Alt om Nietzsche
= anti-empatiens overmenneske,
Goethes Tyskland blev Nietzsches
Goethe var lige så høj, flot og viking'et som Nietzsche var lille,
nørdet og gnomet
Kun ved at gro verdens største og mest buskede officers-mustache kunne
N hanke op i sig selv og leve op til romantikkens krav om flamboyant
udseende . Ja, og da han kom fra et hjem med klaver, var han altid
ulasteligt klædt, lapset, velsoigneret og ren, måske på nær et par
minutter som 44 årig, da han kastede op pga. selvvalgt
psykofarmaka-medicins bivirkninger = dvs eneste virkninger.
Goethe ville alle lege med og hans popularitet som kreativ fører
blandt jævnaldrende har nok steget ham til hovedet, så han levede i
overoptimisme og tog forskud på succes i dagdrømme-verdenen og derfor
fik et par ungdomsdepressioner, som han intelligent tænkte sig ud af
og lærte af og roste som nødvendige for livsindsigt
Goethe blev blev en af de tidligstge berømte romantiske forfattere med
Elve-r-kongedigtet om bondedrengen , som under faderens ridt mod
lægen, tages af Døden=Elverkongen ud af faderens arme og det var jo
Gud i Naturen og oprør mod oplysningstidens overdrevne
fornuftsdyrkelse og dyrkelse af intuition snarere end
science-intelligens (som i Goethes eget hoved var hans største dyd,
større end litteratur, politik og filosofi - 3 felter hvori han var
blandt tidens stærste tænkere og fornyere)
Goethe skrev om en frihedshelt med en jernprotesehånd - men blev
snart overgået af populære Schiller mht at give den Franske Revolution
skønlitterære helte-forlæg
Goethe viste dyb indsigt i selvbedragets usselhed i "Den Unge Werthers
Lidelser" om den forkælede overklassesøn, der skyder sig, da han ikke
kan få sin foretrukne kone - den bog blev forbudt i Danmark, fordi den
skabte selvmordsepidemi i tyske Rhin-købstæder
Goethe Faust reklamerede for kanal- og dæmningsbygning som i årene før
jernbanerne var ved at gøre Tyskland til teknologisk ledende land, og
denne meget romantiske og surrealistiske bog var den mest slidte af
Nietzsches efterladte bøger
Den sentimentale svækling Friedrich Schiller blev langt mere populær
og virkelighedsflugt-underholdende end Goethe, for Goethe var
fyrste-tjener der foretrak frihed for lighed. Trods sin respekt for
fattigfolk var han imod fordelingspolitik, så mange tyske
intellektuelle så Goethe som lidt af en "ond slavepisker-sympatisør"
Nietzsche sprang helhjertet ind i noget nær efterlignelse af denne
rollemodel - han kom jo fra et overklassehjem
En præstesøn I improvisations-himmerige
Nietsche var søn af en extremt vennesæl præst med meget få fjender,
en meget populær Leipzig-omegn lutheraner, der elskedes af sin
menighed og af sin søn, som han lærte at improvisere Beethovenagtigt,
inden han døde i sønnens 5 år.
Som tidligere jazzmusiker og dermed improvisations-værdsættende, ser
jeg faderens påvirkning som den bedst tænkelige enthusiasme-skabende
kreativitets-befordrende start på livet for en 5-årig.
Men pludselig faldt faderen om med en hjernesvulst, og en sværm af
teologisk meget kompetente kvinder var ved at falde over hinandens
ben for at opdrage N i fars billede - enkemor, storesøster, tanter ,
ingen med vildt overdrevne ambitioner, men N har ønsket fortsættelse
af "himmeriget" som faderen havde givet ham smagsprøve af
Tidligt besluttede N at ville skrive verdens bedste bøger med alt, som
mangles i andre bøger, og når N havde lært at man skal være
uforfærdet, og en kraftig regnbyge brød ud på hans skolevej hjem, så
undlod N at løbe, men gik hurtigt som en soldat - næppe for at vække
opsigt - men det _gjorde_ "den lille præst"!
Renaissancens sætten mennesket i centrum havde skabt Tysklands
stolthed, Luther, og skabte romantisk dyrkelse af græske helte i
tysk Skønlitteratur og der var hvad N stiftede en "Germania"-forening
om i sine gymnasieår
Når der fortaltes i skolen om en græsk helt, der stak hånden ind i en
fakkel for at vise sin hårdførhed, så antændte N en stak tændstikker i
sin håndflade for at bevise at hårdførheden er ingen umulighed.
Han begyndte præstestudium i Bonn og en forvirret taxa-kusk kom ved en
fejltagelse til at sætte ham af på forkert adresse, ved et bordel. N
blev forlegen ved at se de letpåklædte indbydende piger i receptionen
og opdagede et klaver, og ligesom Frederik den Stores soldater på
slagmarken fandt vej ud af panik via excersitsens tryghed, så kom der
ro og normalitet hos N, da han slog et par akkorder an, dvs igen var
på hjemmebane. Historien hænger så godt sammen med alle de detaljerede
historier om Ns barndom, at det kan udelukkes, at N pådrog sig syfilis
på bordellet - han har nok været erotik-uerfaren hele livet.
Pessismist-kvindehader og Historiens u-nytte
En elev af Goethe, filosoffen Schopenhauer blev kendt for
pessimistisk, kvindehadende, dybttænkende filosofi i de år, og N.
hvis musikinteresser fulgte med tiden, begejstredes for Wagner og da
Wagner og Schopenhauer matchede nært ideologisk og Wagner blev nær
ven og faderfigur for N, så skiftede den begavede N til
filosofi-studiet og skrev Schopenhauerske bøger, der rostes af Wagner
, bl.a. "Historiens nytte" om hvordan kun intuitiv
underholdnings-interesse i verdenshistorie kan gøre gavn - vi kan ikke
lære at spå, hvilket ellers både Hegel og romantikere troede på og
derved forberedte Hitlersk-Himlersk vikingeforgudelse
N fordybede sig i old-græske og .romerske skrifter og fandt her
impulser til ny og bedre filosofi , især fra de før-sokratiske
filosoffer såsom Heraklit
"Alt flyder" "Du kan ikke bade i den samme flod to gange" (altså
relativitetsteori)
Ekstasefilosoffen hopper på ateistvognen
"Gud er opium for folket", skrev Marx for sådan var tidsåndens
udvikling, hvori også extremisten N var på extremt på forkant.
Samtidig bevægede Wagner sig hen mod kristendom og jødehad , hvorved
venskabet sluttede - om end Ns overmenneskefilosofi til det sidste
lød "Wagner er stor for, at vi alle kan blive store. " Filosofien var
ren socialdemokratisme om, at selv de fattigste kan blive opløftet af
overklassens finkultultur
Lyrikeren Henrich Heine lod på den tid et af sine digte starte "Gud er
død" og det blev Ns catch-prase - selvom han fra sin tid med faderens
musikæstetik mente at "Kirken er en mere ædel institution end staten"
selvom nutidens kristne står fjernt fra Jesu tanker.
N så et godt ideal i old-grækernes dyrkelse af ekstase, dans og anden
livsglæde og et relativistisk forhold til etik
Smerteplaget alpegænger på jødebrud-jagt
Siden tidlig barndom var N plaget af smerter overalt i kroppen, så han
måtte lade sig pensionere fra sin svejtsiske professor stilling og
boede i Syd-Italien eller Alperne, efter, hvor smerterne var mindst
I Alperne traf han den smukke jødiske generaldatter Lou Salome og
dennes jødiske etik-forsker-ven som han lærte en masse af, og hun
lærte af N så meget at hun siden kunne lære Freud op i "freudiansk
psykologi", som alt sammen er udviklet af N !
Dog er N ikke så politisk korrekt og er mere kritisk overfor
budskaberne om at opføre sig moralsk overfor næsten på én bestemt
måde.
Den moral-relativisme om at etik skal komme indefra, som Luther
flirtede med før han blev "fyrstetjener", driver N så langt ud, at
USA-krigspropagandaen 1914-8 kunne slippe af med at pådutte N en
accept af grusomhed
N var kun minimalstats-tilhænger og ønskede natvægterstatens
beskyttelse mod vold, tyveri og storsvindel og ønskede lutter
individuel etik og ingen statslig etik.
Efter at have skrevet 15 bøger følte N at han havde givet verden hvad
han havde at give, men at hans tanker var 100 år forud for sin tid.
Han havde haft en masse gode venskaber, bl..a med overklasse der
søgte at være Kirsten Giftekniv for ham, men selv med Lou Salome, der
forstod ham, mislykkedes det
Den misforståede heste-omfavning og kørestolsdøden
Derfor skrev han breve til vennerne om, at han trak sig tilbage til
ensomt otium og han sidste bog, Ecce Homo, runder de tidligere bøger
af med efter-ord.
På et pensionat i Torino dansede han nøgen om natten, og
pensionatsbestyrerinden så ham gennem nøglehullet og forargedes.
Da Nietzsche næste dag sku i byen sendte hun sin mand efter ham ,
måske for at finde alibi til at få ham væk.
Manden påstod, at en taxa-ejer havde pisket sin hest, havde N
omfavnet hesten beskyttende, og at N sang højt og åbenlyst på
gaden(det sidste er der samstemmende rapporter om fra de senere dage.
N.'s svejtsiske kolleger blev hidkaldt og fik ham på nervesanatorium,
hvad N, var ligeglad med
Fejldiagnoserne "syfilis" og "sindsyge"
Dengang var disse få "psykiatriske" behandlingssteder meget få og
ensidigt befolkede med udstødte alkoholikere , der mente at være
Napoleon eller Jesus eller have andet storhedsvanvid , som forklaredes
med syfilis, selvom det ikke var pålidelig laboratorie-diagnostik til
denne sygdom før i 1912, så meget har været fejldiagnoser og det var
det helt bestemt med N, kan ses af journaler. Man ønskede at få et nyt
lægespeciale op at stå.
I årene 1889-1900 levede Nietzsche meget ensomt, passet af mor eller
søster og med 1 evt 2 venner , især til at spille musik med
Søsteren havde været gift med en jødehader og foretog ubetydelige
ændringer i hans skrifter i germaner-forherligende retning og hun
markedsførte hans bøger med stor dygtighed således at billigudgaver
udkom og lå i talrige WW1-soldaters rygsæk
Et scoop for hende blev, at N kaldtes "sindssyg", for romantisk
ideologi så noget gudddommeligt inspireret i det, så det øgede
sponsorers interesse Brug af kørestol og en vis grad af senildemens
prægede hans allersidste år, men psykose kan ikke påstås.
Men med studentikos humor havde han ofte simuleret sindsyge, og venner
har i breve og dagbøger ofte gentaget denne forklaring på mytens
opståen
Tænker forud for sin tid
Selvom N tog næsten så meget afstand fra den socialistiske Rousseau,
som han roste Goethe, var han lige påvirket af begge - blot skrev han
"Vær jorden tro" i stedet for "Tilbage til naturen"
Han spredte sig fornyende over næsten alle filosofiske fagområder, og
han har har påvirket nuværende filosoffer mere end nogen anden, især
de eksistentialistiske, der dog også er epigoner af Pascal eller har
lært Pascal via N og eller via Søren Kierkegaard..
|