C. H. Spurgeon's
  Morgen og aften
 
 Februar
 
 02/21/PM
 
 'Forstår du det du læser?' - Apostlenes gerninger 8:30
 
 Vi skulle blive bedre lærere af andre, og mindre tilbøjelig til at blive 
 båret afsted af enhver lærdomsvind, hvis vi søgte at have en mere 
 intelligent forståelse af Guds Ord. Som Helligånden, som forfatter af 
 skriften er han som alene kan oplyse os rigt til at forstå dem, vi skulle 
 konstant bede om hans belæring, og hans vejledning i alle sandhederne. Når 
 profeten Daniel ville tolke Nebudkanezars drøm, hvad gjorde han? Han gik 
 igang med at bede at Gud måtte åbne for ham synet.
 
 Apostlen Johannes, i hans syn på Patmos, så en bog beseglet med syv segl som 
 ingen var fandt værdig til at åbne, eller så meget som at se på den. Bogen 
 var derefter åbnet af Løven af Juda stamme, som havde sejret så han kunne 
 åbne den; men det er skrevet først - "Jeg græd meget." Johannes's tårer, som 
 var hans vandige bønner, var, så langt som det angik ham, den hellige nøgle 
 ved hvilke den lukkede bog blev åbnet. Derfor, hvis, for din egen eller 
 andres gode, du ønsker at blive "fyldt med kundskab om Guds vilje i al 
 visdom og åndelig forståelse," husk da at bøn er din bedste måde at studere 
 på: ligesom Daniel, så skal du forstå drømmen, og tolkningen af denne; når 
 du har søgt til Gud, og ligesom Johannes, så skal du se syv segl af kostbar 
 sandheder åbnet, efter at du har grædt meget. Sten er ikke brudte, undtagen 
 ved ihærdig brug af hammeren; og stenbryderen må gå ned på hans knæ.
 
 Brug hammeren ihærdigt, og lad bønnens knæ blive brugt, og der er ikke en 
 stenet læredom i åbenbaringen som er brugbar for dig at forstå, som ikke vil 
 splintre under udøvelsen af bøn og tro. Du må presse din vej gennem alleting 
 med bønnens indflydelse. Tanker og eftertænksomhed er ligesom jernkiler som 
 tager fat i sandheden; men bøn er løftestangen, den magt som presser på 
 jernbrystet af hellig mysterie, at vi må få den dergemte skjulte skat. 
 
  
            
             |