Enguderi gir nid og nag. Det jødiske præsteskab opfandt hævnlyst for
at få hadske soldater med dødsforagt til deres krige.
De gjorde vreden til Gud og skabte en samvittighed med nid og nag og
de indadvendte fortrængte følelser sublimeres og blive dobbelt
skadelge og dette vildledte had er et problem, som Fjernøsten ikke
lider under i nær samme grad.
De er mere tolerante fordi de har mange guder. Én gud betyder én
sandhed og stort had mod de anderledes-tænkende
.. alt for stor sikkerhed på at kun vi er de gode
Enguderiets stor nagfølelser er forujrettethed, bitterhed, misundelse,
jalousi og rethaveriskhd
Den, der er utilfreds med sig selv, er uafladelig indstillet
på at hævne sig. Og det er os andre der bliver ofre for ham, om det så
blot er ved altid at skulle tåle det hæslige syn af ham. For synet af
det hæslige gør en dårlig og dyster. Nietzsche
rs Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over
deres sunde instinkter. Nietzsche
rs Mennesket er ikke et tryghedssøgende dyr, der vil hygge og
fordragelighed - snarere det modsatte, og det giver knubs, når
slavemoralen sætter ind. Nietzsche
rs Nothing on earth consumes a man more quickly than the passion
of resentment. Nietzsche
rs Når resentimennet optræder hos det fornemme menneske selv,
fuldbyrder og udtømmer det sig nemlig i en øjeblikkelig reaktion,
derfor forgifter det ikke. Nietzsche
RS Slaveopstanden i moralen begynder med, at ressentimenttet selv
bliver skabende og føder værdier: resentimentet hos sådanne væsener,
der er nægtet den egentlige reaktion gennem handling og som kun holder
sig skadesløse gennem en imaginær hævn. Mens al fornem moral vokser ud
af en triumferende sigen ja til sig selv, siger slavemoralen fra
første færd nej til et "udenfor", til et "anderledes", til et
"ikke-selv", og dette nej er dens skabende handling. Denne venden op
og ned på det værdisættende blik - denne nødvendige retning udadtil i
stedet for indadtil mod sig selv - hører netop til ressentimentet: for
at komme til verden behøver slavemoralen forst og fremmest altid en
mod- og yderverden. Den behøver fysiologisk talt, ydre pirringer for
overhovedet at agere: dens aktion er fra grunden af reaktion".
Nietzsche
rs Småagtighed og misundelse følges altid ad. Bjørnstjerne
Bjørnson
rs Ved umiddelbar reaktion, frigør man sig fra forgiftningen,
gentagelsen og naget. Nietzsche
rsa "How many crimes committed because their authors could not end
being wrong! Albert Camus
rsa Instinkter, der ikke finder en VENTIL UD, hævner sig indad.
Nietzsche
Rsa Resentiment eller nag-følelse er den ormstukne følelse der
aldrig skilter med sin styrke. Den overkommer et forbløffende sejtræk
fordi den kan huske sine nederlag og sin bitterhed. Nietzsche
Rsb Resentiment: Den lidelse de ikke kan komme af med, bliver ved
at dukke op, og det fører til nag. Nietzsche
rsfb Jeg egner mig ikke til politik, eftersom jeg ikke er i stand
til at ønske eller acceptere modstanderens død. Albert Camus
rsh "At være moralsk fordømmende er den foretrukne hævn for den
intellektuelt lavbundede(snævertsynede) vedr dem der i mindre grad
moraliserer. Det er også en vej til at nå underfundighed.
Onskabsfuldhed spiritualiserer" Nietzsche
rsh Den moralske Forargelse er den perfideste Slags Hævn. Oscar
Wilde
Rsh Without forgiveness life is governed by ... an endless cycle
of resentment and retaliation. Uden tilgivelse styres livet af
endeløs cyklus af modvilje og gengældelse. Roberto Assagioli
rshæ Meekness, n. Uncommon patiemce in planning a revenge that is
worth while. Ambrose Bierce 1842-1914
rsk En intelligent mand irettesætter aldrig nogen. Luc de
Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)
rsk Folk vi ikke kan holde ud, prøver vi at gøre mistænkelige.
Nietzsche
rsk The weakness of the modern personality comes out in the
measureless outpouring of criticism. . Nietzsche
rsk To sit in judgement morally ought to be opposed to one's
taste. Nietzsche
rsk Venlige handlinger glemmes snart, men mindet om uretfærdighed
lever videre. Latinsk ordsprog
rsk Vi har religion nok til at hade hinanden; men ikke nok til at
elske hinanden. Jonathan Swift
rskritik There is almost no man, but he sees clearlier, and
sharper, the vices in a speaker, than the virtues. Ben
Johnson
rsr Dårligt parrede fandt jeg stedse der mest hævngerrige: de
lader alle og enhver undgælde for, at de ikke mere kan løbe alene
omkring. Nietzsche
rsr Hold længe nok på din ret, og du vil havde uret. Jødisk
ordsprog.
Rsr Hvordan livet end er, drømmer man om revanche. Paul
Gauguin (1848-1903)
rsr Løgn og nid ytrer sig på kulturens stade som finesse og
kritik. Walther Rathenau
rsr Tørsten efter retfærdighed er et tegn på neurose. Arthur
Koestler
rsrr Baseness attracts everybody. Goethe
rsrr What renders us so bitter against those who trick us is that
they believe themselves to be more clever than we are. La
Rochefoucauld
rsrrr Derved, at man søger efter Begyndelser, bliver man Krebs.
Historikeren ser bagud, tilsidst tror han også bagud.Nietzsche
rss De store foragtere er de store beundrere. Nietzsche En
følsom person er en, som, fordi han selv har ligtorne, altid træder
andre folk over tæerne. Oscar Wilde
|