Mirabeller
Fra : Jesper

Dato : 15-08-01 08:40

Hej
Jeg håber at der er nogle af jer der har nogle gode ideer til hvad jeg kan
bruge ca. 1 kg mirabeller til, jeg har forsøgt at finde en opskrift på
marmelade men uden held, andre forslag er også velkomne men især marmalade
har interesse.

På forhånd tak
Jesper

Fra : netman77

Dato : 15-08-01 22:43

"Jesper" skrev d. 15-08-01 08:40 dette indlæg :
> [...]
> bruge ca. 1 kg mirabeller til, jeg har forsøgt at finde en opskrift på
> marmelade men uden held, andre forslag er også velkomne men især

Hej Jesper

Denne opskrift af Camilla Plum var i Politiken for nogle år siden. Jeg
har siden lavet det flere gange, og det er bare super.

Mirabellesyltetøj ( det bliver stift, ikke løbende)

1 kg mirabeller
800 g sukker
1 dl vand

cognac til skylning af glas

skyl frugten og fjern alle blade, stilke og smådyr. Det er lettest at
lægge dem i en balje med rigeligt koldt vand,røre godt rundt med
hænderne og lade det stå i 10 min, så stiger skidtet op til overfladen.

Kom blommerne i en meget tykbundet gryde med sukker og vand og lad det
putre til frugten brister. Mos lidt i det med skeen så stenene kommer op
til overfladen. Tag dem op med en ske, men hold op i tide. (der må godt
være lidt sten i for smagens skyld ifølge Camilla Plum, men jeg bliver
ved til der ikke er flere sten)

Kog syltetøjet ind ved svag varme til det er jævnt. rør i det hvert
femte minut. Smag til med sukker. Lad en skefuld køle af på en tallerken
i køleskabet, hvis det stivner, er det færdigt, ellers koges roligt ind
til det gør det. Kom i glas skyllet med cognac, lågene sættes på med det
samme

m.v.h. Jette M

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-08-01 07:40

"Jesper" <jesperts@city.dk> wrote in message
> [...]
> bruge ca. 1 kg mirabeller til, jeg har forsøgt at finde en opskrift på
> marmelade men uden held, andre forslag er også velkomne men især marmalade

Vi fik for 4 år siden et træ (eller er det en busk med mirabeller - men
ikke den slags vi regnede med...

Jeg foretrækker at lave marmelade at de små (på størrelse med kirsebær) gule
mirabeller, som først er modne i september.
(Er der nogen der ved hvad de hedder ?)

- opskriften er stort set som den fra "netman77" indlæg.

Rengøre
Koge og samle sten
Sukker

- og så plejer jeg at stive det lidt - men jeg kan godt lige det lidt
tyndt...

mvh Michael