/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Filtrere mobilnumre
Fra : Jørn Andersen


Dato : 10-10-11 10:51

Hej,

Jeg har en medlemsdatabase for en forening, hvor jeg gerne vil kunne
filtrere telefonnumrene, så jeg kun får vist mobilnumre.

Er der stadig adskilte nummerserier, så man kan lave et filter, der
kun viser mobilnumre - og ikke spilder penge på at sende SMS'er til
fastnet-numre?

Og hvis ja - hvor finder man dem?

På forhånd tak,
Jørn Andersen

 
 
Bjarke Andersen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 10-10-11 13:39

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> crashed Echelon writing
news:pnf597143ajf84pugcfrk1niih2oj6ch8h@4ax.com:

> Er der stadig adskilte nummerserier, så man kan lave et filter, der
> kun viser mobilnumre - og ikke spilder penge på at sende SMS'er til
> fastnet-numre?

Nej. Telenor har længe reklameret med portering af fastnet numre til mobil.

> Og hvis ja - hvor finder man dem?

www.och.dk

Men kræver vist medlemskab.

--
Bjarke Andersen

Bertel Lund Hansen (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-10-11 16:43

Bjarke Andersen skrev:

> Nej. Telenor har længe reklameret med portering af fastnet numre til mobil.

Er det ægte eller klamp? Der er nogen der har lavet noget med
noget omstilling så det ser ud som om nummeret er porteret, men
det er det ikke i virkeligheden.

Det skulle have været implementeret for mange år siden, men
firmaerne bliver ved med at sige at det er teknisk alt for
kompliceret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Leif Neland (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 10-10-11 21:55

Den 10-10-2011 17:43, Bertel Lund Hansen skrev:
> Bjarke Andersen skrev:
>
>> Nej. Telenor har længe reklameret med portering af fastnet numre til mobil.
>
> Er det ægte eller klamp? Der er nogen der har lavet noget med
> noget omstilling så det ser ud som om nummeret er porteret, men
> det er det ikke i virkeligheden.
>
> Det skulle have været implementeret for mange år siden, men
> firmaerne bliver ved med at sige at det er teknisk alt for
> kompliceret.
>

Og heldigvis for det.

Hvis ikke politikerne kan fatte at det er en dum ide, at man ikke kan se
på forhånd om det koster 10 eller 1.58kr/min at ringe til et nr, så må
man jo bilde dem ind at det ikke er teknisk muligt.

Hvis de, der vil have et fastnetnummer på en mobiltelefon vil betale
forskellen for at kunne modtage opkald, er det i orden med mig.

Ellers så hold mobilerne fra fastnetnumrene.

Leif


Michael Kjærsgård (12-10-2011)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 12-10-11 21:25

> Er det ægte eller klamp? Der er nogen der har lavet noget med
> noget omstilling så det ser ud som om nummeret er porteret, men
> det er det ikke i virkeligheden.

Du kan ude problemer få en "ægte" portering af fastnetnr. til mobil hos
Telenor, og har kunnet i mange år. Produktet sælges dog kun til erhverv,
privatproduktet kan du godt sige er en form for viderestilling. Det er dog
udelukkende en forretningsmæssig beslutning.

> men
> firmaerne bliver ved med at sige at det er teknisk alt for
> kompliceret.

Kilde? De eneste jeg har set påstå det de seneste mange år er diverse
usenet-skribenter
At der er et takseringsmæssigt spørgsmål der ikke er afklaret er en anden
sag, men at det skulle være teknisk problematisk at lave selve
funktionaliteten tror jeg ikke der er nogen indenfor branchen der mener.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Michael Kjærsgård (12-10-2011)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 12-10-11 21:29

> Er der stadig adskilte nummerserier, så man kan lave et filter, der
> kun viser mobilnumre - og ikke spilder penge på at sende SMS'er til
> fastnet-numre?

Du kan ikke gøre det 100% uden adgang til OCH (som Bjarne nævner) el.
lign. - OCH får du ikke adgang til som privatperson.
Disse serier er udlagt til mobiltelefoni:

20-31
40-42
50-52
60-61
71
81
91

Som andre skribenter har nævnt er det dog ikke en facitliste da fastnetnumre
kan være porteret til mobil, men mon ikke du kommer 95% af vejen ved at
holde dig til ovenstående.

Alternativet er at lave én udsending til samtlige numre og aktivere
leveringsrapport for beskeden, og herefter filtrere de fra der ikke leveres
inden for eks. 3 dage.

Sørg desuden for at have tilladelse til at sende SMS til de givne numre, og
at det ikke er en år-gammel liste du bruger, da mange kan have skiftet
mobilnummer og det tidligere er solgt til en ny kunde.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Jørn Andersen (12-10-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 12-10-11 23:16

On Wed, 12 Oct 2011 22:29:21 +0200, "Michael Kjærsgård"
<mk@vindenand.dk> wrote:

>Disse serier er udlagt til mobiltelefoni:
>
>20-31
>40-42
>50-52
>60-61
>71
>81
>91

Tak for svar - også til jer andre.

Problemet er, at vi plejer at udsende SMSer med Telmores webinterface,
men det er lidt anstrengende (og usikkert) både at vedligeholde et
medlemskartotekt og flere forskellige tlf.-lister på Telmores side. Så
et database-udtræk fra medlems-kartoteket, som direkte kan
copy-pastes, må være lidt lettere.

>Som andre skribenter har nævnt er det dog ikke en facitliste da fastnetnumre
>kan være porteret til mobil, men mon ikke du kommer 95% af vejen ved at
>holde dig til ovenstående.

Jeg prøver lige at checke vore nuværende (Telmore-) lister for at
finde ud af, hvor mange afvigere, der er fra dine serier.

>Alternativet er at lave én udsending til samtlige numre og aktivere
>leveringsrapport for beskeden, og herefter filtrere de fra der ikke leveres
>inden for eks. 3 dage.

Hvordan slår man leveringsrapport til?
Jeg checkede lige på Telmores web, hvor jeg ikke fandt noget.

>Sørg desuden for at have tilladelse til at sende SMS til de givne numre, og
>at det ikke er en år-gammel liste du bruger, da mange kan have skiftet
>mobilnummer og det tidligere er solgt til en ny kunde.

Ja, det er jo altid et problem. Men hvis man engang imellem udsender
en SMS, hvor folk kan framelde sig, så må det vel minimere skaden.

Igen: Mange tak for svar.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Jørn Andersen (12-10-2011)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 12-10-11 23:29

On Thu, 13 Oct 2011 00:16:22 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>>Som andre skribenter har nævnt er det dog ikke en facitliste da fastnetnumre
>>kan være porteret til mobil, men mon ikke du kommer 95% af vejen ved at
>>holde dig til ovenstående.
>
>Jeg prøver lige at checke vore nuværende (Telmore-) lister for at
>finde ud af, hvor mange afvigere, der er fra dine serier.

Ud af ca. 230 fandt jeg 3 afvigere. Men der kan være fejlindtastninger
imellem. Så det er sikkert nok for mig med Michaels serier.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
socialister.dk
marxisme.dk

Michael Kjærsgård (15-10-2011)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 15-10-11 16:25

> Ud af ca. 230 fandt jeg 3 afvigere. Men der kan være fejlindtastninger
> imellem.

OK - ja så er det jo overkommeligt.

For evt. andre der måtte have behovet er jeg kommet i tanke om
http://www.coolsms.com/produkter/hlr-opslag.sms

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Michael Kjærsgård (15-10-2011)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 15-10-11 16:22

> Tak for svar - også til jer andre.

Så lidt

> Hvordan slår man leveringsrapport til?
> Jeg checkede lige på Telmores web, hvor jeg ikke fandt noget.

For SMS fra mobiltelefoner på TDC's netværk kan man skrive *0# i starten af
beskeden, men om det også virker fra deres WebSMS må jeg blive dig svar
skyldig.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Chano Andersen (14-10-2011)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 14-10-11 21:09

Den 12-10-2011 22:29, Michael Kjærsgård skrev:
> Som andre skribenter har nævnt er det dog ikke en facitliste da fastnetnumre
> kan være porteret til mobil, men mon ikke du kommer 95% af vejen ved at
> holde dig til ovenstående.

Det kan de, men det produkt der tilbydes, garantere ikke at SMS'er
leveres fra ANDRE udbydere til fastnet nummeret, så det behøver man ikke
tænke videre over. Personligt ville jeg ALDRIG bruge energi på at finde
ud af om fastnet nummeret er til fastnet eller mobil.

I øvrigt kan man IKKE i OCH se om nummeret er et mobil eller fastnet
nummer. Der er ingen angivelse overhovedet, der er godt nok et felt der
angiver typen, men den er ikke til at stole på i praksis. Jeg har set
hele fastnet serier angivet som GSM numre, selvom jeg med sikkerhed har
vidst at det ikke forholdt sig sådan.

- Chano Andersen

Michael Kjærsgård (15-10-2011)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 15-10-11 16:20

> Det kan de, men det produkt der tilbydes, garantere ikke at SMS'er leveres
> fra ANDRE udbydere til fastnet nummeret, så det behøver man ikke tænke
> videre over.

SMS fra selskaber på Telia, TDC og Telenors net leveres "altid". Det er dog
korrekt at det ikke garanteres, da visse udenlandske operatører samt 3
Danmark (vist nok - har ikke testet for nylig) ikke leverer SMS til de
tidligere fastnetnumre.

> Personligt ville jeg ALDRIG bruge energi på at finde ud af om fastnet
> nummeret er til fastnet eller mobil.

Det kommer jo an på formålet og vigtigheden i at få budskabet ud, men nej,
det vil da helt sikkert være et fåtal - men det må (og har) trådstarter jo
selv tage vurderingen om.

> I øvrigt kan man IKKE i OCH se om nummeret er et mobil eller fastnet
> nummer. Der er ingen angivelse overhovedet, der er godt nok et felt der
> angiver typen, men den er ikke til at stole på i praksis.

Du har fuldstændig ret, ved ikke hvorfor jeg lod mig fange af en vildfarelse
om andet, beklager.

> Jeg har set hele fastnet serier angivet som GSM numre, selvom jeg med
> sikkerhed har vidst at det ikke forholdt sig sådan.

Det er gældende for alle fastnetnumre der bruges til mobil at de stadig står
som Fixed. Når jeg tænker mig lidt om, husker jeg egentlig godt et issue for
et par år siden hvor nogle af numrene (fejlagtigt) stod som GSM - det gav
visse udbydere problemer ifht. taksering og blev derfor rettet. Sådan tror
jeg altså det vil forblive indtil krydsportering evt. bliver generelt
implementeret.

Om et givent nr. (dansk eller udenlandsk) oprindeligt er udlangt til
fastnet- eller mobiltelefoni kan i øvrigt slås op på
http://www.numberingplans.com/?page=analysis&sub=phonenr hvis andre skulle
have brug for dette.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk
//Gratis webhosting: http://gratishotel.dk



Chano Andersen (16-10-2011)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 16-10-11 10:20

Den 15-10-2011 17:20, Michael Kjærsgård skrev:
> Det er gældende for alle fastnetnumre der bruges til mobil at de stadig står
> som Fixed. Når jeg tænker mig lidt om, husker jeg egentlig godt et issue for
> et par år siden hvor nogle af numrene (fejlagtigt) stod som GSM - det gav
> visse udbydere problemer ifht. taksering og blev derfor rettet. Sådan tror

Jeg ved ikke hvordan andr udbydere taksere, men der hvor jeg arbejder,
kigger vi blot på hvordan nummeret ser ud.. Ligger det i mobilserierne,
så bliver det faktureret til mobil takst. At laver opslag i et ICH
system med taksering for øje giver ingen mening, da der ikke står noget
om taksten på f.eks. 90-numre, og 80-numre, samt de 70-numre der
takseres lidt ekstra. (Vist primært Frk. Klokken)

> jeg altså det vil forblive indtil krydsportering evt. bliver generelt
> implementeret.

Jeg tror, at når krydsportering bliver en realitet, som det er andre
steder i verden, vil vi skulle til at betale for at modtage opkald på
vores mobiler, og prisen for opkald til disse vil så til gengæld falde
ned på fastnet niveau.

- Chano Andersen

Claus E Beyer (20-10-2011)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 20-10-11 16:20

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse
news:4e95f8a2$0$294$14726298@news.sunsite.dk
>> Er der stadig adskilte nummerserier, så man kan lave et filter, der
>> kun viser mobilnumre - og ikke spilder penge på at sende SMS'er til
>> fastnet-numre?
>
> Du kan ikke gøre det 100% uden adgang til OCH (som Bjarne nævner) el.
> lign. - OCH får du ikke adgang til som privatperson.
> Disse serier er udlagt til mobiltelefoni:
>
> 20-31
> 40-42
> 50-52
(er det ikke 50-53 ?)
> 60-61
> 71
> 81
> 91

Claus


Chano Andersen (21-10-2011)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 21-10-11 17:28

Den 20-10-2011 17:20, Claus E Beyer skrev:
>> 50-52
> (er det ikke 50-53 ?)

Den fulde liste findes her:
http://www.itst.dk/tele-og-internetregulering/nummerforhold/nummerfiler-privat/Nummerplanen%202008-10.pdf


- Chano Andersen

Bertel Lund Hansen (23-10-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-11 10:01

Chano Andersen skrev:

>>> 50-52
>> (er det ikke 50-53 ?)

> Den fulde liste findes her:

Så svaret er ja.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste