On Mon, 31 Oct 2011 17:51:44 +0100, Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>
wrote:
>Den 31-10-2011 13:02, Bo Warming skrev:
>> Stop korn til Somalia
>
>hm og hvis de alternativt sulter ihjel ?
>>
>> Ulande skal ha frihandel
>> De bør intet have gratis
>
>Afrika har aldrig rigtigt kunne finde ud at ret meget og der er ikke
>noget der tyder på det ændre sig .. men nu rygger Kina ind måske de kan
>gøre en forskel ..
>
>> Og de bør opfordres til at eksportere ved at vi ALDRIG LÆGGER TOLD PÅ
>> nogen import fra ulande
>> Det er en symbolik der er til at forstå og kan mindske overbefolkning
>
>jeg tror ikke du skal regne med at sund fornuft eller nogen fornuft
>virker i Afrika , jeg er ikke racist - men sådan har det altid været
Så tar vi en genial opera ist fornuft
Mozart om dyriskhed
"Don Juan" er en moraliserende opera med spændende syn på
haremsejerens glæde ved den skønhed, der er i at provokere
borgerskabets normer.
"Figaros Bryllup" er en opera om godsernes tjenerskabs modvilje mod
godsejerens erotiske ejerskab over skønheder blandt tyendet
Disse to operaer anses for Mozarts to bedste men efter dem skrev han
den korte "Cosi van tutte"(italiensk for "sådan gør alle (kvinder)")
som anses for det værk han selv satte højest ,hvor han angreb kvinder
for alle at være hundyr med hang til sex med det smukkeste handyr og
altid indehaver af rigelig kvindelist til at slippe afsted med ethvert
sidespring i ethvert monogamt parforhold
Personerne i dette kammerspil er to officerer i Napoli og deres smukke
kærester og en af officerernes venner og en tjenestepige til pigerne
Vennen indgår et væddemål med de to officerer om at deres kærester
ikke vil være trofaste, hvis de rejser væk et par dag, og han vinder
det
Officererne lader som om de er kaldt i krig mod Tyrkiet af deres
konge og under deres fravær dukker op i byen to tyrkiske officerer,
som lægger an på de to skønheder- på hinandens kærester.
Tjenestepigen er bestukket af vennen til at besnakke de to
skønhededer til at give efter for egne lyster
Når de to piger lovpriser deres ny tyrkiske kærestes legemsdeles
maskulinitet er de meget detaljerede, så forvekslingskomedien bliver
helt urealistisk og på grotesk vis udstiller menneskets evne til
selvbedrag.
Mozart forførende musik formår at udstille nogle højtciviliserede
romantik-glade sex-partnere ,der helt er i lommen på deres biologi,
når blot deres høtravende forsikringer om udødelig kærlighed har fået
en vis plads.
Det lykkes vennen og tjenestepigen at få indgået ægteskab mellem
kæreste1, der engang omgikkes kæreste B, og kærese 2 der engang
omgikkes kæreste A, således at jalousi er maximal. idet begge køn
havde pralet af, hvor nødvendig det normale A-1 og B-2 samvær var for
dem.!
Som komisk højdepunkt lover mændene at begå selvmord, hvis ikke
pigerne bøjer sig for deres kærlighedsønsker og de tager gift, som
tjenestepigen hindrer i at dræbe ved at hun forklædt som en læge
udtrækker medicinen med en kæmpemagnet!
Straks da en notar (kammerpigen forklædt som embedsmand) har
ægteskabspapirer på plads, kommer de rigtige officerer1 og 2 tilbage
fra krig i Tyrkiet og vredes over utroskaben og formildes af kærestens
løgne, så Mozart afslører i fiktionens verden, hvor overfladiske de
påståede følelser er. og hvor let vi bedrager os selv. Især kvinder er
tilbøjelige til at se Mozarts pointe, som urealistisk og overdreven.
"Bortset fra kønsorganerne, de sekundære kønskendemærkers og orgasmens
særpræg findes der ingen virkelige forskelle mellem mand og kvinde.
Kate Millett
"Mænd jager - kvinder fisker. Victor Hugo
" Mænd kan kendes på at vove. Kaj Munk
"Det der adskiller kønnene, må videreudvikles. Kløften mellem
mand og kvinde bør gøres bredere. Nietzsche
Operaen viser de spændende muligheder for leg som kæresteri indbyder
til og som ville øges hvis vi havde mod til at lege med kønsroller
endnu fjernere fra de normale.
"Livets største charme er at lægge et guldbroderet slør over sine
muligheder, sit potential - love, modstå, beskeden, drille, sympatisk,
forførerisk - livet er en kvinde!" Nietzsche
" Den perfekte kvinde river dig i stykker, når hun elsker
Nietzsche
" En kvinde er kun en mand underlegen i at være mandlig, ikke i
noget andet. G.K. Chesterton
Kgl Teater nyopfører p.t. mesterværket godt.
|