TDC ADSL bredbånd - hvilken hub?
Fra : Jørgen Emborg

Dato : 14-08-01 10:15

Jeg fik af TDC at vide at det eneste jeg skulle anskaffe mig for at få
flere computere på min ADSL-forbindelse er en hub. Men hvilken? Der findes
jo sikkert mange. Jeg skal både have en eller to Mac´s plus en PC på. Der
må være nogen der har prøvet netop denne kombination?

MVH

Jørgen Emborg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-08-01 10:41

J=?windows-1252?B?+A==?=rgen Emborg <emborg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jo sikkert mange. Jeg skal både have en eller to Mac´s plus en PC på. Der
> må være nogen der har prøvet netop denne kombination?

Hvis du skal have flere computere på din ADSL, så kan du vælge mellem
både en hub og en switch. Det kræver en længere forklaring at skitsere
forskellen på de 2 muligheder, men hvis du lige skriver, hvilke maskiner
(fx. 7500 + iMac + gammel Performa med Ethernetkort), der skal på og om
de skal kunne snakke sammen, eller om de bare skal kunne surfe på
nettet, så vender jeg tilbage med et svar.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Jørgen Emborg

Dato : 14-08-01 12:06

Jørgen Emborg
Hegningen 7
2300 S
32593307

Jeg skal have en G3 + formodentlig en G4 + En PC ( Compaq - ret ny) på. Jeg
ku da vældig godt tænke mig at kunne se alle tre computere fra G4 og G3. Jeg
vil også gerne kunne printe ud fra alle tre på en HP cx990 printer (eller
noget i den retning) Så skal jeg vist have noget der hedder DAVE ikke?
Som jeg har forstået det deler de hastigheden hvis jeg får en hub. Hvis jeg
tager en switch er det vist først til mølle: Men det at kunne hente filer
frem og tilbage og printer access er første prioritet.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-08-01 12:45

Jørgen Emborg <emborg@tdcadsl.dk> wrote:

> Jørgen Emborg
> Hegningen 7
> 2300 S
> 32593307
>
> Jeg skal have en G3 + formodentlig en G4 + En PC ( Compaq - ret ny) på.

Husk at der skal være et Ethernet kort i. Jeg har lige lavet det på en
sprit ny 1 Ghz PC, hvor jeg måtte ud at købe kortet løst. Tænk det ikke
er standard ?!

> [...]
> vil også gerne kunne printe ud fra alle tre på en HP cx990 printer (eller
> noget i den retning) Så skal jeg vist have noget der hedder DAVE ikke?

Du skal have en netværks printer. Jeg er ikke verdensmester i udvekling
af filer mellem Mac og PC, men det er rigtigt at der findes noget der
hedder DAVE og MacLan vist nok - kan aldrig huske hvad der er til hvad ?

> Som jeg har forstået det deler de hastigheden hvis jeg får en hub. Hvis jeg
> tager en switch er det vist først til mølle: Men det at kunne hente filer
> frem og tilbage og printer access er første prioritet.

En hub er "dum" - den vil altid prøve at opnå højeste hastighed, hvilket
kan gøre det temmelig tungt, hvis du samtidig flytter filer og trækker
på en af de andre maskiner. Switchen er mere "intelligent" og kan
prioritere.

Jeg ville vælge switchen i dit tilfælde. MacXpres har en 8 ports Netgear
til under en tusse.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net