Barometer justering
Fra : Michael Ancher

Dato : 21-08-01 15:57

Hej
Hvordan justerer man et barometer selv ?

Mvh.
Michael

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-08-01 21:24

Michael Ancher wrote:

> Hej
> Hvordan justerer man et barometer selv ?
>
> Mvh.
> Michael

Det kommer vel an på hvilken type det er.!

Men mener du hvordan du finder ud af hvad det øjeblikkelige lufttryk er,
som du skal justere det til.?
Det kan du vist finde på DMI's hjemmeside.
Eller i avisen. Så kan du ihvertfald checke om det passede igår.!

Mvh. Jørgen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 21-08-01 22:06

I artiklen <3b827701$0$46586$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev Michael Ancher <anchers@mail.dk>:

> Hvordan justerer man et barometer selv ?

Hvis dit barometer er af den runde type med visere, er der en
stilleskrue på bagsiden. Find DR1 teksttv side 410 og se hvilket
område, du hører til, f.eks. side 413/2. Den sidste kolonne viser
lufttrykket i hPa (millibar). Trykket kan variere lidt i området, men
ikke så meget at det har nogen betydning for dig.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Helle Skoett

Dato : 23-08-01 18:52

Hej Michael.
Når du justerer dit barometer, skal du huske, at trykket falder med
højden....
Meteorologiske institutter over hele verden har besluttet sig til, at tryk
opgives, som var det målt ved vandoverfladen, og herfra falder det med en
hectopascal pr. otte meter. Det gør man, fordi vi så kan sammenligne tryk og
beregne dem selv.
Så hvis du hos DMI ser, at lufttrykket er 1020 og du bor i 56 meters højde
er det altså syv hpc lavere hos dig.
Det er også den måde, piloter måler, hvor højt flyet er oppe. En pilot har
oplyst mig om, at når de lægger an til landing, for de at vide, hvad trykket
er ved den pågældende lufthavn. Derefter justerer de højdemåleren, altså
barometeret, så den passer. Så de ikke pludselig opdager at jorden kommer
bragende op i dem...
vh
helle s

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 23-08-01 20:44

"Helle Skoett" <Helle.Skoett@bt.dk> skrev i en meddelelse news:3b8542c6$0$9446$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> [...]
> beregne dem selv.
> Så hvis du hos DMI ser, at lufttrykket er 1020 og du bor i 56 meters højde

For god ordens skyld:

Pascal er grundenheden for tryk i SI-systemet, det skrives altid med stort (navngivet
efter en person) og forkortes Pa.

Hundrede Pascal kaldes også en hektoPascal, forkortet hPa. Det bruges i meteoro-
logien fordi en hektoPascal er lig med en millibar (mbar) som man brugte tidligere.
Så behøver de ikke omregne tallene; indenfor andre områder bruges hekto stort set
ikke (hvem fik sidst leveret en hektoliter koks?).

I teknikken bruger vi mest kPa (kiloPascal) og MPa (megaPascal).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-08-01 00:20

ja, ja, ja, pernittengryn, du har ret, men jeg forsøger da i det mindste at
komme med en forklaring, at jeg ikke kan huske forkortelsen betyder da
mindre, right...
vh
helle s