|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hej Nogle der kan hjælpe mig ? Fra : Madsen
 | 
 Dato :  18-10-11 03:53
 | 
 |  | 
 
            Hej alle    Jeg har en Citroen C4 Grand picasso 2,0i VTR årg 2007, den var til 120.000 
 km service fredag den 14/10/2011, da jeg kørte hjem fra service begyndte den 
 at gå meget urolig i tomgang gik op og ned i omdr. citroen værkstedet ( har 
 overholdt alle service på Citroen Esbjerg ) Jeg kører så til Citroen Esjerg 
 mandag D. 17/10/2011 for at klage over den urolige tomgang, de siger det nok 
 er en defekt tændspole, det var det så ikke, så er det nok en defekt 
 tændrør, det var det så heller ikke, så laver de en komrisions test, og her 
 viser det sig at der ing komprision er på et af de 4 cylinder, ja det var 
 vel nok ærgelig siger mekanikeren, det er nok en toppakning/ventil/stempel 
 der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det til 
 service ? nogle der ved om det er noget man kan få Citroen Danmark til at 
 betale, for vil jo da mene at en maskine skulle kunne kører merer end de 
 120000 km og ALLE service er overholdt, ( bilen er en invalidevogn )
 Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg er 
 trods alt kun invalide pensionist    mvh Madsen
            
             |  |  | 
  Jubi (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jubi
 | 
 Dato :  18-10-11 05:57
 | 
 |  | 
 
            "Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev i meddelelsen 
 news:4e9cea08$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 > der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se 
 > det til service ?
 Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over 
 hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?
 -- 
 Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
 Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.
            
             |  |  | 
  Madsen (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  18-10-11 06:05
 | 
 |  | 
 "Jubi"  skrev i meddelelsen 
 news:4e9d0714$0$277$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 "Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev i meddelelsen
 news:4e9cea08$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 > der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det 
 > til service ?
 Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over
 hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?
 Hej
 jeg har fået en liste over hvad der er tjæket, hvad de har lavet/udført kan 
 jeg vist først se når jeg får min regning fra Citroen
 mvh Thomas
 -- 
 Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
 Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.
            
             |  |  | 
  Jet (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jet
 | 
 Dato :  18-10-11 05:23
 | 
 |  | 
 
            On 18 Okt., 08:04, "Madsen" <t...@dbmail.xx> wrote:
 > "Jubi"  skrev i meddelelsennews:4e9d0714$0$277$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Madsen" <t...@dbmail.xx> skrev i meddelelsennews:4e9cea08$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det
 > > til service ?
 >
 > Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over
 > hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?
 >
 > Hej
 > jeg har fået en liste over hvad der er tjæket, hvad de har lavet/udført kan
 > jeg vist først se når jeg får min regning fra Citroen
 >
 > mvh Thomas
 > --
 > Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
 > Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.
 Prøv se i SERV ICE bogen/hæftet hvor mekanikeren hakker af hvad han
 har tjekket og skriver hvad der er udskiftet.
 Læs Bilens manual, der står hvad der skal udføres til service
 eftersyn.
 En udfyldt SERVICE bog er rigtig mange penge værd, når man skal sælge
 bilen, uden den og medfølgende fakturaer,
 får man ikke mange penge for sin bil.
            
             |  |  | 
   Brian Vestergaard (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  18-10-11 23:31
 | 
 |  | 
 
            Jet formulerede tirsdag:
 > On 18 Okt., 08:04, "Madsen" <t...@dbmail.xx> wrote:
 >> "Jubi"  skrev i 
 >> meddelelsennews:4e9d0714$0$277$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> 
 >> "Madsen" <t...@dbmail.xx> skrev i 
 >> meddelelsennews:4e9cea08$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 >> 
 >>> der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det
 >>> til service ?
 >> 
 >> Det kommer an på hvad der udføres ved et eftersyn. Har de en liste over
 >> hvad der udføres? Har du fået en liste over hvad der er udført?
 >> 
 >> Hej
 >> jeg har fået en liste over hvad der er tjæket, hvad de har lavet/udført kan
 >> jeg vist først se når jeg får min regning fra Citroen
 >> 
 >> mvh Thomas
 >> --
 >> Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
 >> Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.
 >
 > Prøv se i SERV ICE bogen/hæftet hvor mekanikeren hakker af hvad han
 Han hakker ikke noget af i servicebogen, blot et stempel og dato for 
 service udført    Serviceskema for 120000 ser ca. sådan ud, det er for en 2.0 CGP
http://imageshack.us/photo/my-images/200/citroenc4g.jpg/ -- 
                             Venlig hilsen / regards
                 Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
                              Ting billigt til salg på
                                www.you2me.dk |  |  | 
    Brian Vestergaard (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  18-10-11 23:40
 | 
 |  |  |  |  | 
  Jens (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  18-10-11 07:20
 | 
 |  | 
 "Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev i en meddelelse 
 news:4e9cea08$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej alle    > Jeg har en Citroen C4 Grand picasso 2,0i VTR årg 2007, den var til 120.000 
 > km service fredag den 14/10/2011, da jeg kørte hjem fra service begyndte 
 > den at gå meget urolig i tomgang gik op og ned i omdr. citroen værkstedet 
 > ( har overholdt alle service på Citroen Esbjerg ) Jeg kører så til Citroen 
 > Esjerg mandag D. 17/10/2011 for at klage over den urolige tomgang, de 
 > siger det nok er en defekt tændspole, det var det så ikke, så er det nok 
 > en defekt tændrør, det var det så heller ikke, så laver de en komrisions 
 > test, og her viser det sig at der ing komprision er på et af de 4 
 > cylinder, ja det var vel nok ærgelig siger mekanikeren, det er nok en 
 > toppakning/ventil/stempel der er stået af    nu er mit spørgsmål, burde 
 > de ikke have kunne se det til service ? nogle der ved om det er noget man 
 > kan få Citroen Danmark til at betale, for vil jo da mene at en maskine 
 > skulle kunne kører merer end de 120000 km og ALLE service er overholdt, 
 > ( bilen er en invalidevogn )
 >
 > Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg 
 > er trods alt kun invalide pensionist    >
 > mvh Madsen
 >
 Kompressionstest indgår normalt ikke i serviceeftersyn, men værkstedet 
 skulle da nok have bemærket, at motoren ikke gik perfekt.
 Det hjælper dig dog nok heller ikke meget. Min vurdering er, at det ikke er 
 sandsynligt, at fejlen er opstået som følge af serviceeftersynet - med 
 mindre værkstedet i forvejen har haft rodet i topstykket eller andet i 
 'maven af motoren' i forbindelse med service-eftersynet, eller der kan 
 påvises fejl fra værkstedets side som f.eks. manglende motorolie, forkert 
 olietype påfyldt eler lign. Det er dog nok lidet sandsynligt, da du - så 
 vidt jeg forstår - har afleveret en bil, der efter din vurdering var 
 velfungerende og fejlfri, til service.
 Det lyder som om der ikke er nogen vej uden om at løfte toppen af. Bilen har 
 ca. 4 år på bagen, og med 120.000 km på klokken tvivler jeg på, at Citroen 
 vil tage den per kulance, men det kan da altid være et forsøg værd at prøve. 
 Min forventning er, at Citroen blot vil forholde sig til indholdet af 
 garanti-bestemmelserne - de siger vel 2 år? Overholdelse af alle 
 serviceintervaller på autoriseret værksted giver ikke umiddelbart 
 rettigheder eller garanti ud over dette.
 Jeg ville da bestemt også forvente mere end 120.000 km uden større problemer 
 i en 'ny' bil, men det kan jo afhænge af utroligt mange forhold.
 /Jens 
            
             |  |  | 
  Stig Johansen (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Johansen
 | 
 Dato :  18-10-11 11:16
 | 
 |  | 
 
            Jens wrote:
 > Jeg ville da bestemt også forvente mere end 120.000 km uden større
 > problemer i en 'ny' bil, men det kan jo afhænge af utroligt mange forhold.
 Ja, og hvis mpotoren har været for varm som følge af manglende
 kølervæske/vand, kan det sagtens tænkes at topstykket har slået sig, og
 toppakningen dermed er røget sig en tur.
 Jeg tror ikke på manglende olie, for så var det plejlstangslejerne, der var
 røget.
 Brændte ventiler har jeg godt set, men det var dengang vi 'voldtunede'
 volvoer, og kunne ikke få 100 oktan    Nåh ja ventiler - jeg blev også den 'lykkelige' ejer af et nedsmeltet
 stempel fordi vi kørte 'lidt hurtigt'    Det tror jeg dog ikke sker i 'dagens danmark'.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
            
             |  |  | 
  alexbo (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  18-10-11 19:10
 | 
 |  | 
 "Madsen" <tho@dbmail.xx> skrev
 > Håber nogle kan hjælpe mig, for har bestemt IKKE 17000,- kr til rep. jeg 
 > er trods alt kun invalide pensionist    Du har skrevet i både jura og bilgruppen og i ingen af dem er din emnelinie 
 særlig sigende.
 "Hjælp mig" Hvad skal jeg gøre" "Er her nogen" fortæller ikke en skid om 
 hvad du ønsker, men nu får du et svar alligevel der dækker begge grupper.
 Jeg kan se indlægget er skrevet midt om natten så hvis du har ligget vågen 
 og spekuleret inden du satte dig til maskinen og skrev dit indlæg må du 
 tilgives at du ikke skriver præcist.
 Jeg synes du skal melde dig ind i FDM og derefter bestille en specieltest, 
 det kan man forøvrigt uden at være medlem, men du kan nu godt få brug for et 
 medlemsskab senere.
 Hvis du har ret i det rent faktuelle at bilen intet fejlede inden service og 
 at der nu mangler kompression, så er næste skridt at finde fejlen, det er 
 nemt nok, men dit værksted gider åbenbart ikke.
 Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden, så 
 behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning, det 
 viser sig tydeligt.
 Fejlen kunne være en fejljusetring af en ventil, så kan den ikke holde tæt 
 og så er der ingen kompression.
 Nu ved jeg ikke om der kan og/eller skal stilles ventiler ved 120.000 km 
 service, men det er mit bedste bud, hverken stempel eller toppaknig, tager 
 skade af et serviceeftersyn.
 Det er også muligt at en hydralisk ventiljusteringsting er defekt, men lad 
 FDM eller et andet og bedre værksted finde fejlen inden Citroen skiller hele 
 bilen ad for at finde en fejl man kan finde på 10 minutter med den ene hånd 
 i lommen
 mvh
 Alex Christensen 
            
             |  |  | 
  Ralphk (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ralphk
 | 
 Dato :  18-10-11 20:02
 | 
 |  | 
 Det eneste jeg kan tilføje er at netop Citroen er MEGET tunge at danse med
 og du får ikke noget gratis hos dem.
 Prøvede det elv med min C4.
 Tingene ser helt anderledes ud nu hvor jeg kører Toyota.
 Men det hjælper dig selvfølgelig ikke i den situation du står i nu.
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  18-10-11 23:39
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
 
 > Nu ved jeg ikke om der kan og/eller skal stilles ventiler ved 120.000 km
 > service, men det er mit bedste bud, hverken stempel eller toppaknig, tager
 > skade af et serviceeftersyn.
 > Det er også muligt at en hydralisk ventiljusteringsting er defekt, men lad
 > FDM eller et andet og bedre værksted finde fejlen inden Citroen skiller
 > hele bilen ad for at finde en fejl man kan finde på 10 minutter med den
 > ene hånd i lommen
 
 En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km det
 lyder sandsynligt den er blevet udskiftet og enten sidder forkert, har
 siddet forkert eller måske at motoren er tørnet med remmen afmonteret.
 
 Først og fremmest skal du have bilen ud af Citroen's hænder og konstateret
 fejlen, så kan man bedømme om den kan bebrejdes Citroen, og skal du have
 Citroen til at betale er FDM en god partner at have med til det.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 |  |  | 
   Brian Vestergaard (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  18-10-11 23:45
 | 
 |  | 
 
            alexbo forklarede:
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
 >
 >> Nu ved jeg ikke om der kan og/eller skal stilles ventiler ved 120.000 km 
 >> service, men det er mit bedste bud, hverken stempel eller toppaknig, tager 
 >> skade af et serviceeftersyn.
 >> Det er også muligt at en hydralisk ventiljusteringsting er defekt, men lad 
 >> FDM eller et andet og bedre værksted finde fejlen inden Citroen skiller 
 >> hele bilen ad for at finde en fejl man kan finde på 10 minutter med den ene 
 >> hånd i lommen
 >
 > En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km
 Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør 
 siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare 
 blive enige... godt man ikke har en franskmand    -- 
                             Venlig hilsen / regards
                 Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
                              Ting billigt til salg på
                                www.you2me.dk |  |  | 
    alexbo (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-10-11 00:00
 | 
 |  | 
 
            "Brian Vestergaard"  skrev
 >> En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km
 > Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør 
 > siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare blive 
 > enige... godt man ikke har en franskmand    Ja jeg kan se på dit skema at der ikke omtales ventilkontrol/justering så 
 jeg vil også hælde til tandremmen, man kan så frygte at værkstedet er gået i 
 gang med at skille ad, skifter den ventil de har bukket og lader Madsen 
 betale.
 Madsen skriver intet om hvorvidt han tog bilen med hjem, lod den stå mens 
 han ville tænke lidt over sagen eller han bare har sat værkstedet i gang med 
 at lave bilen, jeg er bange for han har gjort sagen meget svær for sig selv 
 hvis de er gået i gang.
 Det havde været noget bedre og måske langt billigere for Madsen hvis vi 
 havde hørt om sagen den fredag den startede.
 mvh
 Alex Christensen 
            
             |  |  | 
     Brian Vestergaard (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  19-10-11 00:10
 | 
 |  | 
 
            alexbo tastede følgende:
 > "Brian Vestergaard"  skrev
 >
 >>> En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km
 >
 >> Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør 
 >> siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare blive 
 >> enige... godt man ikke har en franskmand    >
 > Ja jeg kan se på dit skema at der ikke omtales ventilkontrol/justering så jeg 
 > vil også hælde til tandremmen, man kan så frygte at værkstedet er gået i gang 
 > med at skille ad, skifter den ventil de har bukket og lader Madsen betale.
 > Madsen skriver intet om hvorvidt han tog bilen med hjem, lod den stå mens han 
 > ville tænke lidt over sagen eller han bare har sat værkstedet i gang med at 
 > lave bilen, jeg er bange for han har gjort sagen meget svær for sig selv hvis 
 > de er gået i gang.
 Ja eller endnu være, bare kører i den som den er...
 -- 
                             Venlig hilsen / regards
                 Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
                              Ting billigt til salg på
                                www.you2me.dk |  |  | 
     Madsen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Madsen
 | 
 Dato :  19-10-11 06:04
 | 
 |  | 
 "alexbo"  skrev i meddelelsen 
 news:4e9e0518$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 "Brian Vestergaard"  skrev
 >> En fejlmonteret tandrem er et andet bud, det passer med de 120.000 km
 > Ja det kunne det nemt være, fabrik siger 120000km/10år, Svensk importør 
 > siger 80000km, men dansk importør siger 80000km/4år, så skal de bare blive 
 > enige... godt man ikke har en franskmand    Ja jeg kan se på dit skema at der ikke omtales ventilkontrol/justering så
 jeg vil også hælde til tandremmen, man kan så frygte at værkstedet er gået i
 gang med at skille ad, skifter den ventil de har bukket og lader Madsen
 betale.
 Madsen skriver intet om hvorvidt han tog bilen med hjem, lod den stå mens
 han ville tænke lidt over sagen eller han bare har sat værkstedet i gang med
 at lave bilen, jeg er bange for han har gjort sagen meget svær for sig selv
 hvis de er gået i gang.
 Det havde været noget bedre og måske langt billigere for Madsen hvis vi
 havde hørt om sagen den fredag den startede.
 mvh
 Alex Christensen
 hej Alex
 nej jeg har taget bilen med hjem, og der er ikke skiftet tandrem da de siger 
 det først skal ske ved 150.000 km. for som skrevet har jeg ikke de 17,000 de 
 siger det vil koste at få den lavet, så nu står den bare og jeg er så bundet 
 til mit hjem    og er der noget i vil vide siger i bare til, jeg er vist ikke så go til at 
 skrive hvad jeg mener    undskyld
 mvh Madsen 
            
             |  |  | 
      Brian Vestergaard (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  19-10-11 06:16
 | 
 |  | 
 
            Madsen skrev den 19-10-2011:
 > nej jeg har taget bilen med hjem, og der er ikke skiftet tandrem da de siger 
 > det først skal ske ved 150.000 km. for som skrevet har jeg ikke de 17,000 de 
 > siger det vil koste at få den lavet, så nu står den bare og jeg er så bundet 
 > til mit hjem    Meld dig ind i FDM, lad dem kigge på sagen...
 -- 
                             Venlig hilsen / regards
                 Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
                              Ting billigt til salg på
                                www.you2me.dk |  |  | 
      alexbo (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-10-11 09:04
 | 
 |  | 
 "Madsen"  skrev
 
 > hej Alex nej jeg har taget bilen med hjem,
 
 Godt, så har du ikke mistet dine muligheder.
 
 >og der er ikke skiftet tandrem da de siger det først skal ske ved 150.000
 >km.
 
 Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
 kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
 men noget andet Citroen har pillet ved.
 For 2 år siden var det en Mitsubishiejer der fik en regning på 12.000 kr
 stillet i udsigt, bilen kørte elendigt efter servicebesøg, det var en slange
 værkstedet havde fået revet løs.
 
 Som Brian også har svaret så er vejen frem gennem FDM, de har en
 "specieltest" 840 kr timen for medlemmer 1040 kr for ikke-medlemmer, sådan
 en skal du bruge, og så skal du i øvrigt finde et bedre værksted, det er
 desværre lettere sagt end gjort.
 
 Når bilen kører dårligere efter service end inden bør et seriøst værksted
 kunne gøre det bedre end at slå ud med armene og sige det er bare uheldigt.
 En dårlig eller manglende kompression lyder selvfølgelig ikke godt, men
 sådan en måling foregår med 50 omdrejninger i minuttet, mens bilen kører ved
 800 til 5.000, så der kan sagten være en lille utæthed der betyder meget ved
 få omdrejninger men stort set intet ved kørsel.
 
 Men det hele bygger på at du ved med sikkerhed at den kørte meget bedre
 inden dette service.
 Ind i FDM og en tur til deres testcenter på Hedelundvej 19, 6705 Esbjerg Ø
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Stig Johansen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Johansen
 | 
 Dato :  19-10-11 10:19
 | 
 |  | alexbo wrote:
 
 > Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
 > kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
 > men noget andet Citroen har pillet ved.
 
 Tjek om der er skiftet tændrør ved serviceeftersynet.
 
 Det er set at man ved at skrue dem forkert(skævt) i i alutop ødelægger
 gevindet, og dermed mister kompression.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
 
 
 |  |  | 
        Ib Jakobsen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  19-10-11 17:27
 | 
 |  | Den 19-10-2011 11:19, Stig Johansen skrev:
 > alexbo wrote:
 >
 >> Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
 >> kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
 >> men noget andet Citroen har pillet ved.
 >
 > Tjek om der er skiftet tændrør ved serviceeftersynet.
 >
 > Det er set at man ved at skrue dem forkert(skævt) i i alutop ødelægger
 > gevindet, og dermed mister kompression.
 
 
 Ja, eller der er faldet noget møg ned i cylinderen da tændrøret var ude.
 Men så kan man jage et kamera ned og undersøge for skader.
 
 
 
 --
 MVH
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
         Brian Vestergaard (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Vestergaard
 | 
 Dato :  19-10-11 19:53
 | 
 |  | 
 
            Ib Jakobsen skrev:
 > Den 19-10-2011 11:19, Stig Johansen skrev:
 >> alexbo wrote:
 >>
 >>> Så ryger den teori, den næste er så at der hele tiden har manglet
 >>> kompression og den dårlige motorgang slet ikke har noget med det at gøre,
 >>> men noget andet Citroen har pillet ved.
 >>
 >> Tjek om der er skiftet tændrør ved serviceeftersynet.
 >>
 >> Det er set at man ved at skrue dem forkert(skævt) i i alutop ødelægger
 >> gevindet, og dermed mister kompression.
 >
 >
 > Ja, eller der er faldet noget møg ned i cylinderen da tændrøret var ude. Men 
 > så kan man jage et kamera ned og undersøge for skader.
 Så er det vist MEGET teoretisk... hvad skulle falde ned ved 
 tændrørsskift ??
 -- 
                             Venlig hilsen / regards
                 Brian Vestergaard - 2620 Albertslund
                              Ting billigt til salg på
                                www.you2me.dk |  |  | 
          Ib Jakobsen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  19-10-11 20:53
 | 
 |  | Den 19-10-2011 20:53, Brian Vestergaard skrev:
 
 >
 > Så er det vist MEGET teoretisk... hvad skulle falde ned ved
 > tændrørsskift ??
 
 Teoretisk. Lad os starte med grus og andet møg der ofte ligger nede i de
 dybe huller tændrørene sidder. Mange har for vane at skrue tændrørene ud
 og så lave andet i motorrummet. Der kan nemt smutte en møtrik eller
 skive ned gennem gevindhullet. Det er mere sandsynligt end teoretisk. En
 omhyggelig mekaniker løsner og blæser rent inden de skrues ud. Og sætter
 de nye i med det samme.
 
 
 
 
 --
 MVH
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
       Stig Johansen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Johansen
 | 
 Dato :  19-10-11 10:23
 | 
 |  | 
 
            alexbo wrote:
 > For 2 år siden var det en Mitsubishiejer der fik en regning på 12.000 kr
 > stillet i udsigt, bilen kørte elendigt efter servicebesøg, det var en
 > slange værkstedet havde fået revet løs.
 Det er fint du kommer med råd Alex, men prøv at forholde dig til, at det
 tilsyneladende kun er den _ene_ cylinder, der er gal.
 Generelle fejl (tandrem, slanger), skal udelukkes, da de vil berøre alle
 cylindre, og ikke kun en enkelt.
 Jeg synes det er vigtigt at få fastslået hvorvidt det er _kompressionen_ på
 den ene cylinder, og _hvordan_ den er målt.
 Det er heller ikke unpormalt at et sk*de tændkabel er årssag til ujævn
 tomgang   , men det har intet med kompression at kgøre.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
            
             |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  19-10-11 16:19
 | 
 |  |  |  |  | 
  Stig Johansen (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Johansen
 | 
 Dato :  19-10-11 09:14
 | 
 |  | alexbo wrote:
 
 > Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden, så
 > behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning,
 > det viser sig tydeligt.
 
 Nej det gør man ikke.
 
 Man låner en kompressionstester, og sammenligner kompressionen på alle
 cylindre.
 
 Jeg ved ikke om de findes mere, men operationen er ganske simpel.
 
 Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
 
 Det er vigtigt at skelne mellem _ingen_ kompression (OP), og _nedsat_
 kompression.
 
 _Nedsat_ kompression, kan sagtens skyldes et 'utæt' tændrør eller ødelagt
 gevind, eller lign....
 
 Hvis OP kan noget selv, så skru tændrørerne af, og se om gevindet er 'sort'
 - og evt. påmonter nye tændrør.
 
 Jeg har som sagt selv oplevet _ingen_ kompression på den ene cylinder
 (nedbrændt stempel), og hvis der er udfald på en cylinder på en 4-cyl, vil
 jeg påstå, at den slet ikke kan gå i tomgang, og sandsynligves slet ikke
 kunne starte.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
 
 
 |  |  | 
   alexbo (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-10-11 10:07
 | 
 |  | "Stig Johansen"  skrev
 
 >> Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden,
 >> så
 >> behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning,
 >> det viser sig tydeligt.
 
 > Nej det gør man ikke.
 > Man låner en kompressionstester, og sammenligner kompressionen på alle
 > cylindre.
 Det vil sige at når man har en cylinder med dårlig kompresion låner man en
 anden tester og prøver med den
 
 > Jeg ved ikke om de findes mere, men operationen er ganske simpel.
 Jo kompressionstestere findes endnu.
 
 > Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
 En gang til, hvor mange gange vil du teste en dårlig cylinder.
 
 > Det er vigtigt at skelne mellem _ingen_ kompression (OP), og _nedsat_
 > kompression.
 Næh, ingen kompression er bare en udgave af nedsat kompression
 
 >Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
 >_Nedsat_ kompression, kan sagtens skyldes et 'utæt' tændrør eller ødelagt
 gevind, eller lign....
 
 Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror du
 at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.
 
 Lad nu være med at forkludre sagen for Madsen han har rigeligt at tænke
 over.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mcwm (19-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mcwm
 | 
 Dato :  19-10-11 10:40
 | 
 |  | 
 
            Den 19-10-2011 11:06, alexbo skrev:
 > Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror
 > du at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.
 LOL    Venligst
 Mcwm
            
             |  |  | 
    Stig Johansen (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stig Johansen
 | 
 Dato :  20-10-11 12:08
 | 
 |  | 
 
            Opdagede først nu det var _fritid_.bil og ikke _teknik_.bil.
 alexbo wrote:
 > "Stig Johansen"  skrev
 > 
 >>> Man sætter tryk i den dårlige cylinder så fiser luften ud af utætheden,
 >>> så
 >>> behøver man ikke gætte på om det er en ventil, stempel eller toppakning,
 >>> det viser sig tydeligt.
 > 
 >> Nej det gør man ikke.
 >> Man låner en kompressionstester, og sammenligner kompressionen på alle
 >> cylindre.
 > Det vil sige at når man har en cylinder med dårlig kompresion låner man en
 > anden tester og prøver med den
 Nej nej, jeg snakker om _metoden_.
 En 'gammeldags' kompressionstester sætter ikke tryk på cylinderen, men
 sættes i hvert tændrørshul hvor man tørner motoren med startmotoren.
 Det er jo noget vrøvl når du påstår man kan afgøre _årsagen_ til manglende
 kompression vha. tryk.
 Men det er jo heller ikke _teknik_ gruppen det her.
 > 
 >> Jeg ved ikke om de findes mere, men operationen er ganske simpel.
 > Jo kompressionstestere findes endnu.
 > 
 >> Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
 > En gang til, hvor mange gange vil du teste en dårlig cylinder.
 _Metoden_ Alex - metoden.
 > 
 >> Det er vigtigt at skelne mellem _ingen_ kompression (OP), og _nedsat_
 >> kompression.
 > Næh, ingen kompression er bare en udgave af nedsat kompression
 Teoretik set ja, men men _teknisk_ set er der himmelvid forskel, men nu er
 vi jo ikke i _teknik_.
 >>Afmonterer tændrør, og tester hver cylinder.
 >>_Nedsat_ kompression, kan sagtens skyldes et 'utæt' tændrør eller ødelagt
 > gevind, eller lign....
 > 
 > Hvaba, først piller du tændrøret ud og måler dårlig kompression, så tror
 > du at det skyldes det tændrør der lige er pillet ud.
 Det er dog den værste gang quotefucking jeg længe har set.
 For at teste kompressionen afmonterer man tændrørerne og bruger f.eks. sådan
 en her:
http://www.dba.dk/kompressionstester-biltema/id-77756568/ De kompressionstestere jeg har brugt var med en lille papskive, nærmest som
 en seismograf, så man havde 'pladen' som dokumentation.
 Min hentydning til utæt tændrør/ødelagt gevind var henvendt til
 serviceeftersynet, hvor der er en reel risiko for en mekaniker(lærling) er
 kommet til at ødelægge gevindet.
 (Har du *selv* prøvet at skrue noget skævt i alu, og opdaget hvilken skade
 det kan gøre).
 Hvis du tænker dig om er det en plausibel forklaring på forskel i motorgang
 før og efter servicebesøget.
 > Lad nu være med at forkludre sagen for Madsen han har rigeligt at tænke
 > over.
 Jeg forkludrer intet, men prøver at finde ud af hvad (og hvordan) 'skaden'
 er opstået.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
            
             |  |  | 
     alexbo (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  20-10-11 18:09
 | 
 |  | 
 "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev
 
 > Det er jo noget vrøvl når du påstår man kan afgøre _årsagen_ til manglende
 > kompression vha. tryk.
 
 Manglende kompression skyldes at det tryk der skal ombygges i cylinderen
 undslipper, sætter man trykluft ind i cylindren fiser det enten ud gennem en
 af ventilerne, ned forbi stemplet, ud i vandet, eller ud i omgivelserne, det
 kan man ikke undgå at opdage.
 Det pisser ud af indsugning eller udstødning, op af oliepåfyldningen, bobler
 i vandet eller blæser lige ud mellem blok og top.
 Det er nemt og hurtigt i stedet for meningsløse gætterier på det ene eller
 andet.
 
 >Men det er jo heller ikke _teknik_ gruppen det her.
 Næh det er tydeligt nok.
 
 >Min hentydning til utæt tændrør/ødelagt gevind var henvendt til
 >serviceeftersynet, hvor der er en reel risiko for en mekaniker(lærling) er
 >kommet til at ødelægge gevindet.
 
 Det ville man ikke kunne konstatere med en kompressionsprøve, den ville vise
 fin kompression.
 
 Tager man et utæt tændrør op og sætter en kompressiontester ned i hullet vil
 den vise fin kompression, der er nemlig ikke noget galt i cylinderen.
 Derfor kan en målt dårlig kompression ikke skyldes et dårligt tændrør, det
 må du da kunne indse.
 
 Madsen skriver:
 "så laver de en komrisions test, og her
 viser det sig at der ing komprision er på et af de 4 cylinder, ja det var
 vel nok ærgelig siger mekanikeren, det er nok en toppakning/ventil/stempel
 der er stået af :"
 
 I stedet for det tåbelige gætteri sætter man tryk i cylinderen og
 konstaterer fejlen, inden man skiller noget ad i håb om at et eller viser
 sig bagefter.
 
 Nåh, men jeg skevet til Madsen hvad jeg synes han skal gøre, det må være nok
 for nu.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (20-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-10-11 21:47
 | 
 |  | 
 
            Den 20-10-2011 13:08, Stig Johansen skrev:
 >
 >
 > For at teste kompressionen afmonterer man tændrørerne og bruger f.eks. sådan
 > en her:
 > http://www.dba.dk/kompressionstester-biltema/id-77756568/ >
 > De kompressionstestere jeg har brugt var med en lille papskive, nærmest som
 > en seismograf, så man havde 'pladen' som dokumentation.
 >
 Hvis bilen går mærkbart dårligere og det skyldes kompressionstab, er 
 dette så stort at man i praksis ikke behøver en tester, som til overflod 
 angiver forskelle i 5-10% gradueringer, men blot noget der kan tilstoppe 
 tændrørshullet.
 På luftkølede motorcykler med nem adgang til tændrørene har jeg kunnet 
 bruge en tommelfinger til en sådan primær-undersøgelse, men med de dybe 
 tændrørskanaler der forekommer på alle motorer i dag er et primitivt 
 værktøj á en rundstok/kosteskaft med afrundet ende (som toppen på et 
 kosteskaft), eller et passende skruetrækkerskaft, ganske brugbart. Med 
 sådan en 'prop' holdt hårdt ned i tændrørshullet vil man opleve kraftige 
 *PFFFFSSST* -lyde på de cylindre der er kompression på og markant mindre 
 eller overhovedet ingen hvis der er en bukket ventil; brændt stempel 
 eller revnet topstykke!
 Prøv det - prøv det!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ivar (18-10-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivar
 | 
 Dato :  18-10-11 21:12
 | 
 |  | Madsen skrev:
 
 > nu er mit spørgsmål, burde de ikke have kunne se det til service ?
 
 Hvis de havde fundet det ved et serviceeftersyn, havde det ikke
 hjulpet dig meget. Regning ville ende hos dig i alle tilfælde.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |