| Opfinderens ensomheds-lykke. HCA-Mozart
 Samtidig med HCAndersen levede i USA en vismand der skrev"The mass of
 men lead lives of quiet desperation." Han hed:      Henry David
 Thoreau og hyldes af autonome som opfinder af "civil ulydighed".
 Hans Christian fra Odense havde været heldig at falde over et
 børneeventyr-digter-talent så man gik I fakkeltog for ham og ihærdigt
 blev han ved at betale tilbage til samfundet med eventyr på eventyr -
 og et af dem starter med Thoreaus budskab om den sjældne lykke og den
 tyndt udsmurte allestedsnærvæende lavmælte desperation
 Eventyrstart:   "Nu skal jeg fortælle en historie om LYKKEN KAN LIGGE
 I EN PIND. Vi kender alle sammen lykken.nogle ser den år ud, år ind.,
 andre kun i visse åringer, på en enkelt dag, ja der gives de
 mennesker, som kun een eneste gang i deres liv ser den, men se den gør
 vi alle.
 Derefter fortæller den selvoptagne digter et par sider om en
 paraply-reparatør, der falder over en opfindelse som gør ham millionær
 og det svarer jo til HCAs egen lykke da han faldt over sin
 eventyr-form.
 Opfinderen lever fattigt af at reparere paraplyer, der er gået itu  og
 skal have ny dimser påsat til at holde den foldede skærm på plads.
 I opfinderens have står et gammelt pæretræ som er holdt op at sætte
 pærer
 I en storm brækker en stor gren("pind") af pæretræet og da en
 børneflok, der leger i haven, gerne vil underfholdes , sætter
 opfinderen grenstykker i sin drejebænk og former massive træpærer og
 forlyster børnene med at "se nu har træet alligevel sat pærer"
 En dag er opfinderen løbet tør for de træringe, der normalt holder
 sammen på paraplyerne og tilfældigt støder han på sit gulv på en
 lillebitte "træpære" som er nem at bore hul i og det gør han og får
 sig en træring derved.
 Paraplyen sælges til USA og man begejsres i det rige land over den ny
 holdbare "rosin i pølseenden" og lader grossisten vide at de ønsker at
 købe udelukkende paraplyer med de ny solide ringe
 Opfinderen må ansætte svende og lærlinge og bliver efter vor tids
 målestok millionær og rykker delvis ud af den Thoreou-ske liga med
 DAGLIG STILFÆRDIG DESPERATION af den type, der får folk til at springe
 ud fra Metrotrappe for at slå sig ihjel.
 HCAndersen fremhæver, hvor skønt det er at vide, at hans eventyr gør
 lykke i barnets stue, selv når han ikke er til stede   - en holden
 mand på trivsel er han blevet og både han og eventyropfinderen opnår
 deres geniale indfald i ensomheds-stilhed og ikke i tumult eller rus,
 så HCA har han nok bifaldet Throeaus  anden berømte aforisme
 
 "I never found a companion that was so companionable as solitude"
 - Henry David Thoreau
 
 Moralen - at man må ihærdigt søge lykken hvis man vil være heldig at
 se den ofte - leder mig over til Amadeus Mozart, der var så heldig at
 have en far, som havde udgivet verdens første violinskole med
 øvelsesstykker, der ku bringe ethvert begavet barn fra at spille falsk
 og middelmådigt til at ku glæde omverdenen bigtime med rene
 violintoners skønhed.
 Den ihærdige østrigske  far  Leopold fik en stribe børn der alle
 søgtes gjort til musikere og eller komponister og Amadeus blev
 vidunderbarn, der ku optræde ved hoffer , charmere adelsfrøkener og få
 enormt bifald aften efter aften, fordi den spirende romanik gjorde de
 intelektuelle sultne efter at se en ædel vild af egen baggrund med
 musisk genialitet.Han spillede klaver som 4-årig, komponerede
 småstykker som 5-årig og udgav opera som 11årig.
 Mozarts seneste storværker er bestillingsarbejder (Figaro, Donjuan,
 Tryllefløjte, Tito, requemmet)men den korte kammerspilsopera , Cosi
 van tuttte. med få medvirkende er nok mest efter hans eget hoved og
 dermed mest genial og ægte stor kunst i samklang med hans psyke, vedr
 både budskab og form.
 
 "Cosi van tutte"(italiensk for "sådan gør alle (kvinder)") er nok det
 værk han selv satte højest , og hvor han angreb kvinder for alle at
 være hundyr med hang til sex med det smukkeste handyr og altid
 indehaver af rigelig kvindelist til at slippe afsted med ethvert
 sidespring i ethvert monogamt  parforhold
 Personerne i dette kammerspil er to officerer i Napoli og deres smukke
 kærester og en af officerernes venner og en tjenestepige til pigerne
 Vennen indgår et væddemål med de to officerer om at deres kærester
 ikke vil være trofaste, hvis de rejser væk et par dage, og han vinder
 det
 Officererne lader som om de er kaldt i krig mod Tyrkiet  af deres
 konge og under deres fravær dukker op i byen to albanske officerer(de
 samme men ombyttede) , som lægger an på de to skønheder  -  på
 hinandens kærester.
 Tjenestepigen er  bestukket af vennen til at besnakke de to
 skønhededer  til at give efter for mændenes og egne lyster
 Når de to piger lovpriser deres ny "albanske kæreste" legemsdeles
 maskulinitet er de meget detaljerede, så forvekslingskomedien bliver
 komisk urealistisk og på grotesk vis udstilles menneskets evne til
 selvbedrag.
 Kvinders evne til at overdrive kærlighed vises genialt og liderligt og
 realistisk, da de netop er blevet gift, og deres snu evne til at
 bagatelisere og skabe tilgivelse er afslutningen
 Mozart forførende musik formår at udstille  nogle højtciviliserede
 romantik-glade sex-partnere ,der helt er i lommen på deres biologi,
 når blot deres højtravende forsikringer om udødelig kærlighed har fået
 en vis plads.
 Det lykkes vennen og tjenestepigen at få indgået ægteskab mellem
 kæreste1, der engang omgikkes kæreste B, og kærese 2 der engang
 omgikkes  kæreste A, således at jalousi er maximal. idet  begge køn
 havde pralet af, hvor nødvendig det normale  A-1 og B-2 samvær var for
 dem.!
 Som komisk højdepunkt lover "albanerne"  at begå selvmord, hvis ikke
 pigerne bøjer sig for deres kærlighedsønsker og de tager gift, som
 tjenestepigen hindrer i at dræbe ved, at hun forklædt som en læge
 udtrækker medicinen med en kæmpemagnet!
 Straks da en notar (kammerpigen forklædt som embedsmand) har
 ægteskabspapirer på plads, kommer de rigtige officerer1 og 2 tilbage
 fra krig og vredes over utroskaben og formildes af  kærestens løgne,
 så Mozart afslører  i fiktionens verden, hvor overfladiske de påståede
 følelser er. og hvor let vi bedrager os selv. Især Kvinder er pga
 selvforsvarsattitude ofte tilbøjelige til at se Mozarts pointe, som
 urealistisk og overdreven.
 
 Never did Mozart write for eternity, and it is for precisely that
 reason that much of what he wrote is for eternity.      Albert
 Einstein
 
 When I am... completely myself, entirely alone... or during the night
 when I cannot sleep, it is on such occasions that my ideas flow best
 and most abundantly. Whence and how these come I know not nor can I
 force them ... Nor do I hear in my imagination the parts succesively,
 but I hear them gleich alles zusammen (at the same time all together).
 Wolfgang Ama   deus Mozart
 
 Mozart is the human incarnation of the divine force of
 creation.Johann W. von Goethe
 
 Inden i ethvert gråt hverdagmenneske findes der en lille glad Mozart.
 Brasse Brannstrom
 
 
 |