"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> wrote in message 
news:4ebf9237$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Her er en interessant artikel om vor tids ateisme og dens agressive angreb
> på kristendommen:
> 
http://www.religion.dk/artikel/384393:Synspunkt---Nyateismen-daemoniserer-troende
>
> "Troende betragtes som potentielle terrorister, der er ude efter alle, der
> ikke mener det samme.
>
> Mennesker, der tror på Gud, dæmoniseres som farlige mennesker, der er ført
> bag lyset; utilregnelige "tros-tosser". Den nye ateismes primære kendetegn
> er derfor ikke en manglende tro på Gud, men snarere en dybereliggende
> forestilling om, at religion, især teisme, er skadelig og irrationel"
>
Her er dokument som COE (Council Of Europe) kom med i 2007. Det bekræfter det du 
skriver.
Det som er postet herunder på dansk, kan i den korte version af originalen på 
engelsk findes her:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta07/ERES1580.htm
Den lange version af dette dokument er her:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/WorkingDocs/Doc07/EDOC11375.htm
Meget interessant læsning.
<<Oversat vha Google>>>
Resolution 1580 (2007) 1
Farerne ved kreationisme i undervisningen
1. Formålet med denne beslutning er ikke til spørgsmål eller til at kæmpe en 
tro - ret til trosfrihed ikke tillader det. Målet er at advare mod visse 
tendenser til at gå ud for en tro som videnskab. Det er nødvendigt at adskille 
tro fra videnskab. Det er ikke et spørgsmål om antagonisme. Videnskab og tro skal 
kunne sameksistere. Det er ikke et spørgsmål om modsatrettede tro og videnskab, 
men det er nødvendigt at forhindre tro fra modsatrettede videnskab.
2. For nogle mennesker Creation, som et spørgsmål om religiøs overbevisning, 
giver en mening med livet. Ikke desto mindre er den Parlamentariske Forsamling 
bekymrede over de mulige dårlige virkninger af spredningen af ??kreationistiske 
ideer inden for vores uddannelsessystemer og om konsekvenserne for vores 
demokratier. Hvis vi ikke passer på, kan kreationisme blive en trussel mod 
menneskerettighederne, hvilket er et centralt anliggende for Europarådet.
3. Kreationisme, født af benægtelse af arternes evolution gennem naturlig 
udvælgelse, var i lang tid næsten udelukkende amerikansk fænomen. I dag er 
kreationist ideer er tilbøjelige til at finde deres vej ind i Europa og deres 
spredning påvirker en hel del af Europarådets medlemslande.
4. Det primære mål for nutidens kreationister, hvoraf de fleste er af den kristne 
eller muslimske tro, er uddannelse. Kreationister er opsat på at sikre, at deres 
ideer er inkluderet i skolens science pensum. Kreationisme kan dog ikke gøre krav 
på at være en videnskabelig disciplin.
5. Kreationister spørgsmålstegn ved den videnskabelige karakter af visse områder 
af viden og hævde, at evolutionsteorien kun er én fortolkning blandt andre. De 
beskylder forskere for ikke at give tilstrækkelige beviser til at fastslå teorien 
om evolution som videnskabeligt gyldige. Tværtimod forsvarer kreationister deres 
egne udtalelser som videnskabelige. Intet af dette står op til objektiv analyse.
6. Vi er vidne til en vækst på tankegange, der udfordrer etablerede viden om 
naturen, evolution, vores oprindelse og vores plads i universet.
7. Der er en reel risiko for alvorlig forvirring, der introduceres i vores børns 
sind mellem, hvad der har at gøre med overbevisning, tro, idealer af alle slags, 
og hvad der har at gøre med videnskab. En "alt andet er lige" attitude kan virke 
tiltrækkende og tolerant, men det er faktisk farligt.
8. Kreationisme har mange modstridende aspekter. Den "intelligente design" idé, 
som er den seneste, mere raffineret udgave af kreationisme, ikke har bestridt en 
vis grad af evolution. Men intelligent design, præsenteres på en mere subtil 
måde, søger at skildre sin tilgang som videnskabelig, og deri ligger faren.
9. Forsamlingen har hele tiden insisteret på, at videnskaben er af fundamental 
betydning. Videnskaben har muliggjort væsentlige forbedringer i leve-og 
arbejdsvilkår, og er en ret væsentlig faktor i den økonomiske, teknologiske og 
sociale udvikling. Teorien om evolution har intet at gøre med guddommelig 
åbenbaring, men er bygget på fakta.
10. Kreationisme hævder at være baseret på videnskabelig stringens. I 
virkeligheden er benyttet af kreationister er tre typer: rent dogmatiske 
påstande, forvrængede brug af videnskabelige citater, nogle gange illustreret med 
fantastiske fotografier, og opbakning fra mere eller mindre kendte forskere, 
hvoraf de fleste er ikke specialister i disse spørgsmål. Med disse midler 
kreationister forsøger at appellere til ikke-specialister og sprede tvivl og 
forvirring i deres sind.
11. Evolution er ikke blot et spørgsmål om udviklingen af ??mennesker og af 
befolkninger. At benægte det kunne have alvorlige konsekvenser for udviklingen af 
vores samfund. Fremskridt inden for medicinsk forskning, der sigter på at bekæmpe 
smitsomme sygdomme som aids, er umuligt, hvis alle principper om evolution er 
nægtet. Man kan ikke være fuldt ud klar over de risici, der er involveret i det 
betydelige fald i biodiversiteten og klimaændringer, hvis de mekanismer om 
evolution ikke er forstået.
12. Vores moderne verden er baseret på en lang historie, som udviklingen af 
videnskab og teknologi er en vigtig del. Men den videnskabelige tilgang stadig 
ikke forstået, og dette vil kunne fremme udviklingen af ??alle former for 
fundamentalisme og ekstremisme. Den totale afvisning af videnskaben er afgjort en 
af ??de mest alvorlige trusler mod menneskers og borgerlige rettigheder.
13. Krigen på teorien om evolution og om dens fortalere oftest stammer former for 
religiøs ekstremisme tæt knyttet til ekstreme højreorienterede politiske 
bevægelser. De kreationistiske bevægelser har egentlig politisk magt. Den 
omstændighed, at sagen, og det har været udsat flere gange, er, at nogle 
fortalere for streng kreationisme er ude på at erstatte demokratiet med teokrati.
14. Alle førende repræsentanter for de vigtigste monoteistiske religioner har 
vedtaget en meget mere moderat holdning. Pave Benedict XVI, for eksempel, som 
hans forgænger pave Johannes Paul II, roser i dag videnskabens rolle i 
udviklingen af ??menneskeheden og erkender, at teorien om evolution er "mere end 
en hypotese".
15. Undervisningen i alle fænomener vedrørende udvikling som en grundlæggende 
videnskabelig teori er derfor afgørende for fremtiden for vores samfund og vores 
demokratier. Derfor er det skal indtage en central position i læseplaner, og især 
i videnskab læseplaner, så længe som enhver anden teori, det er i stand til at 
stå op til grundig videnskabelig undersøgelse. Evolution er til stede overalt, 
fra medicinsk overprescription af antibiotika, der tilskynder fremkomsten af 
resistente bakterier til landbrugs overforbrug af pesticider, der forårsager 
insekt mutationer, som pesticider, som ikke længere har nogen effekt.
16. Europarådet har fremhævet betydningen af ??undervisning om kultur og 
religion. På vegne af ytringsfriheden og individuelle tro, kreationistiske ideer, 
som enhver anden teologisk position, eventuelt kunne præsenteres som et 
supplement til kulturel og religiøs uddannelse, men de kan ikke kræve 
videnskabelig respektabilitet.
17. Videnskab giver uerstattelige uddannelse i intellektuelle stringens. Det 
søger ikke at forklare "hvorfor tingene er", men at forstå, hvordan de arbejder.
18. Undersøgelse af kreationisterne 'voksende indflydelse, viser, at de 
argumenter, mellem kreationisme og evolution går langt ud over intellektuel 
debat. Hvis vi ikke passer på, vil de værdier, der er selve essensen af 
Europarådets være under direkte trussel fra kreationistiske fundamentalister. Det 
er en del af den rolle, som Europarådets parlamentarikere til at reagere før det 
er for sent.
19. Den Parlamentariske Forsamling opfordrer derfor medlemsstaterne, og især 
deres uddannelse myndigheder mulighed for:
19.1. forsvare og fremme videnskabelig viden;
19.2. at styrke undervisningen af ??grundlaget for videnskab, dens historie, dens 
epistemologi og dens metoder sideløbende med undervisningen af ??objektive 
videnskabelige viden;
19.3. gøre videnskaben mere forståelig, mere attraktive og tættere på 
virkeligheden i den moderne verden;
19.4. stærkt modsætte sig undervisning i kreationisme som en videnskabelig 
disciplin på lige fod med evolutionsteorien og generelt præsentationen af 
kreationistiske ideer inden for et fag end religion;
19.5. fremme undervisning af evolution som en grundlæggende videnskabsteori i 
skolen læreplanerne.
20. Forsamlingen glæder sig over, at 27 videnskabsakademier af Europarådets 
medlemsstater, undertegnet i juni 2006 en erklæring om undervisning i evolution 
og opfordrer videnskabsakademier, der endnu ikke har gjort det, til at 
underskrive erklæringen.
1. Montering debat den 4. oktober 2007 (35. Siddende) (jf. dok 11375, betænkning 
fra Udvalget om Kultur, videnskab og uddannelse, ordfører:. Fru Brasseur). Tekst 
vedtaget af forsamlingen den 4. oktober 2007 (35. Siddende).