[OT] Ud med den europæiske union.
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-08-01 02:59

Jeg må starte med at undskylde mit lidt OT indlæg.

Jeg er bare så harm...

Vi lejede et DV kamera (Sony DRC-TR7000E), nu skulle vi rigtigt ud og
filme... Også i digital kvalitet. Vildt opstemte tøffer man hjem med 90
min spændende video af mærkelige ting. Spændingen ville næsten ingen
ende tage da vi sætter kameraet sammen med min mors lånte iMac. iMovie
er indstalleret (v. 2.0.1). Wow hvor går det bare hurtigt. Spændende
effekter til overgange mellem forskellige klip, tekster der flyver ind
fra højre og venstre med kommentarer (selvom man godt ved hvad det
handler om). Mulighed for lige at snuppe yndlings nummeret og bruge som
underlægningsmusik (selvom det vist ikke er helt tilladt). 2 dage senere
er man så klar. Klar til at se det på sit TV. Med DV flytter man jo'
bare tingene frem og tilbage i mellem iMac og kamera og så lige ind til
TV'et... Troede vi. Men nej, det kan man ikke. Og det er her den
europæiske union har en finger med i spillet. På grund af høje told
omkostninger, har man fra producenternes side valgt at slå DV ind fra på
kameraet... Øv, øv og øv. Ikke engang analog indput er muligt. Det er
det man på godt jydsk kalder for "træls".

Nå, måske det ikke rigtig har så meget med subjekt at gøre alligevel.
Det kunne også godt være Producenterne... Anyway det virker bare ikke.
Så der er ingen mulighed for at gemme videoen på et HI8 bånd.

Tilbage sidder vi med ca. 5 Gb færdig redigeret video. I det lange løb
bliver man nok nødt til at slette det da min mor muligvis får brug for
sin HD plads til noget andet. Men er der nogen der har en fantastisk ide
til hvordan man kan gemme det i en kvalitet der er til at se på?

Hvordan er det lige man sætter en iMac til sit fjernsyn?

Der er jo' også muligheden for at eksportere til Quicktime... Men hvad
skal man lige vælge for at få en god kvalitet (evt. fullscreen). Og hvor
meget fylder det når man eksportere til Quicktime i forskellige
formater?

Håber der er en enkelt eller to (prof?) videoredigerings folk der har
lidt ideer til hvordan man kan gøre. Hvis det kunne lægges på en CD
ville det heller ikke gøre noget.

Lige tilsidst må jeg sige at iMac, iMovie og DV er helt genialt.
Utroligt så klippestabilt det fungerede. På intet tidspunkt var der
problemer. Utroligt nemt at gå til.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-08-01 07:32

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> kameraet... Øv, øv og øv. Ikke engang analog indput er muligt. Det er
> det man på godt jydsk kalder for "træls".

Undskyld jeg spørger Nikolai........... Hvorfor er det mon lige at
toldsatserne er høje ? Når man har et planøkonomisk Europa, hvor hvert
land kan fastsætte afgifter og skatter og borgerne IKKE frit kan købe
deres ydelser hvor de ønsker, selvom vi har en union, så er det nemlig
at producenterne justerer varerne til de respektive lande ?

Lad os antage at man lavede samme handelshindringer/restriktioner på
hvor man må handle imellem de 50 stater i USA - hvad tror du der ville
ske med priserne og for den sags skyld også deres konkurrenceevne ????

Næ, du - Europa burde liberaliseres langt mere, så jeg kunne købe min
bil, hvor den er billigst og mine RAM ligeledes uden at Told & Skat
kunne blande sig. Det gælder for an sags skyld også mit sommerhus,
vaskemakine, cigaretter, forsikringer, hospitalsbesøg og så videre og så
videre.

For at vende tilbage til dit kamera gnøf, ja så er det nok producenten
af kameraet, der har fjernet visse features for at kunne holde prisen på
et tåleligt niveau i Danmark. På samme måde som de biler, der sælges i
Danmark stort set altid er lærlingemodellerne, da de fuldt udstyrede
bliver brandbeskattet til gene for befolkningen/producenten.

Om igen Nikolai........ )

Godt i øvrigt at høre at iMac'en fungerede som forventet.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-08-01 10:09

> [...]
> kunne blande sig. Det gælder for an sags skyld også mit sommerhus,
> vaskemakine, cigaretter, forsikringer, hospitalsbesøg og så videre og så

Hørt.

> [...]
> Danmark stort set altid er lærlingemodellerne, da de fuldt udstyrede
> bliver brandbeskattet til gene for befolkningen/producenten.

Ja, du har vist ret... Ud med den danske regerings ufatteligt høje told
og skat... Men det er bare fuldstendig "goddag mand økseskaft", at man
med vilje, bagefter man har lavet kameraet, fjerner sådan en feature.

Man kunne også mistænke producenterne for at ville tjene lidt ekstra
gysser. Jeg kan ikke helt gennemskue hvem der er skurken, jeg er blot
harm over at det ikke virker (specielt efter at ha' siddet i flere timer
og forsøgt at finde ud af hvad der var galt).

> Godt i øvrigt at høre at iMac'en fungerede som forventet.

Ja, der er der heldigvis en producent der kan finde ud af at sælge nogle
maskiner der fungere efter hensigten

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-01 12:29

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, du har vist ret...

Næh!

/Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-01 12:29

> [...]
> deres ydelser hvor de ønsker, selvom vi har en union, så er det nemlig
> at producenterne justerer varerne til de respektive lande ?

Denne told på DV-ind funktion gælder altså i hele EU! (og vist nok også
i Australien.)

Det skyldes at et kamera, som kan optage fra andre kilder end linsen,
bliver betragtet og beskattet som en VCR.

/Martin

P.S. Men at "DV-in tweake" netop Sonys digital8 (sidste års modeller) er
faktisk let.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-08-01 19:08

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> P.S. Men at "DV-in tweake" netop Sonys digital8 (sidste års modeller) er
> faktisk let.

Altså "knække" blokeringen! Jamen så giv dog manden opskriften!

....men så meget er i det mindste rigtigt, at jo mere planøkonomi -
herunder toldmure m.v., des mere af den slags besynerligheder opstår.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 20-08-01 00:59

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Altså "knække" blokeringen! Jamen så giv dog manden opskriften!

Problemet er at kameraet er for gammelt... Det kunne ikke blot gøres ved
indtastning af nogle tal som man åbenbart kan i flere af de nye
modeller. Men jeg ved godt hvor jeg skal lede efter et kamera når jeg
skal ud og købe et nyt

Et eller andet sted er det lidt forfærdeligt. Det er lidt ligesom med
sort arbejde, eller for hurtig kørsel gennem byerne, eller... Alle disse
små ting der er med til at fjerne moralen fra vores samfund. Det er en
skidt udvikling, specielt for dem der er børn i dag, men voksne i
morgen. Hvordan skal de kunne skelne i mellem moral og etik når den
langsomt nedbrydes af amoralske og uetiske voksne... Jeg har selv en
lille dreng på 5 1/2 og det er lige nu han danner sine egen mening om
hvad man må og ikke må i forhold til samfundet. Han kan overhovedet ikke
gennemskue de indviklede forhold i samfundet, blot sige om man må eller
ikke må. Og hvis man gør noget ulovligt, ja så kommer politiet... Eller
gør de? Måske man bare skulle finde en eller anden filosofisk ng og
futte over i...

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter - K-E. Roldborg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-08-01 07:00

> [...]

> ikke må. Og hvis man gør noget ulovligt, ja så kommer politiet... Eller
> gør de? Måske man bare skulle finde en eller anden filosofisk ng og

Jeg tror jeg forstår hvad du mener ? Du køber en DVD maskine, men den
kan "kun" afspille region 2 diske, men du føler dig som en fri borger,
der ønsker at købe dine DVD plader hvor det passer dig; på nettet, på
ferie i USA eller Australien, bytte med vennerne eller købe brugt i en
NG. Problemet er bare at afspilleren ikke kan afspille disse DVD'ere med
mindre de er region 2 og det er de jo ikke altid.

Forretningen hvor du køber maskinen tilbyder imidlertid at fjerne
blokeringen for et mindre beløb eller også finder du et site, der
beskriver hvordan man gør. Du gør det, da det jo forbedrer din DVD
afspiller markant samt dine muligheder for DVD indkøb. Men det er stadig
forkert............

Prøv at lægge mærke til hvor mange små "ulovligheder" den danske
befolkning accepterer på grund af fuldstændig hjernedøde regler og
paragrafer, som vi får mast ned over hovedet. Vi accepterer lidt sort
arbejde, manglende licens indbetaling, køre lidt for hurtigt, kiosker
der sælger øl/vin når supermarkedet er lukket og så videre.

Hvorfor gør vi det så ? Fordi reglerne er tåbelige, men også fordi det
er en fordel for den enkelte, men det er jo bare ikke den rette måde at
opdrage et barn på, vel ? Det er jeg helt enig med dig i.

Derfor undrer det mig også med de mange venstreorienterede holdninger,
der ofte florerer i fx. dk.edb.mac ! Hvis der er nogen, som elsker
regler og paragrafer samt vi-ved-hvad-der-er-godt-for-dig holdningen, så
er det de ikke liberale partier.

At så brugerne af dk.edb.mac benytter det mest ultraliberale medie
(internettet) til at formidle deres budskab gennem, gør det faktisk bare
komisk.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-01 12:28

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> beskriver hvordan man gør. Du gør det, da det jo forbedrer din DVD
> afspiller markant samt dine muligheder for DVD indkøb. Men det er stadig
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nej! Det er ikke forkert eller ulovligt at fjerne regionskodningen.
Firmaerne postulerer at det skulle være ulovligt, men det er det ikke!
Det er heller ikke ulovligt at kopiere den over på et videobånd. Firmaerne
postulerer at det er det, men det er det ikke!
Firmaerne forhindrer det alligevel med deres macrovisionkodning.

Firmaernes mål er, at hvis de løgnagtigt postulerer at noget er ulovligt, så
tror folk på det. Til sidst tror nogle politikere det også, og så håber
firmaerne at "ulovlighedsreklamerne" fører til lovgivning til sidst.

Softwarefirmaerne sælger software og lægger begrænsninger på dem under
installationen. Det er klart ulovligt. Det er der faldet dom om i Tyskland i
EU-regí. Alligevel bliver de ved med at postulere at deres begrænsninger i
ejendomsretten er gældende, imod dommen som er faldet!
Hvis de kan få dig til at tro på det, så kan de måske få andre til at tro på
det. De bliver ved, lige til det bliver stiltiende accepteret.

Vores politikere snorksover på dette område!

Jens

--
http://lyrik.homepage.dk/firewirekort/
http://lyrik.homepage.dk/frilandspan/

Fra : Christian Bech

Dato : 20-08-01 13:14

> [...]
> arbejde, manglende licens indbetaling, køre lidt for hurtigt, kiosker
> der sælger øl/vin når supermarkedet er lukket og så videre.

Og brug af shareware uden at sende det minimale beløb til den rare
tysker.

Fnis.

--
Der er ikke nogen problemer med at bruge SONOFON Bredbånd
med en Macintosh computer. Dog skal der være installeret en

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-08-01 20:44

> [...]
> der ofte florerer i fx. dk.edb.mac ! Hvis der er nogen, som elsker
> regler og paragrafer samt vi-ved-hvad-der-er-godt-for-dig holdningen, så

Halløj, halløj...

Ta' lige og ret dit sigte lidt "til højre" også

DVD regionsindelingen er altså lavet af (de liberale) firmaer bag
filmene og ikke nogen regering.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 14:13

> [...]
> beskriver hvordan man gør. Du gør det, da det jo forbedrer din DVD
> afspiller markant samt dine muligheder for DVD indkøb. Men det er stadig

der er intet ulovligt i at cracke en DVD! eller købe reg1 her i landet,
regionerne er udelukkenede lavet af filmindustrien. Filmselskabernes
eneste saktionsmiddel er at de kan nægte at handle med dem der sælger
region 1 film og multiregionsafspillere - staten blander sig ikke i det.

> [...]
>
> At så brugerne af dk.edb.mac benytter det mest ultraliberale medie
> (internettet) til at formidle deres budskab gennem, gør det faktisk bare

= jeg får kvalme når et vist parti tager patent på begrebet liberalt
især når den liberale ideologi ikke rækker længere end deres egen
pengepung og kultur.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ægte liberal og venstreorienteret på samme tid: frihed, lighed og
broderskab. lad skrue tide tilbage til 1789...

Fra : Anders

Dato : 23-08-01 14:27

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> = jeg får kvalme når et vist parti tager patent på begrebet liberalt
> især når den liberale ideologi ikke rækker længere end deres egen
> pengepung og kultur.

Hørt!
--
Hjælp. Jeg mangler en bolig i København, 4 værelser og altan ud mod havnen.
Hurra! Nu kun en eksamen før sommerferien!!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-08-01 17:56

Hørt!

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-08-01 15:01

On Mon, 20 Aug 2001 08:00:05 +0200, Jesper Haaber Gylling
<jesper@gylling.net> wrote:

> Derfor undrer det mig også med de mange venstreorienterede holdninger,
> der ofte florerer i fx. dk.edb.mac !

Lyder spændende. Hvad er det for venstreorienterede holdninger? Hvem er
afsenderne af budskaberne?

-j

--
Netcetera Aps         Men are from Earth.
Brolaeggerstraede 4       Women are from Earth.

Fra : Anders

Dato : 17-08-01 09:07

Nicolai Brandt skrev:

> Men er der nogen der har en fantastisk ide
> til hvordan man kan gemme det i en kvalitet der er til at se på?

Det er ikke alle kameraer, som har disabled tilbageførslen af filmen, så
hvis du kender andre, der har DV kameraer, er det måske en af dem, som kan.
--
Hjælp. Jeg mangler en bolig i københavn, 4 værelser og altan ud mod havnen.
Hurra! Nu kun en eksamen før sommerferien!!
Anders Jakobsen == Jobs needs a rank
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mit undertøj.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 17-08-01 09:22

Hej Nicolaj.
Hvad med at tage en tur til Øsknehallen i weekenden.(jeg ved godt at du
bor i det Jydske) Der er der garanteret nogen der kan svare på spørgsmål.
Vi har fra MacBruger en med som hjælper, som er ret god til iMovie m.m.

http://www.videomarathon.dk
Hilsen Hanne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-08-01 11:19

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> bor i det Jydske) Der er der garanteret nogen der kan svare på spørgsmål.
> Vi har fra MacBruger en med som hjælper, som er ret god til iMovie m.m.

<ironi>

Jeg synes simpelthen det er så fedt at vi i MacBruger har fået en mail
rundt i forbindelse med dette ganske interessante arrangement. For slet
ikke at tale om at det står på aktivitetskalenderen på foreningens site
eller i DobbeltKlik !!

</ironi>

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Anders

Dato : 17-08-01 10:25

Nicolai Brandt skrev:

---Snip---

Jeg er forresten fuldstændigt overbevist om at man kan "override"
blokeringen. Prøv at søge i relevante grupper eller på nettet. Jeg fandt en
side, som gav en meget teknisk forklaring, men måske findes der mere
straight forward fremgangsmåder et eller andet sted? All at your own risk
selvfølgelig.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 17-08-01 14:33

jesper@gylling.net,Ny-Internet writes:

> [...]
>
>--
>Cordiali saluti Jesper
>"Ingen er både ærlig og fjendeløs" - Carl Erik Soya

Ja, det har jeg også brokket mig over! I øvrigt fik vi besked af Apple for
få dage siden. Det var kun en kort besked med spørgsmål, om vi kunne
hjælpe til med et par mand. Der er så blevet arbejdet på det. Men efter
min mening, burde man også lige have fundet ud af, om det var for
offentligheden og sat det på mail og hjemmeside, men vi er kun nogle
meget fortravlede mennesker der har et arbejde at passe og kan i
øjeblikket slet ikke overkomme, så meget som vi har lyst til.

Jeg har været rundt og kigge og ser at hverken Mediamac eller Macnyt,
har skrevet noget om det. Derfor har jeg spurgt, om det var et lukket
forum? Jeg har fået det svar at man kunne kigge på den Url, der var
henvist til i forrige indlæg.

Jeg har selv været inde at kigge, før jeg postede svar til Nicolaj, for at
være sikker på at man må komme og kigge.
Jeg synes også at det er dumt, at der ikke er blevet gjort mere ud af
det!!!!!(((
Jeg poster nemlig alt, hvad jeg kommer i nærheden af, af relevant
Machalløj her til NG og på Enterpol

Hilsen Hanne

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 17-08-01 15:11

> [...]

> har skrevet noget om det. Derfor har jeg spurgt, om det var et lukket
> forum? Jeg har fået det svar at man kunne kigge på den Url, der var

MacNyt har nævnt det. Men det er rigtigt - der har _ikke_ været meget
omtale.

Jeg meldte mig i øvrigt til, men havde ikke en jordisk chance, da man
selv skal stille op med et DV-kamera - det er ikke noget alle studerende
render rundt med

Det kunne ellers have været rigtigt spændende at være med...

Men efter hvad jeg har hørt regner de med et lignende arrangement næste
år.

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Finn Løvenkrands

Dato : 18-08-01 20:36

For at følge op på det Hanne skrev, kan jeg fortælle vi ikke sendte noget ud
på MacBruger's mailliste eller hjemmeside fordi det ikke er et Mac
arrangement, og der er mig bekendt (desværre) ikke adgang for andre end
deltagerne og hjælperne. Apple er én af sponserne ud over tv2, Yahoo og et
par stykker mere. Apple sponserere med 40 iMac's med iMovie.

MacBruger er blevet spurgt om vi kunne hjælpe med mandskab med et par dages
varsel, og det er lykkes os at stille med to mand.

Finn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-08-01 17:17

> [...]

> Håber der er en enkelt eller to (prof?) videoredigerings folk der har
> lidt ideer til hvordan man kan gøre. Hvis det kunne lægges på en CD

Tag et kig på denne side:

http://www.dansk-av-teknik.dk/produkter/widget/widget.htm

--
René

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 17-08-01 17:18

Multimedia System, Lundemosen 20, 2670 Greve, internet
www.videoredigering.dk,
sælger DV-Widge, som kan åbne mange DV-kameraes DV-indgang bl.a. SONY
DCR-TR7000. Sælges bl.a. hos Merlin og Electronic World

Toast 5.01. har et plug-in ti iMovies, som kan konvetere til MPEG-1,
således at du kan brænde en vcd.

Mvh Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-08-01 13:50

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men vi har en DV widget liggende (enabler
DV in på fx Sony VX1000) i Århus. Ved ikke om den virker på det
specifikke kamera, men du er velkommen til at kigge forbi til et forsøg.
Send mig en mail så vi kan aftale nærmere hvis du er interesseret.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Søren Straszek

Dato : 19-08-01 09:40

> [...]

> Vi lejede et DV kamera (Sony DRC-TR7000E), nu skulle vi rigtigt ud og
> filme... Også i digital kvalitet. Vildt opstemte tøffer man hjem med 90
<klip>

Hvor kan man lege sådan en fætte - og hvad gav du for det??

Søren Straszek

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-08-01 13:31

Søren Straszek <straszek@stofanet.dk> wrote:

> <klip>
>
> Hvor kan man lege sådan en fætte - og hvad gav du for det??

Det var igennem en kontorartikel butik i Ålborg... Jeg kender ikke
navnet da det var min kones moster der lejede det. Det var det billigste
vi lige kunne finde. Pris 1000,- for en uge + 100 for weekenden. Dertil
kom der så køb af bånd. Meningen var til en optagelse af en gammel kone
der havde en hel masse gode historie som vi suntes kunne være lidt sjovt
at gemme til efterkommerne... Grunden til at det netop var et DV kamera
var at man jo' nemt kunne redigere det med iMovie. Håbet var at men nemt
kunne få det lagt på VHS bagefter, men det har givet lidt problemer...
Jeg arbejder stadig på hvordan det skal gøres.

--
MVH Nicolai Brandt