Hans og Grete eventyret
Da Grimm opsamlede en sentimental myte-version med happy end, var det
som når islændinge førbød udsætning af børn ved kristendommens
indførsel : Man opfordrede i smagsdommerkredsetil at være ufornuftig
og håbe på mirakel
Mange nægtede at se i øjnee at destruktion af sundt liv kan være
berettiget.
HVIS to udstødte børn havner hos en kannibalheks, vil de nok blive
spist og vil ikke evne at få hende aflivet som i eventyr-versionen.
De fleste udsættelser har nok været gavnlige for folkesundheden og
svæklinge er udluget så sunde ku undgå at dø
Men enguderi er til tro, håb og kærlighed og dermed til falsk
ønsketænkning om at udsættelsesbehov er noget man bare kan fortrænge
og skyde fra sig.
Efter islændingene pga sentimental kristendom forbød udsætninger er
der sket forringet folkesundhed fordi vintersult ikke gav alibi til at
udluge dødsultne børn med arvelig sygdom´
En slægt med muskelsvind som ku have sluppet af med dem i sultvintre
ville efter år 1000 hænge på dem og de ville videre befordre lidelsen
til andre i slægten.
Tysk sten-alder har oplevet, at forældre havde født børneoverskud og
for at redde teenagerbørn som der var investeret meget kærlighd og
uddanelse i, måtte man udsættte småbørn i skoven i de værste
sultvintre Desperate fædre er af mor blevet tvunget til af aflive. men
har været for lusede til at få blod på hænderne ,så de har efterladt
børnene et øde sted og håbet på mirakakuløs redning og oftest har det
betydet torturagtig langstrakt sultedød og at vilde dyr åd det magre
børnekadaver
Myter er af dagdrømmere og ønsketænkere skabt om at eventyrets kanibal
heks ku findes, og børnene dræbe hende og overleve via retfærdig
straf for kanibalisme.
Sådan ussel virkelighedsflugt har modnet til kristendom, som den der i
Island år 1000 fik monopol og forbød udsætning, så sultkatasroferne i
følhende årtusinder skete i familierne og ikke i skoven.
|