Hvad er en steak ?
Fra : Jonas Nielsen

Dato : 20-08-01 11:56

Jeg har engang læst at en steak betød at kødet er skåret igennem med
nåle eller lignende for at gøre kødet mørere. Er det en special dansk
betegnelse ? Det må vel være lidt svært at gøre det med en T-bone steak.

Fra : Afroman

Dato : 20-08-01 19:51

En steak er en skåret bøf... En "Steaker" er en maskine der har ligesom en
masse små tynde blade som der så bliver presset igennem kødet for at rive
muskelfibrene over , og eventuelle sener, så kan slagterne love at den er
garanti mør, men husk på at kødet ikke kan holde sig i så lang tid når kødet
er blevet "steaket" , og steaken skal ikke stege så længe da den hurtigere
bliver gennemstegt !!!

Kim

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 20-08-01 22:13

"Afroman" <Kim@Afro.dk> wrote in message
> [...]
> garanti mør, men husk på at kødet ikke kan holde sig i så lang tid når
> kødet er blevet "steaket" , og steaken skal ikke stege så længe da

Tak for svaret. Grunden til at jeg spørger er at jeg havde en diskussion i
dag, om det hed en steak _fordi_ den blev kørt igennem en steaker. Desværre
lader det ikke til at være tilfældet. Merriam-Websters dictionary (m-w.com)
siger at en steak er a "slice of meat cut from a fleshy part of a beef
carcass" og ordet findes ikke i nudansk ordbog.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-08-01 23:10

"Jonas Nielsen" <jonasn@diku.dk> writes:

> [...]
>siger at en steak er a "slice of meat cut from a fleshy part of a beef
>carcass" og ordet findes ikke i nudansk ordbog.

Gyldendals engelsk-dansk ordbog definerer en steak som: "Skive kød
som er stegt eller til at stege".

Ordet steak er i øvrigt et af de engelske ord, som utrolig
mange danskere ikke udtaler korrekt. Jeg har ikke tal på hvor
mange gange jeg har hørt det udtalt "steek". Den korrekte udtale
er jo "steik".

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-01 05:58

Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> skrev i en > Den korrekte udtale
> er jo "steik".
> Per

Skulle mene at stæik er rette udtale,

ole

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-08-01 15:41

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> writes:

>Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> skrev i en > Den korrekte udtale

>Skulle mene at stæik er rette udtale,

I Gyldendals røde Engelsk-Dansk ordbog er udtalen angivet i lydskrift
som [steik]. I praksis kan man næppe høre forskel på 'e' og 'æ'
i den givne sammenhæng.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-01 17:26

Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ltru4$mhb$1@sunsite.dk...

> I Gyldendals røde Engelsk-Dansk ordbog er udtalen angivet i lydskrift
> som [steik]. I praksis kan man næppe høre forskel på 'e' og 'æ'
> [...]

Så er misforståelse jo udelukket, fint. ( godt jeg ikke skal lave lydskrift
til "penge" og "mere", f. eks.)

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-08-01 18:33

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Så er misforståelse jo udelukket, fint. ( godt jeg ikke skal lave
lydskrift
> til "penge" og "mere", f. eks.)

Det er let for en vendelbo: 'pæææng' og 'møi'

vh
Jan

Fra : Kvan

Dato : 21-08-01 08:42

"Jonas Nielsen" <jonasn@diku.dk> writes:

> Desværre lader det ikke til at være tilfældet. Merriam-Websters
> dictionary

Det skyldes ganske simpelt at ordet har to forskellige betydninger:
Den oprindelige engelske og slagter-jargonen. I "T-Bone steak" er det
den f.eks. engelske betydning der er i spil.

- Kvan.