Kinas manglende "videnskabs-revolution"
 Den britiske forsker Joseph Needham fra Cambridge 1969 er fortsat
 toneangivende mht kinesisk videnskabelig underlegenhed som forklaring
 på at Vestens dampmaskine gav os militær og dermed afgørende politisk
 føring op til WW1+2
 Han lægger vægt på, at europæerne kun kunne frembringe temperaturer på
 900 gr til porcelænsproduktion, men kineserne nåede 1400 gr.
 Da vi med særlig kaolin lavede Meisnerporcelæn i 1750 og derved omgik
 problemet, gjorde det ikke indtryk på de kinesiske forskere og de var
 blinde for at vort kanonstål havde muliggjort tætte
 dampmaskincylindre.
 Vor intense krigsforskning i jernlegeringer 1500-1800 var afgørende,
 da maskiner skabte masseproduktion, så vi ku oversvømme ulande med
 billige varer, så de købte sig fattige, og  britiske bugserdampbåde ku
 manøvrere så kinesiskse sejlskibes kanoner  blev underlegne mht at
 ramme i Opiumskrigen.
 
 Den kinesiske filosofi var ikke egnet til at skabe modeller og
 skrivebordsteori, hvorimod Vesten siden oldgræsk Heron-legetøj havde
 princippet i dampmaskinens overtryk-pga-varme parat.
 Det var et mirakuløst sammentræf af omstændighedr vedr kanonstål, der
 gjorde det muligt fot en nordfransk dårlig dampmaskine at skabe
 overskudsgivende Newcomen dampmaskiner i UK, så en sprudlende
 kvalitetsforbedring kom i gang, og benyttelsen sprang fra tømning af
 minegange for vand, til fremdrift at toge og skibe, og det skabte
 behov, så benzinmotor og dermed fly opfandes.
 
 Kinas filosofi var under de tidlige kejsere centreret om
 ordsprogssamleren Konfutze(551-479 f.v.t), som var en anelse
 antiintuitiv i sin logiske bondefornuft, så empatiglade kejsere
 brændte alle bøger og tillod kun den ny kærlighedsflirtende taoistiske
 filosofi.
 Imidlertid havde Kontutze så enkel samklang med landets folkekarakter
 og tænkemåde om oplyst enevælde i erhvervsliv og politik, så han
 huskedes udenad og vandt i det lange løb. Her nogle science-relevante
 leveregler fra hans gennem årtusinder meget toneangivende visdom
 
 Enguderiets beden til Gud  er om dagdrøm og selv-hjernevask. Dette kom
 på tværs af logik og skuffede derfor Konfutze:
 "I used to spend whole days without food and whole nights without
 sleep in order to meditate. But I made no progress. Study, I found,
 was better." Konfutze 
 Han indså, at brugbar videnskab er erfaringer, der skaber krudt-våben,
 stærkt porcelæn, kompas.papir og bogtryk med  udskiftelige typer, og
 det er værdiløst snobberi, når forskere udnævner nogle
 skrivebordsteoretiske sandheder til det afgørende. Det målrettede
 resultatsøgende hårde laboratoriearbejde er afgørende og spiller alt i
 alt en væsentligere rolle end  teoriens kampe om modeller
 "It is not truth that makes man great, but man who makes truth great.
 "  Konfutze
 Der ligger alligevel en respect for den sandheds-dyrkende og
 -begejstrede forsker i  følgende aforisme:
 "They who know the truth are not equal to those who love it,  and they
 who love it are not equal to those, who delight in it. "  Konfutze
 
 Konfuzianismen hviler på årtusinders bondesamfund og dettes vægt på
 risproduktion og deraf følgende seen ned på handelsfolk, hvis varer
 dengang domineredes af luksuspjat såsom farvede  bånd til kvinders tøj
 "The superior man understands what is right; the inferior man
 understands what will sell."  Konfutze
 
 Dyr, der vinder magtkamp i gruppen, udviser tegn på lykke. og både
 blandt  Fjernøstens og Europas mennesker,   er det videre udviklet
 til,  at alle overdriver , hvor lykkelige vi er, og vi har opfundet
 latter, smil og humor, så vi gejler hnanden op til glædes-façade og
 dermed holder selvmordstanker på afstand. Vesten er værre end
 kineserne til denne løgnagtighed og heri ligger et kim til Vestlig
 opreklamering af videnskab som håbgiver. Megen vestlig videnskab fx
 lægelig, giver falske håb, med henblik på medicins  placeboeffekt, og
 at kinesisk urtemedicin lægger mindre vægt på dette, har nok bidraget
 til.  at Mao-tiden kunne rejse erhvervsliv med vægt på hvad skaber
 lykke og dermed er sællerter i det lange løb:
 "We take greater pains to persuade others that we are happy than in
 endeavoring to think so ourselves." Konfutze
 Vesten oplevede  et sundt og tiltrængt dalende folketal, der havde at
 gøre med at konger,  aristokrati og især borgerskab fornemmede, at
 teknik havde skabt mindre behov for mange hænder. Hos os slog  det
 igennem i 1800-tallet  i Frankrig og kort efter i nabolande. og
 småfamilier kom på mode og der blev derved råd til at børnene blev
 højtuddannede.
 Japan havde op til WW2 født særlig mange børn for at have soldater
 nok, og efter WW2-freden indså man, at de eksportvarer som landet nu
 skulle leve af ville blive robotfremstillede, så kvinderne fødte
 pludselig færre og færre børn.Kina indså den samme strømpil, og Maos
 efterfølgere indførte etbarnspolitik
 Dette hang sammen med at det ny videnskabelige verdensbillede og
 akraftværker der vidnede om teknik der overflødiggjorde extremt mange
 menneskers arbejde  idet kul-miner og elektricitetsværker nu krævede
 langt langt flere arbejdere end uran og akraft.
 Boost i videnskab var i Vesten startet, fordi fyrster ville have
 respekt for at have skabt gavnlige investeringer  og i Fjernøsten
 skabtes også respekt i befolkningen for de tekniske udredninger.
 Men hvor Vestlig statsmagt kan lide at imponere ved at gå i Guds
 fodspor med at forklare skaberværket, er al Fjernøstlig respekt samlet
 om arbejdsbesparelse, der gør konkurrencedygtig.
 Fjenøsten har i årtusinder været så ateistisk som vi er nu, så de
 behøvede ikke Darwin-provokation for at omstøde overtro om at vi er
 skabt i Guds billede
 Japanke konfuzianister og munke har altid haft  respekt for landets
 aber som cirka lige så avancerede som mennesker og klart mere i slægt
 med os end andre dyr. Det kan den intuitive munk fornemme uden at
 opstille stamtræer og modeller.
 
  
            
             |