On 31-08-2011 14:42, Carl Alex Friis Nielsen wrote:
> "ab©"<ingen-mail@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:4e5e055f$0$303$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Lyrik"<jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4e5de391$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
>>> ... Alt det vores kultur har bibragt os af viden og håndelag. Det er der
>>> vores muligheder ligger.
>>>
>>
>> Derfor er det jo også totalt tåbeligt, som regeringen gør - skærer ned på
>> bevillingerne udddannelse, vedligeholdelse af skoler o.s.v.
>
> Det noget forvrøvlet sludder at regeringen har gjort den slags i de mange år
> den har siddet.
>
> Vedligeholdelse af skoler er eksempelvis en KOMMUNAL opgave, hvor man i
> kommunerne tilsyneladende ofte har valgt at priopriterer dyre deisgnermøbler
> til rådhuset højere end skolebygninger.
>
> Vi bruger store summer på folkeskolen; men en stadig større del af
> omkostningerne går til specialundervisning - det er derfor der er mindre og
> mindre og mindre ressourcer til resten af skolen.
>
> Hvad angår gymnasiet, så kan man umuligt holde samme kvalitet når man skal
> uddanne over 30% af de unge i stedet for de dygtigste 10%.
>
> Og hvad angår financieringen af alle de statslige uddannelsesopgaver, så er
> det jo sket gennem finanslove, som hele folketinget stort set har været
> enige om. Det er ikke regeringen der bevilliger pengene - det er
> folketinget. Eller mener du S, SF, R osv. IKKE er medansvarlige for de love
> de har stemt for på lige fod med V, K og O ?
>
>
Det er da korrekt at folkeskolerne er en kommunal opgave..men når
kommunernes økonomiske råderum reduceres og opgaverne forøges
tilsvarende (flere ældre, flere plejekrævende generelt og flere på
offentligforsørgelse) ja så må de jo finde pengene ved generelt at spare
og deriblandt holder folkeskolen så for.
Fra centralt hold kan man gøre det at man realistisk vurderer hvad der
er råd til og så øremærker pengene til kommunerne. Måske reducerer det
den kommunale selvbestemmelse...so what ?
Møbler til et rådhus er på ingen måde sammenligneligt med budgetterne på
skoleområdet btw.
Mht. de statsligt styrede uddannelsesinstitutioner og disses budgetter
ja så lider de nok under at man ikke forstår at målrette pengene til de
områder der faktisk giver afkast f.eks. i form af øgede intellektuelle
ressourcer til industri og andre erhverv. Samtidig medfører taxameter
princippet at institutionerne tænker mere i egen økonomisk vinding end i
pædagogisk virke.
For mig er det fuldstændigt ligegyldigt hvem der udfører de nødvendige
opgaver....bare arbejdet bliver gjort. Vil en S-SF-R regering gøre
arbejdet er det fint med mig ligesom hvis en VK regering vil.
Hvis vi skal udvikle de eneste råstoffer vi har...know-how...er vi nødt
til at satse på at få vores uddannelses niveau hævet og samtidig kigge
på hvorledes vi styrker individuele præstationer. Det sidste gøres ved
at styrke selvstændig tænkning...noget kineserne er meget dårlige til og
vi i skandinavien er ret gode til (De er dog bedre i USA!)
Samtidig bør vi nok også overveje om det er rimeligt vi har så mange
uddannelser på lave niveauer (kortere videregående uddannelser) og
humaniora uddannelser der ikke er reelt brugbare i erhvervslivet i nogen
særlig stor udstrækning. Udannelsesinstitutioner vil pga taxameter
princippet gerne uddanne en masse folk til arbejdsløshed ...de får folk
igennem systemet og får penge i kassen uanset hvad der sker med folk
efterfølgende.
EKsempelvis i elektronikbranchen.....der uddannes en masse med faglig
baggrund: elektronikfagteknikere etc. På ingeniør niveau har man diplom
ingeniører og civilingeniører af forskellig slags(cand.polyt og
cand.sceint)...men samtidig har man nogle korte videregående uddannelser
der i høj grad uddanner til arbejdsløshed f.eks. IT-Teknolog.
Uddannelsen er simpelthen for kortvarig og fordi den ikke som dens
forgænger(elektroniktekniker) fordrer en faglig uddannelse først mangler
mange dimitender den nødvendige faglige fundering.
Konklusionen er der skal ryddes op i skoven af uddannelser. Resoourcerne
skal målrettes de steder hvor man får maksimal udbytte og hvor
erhvervslivet får know how der giver et forspring i den globale konkurence.
På grundskole niveau arbejder man idag med specialpædagogiske løsninger
hvor man for en periode tager eleverne ud af klassen og senere indsluser
dem igen i den normale klasse.
Jeg vil mene man opnår mere ved at opdele folk mere konsekvent og på den
lange bane differentiere pædagogikken efter folks indivuelle evner.
Ja uddannelsesområdet er det vigtigste overhovedet for Danmark som
politikere kan arbejde med da hele vores fremtid afhænger af det.
De løsninger jeg ser pt. imponerer mig dog ikke fra nogle af blokkene.