| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Safari og Billedfremviser...  ? Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  10-09-11 19:00 |  
  |  
 
            Hej gruppe,
 Jeg sidder med en MacBook Pro med Lion installeret.
 Jeg skulle lige checke ind til morgendagens rejse med AirFrance, og da 
 jeg kom til det skridt i processen hvor jeg skulle udskrive mit boarding 
 pass, blev dette åbnet i et separat vindue i Safari (pdf dokument).
 Jeg kunne så ved at dobbeltklikke på vinduet, få en menu frem, hvor der 
 var et punkt der hed "Åbn side i Billedfremviser".
 Jeg valgte dette punkt, men det eneste der skete var at billedfremviser 
 gav sig til at hoppe i dock'en...
 Det var ikke muligt at få billedfremviseren til at vise denne pdf fil - 
 den blev bare ved med at stå og hoppe....
 Det var heldigvis muligt at komme tilbage i check-in processen, og få 
 mulighed for at sende boarding passet som en mail.
 Dette gjorde jeg, og lettet lukkede jeg så Safari.
 Da jeg lukkede Safari, hoppede billedfremviser så pludselig op med det 
 ønskede boarding pass.....
 Er der nogen her som ved hvorfor den ikke åbnede siden mens Safari 
 stadigvæk var kørende ? - jeg blev lige lidt hed om ørerne..
  
-- 
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           thomas (10-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : thomas | 
  Dato :  10-09-11 19:21 |  
  |  
 
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > Hej gruppe,
 > 
 > Jeg sidder med en MacBook Pro med Lion installeret.
 > 
 > Jeg skulle lige checke ind til morgendagens rejse med AirFrance, og da
 > jeg kom til det skridt i processen hvor jeg skulle udskrive mit boarding
 > pass, blev dette åbnet i et separat vindue i Safari (pdf dokument).
 > Jeg kunne så ved at dobbeltklikke på vinduet, få en menu frem, hvor der
 > var et punkt der hed "Ã…bn side i Billedfremviser".
 > Jeg valgte dette punkt, men det eneste der skete var at billedfremviser
 > gav sig til at hoppe i dock'en...
 > Det var ikke muligt at få billedfremviseren til at vise denne pdf fil -
 > den blev bare ved med at stå og hoppe....
 > Det var heldigvis muligt at komme tilbage i check-in processen, og få
 > mulighed for at sende boarding passet som en mail.
 > Dette gjorde jeg, og lettet lukkede jeg så Safari.
 > Da jeg lukkede Safari, hoppede billedfremviser så pludselig op med det
 > ønskede boarding pass.....
 > 
 > Er der nogen her som ved hvorfor den ikke åbnede siden mens Safari
 > stadigvæk var kørende ? - jeg blev lige lidt hed om ørerne..
 >   
Kan være dit pdf dokument tog lidt tid at generere og downloade ?
 /Thomas
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Møller Hans~ (10-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hans~ | 
  Dato :  10-09-11 19:27 |  
  |   
            Den 10/09/11 20.21, thomas skrev:
 
 > Kan være dit pdf dokument tog lidt tid at generere og downloade ?
 >
 
 Det skulle jeg ikke mene, for det var jo allerede åbnet i et vindue i 
 Safari - og det det var dette dokument som skulle sendes til 
 Billedfremviser.
 
 
 
 -- 
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            thomas (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : thomas | 
  Dato :  11-09-11 00:02 |  
  |   
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > Den 10/09/11 20.21, thomas skrev:
 > 
 >> Kan være dit pdf dokument tog lidt tid at generere og downloade ?
 >> 
 > 
 > Det skulle jeg ikke mene, for det var jo allerede åbnet i et vindue i
 > Safari - og det det var dette dokument som skulle sendes til Billedfremviser.
 
 Ah, it's a bug ... Ikke den eneste 10.7 ....
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Jørgen Kruse (10-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse | 
  Dato :  10-09-11 21:03 |  
  |   
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 
 > Jeg skulle lige checke ind til morgendagens rejse med AirFrance, og da
 > jeg kom til det skridt i processen hvor jeg skulle udskrive mit boarding
 > pass, blev dette åbnet i et separat vindue i Safari (pdf dokument).
 > Jeg kunne så ved at dobbeltklikke på vinduet, få en menu frem, hvor der
 > var et punkt der hed "Åbn side i Billedfremviser".
 
 Hvorfor valgte du ikke bare at skrive det ud med cmd-P?
 
 -- 
 Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  11-09-11 00:07 |  
  |   
            Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
 
 > Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > 
 > > Jeg skulle lige checke ind til morgendagens rejse med AirFrance, og da
 > > jeg kom til det skridt i processen hvor jeg skulle udskrive mit boarding
 > > pass, blev dette åbnet i et separat vindue i Safari (pdf dokument).
 > > Jeg kunne så ved at dobbeltklikke på vinduet, få en menu frem, hvor der
 > > var et punkt der hed "Åbn side i Billedfremviser".
 > 
 > Hvorfor valgte du ikke bare at skrive det ud med cmd-P?
 
 Og hvis det er vigtige ting som billetter, plejer jeg gerne at gemme
 dem. Fører man musen ned i bunden af vinduet med en PDF-fil i Safari,
 dukker der nogle knapper op, hvor man bl.a. kan vælge at få gemt
 dokumentet i mappen Overførsler.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Flemming Rubini (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming Rubini | 
  Dato :  11-09-11 00:50 |  
  |   
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
 > 
 > > Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > > 
 > > > Jeg skulle lige checke ind til morgendagens rejse med AirFrance,
 > > > og da
 > > > jeg kom til det skridt i processen hvor jeg skulle udskrive mit
 > > > boarding
 > > > pass, blev dette åbnet i et separat vindue i Safari (pdf
 > > > dokument).
 > > > Jeg kunne så ved at dobbeltklikke på vinduet, få en menu frem,
 > > > hvor der
 > > > var et punkt der hed "Ã…bn side i Billedfremviser".
 > > 
 > > Hvorfor valgte du ikke bare at skrive det ud med cmd-P?
 > 
 > Og hvis det er vigtige ting som billetter, plejer jeg gerne at gemme
 > dem. Fører man musen ned i bunden af vinduet med en PDF-fil i Safari,
 > dukker der nogle knapper op, hvor man bl.a. kan vælge at få gemt
 > dokumentet i mappen Overførsler.
 
 Ja, jeg gemmer rejsehjemler i Dropbox, men skal man ikke altid have det
 i hånden,  og dertil 
 et boardingpas vil man gerne have ser 100% overbevisende ud. 
 -- 
 /fr
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas Møller Hanse~ (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  11-09-11 06:40 |  
  |   
            Den 11/09/11 01.07, Henrik Münster skrev:
 > Og hvis det er vigtige ting som billetter, plejer jeg gerne at gemme
 > dem. Fører man musen ned i bunden af vinduet med en PDF-fil i Safari,
 > dukker der nogle knapper op, hvor man bl.a. kan vælge at få gemt
 > dokumentet i mappen Overførsler.
 
 Hmm - når jeg gør dette, så er det eneste der dukker op, muligheden for 
 at zoome op eller ned, eller at åbne den i billedfremviser...
 
 
 -- 
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henrik Münster (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  11-09-11 18:21 |  
  |   
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 
 > Den 11/09/11 01.07, Henrik Münster skrev:
 > > Og hvis det er vigtige ting som billetter, plejer jeg gerne at gemme
 > > dem. Fører man musen ned i bunden af vinduet med en PDF-fil i Safari,
 > > dukker der nogle knapper op, hvor man bl.a. kan vælge at få gemt
 > > dokumentet i mappen Overførsler.
 > 
 > Hmm - når jeg gør dette, så er det eneste der dukker op, muligheden for
 > at zoome op eller ned, eller at åbne den i billedfremviser...
 
 Har du set ordentligt efter? Der er fire symboler: "zoom ud", "zoom
 ind", "åbn i Billedfremviser" og så "arkiver PDF i mappen til hentede
 emner". Jeg mener da ikke, jeg har indstillet noget specielt for at få
 den sidste frem. Og jeg har da haft den i lang tid både før og efter
 Lion.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Møller Hanse~ (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  11-09-11 06:38 |  
  |  
 
            Den 10/09/11 22.02, Niels Jørgen Kruse skrev:
 > Hvorfor valgte du ikke bare at skrive det ud med cmd-P?
 >
 Det var for nemt..
  
Jeg synes ellers at jeg havde siddet og nærlæst alle menu'er, og kunne 
 ikke finde nogen print knap.
 Det er også bare fordi jeg er blevet mobbet at Henrik Münster til at 
 stille mit sprog om til dansk...
 Men nu ryger det altså snart tilbage til engelsk - dansk i en computer 
 er simpelthen en uskik.
  
-- 
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Niels Jørgen Kruse (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse | 
  Dato :  11-09-11 07:44 |  
  |   
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 
 > Jeg synes ellers at jeg havde siddet og nærlæst alle menu'er, og kunne
 > ikke finde nogen print knap.
 
 Print er traditionelt i Arkiv menuen, det gælder alle programmer.
 
 -- 
 Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Andreas Møller Hanse~ (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ | 
  Dato :  11-09-11 07:50 |  
  |  
 
            Den 11/09/11 08.43, Niels Jørgen Kruse skrev:
 > Print er traditionelt i Arkiv menuen, det gælder alle programmer.
 >
 Ja, det vidste jeg egentlig godt - Men som relativt nykonvertit fra MS 
 verdenen, så leder jeg instinktivt efter funktionen midt i menuen i 
 stedet for i bunden - og at den ydermere hed "Udskriv" i stedet for 
 print - jeg tror det var derfor jeg overså den.
 Jeg har netop atter sat mine sprogsettings om til engelsk igen...
  
-- 
 mvh
 Andreas M. Hansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik Münster (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  11-09-11 18:21 |  
  |  
 
            Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > Den 11/09/11 08.43, Niels Jørgen Kruse skrev:
 > > Print er traditionelt i Arkiv menuen, det gælder alle programmer.
 > 
 > Ja, det vidste jeg egentlig godt - Men som relativt nykonvertit fra MS
 > verdenen, så leder jeg instinktivt efter funktionen midt i menuen i 
 > stedet for i bunden - og at den ydermere hed "Udskriv" i stedet for 
 > print - jeg tror det var derfor jeg overså den.
 Derfor er det jo også nemmest bare at trykke cmd-P. Så slipper man for
 at lede i lange menuer   
> Jeg har netop atter sat mine sprogsettings om til engelsk igen...
 > 
 >   
Det er ikke fordi, jeg fører noget korstog for, at der skal være dansk
 sprog på computere. Jeg synes bare, at vi skal være lidt stolte og holde
 fast i vores nationale kendetegn. Hvis vi skal til at have engelsk på
 computere, så frygter jeg, det er lidt af et skråplan. Hvad bliver så
 det næste? Skal der så heller ikke være Æ, Ø og Å? Skal vi bare
 acceptere det? Skal vi også gå over til at bruge punktum i stedet for
 komma i decimaltal? Skal vi gå over til am og pm i stedet for 24 timers
 ur? Vi bruger jo allerede udtryk som 24/7 og +50 i stedet for >50. Jeg
 siger ikke, at alt nyt og alle forandringer er forkerte, men lidt kan vi
 da godt kæmpe for vores nationale arv.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Thomas von Hassel (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas von Hassel | 
  Dato :  11-09-11 18:30 |  
  |  
 
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
 > 
 > > Den 11/09/11 08.43, Niels Jørgen Kruse skrev:
 > > > Print er traditionelt i Arkiv menuen, det gælder alle programmer.
 > > 
 > > Ja, det vidste jeg egentlig godt - Men som relativt nykonvertit fra MS
 > > verdenen, så leder jeg instinktivt efter funktionen midt i menuen i
 > > stedet for i bunden - og at den ydermere hed "Udskriv" i stedet for
 > > print - jeg tror det var derfor jeg overså den.
 > 
 > Derfor er det jo også nemmest bare at trykke cmd-P. Så slipper man for
 > at lede i lange menuer   
> 
 > > Jeg har netop atter sat mine sprogsettings om til engelsk igen...
 > > 
 > >   
> 
 > Det er ikke fordi, jeg fører noget korstog for, at der skal være dansk
 > sprog på computere. Jeg synes bare, at vi skal være lidt stolte og holde
 > fast i vores nationale kendetegn. Hvis vi skal til at have engelsk på
 > computere, så frygter jeg, det er lidt af et skråplan. Hvad bliver så
 > det næste? Skal der så heller ikke være Æ, Ø og Å? Skal vi bare
 > acceptere det? 
 Er du i virkeligheden politiker ;) ?
 > Skal vi også gå over til at bruge punktum i stedet for
 > komma i decimaltal? 
 Hvis vi lægger nationalarv tilside for et øjeblik, så er jeg stor
 fortaler for at den slags er _ens_ overalt ... 
 /thomas
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Kent (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent | 
  Dato :  11-09-11 20:29 |  
  |  
 
            Thomas von Hassel:
 > Hvis vi lægger nationalarv tilside for et øjeblik, så er jeg stor
 > fortaler for at den slags er _ens_ overalt ... 
 Jeg er fuldstændig enig med dig. Men det bliver måske et problem at få 
 indført æ, ø og å i alle de andre sprog   
Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011 
 og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider forkert 
 på den.
 -- 
 ...
 Kent
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Henrik Münster (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  11-09-11 20:36 |  
  |  
 
            Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
 > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > 
 > > Det er ikke fordi, jeg fører noget korstog for, at der skal være dansk
 > > sprog på computere. Jeg synes bare, at vi skal være lidt stolte og holde
 > > fast i vores nationale kendetegn. Hvis vi skal til at have engelsk på
 > > computere, så frygter jeg, det er lidt af et skråplan. Hvad bliver så
 > > det næste? Skal der så heller ikke være Æ, Ø og Å? Skal vi bare
 > > acceptere det? 
 > 
 > Er du i virkeligheden politiker ;) ?
 Nej, det er jeg ikke. Tværtimod     Den flok legebørn gider jeg godt
 nok ikke beskæftige mig meget med. Jeg vil bare gerne være lidt stolt af
 mit land og dets kulturarv.
 > > Skal vi også gå over til at bruge punktum i stedet for
 > > komma i decimaltal? 
 > 
 > Hvis vi lægger nationalarv tilside for et øjeblik, så er jeg stor
 > fortaler for at den slags er _ens_ overalt ... 
 Det kan man bestemt også argumentere for. Den engelsksprogede verden
 kunne passende starte med at gå over til SI-systemet. Du har nemlig helt
 ret i, at det er noget bøvl med forskellige standarder.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-09-11 19:29 |  
  |  
 
            Hej,
 > Det er ikke fordi, jeg fører noget korstog for, at der skal være dansk
 > sprog på computere. Jeg synes bare, at vi skal være lidt stolte og holde
 > fast i vores nationale kendetegn.
 Jeg synes det er lige voldsomt nok at ophøje de typisk elendige 
 operativsystemsoversættelser til ligefrem at være nationale kendetegn. 
 Jeg foretrækker engelsk på computeren, da det er langt det letteste. 
 Undtaget herfra er selvfølgelig dem, der ikke kan engelsk.
 > det næste? Skal der så heller ikke være Æ, Ø og Å?
 Set på den led er "å" vel også en relativ ny foreteelse i Danmarks hele 
 historie.
 > acceptere det? Skal vi også gå over til at bruge punktum i stedet for
 > komma i decimaltal? Skal vi gå over til am og pm i stedet for 24 timers
 > ur?
 Der er vel stadig rigtigt mange danskere som stadig bruger 12-timers 
 klokkeslet i daglig tale. Fx "vi mødes klokken to", så mener man jo 
 typisk ikke midt om natten.
 > Vi bruger jo allerede udtryk som 24/7 og +50 i stedet for >50. Jeg
 24/7 bruger man jo også i lande som bruger 12-timers klokkeslet på 
 skrift. Der bliver jo ikke færre timer i døgnet eller flere dage om ugen 
 af den grund.
 Normalt skriver man vel 50+ og ikke +50. Det kan jeg ikke se skulle være 
 særligt dansk eller udansk.
 Hele "skråplans"-logikken du benytter giver jeg ikke meget for. Når man 
 kigger på computere så er i18n og l10n helt adskilte ting (de kan 
 googles). Det er altså ikke rimeligt at antage, at bare fordi du ikke 
 har en dansk oversættelse, så har du heller ikke mulighed for dansk 
 tegnsæt,  tidsangivelser, tal-formater, osv.
 -- 
 Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
 jens@mermaidconsulting.dk,
 http://www.mermaidconsulting.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Henrik Münster (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  11-09-11 20:36 |  
  |   
            Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
 
 > > Det er ikke fordi, jeg fører noget korstog for, at der skal være dansk
 > > sprog på computere. Jeg synes bare, at vi skal være lidt stolte og holde
 > > fast i vores nationale kendetegn.
 > 
 > Jeg synes det er lige voldsomt nok at ophøje de typisk elendige 
 > operativsystemsoversættelser til ligefrem at være nationale kendetegn.
 > Jeg foretrækker engelsk på computeren, da det er langt det letteste. 
 > Undtaget herfra er selvfølgelig dem, der ikke kan engelsk.
 
 Og jeg er træt af, at hver gang jeg siger, at jeg foretrækker dansk
 sprog, så bliver det antydet, at det nok er fordi, jeg ikke er dygtig
 nok til engelsk. Jeg skal jo vælge et eller andet sprog på min computer,
 og når nu dansk fungerer fint, så vælger jeg det. Som sagt kører jeg
 ikke noget korstog, men er det muligt at vælge det, foretrækker jeg mit
 eget sprog. Jeg har da flere programmer, som er på engelsk som f.eks.
 Aperture.
         Når jeg tænker tilbage, så må jeg nok give dig lidt ret. Jeg
 husker Windows 3.1. Her var den danske oversættelse ret irriterende. Der
 foretrak jeg engelsk. Måske også fordi, jeg havde givet kr. 2.500,- for
 programmet, og jeg var ikke interesseret i at give det samme for en
 dansk version. Jeg synes nu, den danske oversættelse af Mac OS X er
 glimrende. Og om ikke andet, så er det jo nemt og gratis at ændre sprog.
 Før i tiden skulle man købe et helt ny software, hvis man ville ændre
 sprog.
 
 > > det næste? Skal der så heller ikke være Æ, Ø og Å?
 > 
 > Set på den led er "å" vel også en relativ ny foreteelse i Danmarks hele
 > historie.
 
 Derfor synes jeg nu, det ville være en stor mangel, hvis en computer
 ikke kan vise eller skrive Å.
 
 > > Vi bruger jo allerede udtryk som 24/7 og +50 i stedet for >50. Jeg
 > 
 > 24/7 bruger man jo også i lande som bruger 12-timers klokkeslet på 
 > skrift. Der bliver jo ikke færre timer i døgnet eller flere dage om ugen
 > af den grund.
 > 
 > Normalt skriver man vel 50+ og ikke +50. Det kan jeg ikke se skulle være
 > særligt dansk eller udansk.
 
 Ovennævnte udtryk blev i hvert fald ikke brugt, da jeg var yngre. De er
 kommet hertil fra USA.
 
 > Hele "skråplans"-logikken du benytter giver jeg ikke meget for. Når man
 > kigger på computere så er i18n og l10n helt adskilte ting (de kan 
 > googles). Det er altså ikke rimeligt at antage, at bare fordi du ikke
 > har en dansk oversættelse, så har du heller ikke mulighed for dansk 
 > tegnsæt,  tidsangivelser, tal-formater, osv.
 
 Da jeg fik computer i DOS-tiden, var et af de helt store problemer
 populært sagt at få printeren til at skrive Å. Der var flere tilsvarende
 problemer med de danske specialbogstaver. Jeg husker også en længere
 artikel i et dansk computerblad om, hvordan man fik den dertil beregnede
 tast på det numeriske tastatur til at skrive komma i stedet for punktum.
 En af grundene til, at jeg gik over til Mac, var, at det bare fungerede
 perfekt med de danske specialbogstaver og den slags.
         Hvad skråplan angår, så forestiller jeg mig, at hvis
 fabrikanterne finder ud af, at der ikke er noget stort marked for danske
 versioner af software, så holder de op med at oversætte det til dansk.
 Det næste skridt kan så være danske tastaturer osv. Nå, men det er nok
 utænkeligt, at det går så galt. Som du siger, er det to forskellige
 ting. Det vigtigste er at kunne skrive dansk osv. Om menuerne så er på
 engelsk er knap så vigtigt.
 -- 
 Henrik Münster
 Esbjerg
 Danmark
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-09-11 21:03 |  
  |  
 
            Hej,
 > Og jeg er træt af, at hver gang jeg siger, at jeg foretrækker dansk
 > sprog, så bliver det antydet, at det nok er fordi, jeg ikke er dygtig
 > nok til engelsk.
 Jeg antyder ikke noget, så det er vist noget du selv finder på.
 > og når nu dansk fungerer fint, så vælger jeg det.
 Og det var jo så det, jeg ikke mener det gør.
 > Før i tiden skulle man købe et helt ny software, hvis man ville ændre
 > sprog.
 Jeg har været vant til i mange herrens år, at man kan skifte sprog 
 on-the-fly. Det er nok fordi du kommer fra Windows, at du tænker på det 
 som "før i tiden".
 > Derfor synes jeg nu, det ville være en stor mangel, hvis en computer
 > ikke kan vise eller skrive Å.
 Det er der jo heller ikke mange computere som ikke kan.
 >> Normalt skriver man vel 50+ og ikke +50. Det kan jeg ikke se skulle være
 >> særligt dansk eller udansk.
 > Ovennævnte udtryk blev i hvert fald ikke brugt, da jeg var yngre. De er
 > kommet hertil fra USA.
 Sikker på det?
 > Da jeg fik computer i DOS-tiden, var et af de helt store problemer
 > populært sagt at få printeren til at skrive Å.
 Det var nu rimeligt nemt at ordne.
 >         Hvad skråplan angår, så forestiller jeg mig, at hvis
 > fabrikanterne finder ud af, at der ikke er noget stort marked for danske
 > versioner af software, så holder de op med at oversætte det til dansk.
 Det har de fundet ud af for årtier siden, så de er ikke engang begyndt.
 > Det næste skridt kan så være danske tastaturer osv.
 Det er ikke det helt store problem - man kan altid remappe. Jeg kender 
 jo en del som specifikt køber deres computere uden dansk tastatur selvom 
 det er til brug her i landet.
 -- 
 Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
 jens@mermaidconsulting.dk,
 http://www.mermaidconsulting.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           (Thorbjørn Ravn (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn | 
  Dato :  11-09-11 20:36 |  
  |   
            Kent <kbm@invalid.invalid> writes:
 
 > Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011
 > og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider
 > forkert på den.
 
 Ikke når du først begynder at tage tidszoner og den slags med, men det
 er et af de der emner der er meget større end man tror når man går i
 gang med at sætte sig ind i det.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Bjorn Anderse~ (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~ | 
  Dato :  11-09-11 20:43 |  
  |   
            nospam0002+20110911@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110911)
 writes:
 
 > Kent <kbm@invalid.invalid> writes:
 >
 >> Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011
 >> og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider
 >> forkert på den.
 >
 > Ikke når du først begynder at tage tidszoner og den slags med, men det
 > er et af de der emner der er meget større end man tror når man går i
 > gang med at sætte sig ind i det.
 
 Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 
 
 -- 
 Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
     tba@gen-v.net                               +++ATH
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas von Hassel (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas von Hassel | 
  Dato :  11-09-11 20:45 |  
  |   
            Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:
 
 > nospam0002+20110911@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110911)
 > writes:
 > 
 > > Kent <kbm@invalid.invalid> writes:
 > >
 > >> Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011
 > >> og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider
 > >> forkert på den.
 > >
 > > Ikke når du først begynder at tage tidszoner og den slags med, men det
 > > er et af de der emner der er meget større end man tror når man går i
 > > gang med at sætte sig ind i det.
 > 
 > Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 > sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 > samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 
 Der er en grund tll at militæret kører Zulu tid :)
 
 /thomas
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           (Thorbjørn Ravn (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn | 
  Dato :  11-09-11 20:47 |  
  |   
            Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
 
 > Jeg synes det er lige voldsomt nok at ophøje de typisk elendige
 > operativsystemsoversættelser til ligefrem at være nationale
 > kendetegn. Jeg foretrækker engelsk på computeren, da det er langt det
 
 Jeg finder de danske oversættelser af selve Windows og OS X generelt er
 af høj kvalitet.  Der er ingen tvivl om at det er danskere der har
 skrevet dem, og at der er tænkt over sagerne.  At der undertiden er
 valgt andre ord end man selv lige ville have gjort, er så hvad det er.
 
 Havde oversættelserne vitterligt været elendige, havde det været noget
 andet, men som det er nu forstår jeg ikke at man frivilligt vælger at
 bruge noget andet end sit modersmål. 
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           (Thorbjørn Ravn (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn | 
  Dato :  11-09-11 20:50 |  
  |   
            Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:
 
 > nospam0002+20110911@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110911)
 > writes:
 >
 >> Kent <kbm@invalid.invalid> writes:
 >>
 >>> Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011
 >>> og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider
 >>> forkert på den.
 >>
 >> Ikke når du først begynder at tage tidszoner og den slags med, men det
 >> er et af de der emner der er meget større end man tror når man går i
 >> gang med at sætte sig ind i det.
 >
 > Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 > sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 > samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 
 Det er synd for dig, ja!  Kiks?
 
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           (Thorbjørn Ravn (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn | 
  Dato :  11-09-11 21:33 |  
  |   
            Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
 
 > Hej,
 >
 >> Jeg finder de danske oversættelser af selve Windows og OS X generelt er
 >> af høj kvalitet.  Der er ingen tvivl om at det er danskere der har
 >> skrevet dem, og at der er tænkt over sagerne.  At der undertiden er
 >> valgt andre ord end man selv lige ville have gjort, er så hvad det er.
 >
 > Tjah, jeg synes ikke de er særligt fantastiske. Bruger du dem selv?
 
 Ja.  Mine maskiner herhjemme snakker alle dansk.  Pindmaskinen er på
 engelsk, men det er centralt styret, og det er flere gange nævnt som et
 muligt problem da vores kunder som regel ikke kører engelsk men dansk.
 
 > Anyways, kriteriet om man selv forstår dem er altså ikke det eneste
 > for valg af sprog på en computer. En anden mindst lige så vigtig ting
 > er muligheden for at google. Du kan langt nemmere google dig til
 > løsninger på problemer, hvis du googler efter originalteksterne end
 > efter danske oversættelser.
 
 Nu er du også fagmand, og skal gribe ting an derefter.
 
 Chancen for at få en dansk forklaring er klart størst ved brug af de
 danske udtryk.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Bjorn Anderse~ (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~ | 
  Dato :  11-09-11 21:46 |  
  |  
 
            nospam0002+20110911@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110911)
 writes:
 > Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:
 >
 >> nospam0002+20110911@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110911)
 >> writes:
 >>
 >>> Kent <kbm@invalid.invalid> writes:
 >>>
 >>>> Spøg til side. I EDB er en dato som 20110911 bedre end både 11.9.2011
 >>>> og 9.11.2011 fra et sorterings synspunkt. Her er vel alle sider
 >>>> forkert på den.
 >>>
 >>> Ikke når du først begynder at tage tidszoner og den slags med, men det
 >>> er et af de der emner der er meget større end man tror når man går i
 >>> gang med at sætte sig ind i det.
 >>
 >> Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 >> sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 >> samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 >
 > Det er synd for dig, ja!  Kiks?
 Det volder lidt udfordringer, når man arbejder med ting, der fysisk
 flytter sig på tværs af tidszoner.
 http://tinyurl.com/69phlxt ?
 -- 
 Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
     tba@gen-v.net                               +++ATH
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           (Thorbjørn Ravn (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn | 
  Dato :  11-09-11 21:57 |  
  |  
 
            Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> writes:
 >>> Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 >>> sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 >>> samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 >>
 >> Det er synd for dig, ja!  Kiks?
 >
 > Det volder lidt udfordringer, når man arbejder med ting, der fysisk
 > flytter sig på tværs af tidszoner.
 Det er jo det der gør man kan leve af det :)
 Men hvis det er vigtigt hvornår sommertiden i Israel faldt i 2004 så
 flytter de sig nok ret langsomt...
 >  http://tinyurl.com/69phlxt ?
 De skal være knastørre så de suger mest muligt.
 -- 
   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Tor Einar Samdahl (11-09-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tor Einar Samdahl | 
  Dato :  11-09-11 23:16 |  
  |   
            On Sun, 11 Sep 2011 21:42:48 +0200, <Thomas Bjorn Andersen> wrote:
 > Tag nu f.eks. sommertid som mit ynglingshadeeksempel. Hvornår startede
 > sommertiden i Israel i 2003? Hvornår sluttede den i 2004? Gælder de
 > samme sommertidsregler i 2015, som der gør i dag?
 
 Og ikke minst det store problemet med at når noen i Israel sier at vi må
 løse problemet før helga, så er torsdag siste frist for dem :)
 
 -- 
 Tor Einar Samdahl
 "As usual I haven't really thought this out"
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |