C. H. Spurgeon's
Morgen og aften
Februar
02/21/PM
'Forstår du det du læser?' - Apostlenes gerninger 8:30
Vi skulle blive bedre lærere af andre, og mindre tilbøjelig til at blive
båret afsted af enhver lærdomsvind, hvis vi søgte at have en mere
intelligent forståelse af Guds Ord. Som Helligånden, som forfatter af
skriften er han som alene kan oplyse os rigt til at forstå dem, vi skulle
konstant bede om hans belæring, og hans vejledning i alle sandhederne. Når
profeten Daniel ville tolke Nebudkanezars drøm, hvad gjorde han? Han gik
igang med at bede at Gud måtte åbne for ham synet.
Apostlen Johannes, i hans syn på Patmos, så en bog beseglet med syv segl som
ingen var fandt værdig til at åbne, eller så meget som at se på den. Bogen
var derefter åbnet af Løven af Juda stamme, som havde sejret så han kunne
åbne den; men det er skrevet først - "Jeg græd meget." Johannes's tårer, som
var hans vandige bønner, var, så langt som det angik ham, den hellige nøgle
ved hvilke den lukkede bog blev åbnet. Derfor, hvis, for din egen eller
andres gode, du ønsker at blive "fyldt med kundskab om Guds vilje i al
visdom og åndelig forståelse," husk da at bøn er din bedste måde at studere
på: ligesom Daniel, så skal du forstå drømmen, og tolkningen af denne; når
du har søgt til Gud, og ligesom Johannes, så skal du se syv segl af kostbar
sandheder åbnet, efter at du har grædt meget. Sten er ikke brudte, undtagen
ved ihærdig brug af hammeren; og stenbryderen må gå ned på hans knæ.
Brug hammeren ihærdigt, og lad bønnens knæ blive brugt, og der er ikke en
stenet læredom i åbenbaringen som er brugbar for dig at forstå, som ikke vil
splintre under udøvelsen af bøn og tro. Du må presse din vej gennem alleting
med bønnens indflydelse. Tanker og eftertænksomhed er ligesom jernkiler som
tager fat i sandheden; men bøn er løftestangen, den magt som presser på
jernbrystet af hellig mysterie, at vi må få den dergemte skjulte skat.
|