/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Er det en alvorlig fare...?
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 25-10-11 13:07

Er denne Flashback.C noget som vi skal tage alvorligt, den kræver vel
som alle andre programmer, at man godkender, at den bliver installeret
-
http://www.comon.dk/art/199443/mac-brugere-skal-ogsaa-taenke-paa-sikkerheden
--


Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


 
 
Jonas Jalling (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 25-10-11 13:18

On 25/10/11 14.07, Niels Riis Ebbesen wrote:
> Er denne Flashback.C noget som vi skal tage alvorligt, den kræver vel
> som alle andre programmer, at man godkender, at den bliver installeret -
> http://www.comon.dk/art/199443/mac-brugere-skal-ogsaa-taenke-paa-sikkerheden
>


Jo, man skal indtaste administratorkoden for at installere den. Den er
dog forklædt som Flash Player, som sikkert kan forvirre/vildlede nogen.

Læs evt. her:
<http://www.f-secure.com/v-descs/trojan-downloader_osx_flashback_c.shtml>

Mvh Jonas

Kurt Hansen (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 25-10-11 14:23

Den 25/10/11 14.18, Jonas Jalling skrev:
> On 25/10/11 14.07, Niels Riis Ebbesen wrote:
>> Er denne Flashback.C noget som vi skal tage alvorligt, den kræver vel
>> som alle andre programmer, at man godkender, at den bliver installeret -
>> http://www.comon.dk/art/199443/mac-brugere-skal-ogsaa-taenke-paa-sikkerheden

> Jo, man skal indtaste administratorkoden for at installere den. Den er
> dog forklædt som Flash Player, som sikkert kan forvirre/vildlede nogen.
>
> Læs evt. her:
> <http://www.f-secure.com/v-descs/trojan-downloader_osx_flashback_c.shtml>

Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om. Vi har lært det på den
hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen også til med den holdning.

På godt dansk: *JA*, gu' fanden skal det tages alvorligt!!! Kom ikke
bagefter og sig at i ikke var advaret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Ukendt (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-11 14:31

Hej,

> Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om.

Der er altså også andre Mac-brugere, som også har prøvet Windows m.m.

> Vi har lært det på den
> hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen også til med den holdning.

Jeg tror du misforstod Niels. Det lyder lidt til, at du ikke har fanget
den skelnen der gøres mellem "er det her farligt, hvis brugeren gør
noget dumt" og "er det her farligt, hvis brugeren opfører sig ansvarligt".

> På godt dansk: *JA*, gu' fanden skal det tages alvorligt!!! Kom ikke
> bagefter og sig at i ikke var advaret.

Klap hesten. Der er ikke noget væsentligt nyt i det her, som ikke har
været kendt i årevis.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Esben (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 25-10-11 14:43

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,
>
> > Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om.
>
> Der er altså også andre Mac-brugere, som også har prøvet Windows m.m.
>
> > Vi har lært det på den
> > hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen også til med den holdning.
>
> Jeg tror du misforstod Niels. Det lyder lidt til, at du ikke har fanget
> den skelnen der gøres mellem "er det her farligt, hvis brugeren gør
> noget dumt" og "er det her farligt, hvis brugeren opfører sig ansvarligt".
>
> > På godt dansk: *JA*, gu' fanden skal det tages alvorligt!!! Kom ikke
> > bagefter og sig at i ikke var advaret.
>
> Klap hesten. Der er ikke noget væsentligt nyt i det her, som ikke har
> været kendt i årevis.

Du er alti garanti for lidt sund fornuft, Jens Kristian! Kudos!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Kurt Hansen (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 25-10-11 15:22

Den 25/10/11 15.30, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,
>
>> Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om.
>
> Der er altså også andre Mac-brugere, som også har prøvet Windows m.m.
>
>> Vi har lært det på den hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen
>> også til med den holdning.

> Jeg tror du misforstod Niels. Det lyder lidt til, at du ikke har fanget
> den skelnen der gøres mellem "er det her farligt, hvis brugeren gør
> noget dumt" og "er det her farligt, hvis brugeren opfører sig ansvarligt".

Både ja og nej. I dette tilfælde er der åbenbart tale om noget der skal
eksekveres af brugeren før der sker noget. Andre typer udløser sig selv
og andre ved indirekte handlinger, f.eks. når en mail bliver vist i
indholdspanelet.

Det er oplagt, at indholdet er/kan være farligt, men det er de fleste
formentlig godt klar over. Langt den største fare er netop, som du
skriver, uansvarlig adfærd og her er jeg bange for, at
gennemsnits-Mac-brugeren trænger til at få skærpet sanserne en grån.

Jeg kan ikke forestille mig at der er stor forskel på Mac- og
Windows-brugere her. Et rystende stort antal klikker bevidstløst på hvad
som helst.

Jerg var ikke sikker på Niels' formulering - om den skulle fortolkes i
den ene aller den anden retning, men jeg fandt det på sin plads at
gentage (ja, nogle Mac-brugere har været opmærksomme i årevis), at alle
alarmsignaler skal lyde, når man modtager noget ukendt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

/john (25-10-2011)
Kommentar
Fra : /john


Dato : 25-10-11 16:31

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen

> I dette tilfælde er der åbenbart tale om noget der skal eksekveres af
> brugeren før der sker noget

"Mac-centric security company Intego said it had spotted a new piece of Mac
malware disguised as an Adobe Flash installer.

Tagged "Flashback" by Intego, the Trojan installs itself when the fake Flash
file is run":

http://www.computerworld.com/s/article/9220309/Apple_updates_OS_X_to_block_Mac_Trojan?taxonomyId=17

/john


/john (25-10-2011)
Kommentar
Fra : /john


Dato : 25-10-11 16:49

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen

> Langt den største fare er netop, som du skriver, uansvarlig adfærd

Erm.. den største fare er vel drive-by downloads, fx i banner-reklamer?

Følgende artikel er fra 2008:

"The term 'drive-by download' refers to exploits that silently download and
install software (often from trusted web sites that have been compromised)
without the user's knowledge":

http://www.itwire.com/opinion-and-analysis/core-dump/18966-drive-by-downloads-danger-from-new-mac-trojan-symantec

/john


Axel Hammerschmidt (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 25-10-11 19:53

"/john" <nn@ok> wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
>
> > Langt den største fare er netop, som du skriver, uansvarlig adfærd
>
> Erm.. den største fare er vel drive-by downloads, fx i banner-reklamer?
>
> Følgende artikel er fra 2008:
>
> "The term 'drive-by download' refers to exploits that silently download and
> install software (often from trusted web sites that have been compromised)
> without the user's knowledge":

: Like many Windows attacks, this Mac Trojan horse relies on the user
: giving it permission to install itself. Using social engineering
: techniques, ...

Uansvarlig adfærd.


--
Ikke ham på Facebook.

Jesper Hartoft (26-10-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Hartoft


Dato : 26-10-11 12:13

On 25-10-2011 16:22, Kurt Hansen wrote:
> Den 25/10/11 15.30, Jens Kristian Søgaard skrev:
>> Hej,
>>
>>> Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om.
>>
>> Der er altså også andre Mac-brugere, som også har prøvet Windows m.m.
>>
>>> Vi har lært det på den hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen
>>> også til med den holdning.
>
>> Jeg tror du misforstod Niels. Det lyder lidt til, at du ikke har fanget
>> den skelnen der gøres mellem "er det her farligt, hvis brugeren gør
>> noget dumt" og "er det her farligt, hvis brugeren opfører sig
>> ansvarligt".
>
> Både ja og nej. I dette tilfælde er der åbenbart tale om noget der skal
> eksekveres af brugeren før der sker noget. Andre typer udløser sig selv
> og andre ved indirekte handlinger, f.eks. når en mail bliver vist i
> indholdspanelet.
>
> Det er oplagt, at indholdet er/kan være farligt, men det er de fleste
> formentlig godt klar over. Langt den største fare er netop, som du
> skriver, uansvarlig adfærd og her er jeg bange for, at
> gennemsnits-Mac-brugeren trænger til at få skærpet sanserne en grån.
>
> Jeg kan ikke forestille mig at der er stor forskel på Mac- og
> Windows-brugere her. Et rystende stort antal klikker bevidstløst på hvad
> som helst.

Nu er problemerne på Windows jo mest historisk betingede, da der før
Windows Vista ikke var nogen restriktioner på at eksekvere kode, derfor
blev f.eks. aktivt indhold i en mail, uden videre kørt, med deraf
følgende problemer.
Der er ikke sket siden Windows Vista blev indført, med mindre brugeren
selv har deaktiveret tjekket.

Der er også den forskel at OS X langt sjældnere spørger efter
godkendelse/accept og brugerne derfor oftere vil læse hvad der spørges
om, hvor man får dem oftere på Windows og derfor oftere uden videre
trykker "Ja".

mvh
Jesper \

Niels Riis Ebbesen (25-10-2011)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 25-10-11 18:40

On 2011-10-25 15:22:50 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> said:

> Netop, det ved vi gamle Windows-brugere alt om. Vi har lært det på den
> hårde måde og det kommer Niels Riis Ebbesen også til med den holdning.
>
> På godt dansk: *JA*, gu' fanden skal det tages alvorligt!!! Kom ikke
> bagefter og sig at i ikke var advaret.

Du ka' ta' det helt roligt, jeg har altid været ekstremt restriktiv med
hvad der bliver installeret på mine maskiner, der er lige frem nogen
som har kaldt mig for hysterisk, jeg installerer f.eks. ikke nye
systemer og programopdateringer før end at jeg er helt sikker på, at
der ikke er en masse fejl i dem.

Og i denne forbindelse ville jeg bare sikre mig, at der ikke er kommet
en virus, som kan installere sig selv uden administratorkoden.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


nospamtoMike [8000 C~ (25-10-2011)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 25-10-11 22:25

http://www.comon.dk/art/199491/endelig-dr-klar-med-html5-app?a=block&i=13

Undrer mig over, at jeg har kunnet se DR1, DR2 og DR Update på iPhone i over
3 måneder i App fra Telenor, som hedder Mobil TV.
I artiklen står, at DR ikke har tilladt streaming?

- Mikael


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste