"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> wrote in message
news:4ebf9237$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Her er en interessant artikel om vor tids ateisme og dens agressive angreb
> på kristendommen:
>
http://www.religion.dk/artikel/384393:Synspunkt---Nyateismen-daemoniserer-troende
>
> "Troende betragtes som potentielle terrorister, der er ude efter alle, der
> ikke mener det samme.
>
> Mennesker, der tror på Gud, dæmoniseres som farlige mennesker, der er ført
> bag lyset; utilregnelige "tros-tosser". Den nye ateismes primære kendetegn
> er derfor ikke en manglende tro på Gud, men snarere en dybereliggende
> forestilling om, at religion, især teisme, er skadelig og irrationel"
>
Her er dokument som COE (Council Of Europe) kom med i 2007. Det bekræfter det du
skriver.
Det som er postet herunder på dansk, kan i den korte version af originalen på
engelsk findes her:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta07/ERES1580.htm
Den lange version af dette dokument er her:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/WorkingDocs/Doc07/EDOC11375.htm
Meget interessant læsning.
<<Oversat vha Google>>>
Resolution 1580 (2007) 1
Farerne ved kreationisme i undervisningen
1. Formålet med denne beslutning er ikke til spørgsmål eller til at kæmpe en
tro - ret til trosfrihed ikke tillader det. Målet er at advare mod visse
tendenser til at gå ud for en tro som videnskab. Det er nødvendigt at adskille
tro fra videnskab. Det er ikke et spørgsmål om antagonisme. Videnskab og tro skal
kunne sameksistere. Det er ikke et spørgsmål om modsatrettede tro og videnskab,
men det er nødvendigt at forhindre tro fra modsatrettede videnskab.
2. For nogle mennesker Creation, som et spørgsmål om religiøs overbevisning,
giver en mening med livet. Ikke desto mindre er den Parlamentariske Forsamling
bekymrede over de mulige dårlige virkninger af spredningen af ??kreationistiske
ideer inden for vores uddannelsessystemer og om konsekvenserne for vores
demokratier. Hvis vi ikke passer på, kan kreationisme blive en trussel mod
menneskerettighederne, hvilket er et centralt anliggende for Europarådet.
3. Kreationisme, født af benægtelse af arternes evolution gennem naturlig
udvælgelse, var i lang tid næsten udelukkende amerikansk fænomen. I dag er
kreationist ideer er tilbøjelige til at finde deres vej ind i Europa og deres
spredning påvirker en hel del af Europarådets medlemslande.
4. Det primære mål for nutidens kreationister, hvoraf de fleste er af den kristne
eller muslimske tro, er uddannelse. Kreationister er opsat på at sikre, at deres
ideer er inkluderet i skolens science pensum. Kreationisme kan dog ikke gøre krav
på at være en videnskabelig disciplin.
5. Kreationister spørgsmålstegn ved den videnskabelige karakter af visse områder
af viden og hævde, at evolutionsteorien kun er én fortolkning blandt andre. De
beskylder forskere for ikke at give tilstrækkelige beviser til at fastslå teorien
om evolution som videnskabeligt gyldige. Tværtimod forsvarer kreationister deres
egne udtalelser som videnskabelige. Intet af dette står op til objektiv analyse.
6. Vi er vidne til en vækst på tankegange, der udfordrer etablerede viden om
naturen, evolution, vores oprindelse og vores plads i universet.
7. Der er en reel risiko for alvorlig forvirring, der introduceres i vores børns
sind mellem, hvad der har at gøre med overbevisning, tro, idealer af alle slags,
og hvad der har at gøre med videnskab. En "alt andet er lige" attitude kan virke
tiltrækkende og tolerant, men det er faktisk farligt.
8. Kreationisme har mange modstridende aspekter. Den "intelligente design" idé,
som er den seneste, mere raffineret udgave af kreationisme, ikke har bestridt en
vis grad af evolution. Men intelligent design, præsenteres på en mere subtil
måde, søger at skildre sin tilgang som videnskabelig, og deri ligger faren.
9. Forsamlingen har hele tiden insisteret på, at videnskaben er af fundamental
betydning. Videnskaben har muliggjort væsentlige forbedringer i leve-og
arbejdsvilkår, og er en ret væsentlig faktor i den økonomiske, teknologiske og
sociale udvikling. Teorien om evolution har intet at gøre med guddommelig
åbenbaring, men er bygget på fakta.
10. Kreationisme hævder at være baseret på videnskabelig stringens. I
virkeligheden er benyttet af kreationister er tre typer: rent dogmatiske
påstande, forvrængede brug af videnskabelige citater, nogle gange illustreret med
fantastiske fotografier, og opbakning fra mere eller mindre kendte forskere,
hvoraf de fleste er ikke specialister i disse spørgsmål. Med disse midler
kreationister forsøger at appellere til ikke-specialister og sprede tvivl og
forvirring i deres sind.
11. Evolution er ikke blot et spørgsmål om udviklingen af ??mennesker og af
befolkninger. At benægte det kunne have alvorlige konsekvenser for udviklingen af
vores samfund. Fremskridt inden for medicinsk forskning, der sigter på at bekæmpe
smitsomme sygdomme som aids, er umuligt, hvis alle principper om evolution er
nægtet. Man kan ikke være fuldt ud klar over de risici, der er involveret i det
betydelige fald i biodiversiteten og klimaændringer, hvis de mekanismer om
evolution ikke er forstået.
12. Vores moderne verden er baseret på en lang historie, som udviklingen af
videnskab og teknologi er en vigtig del. Men den videnskabelige tilgang stadig
ikke forstået, og dette vil kunne fremme udviklingen af ??alle former for
fundamentalisme og ekstremisme. Den totale afvisning af videnskaben er afgjort en
af ??de mest alvorlige trusler mod menneskers og borgerlige rettigheder.
13. Krigen på teorien om evolution og om dens fortalere oftest stammer former for
religiøs ekstremisme tæt knyttet til ekstreme højreorienterede politiske
bevægelser. De kreationistiske bevægelser har egentlig politisk magt. Den
omstændighed, at sagen, og det har været udsat flere gange, er, at nogle
fortalere for streng kreationisme er ude på at erstatte demokratiet med teokrati.
14. Alle førende repræsentanter for de vigtigste monoteistiske religioner har
vedtaget en meget mere moderat holdning. Pave Benedict XVI, for eksempel, som
hans forgænger pave Johannes Paul II, roser i dag videnskabens rolle i
udviklingen af ??menneskeheden og erkender, at teorien om evolution er "mere end
en hypotese".
15. Undervisningen i alle fænomener vedrørende udvikling som en grundlæggende
videnskabelig teori er derfor afgørende for fremtiden for vores samfund og vores
demokratier. Derfor er det skal indtage en central position i læseplaner, og især
i videnskab læseplaner, så længe som enhver anden teori, det er i stand til at
stå op til grundig videnskabelig undersøgelse. Evolution er til stede overalt,
fra medicinsk overprescription af antibiotika, der tilskynder fremkomsten af
resistente bakterier til landbrugs overforbrug af pesticider, der forårsager
insekt mutationer, som pesticider, som ikke længere har nogen effekt.
16. Europarådet har fremhævet betydningen af ??undervisning om kultur og
religion. På vegne af ytringsfriheden og individuelle tro, kreationistiske ideer,
som enhver anden teologisk position, eventuelt kunne præsenteres som et
supplement til kulturel og religiøs uddannelse, men de kan ikke kræve
videnskabelig respektabilitet.
17. Videnskab giver uerstattelige uddannelse i intellektuelle stringens. Det
søger ikke at forklare "hvorfor tingene er", men at forstå, hvordan de arbejder.
18. Undersøgelse af kreationisterne 'voksende indflydelse, viser, at de
argumenter, mellem kreationisme og evolution går langt ud over intellektuel
debat. Hvis vi ikke passer på, vil de værdier, der er selve essensen af
Europarådets være under direkte trussel fra kreationistiske fundamentalister. Det
er en del af den rolle, som Europarådets parlamentarikere til at reagere før det
er for sent.
19. Den Parlamentariske Forsamling opfordrer derfor medlemsstaterne, og især
deres uddannelse myndigheder mulighed for:
19.1. forsvare og fremme videnskabelig viden;
19.2. at styrke undervisningen af ??grundlaget for videnskab, dens historie, dens
epistemologi og dens metoder sideløbende med undervisningen af ??objektive
videnskabelige viden;
19.3. gøre videnskaben mere forståelig, mere attraktive og tættere på
virkeligheden i den moderne verden;
19.4. stærkt modsætte sig undervisning i kreationisme som en videnskabelig
disciplin på lige fod med evolutionsteorien og generelt præsentationen af
kreationistiske ideer inden for et fag end religion;
19.5. fremme undervisning af evolution som en grundlæggende videnskabsteori i
skolen læreplanerne.
20. Forsamlingen glæder sig over, at 27 videnskabsakademier af Europarådets
medlemsstater, undertegnet i juni 2006 en erklæring om undervisning i evolution
og opfordrer videnskabsakademier, der endnu ikke har gjort det, til at
underskrive erklæringen.
1. Montering debat den 4. oktober 2007 (35. Siddende) (jf. dok 11375, betænkning
fra Udvalget om Kultur, videnskab og uddannelse, ordfører:. Fru Brasseur). Tekst
vedtaget af forsamlingen den 4. oktober 2007 (35. Siddende).