On Sun, 23 Oct 2011 20:00:57 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
 wrote:
 
 >Det forekommer mig, at der på et eller andet site og/eller blad har været en 
 >artikel omkring ideer og tips til at fotografere fra et mindre fly, hvilket 
 >jeg skal udsætte mig for i den nærmeste fremtid.
 >Selv har jeg gennemtrawlet diverse blade og sites på nettet uden resultat.
 >
 >Er der nogen her i denne NG, der kan hjælpe mig et link eller nogle 
 >oplysninger?
 >
 >På forhånd tak 
 >
 ==========
 Jeg har taget mange luftbilleder fra motorsvævefly, og bruger
 D200/300:
 
 Huse & villaer: 70-200 mm med en 1,7 X converter
 Gårde & mindre virksomheder: 70-200 mm
 Store virksomheder & hele landbrug: 24-70 mm
 Skal dele af flyet med i billedet: 17-55 mm,
 
 ISO 320 / 400; fast lukkertid 1/500.
 
 Billedstabilisering på telen "On" & "Aktiv"
 
 Autofokus kontinuert, med fokuspunkt på hovedmotivet, ELLER efter
 kameraets eget valg.
 Fast uendelig duer ikke på lange brændvidder, kun på korte.
 
 Aldrig igennem rudens plexiglas, undtagen med fiskeøje for at få
 cockpittet med.
 Hold i stedet for objektivet ud igennem trækruden, eller fjern ruden
 eller døren.
 
 En anden ting, udstyret må ALDRIG røre skroget eller karmen, på grund
 af vibrationer fra motor og propel.
 Det kan ingen billedstabilisering klare.
 Albuen må helst heller ikke røre noget på skroget.
 (I øvrigt,hviler du objektivet imod plexiglas, risikerer du
 plexiglasset revner, ikke populært!)
 
 Har du objektivet ude i fartvinden, så undlad modlysblænden, den
 kommer meget nemt i vibrationer på grund af luftens turbulen omkring
 den, det klarer ingen lukkertid eller billed stabilisering.
 
 Desværre er det bedste fotovejr dagen efter en koldfront passage, her
 er luften klarest.
 Men, på det tidspunkt er der også mest termik (motorpiloter kalder det
 turbulens), du kan ikke få det hele.
 
 Pas på solen.
 Selv om du ikke fotograferer direkte i modlys, når du fotograferer
 nedad, så vil for eksempel foto fra nord imod syd midt på dagen blive
 slørede, fordi luftens indhold af vanddamp spejler dele af sollyset op
 imod dig.
 Du ser det ikke med øjnene, hjernen er fantastisk til at korrigere det
 sete.
 
 Stærkt reflekterende overflader som for eksempel vand eller metal kan
 kræve eksponerings kompensation.
 Er der meget af den slags i motivet, bruger jeg cirkulært polfilter.
 
 Anyway, det er fanatstisk skægt, altså Hals und Beinbruch
 
 Arnold
  
            
             |