Dansk rugbrød
Fra : A.J. Andersen

Dato : 22-08-01 19:45

Hei.
Er det noen som kan gi meg oppskrift på godt, grovt, dansk rugbrød? Gjerne
med surdeig, bare forklar hvordan.
På forhånd takk.
Hilsen Anne

Fra : Holm

Dato : 23-08-01 22:51

Her er min opskrift som jeg har brugt i 18 år:

1 portion surdej (ca. 4 - 5 dl.)
1½ l lunken vand
2 spsk. salt
300 g skårne eller knækkede rugkerner
500 g grov rugmel
600 g hvedemel
100 g klid (kan erstattes med hvedemel)
- blandes og står til dagen efter

½ l lunken vand
500 g skårne eller knækkede rugkerner
500 g grov rugmel
- blandes i og hæver i 2 rugbrødsforme i 2 - 6 timer
(husk at tage ny surdej fra som drysses med lidt salt)
Bages 1½ time ved 200 grader

mvh
Inge Lise Holm

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 24-08-01 14:08

On Thu, 23 Aug 2001 23:50:51 +0200, "Holm" <holm@mail.tele.dk> twrote:

Og så lige 1000-kroners spørgsmålet - hvor får man surdejen fra, hvis
man ikke kender nogen der bager rugbrød???

Linda

Fra : Kim Juul

Dato : 24-08-01 16:37

> Og så lige 1000-kroners spørgsmålet - hvor får man surdejen fra, hvis
> man ikke kender nogen der bager rugbrød???
>
> Linda

Den laver man da selv.

Surdej :

2 dl. kærnemælk
1 tsk. salt
4 dl. groft rugmel

Surdej : Alle ingredienser blandes og æltes til en klump, der lægges i en
skål. Surdejen drysses med lidt groft salt. Skålen dækkes med plastfolie, så
surdejen ikke tørrer ud. Når surdejen har stået 5-6 dage er den klar til
brug. Man kan lade surdejen stå i op til 8 dage, hvis man ønsker et mere
surt brød.

--
Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : A.J. Andersen

Dato : 24-08-01 22:16

Kim Juul skrev i meldingen
<3b867477$0$370$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]

>surdejen ikke tørrer ud. Når surdejen har stået 5-6 dage er den klar til
>brug. Man kan lade surdejen stå i op til 8 dage, hvis man ønsker et mere

-----------------

Hei igjen. Tusen takk for hjelpen Holm og Juul. Nå skal det bakes rugbrød.
Jeg håper det blir like godt som det jeg forbinder med deilig dansk frokost
(rugbrød og sild.. mm )
Vennlig hilsen Anne Andersen

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 29-08-01 16:34

On Fri, 24 Aug 2001 17:36:43 +0200, "Kim Juul" <kim-juul@mail.dk>
twrote:

> [...]
>surdejen ikke tørrer ud. Når surdejen har stået 5-6 dage er den klar til
>brug. Man kan lade surdejen stå i op til 8 dage, hvis man ønsker et mere

Jamen tak for det - jeg vil gøre forsøget!

Jeg går ud fra, at surdejen skal stå i køleskabet??

Linda

Fra : Kim Juul

Dato : 29-08-01 21:42

> Jamen tak for det - jeg vil gøre forsøget!
>
> Jeg går ud fra, at surdejen skal stå i køleskabet??
>
> Linda

Du skal bare sørge for at den stå kølig og gerne mørk. Så derfor er
køleskabet en god ide.
Når du evt. skal bruge den, tager du den ud nogle timer før. Hvis man en for
kold surdej ned i dejen,
tager det længere tid at få brødet til at hæve.