|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | SMS "abonnements"-service Fra : Ulrik
 | 
 Dato :  22-09-11 14:53
 | 
 |  | Hej
 
 Er det tilladt at udbyde en service, der sender SMS'er til de tilmeldte
 i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
 aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).
 
 Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
 afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
 begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).
 
 Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
 forbrugerombudsmandens retningslinjer?
 
 Mvh
 Ulrik
 
 
 |  |  | 
  Henning Wangerin (22-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Wangerin
 | 
 Dato :  22-09-11 22:36
 | 
 |  | Den 22-09-2011 15:52, Ulrik skrev:
 > Hej
 >
 > Er det tilladt at udbyde en service, der sender SMS'er til de tilmeldte
 > i tilfælde af ændringer til en given begivenhed (det kunne fx. være
 > aflysning af eller ændring af tidspunktet for en koncert).
 
 Det tror jeg ikke er et problem, da det ikke er med salg for øje at
 beskeden sendes.
 
 > Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
 > afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
 > begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).
 
 Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.
 
 Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
 noget problem i at afmelde sådan en service.
 
 Koncerten med Bla bla bla er udsat
 Afmelding: surl.dk/gdsweerg
 
 surl.dk henviser til en side hvor kunden kan indtaste sit telefonner og
 blive afmeldt.
 
 > Måske er det ikke et direkte lovbrud, men "bare" et brud på fx.
 > forbrugerombudsmandens retningslinjer?
 
 Har kunden haft mulighed for selv at vælge om han ønsker at modtage
 smserne? Hvis ikke, har du muligvis et problem
 
 /H
 
 
 |  |  | 
  Ulrik (23-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrik
 | 
 Dato :  23-09-11 10:18
 | 
 |  | On 22-09-2011 23:36, Henning Wangerin wrote:
 >> Problemstillingen ligger i, at servicen ikke giver mulighed for at
 >> afmelde sig igen, selvom det selvfølgelig vil ske "af sig selv", når
 >> begivenheden har fundet sted (eller er blevet aflyst).
 >
 > Det kan så være et problem. Men jeg tvivler ikk på det.
 >
 > Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
 > noget problem i at afmelde sådan en service.
 
 Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
 Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
 skulle "have lyst"?
 
 /Ulrik
 
 
 |  |  | 
   Henning Wangerin (23-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Wangerin
 | 
 Dato :  23-09-11 12:38
 | 
 |  | Den 23-09-2011 11:17, Ulrik skrev:
 > Teknisk set kan jeg heller ikke se, det skulle være noget problem.
 > Spørgsmålet var, om man har lov til at udelade denne mulighed, hvis man
 > skulle "have lyst"?
 
 Da servicen ikke sker med salg for øje - du har jo allerede købt
 billetten - kan jeg ikke se hvordan den falder ind under
 retningslinierne. Selvfølgelig på den betingelse at kunden ikke bliver
 tæppebombet med beskeder.
 
 /Henning
 
 
 |  |  | 
  alexbo (23-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-09-11 12:29
 | 
 |  | "Henning Wangerin" skrev
 
 > Men hvorfor kan servicen ikke afmeldes? Teknisk set burde der ikke være
 > noget problem i at afmelde sådan en service.
 
 Mon ikke det regnes for ligegyldigt.
 Københavns lufthavn har sådan en service, jeg bruger den hver gang jeg skal
 flyve, eller hente ankommende passagerer.
 En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget behov
 for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig unødvendig.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ulrik (23-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrik
 | 
 Dato :  23-09-11 15:34
 | 
 |  | On 23-09-2011 13:29, alexbo wrote:
 > Mon ikke det regnes for ligegyldigt.
 > Københavns lufthavn har sådan en service, jeg bruger den hver gang jeg
 > skal flyve, eller hente ankommende passagerer.
 > En besked om forsinkelse, aflysning og lign., jeg kan ikke se noget
 > behov for at aflyse en sådan besked, heller ikke selv om den viser sig
 > unødvendig.
 
 Eksemplet var, at man tilmeldte sig i forbindelse med køb af adgang til
 en begivenhed.
 Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således
 stadig modtage SMS'er om begivenheden.
 
 /Ulrik
 
 
 |  |  | 
    alexbo (23-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-09-11 15:39
 | 
 |  | "Ulrik"  skrev
 
 > Eksemplet var, at man tilmeldte sig i forbindelse med køb af adgang til en
 > begivenhed.
 > Hvis man senere beslutter sig for at refundere sit køb, vil man således
 > stadig modtage SMS'er om begivenheden.
 
 Ja.
 
 Det du spørger om er om man har krav på at kunne framelde en gratis
 engangsservice man er tilmeldt.
 Det tror jeg ikke og anser det også for at være fuldstændig ligegyldigt, det
 er der næppe nogen der gider lovgive om.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 |  |  | 
     Ulrik (24-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrik
 | 
 Dato :  24-09-11 00:36
 | 
 |  | On 23-09-2011 16:39, alexbo wrote:
 > Det du spørger om er om man har krav på at kunne framelde en gratis
 > engangsservice man er tilmeldt.
 > Det tror jeg ikke og anser det også for at være fuldstændig ligegyldigt,
 > det
 > er der næppe nogen der gider lovgive om.
 
 Tak for svar :)
 Jeg har nu på intet tidspunkt antydet, at man kun ville få én SMS. Som
 jeg tænkte det, kunne man sagtens få 10.
 Jeg gav det eksempel, at det kunne være en koncertbillet, man havde
 købt. Et andet eksempel kunne være omkring cykelløbet, der køres i og
 omkring Kbh. i disse dage. Der kunne fx. være en SMS-service, der
 fortalte, hvem der lige nu havde hurtigste tid på enkeltstarten.
 Ville der være regler om, at man skulle kunne afmelde sig denne? Den
 eventuelle strøm af SMS'er ville stoppe naturligt senest når sidste
 rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
 Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?
 
 Mvh
 Ulrik
 
 
 |  |  | 
      Jubi (24-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jubi
 | 
 Dato :  24-09-11 05:10
 | 
 |  | "Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen
 news:4e7d17d1$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
 > Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?
 >
 
 Der er enten jura i det du spørger om, eller ikke.
 Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.
 
 dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.
 
 --
 Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
 Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jan Kronsell (24-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Kronsell
 | 
 Dato :  24-09-11 09:19
 | 
 |  | 
 
 "Jubi"  skrev i meddelelsen
 news:4e7d5822$0$279$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 "Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i meddelelsen
 news:4e7d17d1$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > rytter kommer i mål, men der kan nå at komme rigtig mange SMS'er.
 > Er der regler for, at man skulle kunne afmelde en sådan service?
 >
 
 Der er enten jura i det du spørger om, eller ikke.
 Jeg tror ikke der er jura i spørgsmålet.
 
 dk.teknik.telefoni.mobil - for det tekniske i at afmedle mobilservices.
 
 Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk skal
 være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.
 
 Jan
 
 
 
 |  |  | 
        Ulrik (24-09-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrik
 | 
 Dato :  24-09-11 22:42
 | 
 |  | On 24-09-2011 10:19, Jan Kronsell wrote:
 > Juraen ligger vel i det oprindelige spørgsmål, nemlig om der juridisk
 > skal være en afmeldingsmulighed, når tjenesten er midlertidig.
 
 Spot on, Jan ;)
 
 /Ulrik
 
 
 |  |  | 
 |  |