On Sep 4, 10:22Â am, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> Den 04/09/11 02.05, samkbh63 skrev:>> Alle tingene er formaninger. Nogle fra mennesket Paulus, andre fra Gud
> >> som kender os bedre.
> >> Men det er ikke love som dem i Moseloven. Der er ikke straf forbundet
> >> med ikke at følge det slavisk.
>
> > For det første er Paulus formaninger også Guds formaninger. Bibelen er
> > Guds ord og udtryk for hans vilje, uanset om det er Paulus eller nogen
> > anden der skriver ordene.
>
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Bibelen fandtes ikke da Paul skrev sine formaninger. SÃ¥ udtrykket
> "Bibelen er Guds ord" afføder spørgsmålet:"Hvilken Bibel? Hvilke skrifter?"
>
> Bibelen er ikke udtryk for Guds vilje. For den siger forskellige ting.
> Øje for øje og tand for tand, hvorefter Jesus siger at der er sagt til
> de gamle:"Øje for øje og tand for tand, men jeg siger Jer modstå ikke
> den der er ond...vend den anden kind til! Overvind det onde med det gode"
> Her anerkender Jesus at "Guds vilje" ændrer sig med årene. Vi kan
> konkludere at love er tidsbestemte! Det ser vi jo også i det kristne
> samfund der er udsprunget af Jesus Kristus. Vi bruger ikke længere
> "Jyske Lov", men Karnows Lovsamling.
>
> > Og du kan nok sige at man som Kristen ikke modtager nogen straf for at
> > synde. Men det betyder jo ikke man skal være ligeglad med synden! "v1
> > Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive
> > så meget større? v2  Aldeles ikke! Hvordan skulle vi, som er døde fra
> > synden, stadig kunne leve i den?" (Rom 6) Vi bliver aldrig syndfri,
> > men som Kristen skulle man gerne undergå en livslang helliggørelse,
> > som til stadighed mindsker ens synd.
>
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Rigtig nok Vi bliver aldrig syndfri. Hvis man accepterer mennesket som
> en synder og ønsker at de skal:"Vær altid glade!"
> Så må vi få mennesket til at acceptere sig selv som en synder.
> Det er ikke lykkedes for os på grund af pres fra de "Hellige" Vi har
> depression som en folkesygdom.
> Det skyldes Luthers udsagn om sig selv, hvor han netop vil pointere at
> "Jeg er kun deres majestæts ringe tjener!":
>
> "Hvem er Luther? kun en rådden sæk på Vorherres mødding!"
> Hvis hans disciple ser sig selv som rådne sække på en mødding, så har vi
> et svar på de mange depressioner.
>
> Du er en god dreng Sam fra København, født i 1963?
>
> MvH
> Jens
Der er jo næppe noget nyt i mit svar for dig, men bliver jo nødt til
at skrive det når du spørger.
Hvad NT angår, er det jo nogen skrifter der beskriver Jesus og hans
disciples liv og gerninger, samt de første Kristnes forhold, i vid
udstrækning i form af breve. Og hvorvidt man vil opfatte Bibelen som
Guds ord er, ligesom troen på Jesus, et spørgsmål om tro! Det er
Helligånden der skaber troen på Jesus, og det er efter min mening også
Helligånden der åbenbarer for en at Bibelen faktisk ER Guds ord.
Da Jesus kom til jorden indførte han jo den nye pagt, med nye
spilleregler. Loven er ikke længere vejen til frelse, nu er det
â€kærlighedens lov†der gælder. SÃ¥ selvfølelig hedder det ikke længere
â€Ã¸je for øje†o.s.v. Du kalder det at Guds vilje har ændret sig, men
der er masser af profetier i GT der viser hen til Jesus, så Jesus
komme til jorden, og den nye pagt, har hele tiden været planlagt af
Gud. Han vilje har altså ikke ændret sig, han er bare kommet videre i
de planer han hele tiden har haft, og som han for længst havde
Ã¥benbaret for os, gennem profetierne. SÃ¥ ja, Moseloven var
tidsbestemt, men Gud har ikke åbenbaret noget om at der er en 3. pagt
i vente, sÃ¥ jeg tror pÃ¥ at den â€lov†der gælder nu, gælder til
tidernes ende.
Altså nu tror jeg slet ikke der er så mange mennesker i danmark der
tager Kristendommen så alvorligt så det medfører noget større omfang
af depressioner!
Men det er da rigtigt at dem der ligger under for â€sort Kristendomâ€
har det svært. Problemet er når Kristendommen for nogle mennesker går
hen og bliver en gerningsreligion. Når de – bevidst eller ubevidst –
går hen og gør deres frelse afhængig af en hellig livsførelse. De har
glemt at have fokus på nåden.
Og nu du snakker om Luther, så var hans store pointe jo netop at vi er
frelst af nåde, i modsætning til Katolicismen, som delvis er en
gerningsreligion. Han formaner selvfølgelig også strengt til hvad det
at være Kristen indebærer for ens livsførelse, men der står jo også i
Bibelen at â€Tro uden gerninger er dødâ€. Jeg synes da ogsÃ¥ jeg er en
stor synder og en â€rÃ¥dden sækâ€, men jeg tror pÃ¥ at Jesus har sonet
mine synder, og at jeg er frelst af Guds nåde. Så det giver mig ikke
anledning til noget sortsyn. Men jeg ønsker at blive bedre, og jeg
arbejder dagligt på det. Det er det jeg tidligere omtalte som
helliggørelse.
Og så vil jeg godt lige fortælle at jeg personligt aldrig kunne finde
på at slå en ikke-Kristen i hovedet med Bibelen, og sige at han skal
gøre sådan og sådan, og ikke må gøre sådan og sådan! Jeg tror på at
når man først er blevet Kristen, og læser i Bibelen o.s.v. o..s.v., så
skal Helligånden nok gøre en opmærksom på hvad der er rigtigt og
forkert, og vejlede en i den rigtige livsstil.
Ja jeg er fra ’63.
†Guds fred â€
Sam