|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvad mener I om denne procedure? Fra : Tommy
 | 
 Dato :  22-11-11 09:55
 | 
 |  | Hej. Jeg kunne godt tænke mig at høre gruppens mening om denne
 procedure. Jeg arbejder i en større organisation hvor vi logger på via
 nogle forskellige domæner afhængig af afdeling. I en anden afdeling er
 der åbenbart sket en fejl så alle identer er blevet nulstillet.
 
 Dette løses ved at sende en sms til alle der er tilmeldt en sms service
 i organisationen. I sms,en forklares kort fejlen og at alle passwords nu
 er nulstillet med et nyt, samme password til alle. Passwordet står også
 i sms'en.
 
 D.v.s. at alle medarbejdere nu har samme password, det mest usikre man
 næsten kan finde på, indtil de har været logget på igen. Det vil så også
 betyde at de som er syge, på barsel eller på anden måde er væk i længere
 tid står med et password som ville kunne knækkes på et par sekunder.
 
 Jeg er ret overrasket over den fremgangsmåde, hvad mener I? Jeg kan da
 godt se at det er den letteste måde at løse problemet hurtigt på, men
 hvad med sikkerheden? Det er trods alt ret følsomme oplysninger de
 identer har adgang til.
 
 
 |  |  | 
  Jonathan Stein (22-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonathan Stein
 | 
 Dato :  22-11-11 12:05
 | 
 |  | Den 22-11-2011 09:54, Tommy skrev:
 
 > Jeg er ret overrasket over den fremgangsmåde, hvad mener I? Jeg kan da
 > godt se at det er den letteste måde at løse problemet hurtigt på, men
 > hvad med sikkerheden? Det er trods alt ret følsomme oplysninger de
 > identer har adgang til.
 
 Hvis det er persondata, vil Datatilsynet næppe være begejstret...
 
 M.v.h.
 
 Jonathan
 
 
 |  |  | 
  Tommy (22-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy
 | 
 Dato :  22-11-11 13:03
 | 
 |  | Den 22-11-2011 12:04, Jonathan Stein skrev:
 > Hvis det er persondata, vil Datatilsynet næppe være begejstret...
 
 Nej det vil jeg heller ikke tro. Det er jo selvfølgelig et Intranet og
 en intern besked der er sendt ud hvor de som modtager den normalt har
 samme adgang til de samme oplysninger. Så Internt er der nok ikke nogen
 data sikkerhedsproblemer i det hvis det kun drejer sig om at kollegaer
 kan skaffe sig adgang til andre kollegaers identer fordi de kender det
 nye password.
 
 Men jeg tænker på hvor det ligger dels med at sende en sms ud som vel
 potentielt ville kunne sniffes. Og det faktum at en lang række identer i
 en periode har er så usikkert password. Også selv om det er i et
 Intranet som det naturligvis er svært, men nok ikke umuligt, at skaffe
 sig adgang til udefra...
 
 
 |  |  | 
   Chano Andersen (22-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Chano Andersen
 | 
 Dato :  22-11-11 23:24
 | 
 |  | Den 22/11/11 13.03, Tommy skrev:
 > Og det faktum at en lang række identer i
 > en periode har er så usikkert password.
 
 Hvis man autogenerere et password, som så bruges på alle konti, og kun
 kendes af folk der alligevel har adgang til de beskyttede data, så burde
 det ikke være helt slemt. Men hvis man bruger Abcd1234 blot for at
 tilfredsstille Windows kompleksitetskrav, så er det alt for usikkert.
 
 - Chano Andersen
 
 
 |  |  | 
  Cykelsmeden (23-11-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Cykelsmeden
 | 
 Dato :  23-11-11 13:53
 | 
 |  | Den 22-11-2011 09:54, Tommy skrev:
 > Hej. Jeg kunne godt tænke mig at høre gruppens mening om denne
 > procedure. Jeg arbejder i en større organisation hvor vi logger på via
 > nogle forskellige domæner afhængig af afdeling. I en anden afdeling er
 > der åbenbart sket en fejl så alle identer er blevet nulstillet.
 >
 Tyder ikke på kvalificeret ITpersonale!
 
 > Dette løses ved at sende en sms til alle der er tilmeldt en sms service
 > i organisationen. I sms,en forklares kort fejlen og at alle passwords nu
 > er nulstillet med et nyt, samme password til alle. Passwordet står også
 > i sms'en.
 >
 Håber ikke det er en organisation som har nogen form for følsomme data,
 være sig personlige eller forretningsmæssige. Alene at kunne få tanken
 at distribuere ET FÆLLES passwd VIA SMS.
 
 > D.v.s. at alle medarbejdere nu har samme password, det mest usikre man
 > næsten kan finde på, indtil de har været logget på igen. Det vil så også
 > betyde at de som er syge, på barsel eller på anden måde er væk i længere
 > tid står med et password som ville kunne knækkes på et par sekunder.
 >
 Betyder måske ikke så meget afhængig af forholdene, men at udstille sin
 egen inkompetance på denne måde, burde i sig selv kvalificere til et
 personaleskifte i ITafdelingen.
 En virksomhed med flere domæner må også formodes at have medarbejdere
 med forskellige rettigheder.
 
 > Jeg er ret overrasket over den fremgangsmåde, hvad mener I? Jeg kan da
 > godt se at det er den letteste måde at løse problemet hurtigt på, men
 > hvad med sikkerheden? Det er trods alt ret følsomme oplysninger de
 > identer har adgang til.
 En metode kunne være i loginbilledet, at bede folk henvende sig ved
 sekretariat, og få en lukket kuvert med individuelt passwd, og måske
 udsende de uafhentede kuverter.
 
 //finn
 
 
 |  |  | 
 |  |