besværlig mad
Fra : Strid

Dato : 18-08-01 09:01

   Hejsa

jeg lider af mad allergi og kan ikke tåle løg, hvidløg og bælgfrugter samt
citrus frugter..

er der nogen der har ideer til mad.. jeg har meget svært ved at finde mad da
jeg også i svag grad reagere på okse og svine kød.

Jeg ville gerne se et sted hvor der er opskrifter til folk som mig.

Astrid

Fra : Lars Pedersen

Dato : 18-08-01 11:28

> [...]

da

> jeg også i svag grad reagere på okse og svine kød.

Hmm, på mit kollegiekøkken er laks bagt i butterdej meget populært. Der
undgår du da ihvertfald de ting du lige har nævnt.

I tv2-programmet kok@live var der en opskrift på hindbærkylling, som jeg har
lagt i bunken af opskrifter der skal testes når jeg engang får tid. Der
indgår heller ingen af de nævnte ingredienser du ikke kan tåle.

http://sites.tv2.dk/opskrifter/1236.htm

Måske man også godt kan spare løg/hvidløg i den tomatsovs man putter på en
pizza. Så kunne du jo bage dig sådan en, f.eks. med skaldyr.

> Jeg ville gerne se et sted hvor der er opskrifter til folk som mig.

Der findes mange opskriftsamlinger på nettet, men jeg tror desværre ikke der
(endnu) er nogen der har en så avanceret søgefunktion, at man kan søge på
opskrifter der ikke indeholder bestemte ingredienser, så det bliver nok
noget med at gennemse en hel masse.

Fra : Anne Jensen

Dato : 18-08-01 22:18

"Strid" <gen@strid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> jeg også i svag grad reagere på okse og svine kød.

Tortillas eller burritos m. kylling/kalkun stykker er vældigt lækkert (- men
det smager nu bedst med løg i).

Anne

Fra : Peter Westh

Dato : 20-08-01 19:39

"Strid" <gen@strid.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> jeg lider af mad allergi og kan ikke tåle løg, hvidløg og bælgfrugter samt
> citrus frugter..

Ja, det er svært at følge en almindelig kogebog, hvis man ikke må bruge løg
og hvidløg.

Det her er bare en tanke:

Krishna-folkene - sekten med de orange dragter, der synger og deler kager ud
på strøget - må af religiøse grunde ikke spise hverken løg eller hvidløg.
Dette betyder, at deres opskrifter skulle kunne benyttes af dig. De er
selvfølgelig vegetarer, og du skal helst kunne lide indisk mad, men deres
retter er ofte vældigt lækre. Der er bælgfrugter i en del af dem, de
opskrifter må du så springe over.

De bruger ofte dyvelsdræk - hing, et krydderi der kan købes i indiske
butikker - som erstatning for løg og hvidløg. Det har noget af den samme,
"svovlede" smag.

Prøv at se på http://www.webcom.com/ara/col/books/VEG/ht/ . Hvis du kan lide
maden, sælger de flere forskellige kogebøger i deres butikker rundt omkring.

MVH

Peter