker og andre kulhydrater.
Flere undersøgelser viser, at det ikke altid "betaler" sig at udskifte
sukker og sukkersødede produkter med kunstigt sødet blot for at spare på
kalorierne som led i en slankekur. Når man spiser noget sødt, tror kroppen,
at nu får den noget energi og forbereder sig på det.
Men mad eller drikke med kunstige sødemidler/light indeholder intet eller
kun lidt energi. Kroppen bliver altså snydt og ikke mæt. Og den reagerer med
at give dig større spisetrang, så den kan få opfyldt sit behov. Dermed ender
man måske med at spise endu flere kalorier, end man havde tænkt sig! ".

MEN OK. Kigger man bare en lille smule nærmere på daniscos andre
publikationer, må jeg nok indrømme at det lugter af propaganda....

jph.....leder videre!

Fra : jpholm

Dato : 27-08-01 16:15

> [...]
for
> mængden af sekreret insulin svjv. blodukker niveauet, så jeg kan ikke helt
Nu er det ikke mit citat, men vil alligevel tillade mig at kommentere.
Du har helt ret i insulin-historien. Men jeg tror også på tysker-historien;
Tungens refleksmedierede førhøjelse af insulinniveauet ved søde smagsstoffer
giver ikke nogen langsigtet forhøjelse af insulinniveauet i blodet, på samme
måde som når vi spiser et større måltid. Det eneste man får et et kortvarigt
boost, der sænker ens blodsukker....og så nærmer vi os jo en forklaring i og
med at insulinniveauet reguleres af blodsukkerniveauet. => Lavere blodsukker
=>mindre insulin=>mindre mæthed.
[diabetikere bliver jo heller ikke "mætte" af at tage deres insulin]

jonas.

For en mere udførlig beskrivelse af mæthedsmekanismer vil jeg henvise til
netdoktors udemærkede beskrivelse.
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/sultmekanismer.htm

Fra : Ralph

Dato : 27-08-01 10:35

jpholm wrote:

> Jeps. Det er såmænd bare at læse etiketten: 0-1kcal pr 100 g.
> Det skal dog tilføjes at det kunstige sødemiddel giver anledning til
> sult-fornemmelser! (for nyligt vist i en stor undersøgelse)

Det har vel også noget at gøre med at en "rigtig" Cola med sukker, den
giver energi og mætter. JEG har få gange købt en et-eller-andet-Light
for at bekæmpe trætheden sidst på eftermiddagen, men det virker som - ja
- vand.

Venligst
Ralph

Fra : someone

Dato : 28-08-01 14:03

Skal ikke gøre mig klog på diverse undersøgelser m.m.. men blot sige at jeg
for det meste bruger light produkter,
og i den forbindelse har jeg da aldrig har oplevet at jeg hurtigere blev
sulten.

Vh.

Fra : jpholm

Dato : 28-08-01 16:02

> [...]
> for det meste bruger light produkter,
> og i den forbindelse har jeg da aldrig har oplevet at jeg hurtigere blev
Det skulle også være ganske ubevidst, at man har tendens til at spise mere.

jonas.

Fra : someone

Dato : 28-08-01 16:11

Hvad andre gør om det så er ubevidst eller ej kan jeg naturligvis ikke
udtale mig om, men
et er sikkert

jeg spiser altså ikke mere.

Vh.

Fra : jpholm

Dato : 28-08-01 17:36

> jeg spiser altså ikke mere.
Jo du gør! Det er videnskabeligt dokumenteret - har har! *ss*
[hvis jeg nu bare kunne finde den reference...]

jph.

Fra : someone

Dato : 28-08-01 20:10

Ja du må godt blive i troen, men når jeg nu skriver jeg IKKE spiser mere så
er det altså rigtig.
Uanset den videnskabelig dokument du nævner, mit samlede kostindtag pr. døgn
har IKKE ændret
sig siden jeg startede med light produkter..

Fra : jpholm

Dato : 29-08-01 01:38

> [...]

døgn
> har IKKE ændret
> sig siden jeg startede med light produkter..

......håber du fangede ironien :))

jonas.